Gerucht: Nederland neemt Duitse RC-wet over

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Neo-Shulginist

Bewuste gebruiker

De regering heeft aan het begin van het jaar aangekondigd dat er een stofgroepenverbod komt voor nieuwe psychoactieve stoffen. Nu lekken er voor het eerst geruchten uit over het komende rc-verbod.

Volgens het bericht, afkomstig van een nieuwe Nederlandse vendor, is de regering van plan de Duitse rc-wet over te nemen. Daarbij is waarschijnlijk het plan om drie verschillende groepen te verbieden: phenetylamines, cathinones en synthetische cannabinoïden.

Wanneer de wet in werking zal treden is nog niet bekend. Voordat de wet doorgevoerd kan worden zal het eerst nog in de Tweede Kamer besproken worden.
gerucht2.jpg

Laatst bewerkt:

Jmths

Wijs gebruiker
Tripreporter
De cathiones vallen afgaand op internationale tendens hoogstwaarschijnlijk onder de stoffengroep noemer van 'phenylethylamines', dat is dan ook wat dit bericht stelt.

Met naar mijn weten uitzondering van Duitsland vallen de Fenidaten ('Methylfenidaat/Ritalin analogen') in andere landen niet onder de analogenwet. Mocht deze stoffengroep daadwerkelijk meegenomen worden in een Nederlandse variant van de Amerikaanse analogenwet zal het waarschijnlijk een vrij ingrijpende analogenwet worden met als doel zoveel mogelijk RCs in 1 klap illegaal te maken. Gezien Grapperhaus Jurist is en de politieke achterban die hij vertegenwoordigt lijkt dit mij niet geheel ondenkbaar.

Persoonlijk geloof ik dat de 2e categorie Benzodiazepines is afgaand op het hoge profiel hiervan in de Duitse NpSG analogenwet en simpelweg het feit dat de RC benzodiazepines de meest relevante groep drugs binnen (en buiten) de RC scene is.

Wat betreft de 3e categorie hoop ik dat het dan de synthetische cannabinoïden zullen worden maar ik acht de kans meer waarschijnlijk dat het de categorie Tryptamines zal wezen. Als je kijkt naar internationale tendens zijn het toch altijd de Phenylethylamines en Tryptamines die als eerste geviseerd worden onder een analogenwet. Als je de Duitse NpSG wet bekijkt zie je als een van de eerste substanties 4-HO-DET benoemd worden en naar de stoffengroep Lysergamides wordt ook geen genade getoond. Synthetische cannabinoïden zijn in verband met het Nederlands gedoogbeleid ook simpelweg niet relevant.

Ik hoop dat ik het mis heb wat betreft de Tryptamines maar een sterk dogmatische analogenwet gericht naar de Phenylethylamines en Tryptamines was al wel waar ik een beetje voor vreesde. Als de Nederlandse analogenwet daadwerkelijk geïnspireerd wordt op de Duitse NpSG analogenwet zou ik mijn adem niet inhouden, deze is namelijk opvallend rigide in zijn visie.

Minister Grapperhaus zal zijn analogenwet aan de 1e kamer voorleggen welke dan goedkeuring moet geven. Mijn verwachting is dat gevraagd zal worden om enkele wijzigingen aan te brengen wil het goedgekeurd worden maar dat het mede met oog op gebrek aan kennis en het stigma op drugs in algemene zin er uiteindelijk wel doorheen zal komen en de Nederlandse variant op de Amerikaanse analogenwet uiteindelijk realiteit zal worden.

Gezien de heisa rond het stikstof debat ga ik er vanuit dat de analogenwet van Grapperhaus nog even op zich zal laten en er in 2020 gepoogd zal worden deze in te voeren. Afgaand op Europese regelgeving zullen RC vendors op dat moment verplicht worden om hun product binnen 90 dagen kwijt te raken wat zal resulteren in de grootste RC uitverkoop die de geschiedenis zal kennen.

Wellicht relevant om toe te voegen is dat de Duitse NpSG analogenwet bezit, kopen of import zonder intentie tot redistribute niet strafbaar stelt.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Bewuste gebruiker
Stoffen die volgens deze geruchten WEL verboden zullen raken:

Phenetylamines

Empathogenen
Psychedelische phenetylamines

Cathinones

Cannabinoïden

Stoffen die volgens deze geruchten NIET verboden zullen raken:

Psychedelica

Lysergamides
Tryptamines

Dissociatieven

(Benzo)diazepines

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Bewuste gebruiker
De cathiones vallen afgaand op internationale tendens hoogstwaarschijnlijk onder de stoffengroep noemer van 'phenylethylamines', dat is dan ook wat dit bericht stelt.
Dit is sowieso het probleem van zo'n stofgroepenverbod. Hoe ver mag je doorgaan met redeneren dat iets nog een basisstructuur is..?
Dat is juist het probleem met dit soort wetten: het is niet meer duidelijk wat nu wel illegaal is en wat niet.

Sowieso is het nogal raar want heel veel lichaamseigen monoamines hebben de basisstructuur van phenetylamines. Mag je dan straks ook geen 5-HTP of L-tryptofaan meer consumeren..? Dat gaat nog lastig worden dan. Geen bananen, kip, rundvlees, zalm, rijst, aardappels of noten meer.

Het opent de deuren voor juridische willekeur. De staat kan straks lukraak besluiten iemand te vervolgen of niet op basis van zo'n enorm brede wet. De rechtszekerheid van burger neemt dus enorm af.
Wat dat betreft vind ik het gek dat er niet meer media-aandacht is voor de plannen van deze wet, want juridisch gezien is dit een enorme inperking van de grondrechten van burgers.

Jmths

Wijs gebruiker
Tripreporter
Het opent de deuren voor juridische willekeur.
Volledig akkoord, ik kan mij in algemene zin wel vaker druk maken over het Julius Caesar gehalte van juristen.

Interne regelgeving vormt wel vaker een structureel probleem.
Om Brussel, de NAM of het onderwijs maar eens even willekeurig te noemen.

Laatst bewerkt:

Jmths

Wijs gebruiker
Tripreporter
De 25x-NBOMe's, 25x-BNOH's en de DOx series zijn toch ook phenetylamines, en die zie ik niet bij je overzicht staan.
Afgaand op die redenatie zou Methylfenidaat (Ritalin) ook Amfetamine wezen in plaats van een Fenidaat. Iets waar veel mensen waarschijnlijk wel mee akkoord zijn. Een analoogwet kijkt echter enkel naar de molecuulstructuur.

Een analoogwet is vrij wazig en interpretatie gevoelig / subjectief qua wetgeving maar een redenatie die vaak gehanteerd lijkt te worden is dat als er een willekeurige moleculaire ring of groep aan wordt geplakt dat deze ineens tot een andere categorie behoort.

In het geval van Methylfenidaat (Ritalin) is dat de piperidine ring. In het geval van de NBOMes is dat de NBOMe groep, in het geval van Etizolam de Thieno ring. Tenzij er dus een aparte analoogwet wordt opgesteld voor de Benzeen+Thieno ring structuur van Etizolam zal deze niet onder een analogenwet vallen in tegenstelling tot RC benzodiazepines. Hetzelfde geldt voor barburaat analogen en Z-drugs analogen.

Ik de VS hebben ze een analogenwet opgesteld voor Ketamine. PCP analogen hebben echter een andere ring in de molecuulstructuur en kunnen daar dus nog wel besteld worden.

Een substantie zoals A-PVP (Flakka) en zijn analogen valt dus ook niet onder een analogenwet vanwege de piperidine ring tenzij er al specifiek een analogenwet voor A-PVP wordt opgesteld.

De 3 analoogwetten van Grapperhaus richten zich dus waarschijnlijk vooral op amfetamine en methylfenidaat verwante stimulanten, benzodiazepines, de psychedelische phenylethylamines van Shulgin en de Tryptamines van Hoffman.

Dat is mijn verwachting er vanuit gaand dat de berichtgeving betreffende 3 stofgroepen / basisskelet molecuulstructuren klopt. Een andere reden waarom ik dan ook geloof dat de 3e categorie de Tryptamines zal wezen en niet de synthetische cannabinoïden omdat er onder de synthetische cannabinoïden relatief makkelijk met ringen / groepen gejongleerd kan worden wat dan ook al vaak gebeurd is. Daarnaast is er ook vrijwel geen hond in Nederland die synthetische cannabinoïden gebruikt.

Laatst bewerkt:

Jmths

Wijs gebruiker
Tripreporter
Dus je zegt eigenlijk; koop veel in?:tongueout:
"Afgaand op Europese regelgeving zullen RC vendors op dat moment verplicht worden om hun product binnen 90 dagen kwijt te raken wat zal resulteren in de grootste RC uitverkoop die de geschiedenis zal kennen."

Ik zou nog even wachten, een maand voordat 25I-NBOMe verboden werd wist ik 3 gram voor €10 op de kop te tikken. Ik denk niet dat het weer snel zo belachelijk zal worden maar wat weg moet moet weg.

Bovenaan