Growkit naar bulkmedium

Cypridox

Experimenterende gebruiker
Ik heb een growkit van 1200 gram McKennaii die nu met een kleine derde flush bezig is. Ik heb de Psilocybine mushroom bible gelezen en ben geïnteresseerd in het kweken op bulksubstraat zoals paardenmest. Daarvoor wordt normaal gesteriliseerd graan gebruikt. Ik overweeg om 2,5 kg paardenmest te pasteuriseren en daar de in stukken gebroken growkit doorheen te mengen. Zou dit kunnen werken?

Hippie Langwaus

DF-koning
Ik heb een growkit van 1200 gram McKennaii die nu met een kleine derde flush bezig is. Ik heb de Psilocybine mushroom bible gelezen en ben geïnteresseerd in het kweken op bulksubstraat zoals paardenmest. Daarvoor wordt normaal gesteriliseerd graan gebruikt. Ik overweeg om 2,5 kg paardenmest te pasteuriseren en daar de in stukken gebroken growkit doorheen te mengen. Zou dit kunnen werken?
Dat kan werken, maar eerst weer lekker groeiend mycelium opkweken met gesteriliseerd graan heeft een hogere slagingskans. Je zou meerdere potjes kunnen prepareren en in elk potje zo schoon mogelijk wat van de growkit kunnen overbrengen. Daarmee spreid je het risico dat alles geïnfecteerd raakt.

jam

Bewuste gebruiker
Mijn ervaring is dat growkits die al paddenstoelen hebben gegeven niet meer zo goed groeien.
Of allersinds dat hun mycelium niet meer zo snel nog groeit naar andere substraten, maar het is altijd goed om het wel eens te proberen vind ik.
Inderdaad kan je een beetje opdelen in potjes omdat een gebruikte cake vaak wel contaminatie heeft.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Je kan je groeimedium wel echt beter steriliseren. Een snelkookpan is zo duur ook niet :wink:

Cypridox

Ik heb vandaag de paardenmest gepasteuriseerd. Een lastige klus om de temperatuur op niveau te houden. Ik heb de growkit geweekt, verkruimeld en gemengd met de mest in een monotub. Ik heb er maar één, het is alles of niets. Ik ben benieuwd of dit werkt. Ik heb wel sporenprints gemaakt, dat kan ik altijd nog oppakken. @Neo-Shulginist Ik heb gelezen dat bij mest pasteuriseren beter werkt. Een snelkookpan die een flinke hoeveelheid bij15psi aan kan is trouwens geen grapje, een Presto heb je in Nederland voor 300, een Chinese kloon voor 183.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik heb vandaag de paardenmest gepasteuriseerd. Een lastige klus om de temperatuur op niveau te houden. Ik heb de growkit geweekt, verkruimeld en gemengd met de mest in een monotub. Ik heb er maar één, het is alles of niets. Ik ben benieuwd of dit werkt. Ik heb wel sporenprints gemaakt, dat kan ik altijd nog oppakken. @Neo-Shulginist Ik heb gelezen dat bij mest pasteuriseren beter werkt. Een snelkookpan die een flinke hoeveelheid bij15psi aan kan is trouwens geen grapje, een Presto heb je in Nederland voor 300, een Chinese kloon voor 183.
Ik heb een snelkookpan gekocht voor 80 euro. Kan je ook heerlijke linzensoep mee maken :wink:

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ik heb een snelkookpan gekocht voor 80 euro. Kan je ook heerlijke linzensoep mee maken :wink:
Prijzen :fearscream:
Ja ik kan niet meer exact dezelfde vinden, maar gewoon bij de Blokker. Zoiets.

Vendor :fearscream::fearscream:
Kan je ook heerlijke linzensoep mee maken :wink:
Ik vind dit maar eerder linke soep :tonguewink:

Sorry kon het niet laten......

Cypridox

Het experiment lijkt aan te slaan.IMG_20231011_134200.jpg
IMG_20231011_134103.jpg

IMG_20231011_134116.jpg

Vanuit de fragmenten van de growkit is in drie dagen duidelijk nieuw mycelium over de mest gegroeid. De monotub staat in een doos waarbinnen ik met een ventilator en verwarmingsplaat de temperatuur op 25 graden hou. Hopelijk komt er geen verontreiniging bij. Het substraat was kletsnat, maar de toplaag lijkt al wat droger. Zou ik water moeten spuiten? De monotub is te laag voor de paddenstoelen, maar ik kan er altijd nog een omgekeerde op zetten. Dan ook verlichting natuurlijk.

Cypridox

Helaas is het project mislukt. In het begin was er groei, maar dit stopte na enkele dagen. Ik heb het nog enkele weken laten staan, maar er gebeurde niets meer. Ook geen besmetting. Toen ik de doos in de tuin omkeerde zag ik dat onder de oppervlakte meer mycelium was dan aan de oppervlakte.

Snuifcabine

Bewuste gebruiker
Weet je ook waardoor het mislukt is? Was het te vochtig of te droog, teveel/te weinig Co2, te koud/te warm, verkeerd substraat etc?

Hippie Langwaus

DF-koning
Helaas is het project mislukt. In het begin was er groei, maar dit stopte na enkele dagen. Ik heb het nog enkele weken laten staan, maar er gebeurde niets meer. Ook geen besmetting. Toen ik de doos in de tuin omkeerde zag ik dat onder de oppervlakte meer mycelium was dan aan de oppervlakte.
Maar je hebt het geprobeerd. Gaat vast een keer lukken.

Cypridox

Weet je ook waardoor het mislukt is? Was het te vochtig of te droog, teveel/te weinig Co2, te koud/te warm, verkeerd substraat etc?
Ik denk dat het mycelium teveel verzwakt was omdat ik al drie keer geoogst had. Volgens mij is er verder niets mis gegaan.
Je kan kant en klare bulksubstraat gewoon kopen? Als je het met een snelkookpan gedoe vindt. Hoef je ook niet te klote met paardenschijt.
Ik heb een pressure canner gekocht en heb inmiddels liquid culture en agar gemaakt. Ik heb nog een sporenprint en kan dus weer opstarten. Ik denk dat ik de volgende keer cocosvezel gebruik.

Hippie Langwaus

DF-koning
Ik denk dat het mycelium teveel verzwakt was omdat ik al drie keer geoogst had. Volgens mij is er verder niets mis gegaan.
Dat denk ik ook. Mooi dat je geen infecties hebt gekregen. Aan je hygiëne lag het dus niet.
Ik heb een pressure canner gekocht en heb inmiddels liquid culture en agar gemaakt. Ik heb nog een sporenprint en kan dus weer opstarten. Ik denk dat ik de volgende keer cocosvezel gebruik.
Leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent. Ik krijg zelf ook weer helemaal zin om mycelium te kweken. Ik ben eens aan het rondneuzen waar ik sporen of broed kan bestellen.

Buiten wil ik, na opkweken van voldoende broed binnenshuis, cyanescens laten groeien.

Binnen wil ik graag eens Panaeolus tropicalis proberen.

Ik denk dat sporen van beide soorten volledig legaal te bestellen zijn. Ik ga ze uiteraard alleen maar met een microscoop bekijken.

Bovenaan