Info GHB + 1 ste Hulp + beademing + hartstilstand ?

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Erg handig en belangrijk topic wat niet ontbreken mag!
ALLE credits naar originele poster: lysergine25

Ok ik ken er nu al 5 van dit forum, niet allemaal zijn ze openhartig over hun bijna dood ervaring op de GHB. De een maakt er een verhaal van de ander stopt het diep weg en probeert het te vergeten.

Doodgaan op de drugs is echt heel erg zonde. Je houdt er een trauma aan over als overlevende, als je je vriend of vriendin ziet sterven in je armen. Als je ooit nog bijkomt staat je familie jankent aan je bed, zij zien je kostbare leven dat zij zolang hebben gekoestert aan zichzelf voorbij glijden. Als je bijkomt zul je meerder slangen in en uit je lichaam zien steken, de beademingsslang heeft je strot goed beschadigt en zelf zul je helemaal niets herinneren van die waanzinnige trip richting het witte licht.

Wat moet je nu doen als je merkt dat iemand niet meer ademt, blauw aanloopt en zijn hartritme verliest ?

1) Blijf kalm, paniek zal je functioneren belemmeren, het slachtoffer heeft je nu 100% nodig.
2) Leg het slachtoffer in de juiste houding volgens de EHBO regels.
3) Dus op de zij leggen en trek die tong eruit. Verwijder al het vocht kots en andere zooi (bloed) uit de luchtpijp indien aanwezig.
4) Bel NU de ambulance, wees duidelijk geef het juiste adres meteen door.
5) Pas desnoods beademing toe ( volgens mij moet ie dan op zijn rug liggen en zal de tong de luchgtweg meteen afsluiten.)
6) Laat het slachtoffer geen minuut alleen, als die luchtpijp weer dicht zit door de tong stikt het slachtoffer.
7) Wees eerlijk tegen het ambulance personeel liegen heeft geen zin. Geef gewoon op wat het slachtoffer heeft gebruikt. GHB dus ..... teveel ook.
8 ) Ontruim de woning van overtollige drugsvoorraden voordat de politie en ambulance de woning binnentreden. etc etc ....

Als je dit meemaakt zowel als slachtoffer of als trippartner ... heel veel sterkte ermee leer van je fouten en onderwijs je medemens op de gevaren van deze klote drugs. De nachtmerries zullen uiteindelijk ook vervagen. Er is er geen een drugs die zo snel en zo sneaky zoveel slachtoffers kan maken als GHB.
update:

Hoe herken je een hartstilstand?
Iemand die getroffen is door een hartstilstand is bewusteloos. Het slachtoffer ademt niet of niet normaal meer en reageert niet wanneer hij of zij wordt aangesproken en voorzichtig aan de schouders wordt geschud. De ademhaling controleer je door het hoofd een beetje naar achteren te duwen en de kin omhoog. Je voelt met je wang of het slachtoffer ertegenaan ademt. Als je na tien seconden geen of geen normale ademhaling constateert, handel dan direct en bel 112. Start daarna direct met reanimeren.

Wat is een hartstilstand?
Bij een hartstilstand stopt het hart met pompen, waardoor er geen bloed en dus geen zuurstof meer door het lichaam circuleert. Het gevolg is dat iemand binnen enige seconden bewusteloos raakt en de kans op hersenbeschadiging en overlijden aanzienlijk is. De ademhaling is uitgevallen en de normale huidskleur is verdwenen. De oorzaken van een hartstilstand zijn verschillend. Het kan het gevolg zijn van een hartinfarct, of in dit geval een OD op de GHB.

Reanimeren doe je zo !!
http://www.6minuten.nl/Reanimatie/default.aspx?mId=9821
Alleen beademen doe je zo !!

Beademen moet je doen als iemand bewusteloos is en niet meer ademt.
Mond-op-mond - beademing
Wat moet je DOEN:
*Breng met je ene hand op het voorhoofd het hoofd iets achterover en leg de vingertoppen
van je andere hand onder het benige deel van de kin.
(Dit noemen we de kinlift.)
*Open zijn mond en veeg de mond schoon.
*Knijp de neus van het slachtoffer dicht met duim en wijsvinger van de hand die op het voorhoofd ligt.
*Haal diep adem, plaats je mond op die van het slachtoffer en blaas er lucht in. (2 seconden)
*Kijk onder het beademen naar de borstkast of die omhoog komt.
*Doe dat ongeveer 1 minuut, als het slachtoffer dan nog niet zelf ademt, bel dan de ambulance.

Ga wel door met beademen tijdens het wachten.
Als je een kind moet beademen moet dat ongeveer 20x in een minuut, en een volwassenen 12x per minuut. Waarom moet je een kind meer beademen dat een volwassene?
Nou dat zal ik vertellen, een kind heeft veel kleinere longen dan een volwassene.
Als je het slachtoffer uit het water haalt en hij ademt niet, kun je natuurlijk mond-op-mondbeademing doen. Soms zit er water in de longen. Leg dan eerst het slachtoffer op zijn rug met het hoofd opzij. Druk (niet te hard) op de borst van het slachtoffer. Het water kan dat er uit lopen. Als de mond vies is, kun je een speciaal kapje gebruiken, maar dat heb je
niet zomaar bij je. Maak dan met je mouw of iets anders de mond schoon.

Mond-op-neus - beademing

De meeste mensen kennen alleen maar mond-op-mondbeademing.... maar... wat dan als er via de mond geen lucht naar binnen kan komen op de een of andere manier. Dan heb je, gelukkig nog mond-op-neusbeademing.

Dat gaat zo :

*doe de kinlift. (net als bij mond-op-mond - beademing 'hierboven')
*sluit met je duim de lippen van het slachtoffer
* haal diep adem
*plaats je mond over de neus van het slachtoffer
*blaas jouw lucht gedurende anderhalve seconde in de neus van het slachtoffer
*kijk schuin met een oog of de borstkas omhoog gaat.
*neem wanneer zijn borstkas ongeveer 1 cm omhoog is gekomen je mond van de neus van het slachtoffer en open met je hand de mond
*kijk of de borstkas weer omlaag gaat
*adem zelf opnieuw in en herhaal de stappen

Bonie

http://drugsforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=19467

^_^

Bewuste gebruiker
Stom 1e hulp topic voor korte termijn. Hardcore GHB addicts hebben hier niets aan. En iedereen die eens een OD doet op G weet dat hij/zij weer wakker word. Lijkt altijd ernstiger als het is. Langere termijn verslaving is veel zwaarder.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
^_^ zei:
Stom 1e hulp topic voor korte termijn. Hardcore GHB addicts hebben hier niets aan. En iedereen die eens een OD doet op G weet dat hij/zij weer wakker word. Lijkt altijd ernstiger als het is.

Wat een belachelijk stomme reactie, je weet er duidelijk niet genoeg vanaf om GHB op een relatief veilige manier te kunnen gebruiken... GHB verdooft je centrale zenuwstelsel. Met een lichte OD wordt je bijna altijd wel weer wakker ja, maar als je wat zwaarder overdosed kan het een ademdepressie en een hartstilstand veroorzaken en dan ben je dood.

Je kunt aan de buitenkant niet zien hoeveel iemand gedoseerd heeft, dus als iemand out gaat van de GHB met een flinke overdosis voel jij je kut als je er achteraf niets aan gedaan hebt en je beste vriend het leven laat...

Het is een drug waar je makkelijk mee overdoseert en een flinke overdosis kan dus gemakkelijk fatale gevolgen hebben. Het is dus belangrijk dat je weet wat je moet doen in geval van OD. Ik hoop dat jij geen vrienden hebt die G gebruiken want die kunnen in geval van nood blijkbaar niet op jouw hulp vertrouwen.

Heftige GHB verslaafden hebben hier natuurlijk ook iets aan, die kunnen namelijk elke dag in deze situatie terecht komen en bij hun is een OD net zo dodelijk.

Denk dus even na voor je zo iets zegt, je kunt er anderen mee op slechte ideeën brengen en je kunt met zulke reacties zelfs via dit forum mensen het leven kosten.

^_^

Bewuste gebruiker
GHB is rotzooi maar mijn persoonlijke ervaring is dat ik na >50 ml ghb weer wakker ben geworden. En nee dat was niet in een goede staat maar het is wel wat het is. Verder wil ik zeggen dat G kuttroep is en ik er klaar mee ben voor rest van mijn leven. Als je het elke dag gebruikt kan je niet meer slapen zonder, wordt psychotisch en alles in je leven gaat fout.

Maar je moet niet zeggen dat ik de persoon ben die een stomme reactie plaatst want ik weet 99% zeker dat ik meer weet van GHB in vergelijking met wat jij zegt.

Dus dit:

Denk dus even na voor je zo iets zegt, je kunt er anderen mee op slechte ideeën brengen en je kunt met zulke reacties zelfs via dit forum mensen het leven kosten.

Ik wil niemand dood maken met mijn post maar als je eens leest naar wat ik rest van de tijd gepost heb jaren lang op dit forum zou je dat weten. Je mag denken wat je wil over die post die ik gemaakt heb maar ik bedoel er niks slechts mee. Maar voor zware ghb verslaafden is dit een zinloos gebeuren. Dat is enige wat ik weet en aangeef hier.

Dit is alleen nuttig voor mensen die paar keer GHB doen in hun leven en teveel pakken, nuttig maar ze gaan echt niet dood. Kijk maar in medische historie. Het word overdreven. Praktijk wijst dat ook uit. Heb er teveel gezien. Inclusief mijzelf.

SjitHeppens

Belezen gebruiker
^_^ zei:
Stom 1e hulp topic voor korte termijn. Hardcore GHB addicts hebben hier niets aan. En iedereen die eens een OD doet op G weet dat hij/zij weer wakker word. Lijkt altijd ernstiger als het is.
^_^ zei:
GHB is rotzooi maar mijn persoonlijke ervaring is dat ik na >50 ml ghb weer wakker ben geworden.
^_^ zei:
... maar ze gaan echt niet dood. Kijk maar in medische historie. Het word overdreven. Praktijk wijst dat ook uit. Heb er teveel gezien. Inclusief mijzelf.
Een gewaagde stellingname: wanneer niemand in jouw omgeving puur door GHB een hartstilstand heeft gehad, concludeer je dat dat algemeen geldt. Inderdaad, zo werkt wetenschap: een stelling is geldig totdat iemand het tegendeel aantoont. Maar jij poneert eigenlijk een tegen-stelling, die óók nog niet op algemene geldigheid is getoetst.

Dus als iemand, met uitsluiting van andere oorzaken, zeker weet dat je wel degelijk van GHB kunt doodgaan dan lees ik dat graag hier, want dan hebben we weer iets meer "wetenschap" over GHB. Elkaar "verketteren" is een achterhaalde vorm van wetenschap, want die stamt uit de middeleeuwen :)

^_^

Bewuste gebruiker
Mijn persoonlijke ervaringen wat GHB verslaving betreft ga ik niet online zetten, dat moet je maar persoonlijk via een telefoongesprek doen als je daar echt behoefte aan hebt. Ik ben klaar met GHB en drugs vanwege mijn ervaringen met alles daaromheen. Maar de echte dagelijkse gebruikers mogen altijd contact met mij opnemen want ik weet waar GHB je brengt op de lange termijn.

Ik heb alles gebruikt behalve heroine en voor mij was GHB de drug die mij kapot maakte, en eigenlijk heb ik geluk dat ik nog leef. Maar dat is niet omdat ik 1x een OD heb gehad. Het was wekenlang absurd veel gebruiken.

GHB is verslavend, en als je eenmaal zover bent ga je kapot. Dat is wat ik wil zeggen.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Het is gewoon niet zo handig om dit soort beweringen te maken, vooral niet op een forum waar je niet kunt zien hoe iemand je opmerking interpreteert. Misschien zit er wel een 16-jarige mee te lezen die het niet in de juiste context kan zetten...

Je geeft zelf aan hoe gevaarlijk het middel is en hoe het je kapot kan maken. Jij hebt het ervaren op lange termijn en met hogere doses, maar je kunt van mij aannemen dat het op 1 avond ook een hoop kapot kan maken als je het niet op de juiste manier gebruikt of niet juist met een overdosis kunt omgaan. GHB is gewoon een middel wat met verstand en voorzichtigheid gebruikt moet worden, of je nou zwaar verslaafd bent of het gewoon eens een keertje wil proberen.

GHB is rotzooi maar mijn persoonlijke ervaring is dat ik na >50 ml ghb weer wakker ben geworden.

Ik ben heel blij voor je dat je deze dosis hebt overleefd, echter is dit geen reden om aan te nemen dat je rustig 50ml G kunt wegdrinken. Voor een GHB verslaafde is dit ook heel erg veel, een recreatieve gebruiker kan hier gemakkelijk aan overlijden.

Het is een feit dat je niet zo snel overlijd aan out gaan van de GHB inderdaad, maar als je out bent kan de zuurstoftoevoer naar je hersenen ernstig beperkt worden wat dus flinke hersenschade kan opleveren. Het fabeltje dat outgaan geen kwaad kan is inmiddels al ontkracht dus. Ook weet je gewoon nooit wat iemand nog meer genomen heeft, als er ook nog een paar wodka of wat andere drugs in iemands bloed zit is de kans op een hartstilstand vele malen groter.

Ik hoop dat het nu goed met je gaat, en ook dat mensen die dit lezen de goede adviezen niet in de wind slaan en er gewoon voorzichtig mee zijn...

^_^

Bewuste gebruiker
Wat interpretatie betreft kan je best gelijk hebben. Je kan niet makkelijk 50ml wegdrinken. Voor beginnende gebruikers die toch willen experimenteren heb ik dan de tip op bij de apotheek een spuit te halen ZONDER naald. zo kan je exact afmeten hoeveel je in je drankje stopt. Start met 3ml de 1e keer. Kijk hoe het land. Wacht 3 uur voor volgende dosering. Vrouwen minder nemen als mannen. Lichaamsgewicht en sekse is van groot belang voor je dosering.

Max dosering voor een man die niet gewend is aan GHB is 4 tot 4,5 ml zonder andere alcohol en drugs in je lichaam. 0,1 ml teveel kan verschil maken tussen een fijne avond en een nacht in het ziekenhuis.

Hoop dat dit een advies is waar jullie meer mee kunnen.

mako

Newbie
mijn ervaring is dat het met GHB echt heel erg mis kan gaan.

ik heb als uitsmijter bij 'bepaalde feesten" vaak genoeg mensen (voornamelijk vrouwen trouwens) met hartfalen in hun eigen kots en pis liggend van de dansvloer moeten sleuren, om vervolgens ermee in een ambulance te eindigen waar zo'n persoon dan moet worden gereanimeerd of aan het zuurstof o.i.d.
dan zijn op technofeestjes een persoon of 8 per avond geen uitzondering helaas, en dat is dan ook niet altijd gewenst GHB gebruik.
komt ook alleen bij GHB zo heftig voor, soms wat overmatig ketagebruik en de incidentele mdma/xtc doortripper (coke en speed is ook veelgebruikt natuurlijk, maar nooit last van die gebruikers) maar niks wat mensen zo oneervol en smerig op de dansvloer vertrapt laat worden en laat stikken in hun eigen kots dan GHB, ik hoef de rommel -mede daardoor- zelf dus echt niet.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
mako zei:
mijn ervaring is dat het met GHB echt heel erg mis kan gaan.

ik heb als uitsmijter bij 'bepaalde feesten" vaak genoeg mensen (voornamelijk vrouwen trouwens) met hartfalen in hun eigen kots en pis liggend van de dansvloer moeten sleuren, om vervolgens ermee in een ambulance te eindigen waar zo'n persoon dan moet worden gereanimeerd of aan het zuurstof o.i.d.
dan zijn op technofeestjes een persoon of 8 per avond geen uitzondering helaas, en dat is dan ook niet altijd gewenst GHB gebruik.
komt ook alleen bij GHB zo heftig voor, soms wat overmatig ketagebruik en de incidentele mdma/xtc doortripper (coke en speed is ook veelgebruikt natuurlijk, maar nooit last van die gebruikers) maar niks wat mensen zo oneervol en smerig op de dansvloer vertrapt laat worden en laat stikken in hun eigen kots dan GHB, ik hoef de rommel -mede daardoor- zelf dus echt niet.

Het kan ook zeker goed misgaan, er overlijden helaas nog steeds mensen aan GHB gebruik. Wat bedoel je met 'niet altijd gewenst GHB gebruik'? Dat mensen het onbewust binnenkrijgen? Dit wordt namelijk heel vaak gezegd maar gebeurd eigenlijk zelden. Ik zeg niet dat het nooit gebeurd, maar het verhaal "er heeft iemand iets in mijn drankje gedaan" is 9 van de 10 keer onzin. Meestal hebben mensen zelf overgedoseerd maar durven ze dit niet toe te geven.

Wat betreft keta gebruik wil ik je ook een beetje tegenspreken. Keta heeft in tegenstelling tot GHB geen invloed op je hartslag en ademhaling. Het is ook heel lang als narcosemiddel gebruikt omdat je vitale levensfuncties niet beïnvloed worden en dus relatief "veilig" gebruikt kan worden. Overdoseren op Keta zorgt meestal voor een heftige trip plus tijdelijk niet (goed) kunnen bewegen. Als je heel zwaar overdoseert op Ketamine raak je +- 3 kwartier tot een uur onder narcose. Dit is moeilijk te bereiken via snuiven en gebeurt dus ook zelden op een feest, tenzij mensen natuurlijk combineren.

De meeste mensen die op Ketamine op de EHBO binnenkomen, komen dan ook binnen met klachten van verzwikte enkels en andere valverwondingen. Het grootste risico wat je verder op keta loopt is stikken in eigen braaksel of een coma bij combigebruik.

Probeerenleer

Bewuste gebruiker
Alle drugs kunnen gevaarlijk zijn als je er onverantwoord mee omgaat. Een torenhoog cliché, ik weet het, en GHB is natuurlijk misschien wel het meest risicovolle.

Maar ik snuif nu toch al 'n jaar regelmatig een lijntje bakpoeder en kan het toch goed in de hand houden. Hoop met GHB hetzelfde. :rock:

Sigma

Newbie
GHB werkt ademhalingsonderdrukkend maar zelden tot een volledige stilstand, belangrijk is dus te controleren of er nog ademhaling is (slachtoffer op de rug) en indien deze er nog is deze zo snel mogelijk op hun zijte leggen met een hand onder het hoofd zodat dit wat naar achter kantelt en de luchtweg open komt te liggen, dit kan je beter op de rug maar als er dan gebraakt wordt loopt dit in de luchtweg...

Probleem met GHB is dat dit in opflakkeringen werkt, heb er zo al geweten die zo slecht ademden dat zij geïntubeert en geventileerd moesten worden om 5 minuten later met tube er in rond te lopen om 20 meter verder terug neer te knallen... dus moeilijke keuze soms want een intubatie gaat je dwingen tot sedatie en curarisatie (al kan diprivan blijkbaar ook leuk zijn) en eindig je in een intensieve zorgen setting...

Goede demo over cpr vind je op www.cpr112.be wel Bels maar netjes gemaakt

stevenbelgium

Experimenterende gebruiker
Ghb alleen geeft geen gevaar het is alleen als er alcohol en of medicatie bij te pas komt.
Heb vroeger belachelijke dosissen moeten nemen om in slaap te raken toen ik verslaafd was.
Het enige wat je kan voorhebben is braken terwijl je out bent en dan heb je natuurlijk wel een serieus probleem. Hartstilstand bij ghb kan alleen voorkomen als je aan het afkicken bent, meerbepaald cold turkey. En dat komt doordat je neurotransmitters niet meer vanzelf deftig functioneren omdat je ze maanden , jaren het werk door de G hebt laten doen. Al het voorgaande komt niet door veel te lezen maar door persoonlijke ervaringen. Redenen genoeg dus om het niet te nemen of te stoppen (met medicatie, alcohol en of hulp)

pwooppwoop

Experimenterende gebruiker
mensen die GHB pakken zonder mililiter spuitje :confused: nooit niet echt begrepen
heb het zelf veel gedaan, een keer out gegaan omdat het ineens VEEL betere kwailiteit was dan de vorige
nu blijf ik er gewoon af.... als ik zo is heel even ronddenk kom ik met men 10 vingers niet toe als ik de mensen begin te tellen die zich hebben laten opnemen voor GHB

In mijn post over GHB problemen in BE wilde ik helemaal de drug GHB niet afkeuren of goedkeuren.
Wat ik lees hoe gevaarlijk het is,
het is helemaal geen drug om mee te experimenteren.
Onder het feesten een black-out krijgen!
Dit doet me evengoed denken aan de weekend ongevallen.
De jeugd is overmoedig en beseft het gevaar niet.
Daardoor krijgen drugs alleen maar een slechte naam.
En de leugens die de media verspreiden doet meer slecht dan goed
met een drug te demoniseren trekt alleen nog meer gebruikers aan.
En dat men er onmiddelijk aan verslaafd geraakd dat geloven de jongeren toch niet.
En als het dan ook leugens blijken te zijn geloven ze niets meer van de media of de overheid.
Dit is geen drug om zonder goede begeleiding door een arts vb. te doen.
Er zijn veel betere drugs. :rock:

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
drugsprofessor zei:
Ach ieder heeft z'n voorkeuren toch! Ik persoonlijk vind het wel een fijn middel, al snap ik echt niet dat mensen ervan outgaan. Het is relatief veilig te gebruiken als je de kwaliteit van je GHB kent en met een doseerspuitje doseert. Helaas zijn veel mensen ondanks de grote aandacht in de media toch blijkbaar onvoorzichtig of onverstandig...

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
SmartieAndMe zei:
drugsprofessor zei:
Ach ieder heeft z'n voorkeuren toch! Ik persoonlijk vind het wel een fijn middel, al snap ik echt niet dat mensen ervan outgaan. Het is relatief veilig te gebruiken als je de kwaliteit van je GHB kent en met een doseerspuitje doseert. Helaas zijn veel mensen ondanks de grote aandacht in de media toch blijkbaar onvoorzichtig of onverstandig...

Dat mensen outgaan van de ghb is vooral om te kunnen slapen bij de 'echte' verslaafden is mijn ervaring. Anders kunnen deze mensen niet slapen (zelfs niet als ze benzo's e.d nemen ipv GHB om te slapen) Die worden wakker na 4-5 uur nemen weer GHB bij en gaan weer verder slapen.
Nogal een risico omdat ik al meegemaakt dat men soms outgaat terwijl ze in de auto/bad/ of andere sociale situatie waar dit gevaarlijke gevolgen kan hebben..

Gelukkig word/is dit een steeds kleinere groep tot mijn vreugde! (zover ik weet)

Erg handig en belangrijk topic wat niet ontbreken mag!
ALLE credits naar originele poster: lysergine25

Ok ik ken er nu al 5 van dit forum, niet allemaal zijn ze openhartig over hun bijna dood ervaring op de GHB. De een maakt er een verhaal van de ander stopt het diep weg en probeert het te vergeten.

Doodgaan op de drugs is echt heel erg zonde. Je houdt er een trauma aan over als overlevende, als je je vriend of vriendin ziet sterven in je armen. Als je ooit nog bijkomt staat je familie jankent aan je bed, zij zien je kostbare leven dat zij zolang hebben gekoestert aan zichzelf voorbij glijden. Als je bijkomt zul je meerder slangen in en uit je lichaam zien steken, de beademingsslang heeft je strot goed beschadigt en zelf zul je helemaal niets herinneren van die waanzinnige trip richting het witte licht.

Wat moet je nu doen als je merkt dat iemand niet meer ademt, blauw aanloopt en zijn hartritme verliest ?

1) Blijf kalm, paniek zal je functioneren belemmeren, het slachtoffer heeft je nu 100% nodig.
2) Leg het slachtoffer in de juiste houding volgens de EHBO regels.
3) Dus op de zij leggen en trek die tong eruit. Verwijder al het vocht kots en andere zooi (bloed) uit de luchtpijp indien aanwezig.
4) Bel NU de ambulance, wees duidelijk geef het juiste adres meteen door.
5) Pas desnoods beademing toe ( volgens mij moet ie dan op zijn rug liggen en zal de tong de luchgtweg meteen afsluiten.)
6) Laat het slachtoffer geen minuut alleen, als die luchtpijp weer dicht zit door de tong stikt het slachtoffer.
7) Wees eerlijk tegen het ambulance personeel liegen heeft geen zin. Geef gewoon op wat het slachtoffer heeft gebruikt. GHB dus ..... teveel ook.
8 ) Ontruim de woning van overtollige drugsvoorraden voordat de politie en ambulance de woning binnentreden. etc etc ....

Als je dit meemaakt zowel als slachtoffer of als trippartner ... heel veel sterkte ermee leer van je fouten en onderwijs je medemens op de gevaren van deze klote drugs. De nachtmerries zullen uiteindelijk ook vervagen. Er is er geen een drugs die zo snel en zo sneaky zoveel slachtoffers kan maken als GHB.
update:

Hoe herken je een hartstilstand?
Iemand die getroffen is door een hartstilstand is bewusteloos. Het slachtoffer ademt niet of niet normaal meer en reageert niet wanneer hij of zij wordt aangesproken en voorzichtig aan de schouders wordt geschud. De ademhaling controleer je door het hoofd een beetje naar achteren te duwen en de kin omhoog. Je voelt met je wang of het slachtoffer ertegenaan ademt. Als je na tien seconden geen of geen normale ademhaling constateert, handel dan direct en bel 112. Start daarna direct met reanimeren.

Wat is een hartstilstand?
Bij een hartstilstand stopt het hart met pompen, waardoor er geen bloed en dus geen zuurstof meer door het lichaam circuleert. Het gevolg is dat iemand binnen enige seconden bewusteloos raakt en de kans op hersenbeschadiging en overlijden aanzienlijk is. De ademhaling is uitgevallen en de normale huidskleur is verdwenen. De oorzaken van een hartstilstand zijn verschillend. Het kan het gevolg zijn van een hartinfarct, of in dit geval een OD op de GHB.

Reanimeren doe je zo !!
http://www.6minuten.nl/Reanimatie/default.aspx?mId=9821
Alleen beademen doe je zo !!

Beademen moet je doen als iemand bewusteloos is en niet meer ademt.
Mond-op-mond - beademing
Wat moet je DOEN:
*Breng met je ene hand op het voorhoofd het hoofd iets achterover en leg de vingertoppen
van je andere hand onder het benige deel van de kin.
(Dit noemen we de kinlift.)
*Open zijn mond en veeg de mond schoon.
*Knijp de neus van het slachtoffer dicht met duim en wijsvinger van de hand die op het voorhoofd ligt.
*Haal diep adem, plaats je mond op die van het slachtoffer en blaas er lucht in. (2 seconden)
*Kijk onder het beademen naar de borstkast of die omhoog komt.
*Doe dat ongeveer 1 minuut, als het slachtoffer dan nog niet zelf ademt, bel dan de ambulance.

Ga wel door met beademen tijdens het wachten.
Als je een kind moet beademen moet dat ongeveer 20x in een minuut, en een volwassenen 12x per minuut. Waarom moet je een kind meer beademen dat een volwassene?
Nou dat zal ik vertellen, een kind heeft veel kleinere longen dan een volwassene.
Als je het slachtoffer uit het water haalt en hij ademt niet, kun je natuurlijk mond-op-mondbeademing doen. Soms zit er water in de longen. Leg dan eerst het slachtoffer op zijn rug met het hoofd opzij. Druk (niet te hard) op de borst van het slachtoffer. Het water kan dat er uit lopen. Als de mond vies is, kun je een speciaal kapje gebruiken, maar dat heb je
niet zomaar bij je. Maak dan met je mouw of iets anders de mond schoon.

Mond-op-neus - beademing

De meeste mensen kennen alleen maar mond-op-mondbeademing.... maar... wat dan als er via de mond geen lucht naar binnen kan komen op de een of andere manier. Dan heb je, gelukkig nog mond-op-neusbeademing.

Dat gaat zo :

*doe de kinlift. (net als bij mond-op-mond - beademing 'hierboven')
*sluit met je duim de lippen van het slachtoffer
* haal diep adem
*plaats je mond over de neus van het slachtoffer
*blaas jouw lucht gedurende anderhalve seconde in de neus van het slachtoffer
*kijk schuin met een oog of de borstkas omhoog gaat.
*neem wanneer zijn borstkas ongeveer 1 cm omhoog is gekomen je mond van de neus van het slachtoffer en open met je hand de mond
*kijk of de borstkas weer omlaag gaat
*adem zelf opnieuw in en herhaal de stappen

Bonie

http://drugsforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=19467
Super dat je dit hebt gepost. Ook ik heb een keer meegemaakt dat iemand een hartstillstand kreeg. Gelukkig was er toen iemand aanwezig die kon beademen en reanimeren anders was deze persoon zeker overleden. De verplegers van de ambulance waren er gelukkig snel. En hebben hem meegenomen naar het ziekenhuis. Na drie dagen crisis daar hadden ze hem stabiel en kon hij per direct opgenomen worden in een kliniek. Ook veel crisis dingen gezien op festivals icm alcohol. Maar dat is weer een ander verhaal.

KoLijntje

Belezen gebruiker
Deze vind ik enerzijds logisch:
1. Heel de situatie is al erg genoeg, je wil niet ook nog een strafblad en verdere gevolgen

Anderzijds:

2. Het ambulancepersoneel moet gewoon, zoals je zelf al zei, alle informatie krijgen die er is. Misschien zelfs het middel, voor direct onderzoek in het belang van het slachtoffer.

3. Het lijkt me behoorlijk strafbaar als je toch betrapt wordt bij het weggooien/vernietigen van de middelen. Dat is vernietiging van bewijsmateriaal eigenlijk. En volgens mij strafbaarder ook nog eens, dan het laten liggen en meewerken aan het onderzoek (maar niet zeggen van wie het precies is). Als het slachtoffer overlijdt ben je misschien medeplichtig dan zelfs.

Dr. Black

Newbie
GHB is toch het middel wat ze gebruiken als iemand total-loss is gereden en alle botten naar de finale zijn ?
Word in ziekenhuizen ook gebruikt.
Dan kan je het beste een ziekenhuis overvallen als je er verslaafd aan bent in plaats van een bank :grin:

Spyro

DF-koning
GHB is toch het middel wat ze gebruiken als iemand total-loss is gereden en alle botten naar de finale zijn ?
Dan kan je het beste een ziekenhuis overvallen als je er verslaafd aan bent in plaats van een bank :grin:
Bedoel je niet Ketamine?

FerdFatoehaus

Badass junkie
Farmaceutische ghb wordt ingezet tegen zware narcolepsie maar niet als pijnstiller.

Bovenaan