@ Mindless,
Ik geloof idd niet in een hiernamaals zoals dit in de Bijbel, of in de Koran beschreven staat. Ik ben er in elk geval nog niet uit.
Let wel alle extreme vormen volg ik du s niet. nooit. Nee.
Dit, omdat deze vaak de geschreven woorden volkomen uit hun verband lichten, en verdraaien op de koop toe.
Dus deze tellen niet mee!
Ik vind de oude mythologie wél interressant, en omdat de mens graag een soort van steuntje in de rug in barre tijden heeft, vind ikzelf de Griekse mythologie voor mij daarin het beste.
Nood leert bidden, nietwaar?
Al deze geloven of ideeën eens nader bekijken.
En ook leuk om te lezen en bespreken. Filosoferen, zo je wilt.
Opvallend is, dat ik in het christelijke geloof, of dit nu gereformeerd, of katholiek is, maar weinig over het paradijs kan terugvinden.
N.B.
Wie hier meer kennis over heeft, graag reageren!
Des te meer vind ik in het islamitische geloof over dat paradijs terug, en ik moet zeggen dat mij het islamitische paradijs, met zijn 8 poorten, aantrekkelijk vind!
Van de reis, die je in de Griekse mythologie vindt, die je als overleden entiteit moet maken, via Charon.
Naar de overkant want varen dus, en vervolgens Langs de hond met drie koppen, deze reis zou ik later wel willen meemaken.
Zie je het al vóór je, je staat daar in de een of andere entiteitsvorm aan de oever van die brede rivier de Styx te wachten, totdat Charon je komt halen?
Ik vraag me af, hoe zie je , nee hoe herken je deze figuur, want het zou zomaar kunnen dat je op de verkeerde veerpont stapt?
D aan kom he dus niet, waar je wezen moet !
En, hoe hoog is de prijs voor die ene, speciale overtocht?
Je Zal eens een euro te weinig bij je hebben....?
Hoe blijft dat geld trouwens heel, als je in de oven hebt gelegen?
Is het een goed idee, om alvast in de kist iets mee te nemen waarmee je die hond kunt afweren?
En wat is dan het einddoel van de totale onderneming? Een soort van paradijs, lijkt me, of is dat einddoel de berg met de naam: Olympus? Waar de oppergod Zeus de scepter zwaait?
Allemaal vragen en onzekerheid te over, dus.
A we dan eens naar het islamitische paradijs kijken, dan weet je al, dat als je een goede moslim geweest bent, wat je te wachren staat.
Want dat is dus zeer uitvoerig beschreven.
De kleding, die gedragen wordt, hoe het "water" van de rivieren aldaar ruikt, ( zoeter, dan muskus) en hoe het eruit ziet ( witter, dan melk) plus dat het een soort van wijn is, waarvan je niet dronken zal kunnen worden?
Immers, de Profeet heef bepaald dat "Alles, wat dronken maakt, verboden is" ...
De boom el Sakkhoem die er staat a t, waar je verre van moet blijven, want er groeien duivelskoppen aan die boom, die, als ze de k aanstaande krijgen je maag en darmen stuk zullen scheuren,? Tja, een kleinigheidje blijf je natuurlijk houden! En verder nog:
Hoe de dames daar eruit zien, en hoe ze zich gedragen, staat er, voorts dat er geen pijn of vermoeidheid meer bestaat, en nog veel, veel meer!
Ik moet zeggen dat mij dat paradijs dus wel aanstaat, alleen heb ik dan één probleem, en dit is het feit, dat ik geen moslim ben...
En vwb het christelijk geloof vind ik het moeilijk om te verteren dat wanneer je een hele grote boef bent geweest, en je ligt op je sterfbed, vraagt om een priester, en je vraagt n a je biecht om absolutie en je toont berouw over he zonden, dat je dan vergeven wordt en langs Petrus aan de hemel poort kunt gaan, het paradijs in.
(Al waren uw zonden zo rood als karmozijn, zij zullen worden als witte sneeuw ) zou staat er in de Bijbel....
Dat klinkt me dan toch wel als muziek in de oren.
Want ik ben best wel een deugniet geweest.
Géén crimineel, dat zeer zeker niet, maarreh...Ach, je weet wel!
Dus, welke moet ik nou kiezen, ik weet het echt niet....
Niet kiezen is óók een keuze!