gevolgen?

wim666

Newbie
hoi,
ik heb ffe een vraagje, ik smoke nu al een tijdje en het komt neer op 3x per week 2 joints, gewoon met tabak. en op internet ging ik aaltijd stoned dingen zoeken over wiet, en ik vond allemaal dingen over dat het niet schadelijk is. maar laatst ging ik weer naar me psygoloog (of hoe je dat ook schrijft) en die begon te zijkend at het wel schadelijk is enzo. en ik denk niet dat het schadelijk is maar voor de zekerheid wil ik wel aan de regelmatige stoner vragen. ben je op een negatieve manier verandert, word je er dommer van of alleen anders. alvast bedankt :wave:

Amaranth

Bewuste gebruiker
Mijn psycholoog heeft er geen probleem mee dat ik blow, ook al ben ik nog jong. Dus nee, ik denk dat dit eerder een persoonlijk probleem van je psycholoog met drugs is dan een feit.

Extisi

Wijs gebruiker
Mij heeft blowen heel veel goeds gebracht. Vroeger wist ik nooit hoe ik moest omgaan met sommige dingen, en nu reageer ik altijd heel rustig en mijn motto is: "Wat gebeurd, gebeurd."
Ook op school bijv.
Als ik iets niet snap ging ik over de zeik. Woedeaanvallen met rondzwevende spullen door de kamer waren niet zeldzaam.
Nu denk ik gewoon: "Het is gebeurd. Volgende keer beter me best doen en het weer ophalen."
En ik ga nu ook diep in op de oorzaak. Hoe komt het dat het fout ging? Kan ik dat verbeteren?
Ik ben een ander mens geworden. Nou, niet geworden...ik ben in de bloei :P

Overigens denk ik wel dat blowen schadelijk zou kunnen zijn. Als je het té vaak doet, dan merk je het direct. Je word lam, onverschillig en vergeetachtig.
Maar dat is gewoon iets wat je moet ondervinden, en je moet kijken hoe dat bij jou is.
Schadelijk, hoe bedoeld ze dat trouwens? Geestelijk of lichamelijk?

Shana_P

Belezen gebruiker
Natuurlijk is het schadelijk, veel mensen sluiten daar hun ogen voor vind ik. Het is niet goed voor je hoofd (lui en vergeetachtig), al zeker niet voor de longen (grote hoeveelheid teer), indien je het rookt met tabak is de kans bestaande dat je ook daar aan verslaafd word, schadelijk voor de portemonnee en er zijn er allicht nog wel enkele.
Natuurlijk heeft het ook zo zen voordelen, werkt echt wel kalmerend en stressverlagend en het heeft ook wel een sociaal aspect tenzij je zo'n lonely stoner bent (crookers :) )
Het valt niet te vergelijken met harddrugs das een feit, maar schadelijk is het ongetwijfeld!!!
Je moet daar realistisch in zijn...

Amaranth

Bewuste gebruiker
Tuurlijk kan het schadelijk zijn, maar zolang je oog houdt voor wat je lichaam aangeeft kan er niet veel fout gaan. Roken doe ik sowieso al, dus dat is bij mij niet echt een issue.

Maar wat Extisi zegt merk ik ook, op dit moment ben ik heel erg aan het veranderen, groeien. Mensen die een jaar geleden met me bevriend waren, zeggen dat ik echt enorm ben veranderd. Dit zien ze niet altijd als iets positiefs, maar ik heb er zelf overzicht over en zo zie ik het wel. Het blowen heeft daar af en toe wel aan bijgedragen ja. Ook het sociale aspect ervan.

Ape

Badass junkie
Je kan het als zelfmedicatie gebruiken om rustig te blijfen, maar van langdurig gebruik (dus meer als 3 keer in de week 2 jointjes)
kan je rusteloos worden, niet meer kunnen slapen, schijt hebben aan alles dus je werk kwijt, van school af, maargoed het word dus ernstig bij lang en regelmatig gebruik.
Schadelijk voor je lichaam is het zeker, teer, nicotine , chemische bewerking, dus kan je beter door een puurpijpje ofzo roken, veel beter en effectiever.

wim666

Newbie
skunkopaat zei:
Je kan het als zelfmedicatie gebruiken om rustig te blijfen, maar van langdurig gebruik (dus meer als 3 keer in de week 2 jointjes)
kan je rusteloos worden, niet meer kunnen slapen, schijt hebben aan alles dus je werk kwijt, van school af, maargoed het word dus ernstig bij lang en regelmatig gebruik.
Schadelijk voor je lichaam is het zeker, teer, nicotine , chemische bewerking, dus kan je beter door een puurpijpje ofzo roken, veel beter en effectiever.
ok, ja ik heb wel een pijpje, maar het moet buiten en dan is een joint 100x chiller vind ik. gedoe met een kut aansteker. maar als je het vergelijk met tabak roken, dan is pure wiet roken stukken minder schadelijk tog of zie ik dat verkeerd?

maiskorrel

Bewuste gebruiker
Het "schadelijke" aan blowen vind ik vooral hoe je er door kan veranderen, iig dat is hoe ik het ervaar. Voorbeelden zijn:

- Je wordt lui, ongemotiveerd
- Je gaat er meer door liegen, ergste geval stelen
- Je wordt minder sociaal
- Je hebt moeite om nuchter ook nog te kunnen genieten
- Je wordt veel sneller geïrriteerd

Niet iedere persoon hoeft hier last van te hebben. Ook spelen de factoren verslavingsgevoeligheid en hoevaak je blowt een belangrijke rol. Het vervelende is dat die symptonen niet meteen aanwezig zijn maar langzaam er in sluipen. En dat je daardoor er niet zo snel bij stil staat.

Ik ben samen begonnen met blowen met een aantal vrienden. Waarvan een vriend van me nu in frankrijk zit af te kicken. Hij was in een periode van een jaar ontzettend veel veranderd (in negatieve zin). Ik merkte wel dat hij blowen eigenlijk meer deed om even al zijn shit te vergeten dan het gewoon voor de fun te doen. Maar dat het zo ver zou komen had ik nooit gedacht. Dit liet me nadenken en ook beseffen dat blowen niet voor iedereen is aangelegd, en dat je goed moet realiseren wat het met je doet en of het niet teveel invloed op je leven heeft. Ik ben de laatste tijd ook bezig minder te gaan blowen en om ook nuchter nog echt van het leven te kunnen genieten :P En dat gaat me vrij goed af.

Dus ik zou zeggen besef vooral goed waar je mee bezig bent en laat het niet een te grote rol spelen in je leven. :wink:

Amaranth

Bewuste gebruiker
Ik heb eigenlijk geen één van die dingen die jij opnoemt, ik ontwikkel meer in positieve zin, ik word volwassener, begrijp dingen beter enzovoort.

maiskorrel

Bewuste gebruiker
Het hoeft dus ook niet voor iedereen te gelden. Maar als je het mij vraagt bij de meeste mensen (die al een tijd veel blowen) wel.

ImmortalTech

Bewuste gebruiker
De schadelijkheid op mentaal gebied (lui/laks worden, minder sociaal worden) is per persoon heel verschillend. Er zijn mensen, zoals een aantal die dat hier aangeven, die er juist socialer van worden en waar het school/werk er niet onder lijdt. Maar er zijn ook genoeg mensen die geen reet meer uit gaan voeren en geen motivatie meer hebben voor school of werk.

Ik weet niet of je psychiater bedoelt dat het op mentaal gebied schadelijk voor je is, maar als hij dat wel bedoelt, dan kan het zijn dat hij/zij aan de hand van je andere verhalen concludeert dat je wietgebruik bijdraagt aan je eventuele problemen(ervan uitgaand dat het een goede psychiater is).
Dat het lichamelijk niet goed voor je is (veel teer, slecht voor je longen, verslaafd aan nicotine) lijkt me logisch.

Riel

Bewuste gebruiker
wiet is een vrij krachtige hallucinogene drugs die bij veel gebruik zeer nadelige gevolgen kunnen hebben ja. jarenlang elke dag blowen vergroot de kans op schizofrenie. Paranoia en angstige gedachtes kunnen tijdens en na het gebruik optreden. bij matig gebruik en wanneer men zich goed in zijn vel voelt kan het geen kwaad.

cropp

Badass junkie
Riel zei:
wiet is een vrij krachtige hallucinogene drugs die bij veel gebruik zeer nadelige gevolgen kunnen hebben ja. jarenlang elke dag blowen vergroot de kans op schizofrenie. Paranoia en angstige gedachtes kunnen tijdens en na het gebruik optreden. bij matig gebruik en wanneer men zich goed in zijn vel voelt kan het geen kwaad.

daar had ik dus last van, als je af en toe blowt dan voel je je echt veel beter

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Amaranth zei:
Ik heb eigenlijk geen één van die dingen die jij opnoemt, ik ontwikkel meer in positieve zin, ik word volwassener, begrijp dingen beter enzovoort.
Ik denk niet dat dat van het blowen komt, zo te horen ben je nog erg jong en zou die ontwikkeling vanzelf moeten komen en niet door toedoen van thc. :rolleyes:

THC is wel degelijk schadelijk! Niet alleen tast het je kortetermijn geheugen aan, maar als je wiet of hasj rookt is het heel slecht voor je longen. THC moet zowiezo afgebroken worden door de lever en daar is het ook niet zo heel gezond voor.
Persoonlijk als ik teveel blow dan word ik heel erg vergeet achtig, en dom als een rund.
Als ik wat minder blow dan valt dit nog wel mee, en je merkt het verschil pas helemaal als je stopt na dagelijks gebruik. Binnen 3 weken ben je dan weer een stuk helderder en kun je ook weer beter bij je verstand.
Het afgelopen half jaar blowde ik eigenlijk alleen in het weekend, en dan paar jointjes dus niet buitensporig veel. En hier voelde ik me prima bij, alleen sinds ik ben gestopt met tabak en nu dus puur rook blow ik weer veel meer. Op een of andere manier kan ik dat beter hebben dat puur roken, omdat je dan meer high word dan stoned.

ilyas

Bewuste gebruiker
cannabis is zeker schadelijk. hierboven staat zowat alles opgesomd wat er het veroorzaakt. ikzelf ben eraan "verslaafd" geweest. die verslaving zat natuurlijk tussen m'n oren. Maar pas er mee op, voor je het weet hang je heel de dag voor tv/pc stoned te wezen. Veel kan je dan niet meer schelen en school gaat achteruit. bij mij is het zover gekomen dat ik bijna met school gekapt was in mijn laatste jaar. (waar ik nu nog steeds inzit) Ik ga nu nog steeds met tegenzin naar school. Niet zoals (bijna) alle leerlingen het hebben, maar ik was/ben nu nog echt schoolmoe. Spijtig eigenlijk want ik zit nog steeds in de bloei van mijn leven en ik heb een deel ervan vergooit met cannabis. (begrijp me niet verkeert, af en toe een jointje kan geen kwaad)

sinds deze week ben ik in therapie omdat ik maandenlang slechtgehumeurd, kwaad, gefrustreed was. en vorige week ben ik geknakt als een takje. het werd me teveel, ik wist niet wat er aan me mankeerde, ik zag geen positieve kanten meer aan het leven, ik zat vast (sociaal isolement). een depressie noemen ze dat.
Na even met de therapeut gebabbeld te hebben kwamen we op mijn "verslaving" en hij wist het meteen. bijna iedereen die aan cannabis begint en het meer als af en toe gebruikt eindigt in een depressie. Soms merk je het zelf niet en soms eindig je in een instelling (-> vrij onwaarschijnlijk). Ik zit er dus netjes tussenin. cannabis heeft men gevoelens verdooft volgens hem. Ze kwamen niet meer naar buiten en stapelde zich op. die gevoelens stamde al af van toen ik 6 à 7 jaar was. Toen was ik een vrij introverte jongen waardoor mijn gevoelens zich ook opstapelden. ik ga niet vertellen wat er allemaal was gebeurt, anders word deze tekst te lang en ik heb er ook geen zin in om meer te typen.

mijn raad:
Maak niet dezelfde fout als mij door dagelijks of meerdere joints per week te roken. Doe het rustig aan. Vanaf dat je ook maar een kleinste verandering merkt aan jezelf, of als je ouders het merken, moet je even een pauze nemen en grondig nadenken over je cannabis gebruik. ik zeg het je, wat ik nu doormaak is alles behalve fijn :(

Amaranth

Bewuste gebruiker
DrippTone zei:
Amaranth zei:
Ik denk niet dat dat van het blowen komt, zo te horen ben je nog erg jong en zou die ontwikkeling vanzelf moeten komen en niet door toedoen van thc. :rolleyes:
Tuurlijk, maar ik bedoelde meer dat ik op sommige momenten zeker wel merkte dat het hielp.

PipstothePoX

Bewuste gebruiker
Ik blow van 'sochtends tot 'savonds ongeveer 2 gram per dag jaar in jaar uit.
maiskorrel zei:
- Je wordt lui, ongemotiveerd
- Je gaat er meer door liegen, ergste geval stelen
- Je wordt minder sociaal
- Je hebt moeite om nuchter ook nog te kunnen genieten
- Je wordt veel sneller geïrriteerd
Hier kan ik het enigszins mee eens zijn:
-
-
- Je wordt minder sociaal-gemotiveerd-participerend
(- Je hebt moeite om nuchter ook nog te kunnen genieten)
- Je wordt veel sneller geïrriteerd/opvliegers

Ik moet er wel bij vertellen dat deze punten mij niet beheersen, als in, ik begrijp dat ik sneller geneigd ben om.... maar daar blijft het dan bij. Ik compenseer dit dus prima en ervaar er geen last van.

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
(edit: volgens mij pas dit bericht hier niet meer in dit topic. maar om zo'n text dan maar eventjes te laten verdwijnen? )

Ik was ooit eens Enorm onder druk gezet, door vrienden. Om maar meteen te stoppen met blowen, anders zouden ze me mijn eigen huis uit schoppen, de sleutel afpakken. (leuke vrienden heb je dan)

Ik heb die vrienden MIJN huis uitgezet, en ben meer gaan blowen.

Een vreemd gevalletje, ze zaten zonder werk. en kregen geen uitkering, omdat ik genoeg geld zou verdienen. Ik vroeg ze vriendelijk om binnen een maand bij de sociale dienst langs te gaan omdat ik ze niet kon onderhouden. (waarom heeft die lulhannes dat dan ook doorgegeven... had ie in elk geval 400 euri kunnen vangen)

Toen elke dag ruzie over, dat Ik wel blowde, maar geen biefstukken op tafel zette.

Tja sorrie, Mijn huis, en Mijn regels. Dat iemand blijft pitten, geen probleem. Maar eisen dat ik stop met blowen, omdat ze luxe hap op tafel willen?

Ik heb ze er dan toch maar uitgezet, Als ik niet een hele gram had weggesmoord, had ik t niet gedaan. En had ik nog steeds met twee uitvreters op de bank gezeten.

( Ja wel chips vreten, en tv kijken, maar niet eventjes opstaan om even aan mij te vragen of ik misscien Ook een glaasje cola wil...).

Soms komt dan de druppel. Ze gluurden in een potje in mijn kamer, of ik niet stiekem extra geld aan het verstoppen was. En ze maakte een keer, mijn bankafschrift open, om te controleren of ik misschien Toch geld overhield.

Bij deze, ga ik nooit weer samen met twee of 1 andere vriend, een huisje huren. Als er 1 zonder werk komt, draai je ervoor op. (ik was de enige die de huur betaalde de laatste 6 maand, dus was t mijn huis... of heb ik daar ongelijk? )

ImmortalTech

Bewuste gebruiker
Logisch heb je gelijk. Ik had ze ook uit mn huis gezet. Ze brengen geen geld op tafel, maar vertellen jou wel waar jejouw zuurverdiende geld aan moet uitgeven en ook zo dat hun ervan kunnen profiteren...

Verder denk ik dat het niet echt iets met blowen te maken heeft, behalve dat je daardoor ging inzien dat ze misbruik van je maakten... Uiteindelijk had je ze er (lijkt mij als ze niks doen en van jou profiteren) sowieso wel uitgegooid.

Bovenaan