• Beste Bezoeker,

Het zal je niet ontgaan zijn dat er een wereldwijde uitbraak is van een nieuw coronavirus met officiële naam SARS-CoV-2. De naam van de ziekte die dit virus veroorzaakt is COVID-19. De ziekte is besmettelijk en verspreidt zich snel. Het is niet 'zomaar een griepje'. De gevolgen van de ziekte, mede omdat er geen vaccin tegen is, kunnen ernstig zijn. Niet alleen voor ouderen en mensen met onderliggende medische problemen: momenteel betreft het in de helft van COVID-19 patiënten op IC's in Nederland mensen van onder de 50; de jongste patiënt is slechts 16 jaar oud.

De overheid heeft maatregelen ingesteld om de snelheid van verspreiding af te remmen, zodat de druk op de gezondeidszorg en andere cruciale sectoren niet in een keer te groot is. Hoewel het aantal kritieke patiënten nog relatief klein is, betekent een IC-opname wel een verblijf van een paar weken en de noodzaak tot beademing. COVID-19 kan namelijk ernstige longproblemen veroorzaken.

Veel mensen die besmet zijn met het virus zullen alleen milde klachten ervaren. Ook is het inmiddels erg aannemelijk dat mensen zonder klachten de ziekte kunnen verspreiden. Om deze reden is op 15 maart besloten tot vergaande maatregelen. Grotere bijeenkomsten worden geschrapt, scholen en horeca- en sportgelegenheden worden gesloten, iedereen wordt gevraagd sociale contacten te minimaliseren en in het dagelijks leven anderhalve meter afstand van elkaar te houden.

Help mee om de verspreiding van dit virus af te remmen. Op deze manier kan voorkomen worden dat niet teveel mensen tegelijk de ziekte krijgen. Als iedereen een steentje bijdraagt, is het mogelijk om Italiaanse toestanden te voorkomen. Wil je weten hoe je kan helpen? Kijk dan op de website van de Nederlandse overheid, het RIVM of de WHO. Op deze pagina kun je zien hoeveel bevestigde COVID-19 meldingen er in Nederland zijn.

Belangrijk: vermoed je dat je klachten hebben die duiden op een besmetting met het nieuwe coronavirus? Ga dan niet naar je huisarts toe, maar bel deze indien je hulp nodig hebt. Kijk op thuisarts.nl voor meer informatie.

Stay safe!

(Griekse) Oudheid en het hiernamaals bezien

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Legio Patria Nostra

Badass junkie
Ik had met Mindless onder andere reeds het een en ander beschreven, ik vind dit onderwerp erg interessant.
En dus heb ik er een draadje over aangemaakt.
Kom op mensen, reageer! Graag!

Aangezien deze mythologie, door mij als iets "zweverige, dromerigs" wordt beschouwd en sommig drugs bij mij dat effect hebben, vond ik het weleens leuk om hier op DF eens te ventileren.
Vandaar.

Laatst bewerkt:

Zeelanddude

Wijs gebruiker
Tripreporter
Mmm dit kan wel interessant worden. Volg. Ik weet er echter te weinig vanaf om mee te discussiëren. Heb me wel een poosje verdiept in Mithras en de rest van de Romeinse goden en hoe de Romeinse legioensoldaten daar mee om gingen.

Legio Patria Nostra

Badass junkie
Aanvulling is altijd interessant, en zeer welkom!
Van welke aard dan ook.
Laten we wel wezen, ook heden ten dage zijn er nog best veel mensen, die hiermee bezig zijn. Alhoewel ik zelf niet in een hiernamaals geloof, vind ik alle informatie over dit onderwerp erg interessant.
Ik zal zometeen een aftrap geven!

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Maar als je zelf niet in een hiernamaals gelooft, waarom heb je het er dan steeds over dat jij en je familie letterlijk Charon ontmoeten na de dood? Of bedoel je dat niet zo?

Verder wel benieuwd naar een soort samenvatting van de Griekse mythologie of iets dergelijks.

Legio Patria Nostra

Badass junkie
@ Mindless,
Ik geloof idd niet in een hiernamaals zoals dit in de Bijbel, of in de Koran beschreven staat. Ik ben er in elk geval nog niet uit.
Let wel alle extreme vormen volg ik du s niet. nooit. Nee.
Dit, omdat deze vaak de geschreven woorden volkomen uit hun verband lichten, en verdraaien op de koop toe.

Dus deze tellen niet mee!

Ik vind de oude mythologie wél interressant, en omdat de mens graag een soort van steuntje in de rug in barre tijden heeft, vind ikzelf de Griekse mythologie voor mij daarin het beste.
Nood leert bidden, nietwaar?
Al deze geloven of ideeën eens nader bekijken.
En ook leuk om te lezen en bespreken. Filosoferen, zo je wilt.

Opvallend is, dat ik in het christelijke geloof, of dit nu gereformeerd, of katholiek is, maar weinig over het paradijs kan terugvinden.
N.B.
Wie hier meer kennis over heeft, graag reageren!

Des te meer vind ik in het islamitische geloof over dat paradijs terug, en ik moet zeggen dat mij het islamitische paradijs, met zijn 8 poorten, aantrekkelijk vind!
Van de reis, die je in de Griekse mythologie vindt, die je als overleden entiteit moet maken, via Charon.
Naar de overkant want varen dus, en vervolgens Langs de hond met drie koppen, deze reis zou ik later wel willen meemaken.
Zie je het al vóór je, je staat daar in de een of andere entiteitsvorm aan de oever van die brede rivier de Styx te wachten, totdat Charon je komt halen?
Ik vraag me af, hoe zie je , nee hoe herken je deze figuur, want het zou zomaar kunnen dat je op de verkeerde veerpont stapt?
D aan kom he dus niet, waar je wezen moet !
En, hoe hoog is de prijs voor die ene, speciale overtocht?
Je Zal eens een euro te weinig bij je hebben....?
Hoe blijft dat geld trouwens heel, als je in de oven hebt gelegen?
Is het een goed idee, om alvast in de kist iets mee te nemen waarmee je die hond kunt afweren?
En wat is dan het einddoel van de totale onderneming? Een soort van paradijs, lijkt me, of is dat einddoel de berg met de naam: Olympus? Waar de oppergod Zeus de scepter zwaait?
Allemaal vragen en onzekerheid te over, dus.

A we dan eens naar het islamitische paradijs kijken, dan weet je al, dat als je een goede moslim geweest bent, wat je te wachren staat.
Want dat is dus zeer uitvoerig beschreven.
De kleding, die gedragen wordt, hoe het "water" van de rivieren aldaar ruikt, ( zoeter, dan muskus) en hoe het eruit ziet ( witter, dan melk) plus dat het een soort van wijn is, waarvan je niet dronken zal kunnen worden?
Immers, de Profeet heef bepaald dat "Alles, wat dronken maakt, verboden is" ...
De boom el Sakkhoem die er staat a t, waar je verre van moet blijven, want er groeien duivelskoppen aan die boom, die, als ze de k aanstaande krijgen je maag en darmen stuk zullen scheuren,? Tja, een kleinigheidje blijf je natuurlijk houden! En verder nog:
Hoe de dames daar eruit zien, en hoe ze zich gedragen, staat er, voorts dat er geen pijn of vermoeidheid meer bestaat, en nog veel, veel meer!
Ik moet zeggen dat mij dat paradijs dus wel aanstaat, alleen heb ik dan één probleem, en dit is het feit, dat ik geen moslim ben...

En vwb het christelijk geloof vind ik het moeilijk om te verteren dat wanneer je een hele grote boef bent geweest, en je ligt op je sterfbed, vraagt om een priester, en je vraagt n a je biecht om absolutie en je toont berouw over he zonden, dat je dan vergeven wordt en langs Petrus aan de hemel poort kunt gaan, het paradijs in.
(Al waren uw zonden zo rood als karmozijn, zij zullen worden als witte sneeuw ) zou staat er in de Bijbel....
Dat klinkt me dan toch wel als muziek in de oren.
Want ik ben best wel een deugniet geweest.
Géén crimineel, dat zeer zeker niet, maarreh...Ach, je weet wel!

Dus, welke moet ik nou kiezen, ik weet het echt niet....
Niet kiezen is óók een keuze!

Zeelanddude

Wijs gebruiker
Tripreporter
Opvallend is, dat ik in het christelijke geloof, of dit nu gereformeerd, of katholiek is, maar weinig over het paradijs kan terugvinden.
Klopt, in het boek Genesis wordt er wel over geschreven natuurlijk en dat Adam en Eva daar uit gezet werden, ik heb me altijd afgevraagd of het paradijs wel bestaan heeft. Of het niet meer een bepaalde state of mind is geweest ipv een vaste plaats.

zou staat er in de Bijbel....
klopt ook, zo zouden we kunnen kijken naar de moordenaar aan het kruis die op het laatste moment nog vrede gevonden had en verzekerd was van een plaats in de hemel naast Jezus.

Ach, ik weet het ook niet wat een leven in het hiernamaals kan betekenen of wat je daar allemaal voor zou moeten doen. Denk nu opeens aan die rijke farizeer die naar Jezus kwam en alles had gedaan wat in de joodse wet beschreven stond waarop Jezus zei: verkoop alles wat u heeft en volg mij. En dat kon die man precies niet.

Zelf vind ik het boek Openbaringen van Johannes wel interessant maar ook verschrikkelijk moeilijk. Daar staan dingen in beschreven die veel overeenkomsten hebben met voorspellingen uit andere geloven. Wat is daar allemaal van waar denk ik dan?

Weet niet aan welke stuff die Johannes zat maar dat moet toch wel goed spul geweest zijn.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Opvallend ja.

Streng Christelijken (voornamelijk Amerikaanse in mijn beleving) hebben allemaal details over de hel, maar niet over de hemel. Tenminste, ik heb er weinig van gehoord.

Persoonlijk geloof ik niet in een hemel als hiernamaals, maar in dat we hier op aarde komen om de energie van God (die altijd transcendentaal zal blijven) te 'channelen' en hier op aarde het koninkrijk van de hemel te creëren. Waar we over het algemeen hard in aan het falen zijn, maar dat terzijde.

Sorry, niet echt ontopic maar ik heb maar weinig verstand van de Griekse oudheid.

Zelf vind ik het boek Openbaringen van Johannes wel interessant maar ook verschrikkelijk moeilijk. Daar staan dingen in beschreven die veel overeenkomsten hebben met voorspellingen uit andere geloven. Wat is daar allemaal van waar denk ik dan?
Ik wil echt zo graag nog eens de boeken van de bijbel goed lezen, maar elke keer als ik het probeer stoot het me af door de dogmatische inhoud. Wel geloof ik zeker wel dat er echte betekenis in is te vinden, maar dat dit meer metaforisch is.

Weet niet aan welke stuff die Johannes zat maar dat moet toch wel goed spul geweest zijn.
Waarschijnlijk wel ja.

Zag laatst iets waarin werd uitgelegd hoeveel invloed Johannes heeft gehad op onze westerse beschaving en dat we nu ook dagelijks nog - inclusief alle atheïsten - denken op een manier die heel veel ontleent van wat Johannes heeft geschreven in Openbaringen.

Legio Patria Nostra

Badass junkie
Op zich is het gebruik van drugs in de oudheid, in elk geval de Romeinse tijd, en laten we niet vergeten de gelovigen in inheemse stammen in het regenwoud, een bekend feit.
Sjamanen gebruiken óók vele middelen, om hun trance stadium te kunnen bereiken.
Ik weet niet of de goden op de berg Olympus zich aan druggebruik schuldig hebben gemaakt, maar ik ga ervan uit, dat dit zonder meer het geval moet zijn geweest.
Alleen al de soms incestueuze handelingen tussen die goden onderling al.
Dat lijkt mij zonder aardig high te zijn geweest, al zeer moeilijk.
Heden ten dage, de ayahuasca ceremonie.
Daarover is veel meer bekend.
Alle sektes die er zijn.
Volgens mij zijn er daarvan heel veel, die gebruik als meditatie tolereren.
Terug naar de Griekse mythologie, zou het niet een mogelijkheid zijn geweest, om de hond met drie koppen een drogerende stof te laten eten, vóórdat je daar voorbijgaat?
Ik heb inmiddels gezocht naar verdere info over deze mythologie.
Het valt mij op, welke wangedrag daar op de berg der goden zijn begaan.

Legio Patria Nostra

Badass junkie
Die bijbelse vertellingen, ik moet zeggen dat er toch wel erg goede in staan.
Lees bijvoorbeeld de gelijkenissen door Jezus eens. Doeltreffend vaak.
Maar er zijn ook passages te vinden waarvan ik geen donder geloof.
Ik heb op bijbelse scholen gezeten, en heb hierdoor wat bijbelkennis.
Maar daar houdt het mee op.

De jehova's. Die kennen de bijbel uit het hoofd geloof ik...

Ooit weleens mee in discussie gegaan.
Kan je beter nalaten.
Daar is geen kruid, ook geen cannabis, of die ene soort papaver, tegen gewassen...

Wie is het gelukt overigens om deze mensen kwaad te krijgen?!

Zeelanddude

Wijs gebruiker
Tripreporter
Terug naar de Griekse mythologie, zou het niet een mogelijkheid zijn geweest, om de hond met drie koppen een drogerende stof te laten eten, vóórdat je daar voorbijgaat?
Ik heb geen idee daarover, daar weet ik echt veel te weinig vanaf,

Die bijbelse vertellingen, ik moet zeggen dat er toch wel erg goede in staan.
Lees bijvoorbeeld de gelijkenissen door Jezus eens. Doeltreffend vaak.
Maar er zijn ook passages te vinden waarvan ik geen donder geloof.
Ik heb op bijbelse scholen gezeten, en heb hierdoor wat bijbelkennis.
Maar daar houdt het mee op.
Die gelijkenissen van Jezus, Ja, dat vind ikzelf ook wel iets moois. Oppervlakling klinkt het als een leuk verhaal maar er zit toch altijd wel een diepere betekenis achter hoor. Ik ben zelf opgegroeid in Oud-gereformeerde gemeenschap, christelijke lagere school, christelijk voortgezet onderwijs en ben dus altijd wel onderwezen in de christelijke leer. Moet er nu ook wel bij vertellen dat ik verschillende keren de klas ben uitgestuurd omdat ik te critische vragen ging stellen wat dus duidelijk niet op prijs werd gesteld :(

Wie is het gelukt overigens om deze mensen kwaad te krijgen?!
Zo 1x in de 2 maanden komen ze bij mij aan de deur, Laat ze altijd vriendelijk binnen, bakje koffie enz en natuurlijk proberen ze je te overtuigen dat hun weg/pad/levenswijze beter is als die van mij maar nooit dwingen ofzo, Ik leg dan uit waar ik vandaan kom, en dat ik op dit moment totaal geen behoeft heb om me aan te sluiten bij een bepaalde geloofs overtuigen. En dat respecteren ze ook gewoon maar wel altijd met de vraag of ze nog vaker langs mogen komen. Ja, van mij wel hoor.
Zolang ik maar niet geforceerd wordt om iets met ergens definitief bij aan te sluiten.
En ze praten dan ook echt niet de hele tijd over geloof, je moet dat of je moet zo. In mijn beleving zijn het wel mensen die belangstelling hebben voor jou, en dat waardeer ik wel. Heb helemaal geen zin om die mensen kwaad te maken. Sterker nog, ze kwamen een keer langs. doorbell: ringring ik deur open doen en op tafel ligt nog een voorgedraaide jont, hun gingen het gesprek op gang bengen terwijk ik die joint nog verder oprookte, Geweldige ervaring en later stonden ze gewoon weer op de stoep

• Like
Waarderingen: Eik

Legio Patria Nostra

Badass junkie
Ah, de klas uitgestuurd....Dat is mij ook overkomen, en uk hoefde niet meer terug te komen in de lessen Katechismus ...
En dit, vanwege mijn hiernavolgende opmerking!
Op een gegeven moment werd er gesproken over de Onbevlekte Ontvangenis van de maagd Maria.
Dit hield in, dat zij, zonder met haar man Jozef de daad te hebben gedaan, toch zwanger was geraakt. Onbevlekt, dus.
Dit wilde er bij mij niet in. ( en nog steeds eigenlijk niet)
En daarom zei ik toen :
Dat moet dan toch een Onbemande Vliegende Lul Zonder Bestemming zijn geweest!
En deze opmerking volstond.....
Katechismus....fini!

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Sterker nog, ze kwamen een keer langs. doorbell: ringring ik deur open doen en op tafel ligt nog een voorgedraaide jont, hun gingen het gesprek op gang bengen terwijk ik die joint nog verder oprookte, Geweldige ervaring en later stonden ze gewoon weer op de stoep
:tearsofjoy:

Ik moet eerlijk zeggen, mijn ervaring met Jehova's Getuigen is ook dat ze het met respect brengen en niet opdringerig overkomen. Toch, het strijkt me toch wat tegen de haren in dat iemand helemaal tot aan je voordeur komt om je eigenlijk te vertellen dat je fout zit en zij juist. Komt toch wat arrogant over, hoe respectvol het ook gebracht wordt. Het staat immers al buiten kijf dat zij het ware geloof hebben.

Dit hield in, dat zij, zonder met haar man Jozef de daad te hebben gedaan, toch zwanger was geraakt. Onbevlekt, dus.
Dit wilde er bij mij niet in. ( en nog steeds eigenlijk niet)
Jozef wilde er bij Maria ook niet in.

Sorry, moest 'm maken...

Laatst bewerkt:

Zeelanddude

Wijs gebruiker
Tripreporter
Dat moet dan toch een Onbemande Vliegende Lul Zonder Bestemming zijn geweest!
En deze opmerking volstond.....
Katechismus....fini!
Ja maargoed, dat snap ik dan ook wel. Dit komt bij mij ook niet echt respectvol over.
Wij hadden eens een discussie met de godsdiensleraar ( een hele openstaande man trouwens) hoeveel de bijbel in de huidige tijd nog vav toepassing was?
Ja compleet natuurlijk zei hij. Vervolgens zocht ik een stukje op waarin dus beschreven staat dat degene die aan godslastering doen gestenigd moeten worden en of dat dan correct is? Nee dat was ook weer niet correct.
Nou, wat moet ik dan wel uitvoeren en wat niet? En wie ging dan bepalen wat en wanneer en hoe de bijbel opgevat moest worden?
Toen werd ik dus de klas uitgestuurd met de opmerking dat ik maar eens diep over mijn zonden na moest denken? Note: ik was hier 12a13 jaar ofzo.

Kijk, ik vind het altijd leuk om te discuseren over gelof maar zodra het onrespectvol begint te worden ben ik er al klaar mee of als iemand overtuigd is van zijn gelijk en nog geenens iets van een ander oogpunt wil bekijken. Tja, dan hoeft het van mij ook niet meer XD

Legio Patria Nostra

Badass junkie
Toen ik met mijn niet zo denderend goede opmerking kwam, was ik 16 of 17 jaar.
Jeugdige onbezonnenheid.
Eén ding kunnen we vaststellen over het geloof, dat is het navolgende
Er is niet een oorzaak, waardoor er zó ontzettend veel mensen elkaar over de kling hebben gejaagd, en dit nu nog steeds doen overigens, als.....Het geloof.
In de oudheid al, en nu in o.a. het Midden-Oosten, het is overal raak.
Dit gegeven vind ik héél erg jammer.
Wat dit aangaat zijn de mensen erg, erg hardleers.

Tomorrowneverknows

Experimenterende gebruiker
Misschien een wat late reactie op dit zéér interessante draadje maar, ikzelf ben opgevoed als één van Jehovah’s getuigen, dus met grote belangstelling las ik jullie voorgaande reacties en ervaringen daarmee haha!

Begrijp me niet verkeerd, ik geloof zeker dat de getuigen in bepaalde opzichten gelijk hebben, namelijk dat ‘oprecht berouw’ van je zonden aan god tot verlossing kan leiden. In tegenstelling tot veel andere religies die er vaak maar op los leven en ‘toch wel in de hemel komen’.

Echter heb ik door het gebruik van psychedelica een totaal andere kijk op het leven gekregen, waar ik dankbaar voor ben!

Als ‘god dan liefde is’ en wij ‘zondig’ geboren, waarom zouden wij ons dan bij alles wat we doen schuldig of berouwvol moeten voelen? Wij kunnen daar immers niks aan doen?

Interessante materie..

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Als ‘god dan liefde is’ en wij ‘zondig’ geboren, waarom zouden wij ons dan bij alles wat we doen schuldig of berouwvol moeten voelen? Wij kunnen daar immers niks aan doen?
Goed punt. Maar manipulatief als we zijn, kunnen we dat ook misbruiken door te zeggen "ik ben nu eenmaal zoals ik ben, dus ik kan er niets aan doen dat ik dit of dat doe."

Daar moeten we wel voor oppassen denk ik, anders krijg je bijvoorbeeld een denkwijze als het luciferianisme met zijn "Do what thou wilt".

8️⃣6️⃣

Badass junkie
De Leukste Thuis!

Interessante materie..
We worden juist puur geboren, schaamte en berouw wordt ons aangeleerd dat is iets waar ik echt voor de volle honderd procent van overtuigd ben.

Hier nog zo een die al snel vrijstelling kreeg van godsdienst op de middelbare school omdat ik veel te kritisch was.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
O geboren, dat had ik over het hoofd gezien.

Nee, ook ik geloof dat we juist puur geboren worden. 'Zonde' komt later.

Tomorrowneverknows

Experimenterende gebruiker
Interessante invals hoek hoor, zeker. Totaal anders dan ik van huis uit heb meegekregen, maar zeker aannemelijk.

Dat is ook de grootste reden geweest waarom ik gebroken heb met (christelijke) religies. Altijd maar dat schuld en zonde verhaal op de mens schuiven. Hou toch op, ik heb niks gedaan! 😛

Legio Patria Nostra

Badass junkie
Jawel, je hebt wel degelijk iets gedaan.

Namelijk dit.

Je bent geboren! Mea culpa!

Mijn visie op religie was als volgt op school, en toegang tot de catechismus werd mij verder verboden,

Wij weten, dat er alvorens er óók maar iets geboren kan worden, zeer zeker bij ons mensen, een zekere daad nodig. Jazeker.
Details laat ik achterwege.

Dan dit.

Toen tijdens deze wijze lessen de kwestie aan de orde kwam betreffende de geboorte van Jezus, beweerde deze leraar, dat het hier om een wonder ging, namelijk, Maria was zwanger geworden z o n d e r deze speciale daad. Ja, dat is een echt wonder!
Maria had een zgn. Onbevlekte Ontvangenis mogen meemaken.

En toen zei ik in deze les:
Meneer x, nee, dit kan echt niet.
Hier moet volgens mij sprake zijn geweest van een actie van een onbemande vliegende lul zonder bestemming!

Er ontstond onmiddellijk een rumoer, en aan mij werd dringend verzocht om mijzelf te verwijderen, en niet meer terug te komen.

Mooi zo. Van deze lessen was ik af....

Laatst bewerkt:

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Original sin...

Een verachtelijk geloof wat mij betreft. Hoe beter kun je ervoor zorgen dat mensen altijd vanuit een soort schuldgevoel moeten leven. Je bent al 'slecht' door simpelweg geboren te worden. Walgelijk.

Gympie

Wijs gebruiker
O geboren, dat had ik over het hoofd gezien.

Nee, ook ik geloof dat we juist puur geboren worden. 'Zonde' komt later.
Original sin...

Een verachtelijk geloof wat mij betreft. Hoe beter kun je ervoor zorgen dat mensen altijd vanuit een soort schuldgevoel moeten leven. Je bent al 'slecht' door simpelweg geboren te worden. Walgelijk.
los van die termen..

stel er worden twee mensen geboren..
en ze krijgen geen sturing
kan de één zich bijv. ontwikkelen als vredig mens, die niet liegt en steelt
een de ander als een onrust stoker die liegt en vecht.
meestal natuurlijk een combinatie van die twee.

ik pleit helemaal niet voor religie.. het gaat om de aanduiding 'goed en ' slecht'
ik meen dat met erfzonde bedoeld wordt, dat ons menselijk Bewustzijn ( daar izzie :wink: ) onderscheid kan maken tussen wat goed en slecht is
en dat onopgevoedde mensen wel eens dingen kunnen doen die niet hlemaal door de beugel kunnen volgen onze menselijke maatstaven.

Laatst bewerkt:

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
@Gympie
Ja aangeleerd dus, niet aanwezig tijdens/voor de geboorte. Of bedoel je dat ook?

Ik denk zelf dat het nog een stap verder gaat en we niet slechts neutraal van nature zijn, maar liefhebbend. We leven in liefde, in eenheid, in verbinding met onze omgeving voor onze geboorte. We vertrouwen onze omgeving volkomen. Pas later na de geboorte wordt ons geleerd dat we anders zijn dan onze omgeving en dan zijn verdedigingsmechanismen noodzakelijk om dat ene stukje creatie te beschermen tegen de rest van creatie.

@Mindless is dat je mening over het christelijke geloof in het algemeen of?
Christelijk of niet, ik vind het idee van original sin op zichzelf gewoon verachtelijk.

Ik ben zelf Christelijk opgevoed, maar zeker niet streng. Ik heb niet echt slechte gevoelens jegens mijn eigen ervaringen met het Christelijke geloof, aangezien het ons niet met harde hand werd opgedrongen. Het was gewoon iets dat we deden omdat onze familie dat altijd had gedaan. Al vond ik het als kind al onzinnig. Pas veel later begreep ik waarom dat was. Toen begreep ik dat echte religie een intieme relatie met God zelf is. Niet samenkomen in een kerkgebouw en luisteren naar een preek bijvoorbeeld. Alleen de essentie van religie, de spiritualiteit, is nu belangrijk voor me.

Gympie

Wijs gebruiker
@Gympie
Ja aangeleerd dus, niet aanwezig tijdens/voor de geboorte. Of bedoel je dat ook?
ik bedoel dat het subjectief is.. goed/slecht puur/ zondig
een roofdier mag een soortgenoot slachten.. een mens?.. niet.
maar die zou het in potentie wel kunnen doen.. opvoeding of niet
Kain vermoord Abel..
zo werd het denk ik bedoeld.. alleen compleet uit z'n verband getrokken...
zoals zoveel dingen uit het verleden.. mythes/sages ..door overlevering..
of doordat ' de winnaar' de geschiedenis herschrijft.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Kain vermoord Abel..
Ah zo ja. Dat klopt, het zijn menselijke concepten.

De eerste regel op wiki over erfzonde:

De erfzonde is, volgens de christelijke leer, de zondigheid die ieder mens door zijn geboorte aankleeft als gevolg van de zondeval van het eerste mensenpaar.
Ongelofelijk, wat een leed dit onzinnige geloof teweeg heeft gebracht. Generaties op generaties mensen die geïndoctrineerd werden/worden door dit idee en daar hun hele leven onder gebukt gaan.

Toch, we weten denk ik ergens ook best dat het fout is om sommige dingen te doen. Dat hoeft ons niet per se geleerd te worden. Alles wat je niet wilt dat jezelf overkomt, doe je een ander ook niet aan. Natuurlijk wordt dit gezegd in de bijbel, maar als je enig empathisch vermogen hebt, dan voel je dit toch ook vanuit jezelf?

8️⃣6️⃣

Badass junkie
De Leukste Thuis!
Interessante invals hoek hoor, zeker. Totaal anders dan ik van huis uit heb meegekregen, maar zeker aannemelijk.

Dat is ook de grootste reden geweest waarom ik gebroken heb met (christelijke) religies. Altijd maar dat schuld en zonde verhaal op de mens schuiven. Hou toch op, ik heb niks gedaan! 😛
Wellicht is dat bedacht om ons een beetje nederig te houden omdat ze toen al wisten hoe de mens kan zijn lol!

8️⃣6️⃣

Badass junkie
De Leukste Thuis!
Kain vermoord Abel..
Er is heel veel herschreven en gewist uit de bijbel, laat romeinse tijd, de vroege middeleeuwen, de late middeleeuwen. En een groot gedeelte daarvan was de kerk nog uiterst bloeddorstig ook. Neen, voor mij geen traditionele religie.

Goed en slecht bestaat alleen maar wat je daar aan hangt, kan vanalles zijn. De natuur doet vrijwel niet aan goed/slecht, een paar diersoorten uitgezonderd. Wat voor de ene soort goed is is voor de ander slecht. Hell, wat voor de ene mens goed is kan voor de ander slecht zijn. Ik denk niet dat er iets hogers dan ons is die ons na onze dood gaat beoordelen op onze daden in ieder geval.

Legio Patria Nostra

Badass junkie
Er is geen enkele oorzaak, of reden, wat zelfs tot op heden ten dage, zo ontzettend veel mensen het leven heeft gekost, als door het geloof!
We hadden de kruistochten , en de ene oorlog na de andere, omdat de één in Christus geloofde, en de ander in Allah, alleen al.
Ook de situatie destijds in Noord Ierland was zoiets.
En dan nog gaan lopen verkondigen, dat je bij je geboorte al een zonde op je donder kreeg, omdat de eerste twee mensen op aarde neergezet, iets verkeerd gedaan hadden, die erfzonde dus, dat was voor mij de druppel die de emmer deed overlopen.
Ja.
Het geloof zou juist rust, en vrede moeten brengen.
En kijk eens, wat voor een teringzooi erdoor is ontstaan.

Dit alles neemt niet weg, dat het geloof ook nu nog, na alle openbaringen van wat sommige mannetjes met zo'n zwarte rok aan, met kleine kinderen deden, dat voor mensen in nood het geloof steun kan bieden.
Men zegt dan ook: nood leert bidden bijvoorbeeld.
Dus, niet alle aspecten zijn per definitie slecht.
Maar hoe vroeger de Raad van Inquisitie heeft huisgehouden, de hertog Alva, en uiteraard de heksenvervolgingen, dat kan echt niet door de beugel op zijn zachtst gezegd.
Tegenwoordig de Heilige Oorlog, de orthodoxe moslims, ga daar maar eens aanstaan....

Laatst bewerkt:
Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan