• Beste Bezoeker,

Het zal je niet ontgaan zijn dat er een wereldwijde uitbraak is van een nieuw coronavirus met officiële naam SARS-CoV-2. De naam van de ziekte die dit virus veroorzaakt is COVID-19. De ziekte is besmettelijk en verspreidt zich snel. Het is niet 'zomaar een griepje'. De gevolgen van de ziekte, mede omdat er geen vaccin tegen is, kunnen ernstig zijn. Niet alleen voor ouderen en mensen met onderliggende medische problemen: momenteel betreft het in de helft van COVID-19 patiënten op IC's in Nederland mensen van onder de 50; de jongste patiënt is slechts 16 jaar oud.

De overheid heeft maatregelen ingesteld om de snelheid van verspreiding af te remmen, zodat de druk op de gezondeidszorg en andere cruciale sectoren niet in een keer te groot is. Hoewel het aantal kritieke patiënten nog relatief klein is, betekent een IC-opname wel een verblijf van een paar weken en de noodzaak tot beademing. COVID-19 kan namelijk ernstige longproblemen veroorzaken.

Veel mensen die besmet zijn met het virus zullen alleen milde klachten ervaren. Ook is het inmiddels erg aannemelijk dat mensen zonder klachten de ziekte kunnen verspreiden. Om deze reden is op 15 maart besloten tot vergaande maatregelen. Grotere bijeenkomsten worden geschrapt, scholen en horeca- en sportgelegenheden worden gesloten, iedereen wordt gevraagd sociale contacten te minimaliseren en in het dagelijks leven anderhalve meter afstand van elkaar te houden.

Help mee om de verspreiding van dit virus af te remmen. Op deze manier kan voorkomen worden dat niet teveel mensen tegelijk de ziekte krijgen. Als iedereen een steentje bijdraagt, is het mogelijk om Italiaanse toestanden te voorkomen. Wil je weten hoe je kan helpen? Kijk dan op de website van de Nederlandse overheid, het RIVM of de WHO. Op deze pagina kun je zien hoeveel bevestigde COVID-19 meldingen er in Nederland zijn.

Belangrijk: vermoed je dat je klachten hebben die duiden op een besmetting met het nieuwe coronavirus? Ga dan niet naar je huisarts toe, maar bel deze indien je hulp nodig hebt. Kijk op thuisarts.nl voor meer informatie.

Stay safe!

Guided meditation video/audio topic

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Naar aanleiding van een opmerking op het forum dat het soms toch wel erg lastig is om te mediteren en dat het dan meer een 'proberen te mediteren' wordt, open ik hierbij dit topic met in mijn ogen een aantal goede guided meditations om hierbij te helpen. Naast deze daarvoor bestemde video's plaats ik ook nog een paar filmpjes die niet specifiek bedoeld zijn voor begeleiding, maar in mijn ogen zeer goed te combineren zijn met meditatie. Uiteraard staat het iedereen vrij om in dit topic meer goede guided meditations te plaatsen.

Guided meditations:

Ralou

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Heel fijn! Bedankt om dit te delen @Mindless 😊 Net wat ik nodig heb denk ik. Zoals je weet van mijn korte termijnsdoelen in het andere topic probeer ik al langere tijd pogingen om meditatie te integreren in mijn leven. Tot nu toe geen succes. Ik doe wel veel aan mindfull gericht leven , maar denk dat meditatie specifiek nog een grote meerwaarde kan zijn.
Ik herken de meeste namen dus ik ben benieuwd!

Wat bedoel je met - het kan helpen (goed te combineren met) bij mediteren -? Als in, motivatie of iets wat vooraf of nadien verrijkend kan zijn of...?

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Heel fijn! Bedankt om dit te delen @Mindless 😊 Net wat ik nodig heb denk ik. Zoals je weet van mijn korte termijnsdoelen in het andere topic probeer ik al langere tijd pogingen om meditatie te integreren in mijn leven. Tot nu toe geen succes. Ik doe wel veel aan mindfull gericht leven , maar denk dat meditatie specifiek nog een grote meerwaarde kan zijn.
Ik herken de meeste namen dus ik ben benieuwd!
Ik hoop dat het je helpt om meditatie in je dagelijks leven te brengen! Zeer de moeite waard om hier bijvoorbeeld een halfuurtje of een uurtje per dag aan te besteden.

Wat bedoel je met - het kan helpen (goed te combineren met) bij mediteren -? Als in, motivatie of iets wat vooraf of nadien verrijkend kan zijn of...?
De guided meditations zelf brengen je makkelijker in de meditatieve staat. Zolang je maar in die staat (van simpel 'zijn') komt. Lukt dat eenmaal goed, dan zal het ook makkelijker zonder begeleiding gaan is mijn ervaring.

Het eerste filmpje van Alan Watts bevat nogal luide muziek. Ik had het liever iets zachter of gewoon helemaal niet in het filmpje gehad, maar geluiden/muziek kunnen sommigen (wellicht meer beginners) ook helpen. Om daar de aandacht op te vestigen, in plaats van op de eigen gedachten. Maar er zijn meerdere, dus voor ieder wat wils. :)

Ralou

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik hoop dat het je helpt om meditatie in je dagelijks leven te brengen! Zeer de moeite waard om hier bijvoorbeeld een halfuurtje of een uurtje per dag aan te besteden.

De guided meditations zelf brengen je makkelijker in de meditatieve staat. Zolang je maar in die staat (van simpel 'zijn') komt. Lukt dat eenmaal goed, dan zal het ook makkelijker zonder begeleiding gaan is mijn ervaring.

Het eerste filmpje van Alan Watts bevat nogal luide muziek. Ik had het liever iets zachter of gewoon helemaal niet in het filmpje gehad, maar geluiden/muziek kunnen sommigen (wellicht meer beginners) ook helpen. Om daar de aandacht op te vestigen, in plaats van op de eigen gedachten. Maar er zijn meerdere, dus voor ieder wat wils. :)
Ah das goed! Bedankt <^^> zal binnenkort wel weten te delen of het me geholpen heeft, maar ik heb er goede hoop in ☺

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
O dit zijn wel top posts inderdaad @Mindless ! Ga ze zeker kijken al kon ik er al wel enkele en moet zeggen dat ik niet zo hoge pet op heb van Shunyamurti. Ik weet niet, maar ik heb niet zo'n goed gevoel bij die man.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
O dit zijn wel top posts inderdaad @Mindless ! Ga ze zeker kijken al kon ik er al wel enkele en moet zeggen dat ik niet zo hoge pet op heb van Shunyamurti. Ik weet niet, maar ik heb niet zo'n goed gevoel bij die man.
O dat is jammer, ik ben een grote fan van Shunyamurti, al gaat hij soms in mijn ogen wel teveel in op de theorie eromheen (maar dat is persoonlijke voorkeur) en gebruikt hij soms terminologie die alleen voor mensen die zich verdiept hebben in die theorie, te begrijpen is. Ik heb in de 2e post met opzet The Courage to be True gepost, omdat ik dat zijn beste video vind. Die video heb ik altijd heel diep gevoeld. Heb je die al eens bekeken toevallig? Kan zijn dat ik die eerder heb aangeraden. Ooit heb ik die video bekeken in de comedown van een truffeltrip en o boy... Dat was echt heel bijzonder.

Maar het kan natuurlijk zijn dat je gewoon niet vibed met hem, nu op het moment of gewoon sowieso. Dat ervaar ik bij sommige sprekers ook wel(eens).

Ralou

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Naar aanleiding van een opmerking op het forum dat het soms toch wel erg lastig is om te mediteren en dat het dan meer een 'proberen te mediteren' wordt, open ik hierbij dit topic met in mijn ogen een aantal goede guided meditations om hierbij te helpen. Naast deze daarvoor bestemde video's plaats ik ook nog een paar filmpjes die niet specifiek bedoeld zijn voor begeleiding, maar in mijn ogen zeer goed te combineren zijn met meditatie. Uiteraard staat het iedereen vrij om in dit topic meer goede guided meditations te plaatsen.

Guided meditations:

Zie eens aan, mijn eerste kwartier begeleide meditatie was een succes 😊❤ Nu ben ik een groot fan van Watts maar deze kende ik nog niet. De geluiden op de achtergrond stoorde eigenlijk niet vermits het ervaren kan worden als de happenings waar hij over spreekt. Ik heb vaak gevochten met het ervaren van al mijn omgevingsgeluiden tijdens meditatie en dit gaf een ideale oplossing daarvoor. 👌

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ben benieuwd naar de Osho vid. De rest van de sprekers ken ik niet allemaal, maar ben benieuwd :)
Wat vond je ervan? Osho is wel something else... :tonguewink: Toen ik voor het eerst kennis met hem maakte was hij een beetje teveel van het goede voor me, vooral door dat extreme lage tempo en ook die best belachelijke funky space outfits haha, maar ik ben hem toen al gauw gaan waarderen. Als er iemand is die Zen uitstraalt... Die ogen van hem... En hij weet dingen op zo'n simpele maar prachtige manier te zeggen.

Heb gisteravond trouwens de guided meditation van Ram Dass hierboven gedaan. Die had ik slechts gedeeltelijk geluisterd eerder, maar leek me een mooie om erbij te zetten. Wauw, die is best wel intens met wat er allemaal gezegd wordt... Of het allemaal waar is, wie weet... Maar het stuk met die keuze die op een gegeven moment gemaakt moet worden, om ofwel terug te keren naar de Vader, of om hier op aarde te blijven als de Zoon en de ultieme opoffering te maken. Dat raakte me toch wel diep.

Martinus

Bewuste gebruiker
Ik ken deze type video wel. Die van alan watts heb ik al een paar keer eerder geluisterd.
Ik zal die andere ook eens luisteren.

Dank!

रति

Wijs gebruiker
Wat vond je ervan? Osho is wel something else... :tonguewink: Toen ik voor het eerst kennis met hem maakte was hij een beetje teveel van het goede voor me, vooral door dat extreme lage tempo en ook die best belachelijke funky space outfits haha, maar ik ben hem toen al gauw gaan waarderen. Als er iemand is die Zen uitstraalt... Die ogen van hem... En hij weet dingen op zo'n simpele maar prachtige manier te zeggen.

Heb gisteravond trouwens de guided meditation van Ram Dass hierboven gedaan. Die had ik slechts gedeeltelijk geluisterd eerder, maar leek me een mooie om erbij te zetten. Wauw, die is best wel intens met wat er allemaal gezegd wordt... Of het allemaal waar is, wie weet... Maar het stuk met die keuze die op een gegeven moment gemaakt moet worden, om ofwel terug te keren naar de Vader, of om hier op aarde te blijven als de Zoon en de ultieme opoffering te maken. Dat raakte me toch wel diep.
Dat is wel wat ik bedoel ja...
Ik wil eerst weten wat voor opvattingen betreffende personen hebben voor ik hen toesta zaadjes te planten in mijn diepste staat van stilte. Wanneer mensen beginnen hun opvattingen te ventileren in guided meditation heeft het iets van indoctrinatie.
Wanneer ik meer over de sprekers weet zal ik de guided meditations evt beluisteren, afhankelijk van hun opvatting. Misschien valt hun indoctrinatie goed mee, maar ik ben voorzichtig met wat voor voedsel ik tot mij neem. Persoonlijk hou ik ook meer van het binnentreden van je eigen stilte zonder dat dat wordt ingevuld door een spreker of muziek. Maar zie wel dat het bruikbaar kan zijn voor anderen.

रति

Wijs gebruiker
Osho heb ik wel gezien omdat het geen guided meditation is. Zijn opvattingen spreken me tot nu toe altijd aan. Ook in deze video. Love= giving not taking. In yoga is er een vorm die heet karma yoga. Daarbij doe je geen yoga oefeningen, maar doe je normale werkzaamheden, zoals bijvoorbeeld schoonmaken of werken voor anderen, enkel om te geven. Of je helpt anderen op een andere manier. Dit kan vanalles zijn. Je traint geven zonder iets terug te willen. Dat doen maar weinig mensen- bijna iedereen verwacht iets terug voor wat ze je geven. Of vragen alleen en geven niets. Het werkt ‘schonend’ wanneer je alleen maar geeft, zonder verlangen. Dat is de coolness of love waar Osho het over heeft. Ik ben echter wel allergies voor guru’s. Verafgoding van personen zoals zijn volgelingen doen. Maar de man is ok geloof ik. Ondanks zijn 96 Rolls Roices... Vraag me af hoe hij dit rijmt met zijn afwijzing van verlangen...

Laatst bewerkt:

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat is wel wat ik bedoel ja...
Ik wil eerst weten wat voor opvattingen betreffende personen hebben voor ik hen toesta zaadjes te planten in mijn diepste staat van stilte. Wanneer mensen beginnen hun opvattingen te ventileren in guided meditation heeft het iets van indoctrinatie.
Wanneer ik meer over de sprekers weet zal ik de guided meditations evt beluisteren, afhankelijk van hun opvatting. Misschien valt hun indoctrinatie goed mee, maar ik ben voorzichtig met wat voor voedsel ik tot mij neem. Persoonlijk hou ik ook meer van het binnentreden van je eigen stilte zonder dat dat wordt ingevuld door een spreker of muziek. Maar zie wel dat het bruikbaar kan zijn voor anderen.
Ja dat begrijp ik goed. Al is meditatie natuurlijk geen hypnose. Als je "correct" mediteert, is er de intelligentie om te onderscheiden tussen oprechte inzichten en bullshit. Alles moet sowieso voor jezelf geverifieerd worden. Niets zomaar aangenomen.

Osho heb ik wel gezien omdat het geen guided meditation is. Zijn opvattingen spreken me tot nu toe altijd aan. Ook in deze video. Love= giving not taking. In yoga is er een vorm die heet karma yoga. Daarbij doe je geen yoga oefeningen, maar doe je normale werkzaamheden, zoals bijvoorbeeld schoonmaken of werken voor anderen, enkel om te geven. Of je helpt anderen op een andere manier. Dit kan vanalles zijn. Je traint geven zonder iets terug te willen. Dat doen maar weinig mensen- bijna iedereen verwacht iets terug voor wat ze je geven. Of vragen alleen en geven niets. Het werkt ‘schonend’ wanneer je alleen maar geeft, zonder verlangen. Dat is de coolness of love waar Osho het over heeft. Ik ben echter wel allergies voor guru’s. Verafgoding van personen zoals zijn volgelingen doen. Maar de man is ok geloof ik. Ondanks zijn 96 Rolls Roices... Vraag me af hoe hij dit rijmt met zijn afwijzing van verlangen...
Osho zei dat hij niet tegen rijkdom was. Mensen vroegen hem ook weleens waarom hij met zijn geld niet de arme mensen op deze aarde hielp. Volgens mij maken mensen dan de misvatting dat hij een of andere heilige was, maar hij was een 'sage', een wijsgeer. Een meester die op geen enkele manier gebonden was aan de doctrines van de heersende cultuur. Hij deed zijn eigen ding. Hij bracht op zijn eigen manier "licht" op deze aarde. Er zijn vele manieren om een licht voor de wereld te zijn. Ik begrijp wel heel goed dat mensen problemen hebben om hem en zijn extravagante leven serieus te nemen. Maar misschien kunnen mensen zich beter richten op zijn inzichten, zijn expressies vanuit liefde, in plaats van zijn persoonlijkheid. Ik ben ook meer allergisch voor zijn volgelingen die hem verafgoden, zoals jij ook zegt. Osho heeft vaak aangegeven dat hij dat helemaal niet wou, maar dat hij het toch niet kon stoppen. Hoe meer hij er tegen was, hoe meer mensen het gingen doen. Je zult altijd dat soort schapen hebben die denken dat het om de persoon gaat. Dat soort mensen hangen altijd om charismatische personen heen.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
O dat is jammer, ik ben een grote fan van Shunyamurti, al gaat hij soms in mijn ogen wel teveel in op de theorie eromheen (maar dat is persoonlijke voorkeur) en gebruikt hij soms terminologie die alleen voor mensen die zich verdiept hebben in die theorie, te begrijpen is. Ik heb in de 2e post met opzet The Courage to be True gepost, omdat ik dat zijn beste video vind. Die video heb ik altijd heel diep gevoeld. Heb je die al eens bekeken toevallig? Kan zijn dat ik die eerder heb aangeraden. Ooit heb ik die video bekeken in de comedown van een truffeltrip en o boy... Dat was echt heel bijzonder.

Maar het kan natuurlijk zijn dat je gewoon niet vibed met hem, nu op het moment of gewoon sowieso. Dat ervaar ik bij sommige sprekers ook wel(eens).
Ja had die toevallig al gezien ja, volgens mij door jou inderdaad. Ik voel verder wel zijn gelijk en wijsheid hoor. Wat hij zegt is gewoon precies wat vele andere wijze sprekers uitdragen en zeggen en waar ikzelf ook in geloof en vaak ook mijn waarheid is.
Maar ik heb het gewoon niet zo erg op "spiritual teachers" en "guru's".
Al ben ik wel groot fan van Alan Watts :)

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ja had die toevallig al gezien ja, volgens mij door jou inderdaad. Ik voel verder wel zijn gelijk en wijsheid hoor. Wat hij zegt is gewoon precies wat vele andere wijze sprekers uitdragen en zeggen en waar ikzelf ook in geloof en vaak ook mijn waarheid is.
Maar ik heb het gewoon niet zo erg op "spiritual teachers" en "guru's".
Al ben ik wel groot fan van Alan Watts :)
Ik snap wat je bedoeld, maar heb er zelf geen probleem mee. Shunyamurti zegt zelf nog in The Courage to be True dat het niet om hem gaat. Het gaat om zelf het 'experiment' te doen, niet om hem te vertrouwen of geloven of zo. Ik zie hem ook helemaal niet als een guru of leraar. "Slechts" als iemand die vanuit diepe wijsheid spreekt. De echte guru's die denken een of andere speciale avatar van God zelf te zijn, daar krijg ik wel de kriebels van. :wink:

रति

Wijs gebruiker
Ik snap wat je bedoeld, maar heb er zelf geen probleem mee. Shunyamurti zegt zelf nog in The Courage to be True dat het niet om hem gaat. Het gaat om zelf het 'experiment' te doen, niet om hem te vertrouwen of geloven of zo. Ik zie hem ook helemaal niet als een guru of leraar. "Slechts" als iemand die vanuit diepe wijsheid spreekt. De echte guru's die denken een of andere speciale avatar van God zelf te zijn, daar krijg ik wel de kriebels van. :wink:
Het probleem met wannabe guru's is dat ze zich boven anderen plaatsen. Nu catert dat wel een bepaalde behoefte van de behoeftigen- de wens dat er iemand is die je kan volgen en op een voetstuk kan plaatsen. Het neemt een hele hoop zelf-verantwoordelijkheid weg en je kan lekker blijven in je positie van volger, zoals je ook eerder al je papa en mama volgde, je leraren, je baas...
Het is wel duidelijk dat guru's die zichzelf op een voetstuk plaatsen er vroeg of laat weer afdonderen.
Ik heb daarentegen veel meer vertrouwen in mensen die zich, ondanks dat ze 'iets verder zijn' op een bepaald mentaal vlak, accepteren dat zij nooit goddelijke status gaan bereiken. Je kan ver komen in persoonlijke ontwikkeling, maar het doel voor jezelf moet altijd blijven 'schijnen op je omgeving' zodat je anderen mogelijk inspireert, wanneer ze dat uit zichzelf oppikken. Geen dwang. Gewoon jezelf laten zien is al voldoende, wanneer het licht in jezelf echt is. Echter laat jezelf niet verblinden door het licht in jezelf, want er blijft genoeg duisternis in jezelf over om je met beide beentjes op de grond te houden. Althans, ik moet de eerste engel op aarde nog tegenkomen.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Het probleem met wannabe guru's is dat ze zich boven anderen plaatsen. Nu catert dat wel een bepaalde behoefte van de behoeftigen- de wens dat er iemand is die je kan volgen en op een voetstuk kan plaatsen. Het neemt een hele hoop zelf-verantwoordelijkheid weg en je kan lekker blijven in je positie van volger, zoals je ook eerder al je papa en mama volgde, je leraren, je baas...
Het is wel duidelijk dat guru's die zichzelf op een voetstuk plaatsen er vroeg of laat weer afdonderen.
Precies. De guru heeft zijn volgelingen nodig en de volgelingen de guru. Een grappig voorbeeld van dualiteit weer. Beide hebben elkaar nodig en zijn daarom in wezen eigenlijk 1. Één manifestatie/proces van guru en volgelingen. Het is wellicht karma die uitgeleefd wordt op die (ongezonde) manier.

Ik heb daarentegen veel meer vertrouwen in mensen die zich, ondanks dat ze 'iets verder zijn' op een bepaald mentaal vlak, accepteren dat zij nooit goddelijke status gaan bereiken. Je kan ver komen in persoonlijke ontwikkeling, maar het doel voor jezelf moet altijd blijven 'schijnen op je omgeving' zodat je anderen mogelijk inspireert, wanneer ze dat uit zichzelf oppikken. Geen dwang. Gewoon jezelf laten zien is al voldoende, wanneer het licht in jezelf echt is. Echter laat jezelf niet verblinden door het licht in jezelf, want er blijft genoeg duisternis in jezelf over om je met beide beentjes op de grond te houden. Althans, ik moet de eerste engel op aarde nog tegenkomen.
Of accepteren dat wat je werkelijk bent, alreeds goddelijke status heeft. Maar dat ieder ander dat ook is en je dus niets speciaals bent. Natuurlijk hebben we het dan over de essentie. De geestelijke en fysieke manifestatie kan altijd verder gepurificeerd worden. :)

In het verre oosten wordt er trouwens wel gesproken over zó puur kunnen worden, dat het lichaam niet meer in deze (3D) dimensie kan bestaan en opgaat in het licht van God. Iemand die op dat punt is, zal een bepaalde binding met de aarde moeten kiezen om hier te kunnen blijven, anders "verdwijnt" hij/zij helemaal. Zo iemand wordt ook wel bodhisattva genoemd. Iemand die uit vrije wil kiest om hier als een manifestatie te blijven om de rest van manifestatie te helpen van ego-bewustzijn terug te keren naar God-bewustzijn.

Laatst bewerkt:

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
"Slechts" als iemand die vanuit diepe wijsheid spreekt. De echte guru's die denken een of andere speciale avatar van God zelf te zijn, daar krijg ik wel de kriebels van. :wink:
Wat maakt hem voor jou anders dan de zo genoemde "echte" guru's? Dit is ook gewoon iemand die "bewust" voor een groep op een stoeltje gaat zitten en gaat spreken omdat hij denkt ergens verstand van te hebben. Wat gerust ook zo is hoor, begrijp me niet verkeerd :) . Maar wilde toch even dit gesprek op gang houden.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Wat maakt hem voor jou anders dan de zo genoemde "echte" guru's? Dit is ook gewoon iemand die "bewust" voor een groep op een stoeltje gaat zitten en gaat spreken omdat hij denkt ergens verstand van te hebben. Wat gerust ook zo is hoor, begrijp me niet verkeerd :) . Maar wilde toch even dit gesprek op gang houden.
Goed punt :)

Wellicht is het meer een gevoelskwestie dan ik dacht of wou toegeven. :wink: Veel guru's hebben opgeblazen persoonlijkheden en dat stoot mij sowieso af. Dat merk ik bij bijvoorbeeld Shunyamurti helemaal niet. Maar ja, Osho was bijvoorbeeld dan wel weer larger than life en daar luister ik toch graag naar. Zo zwart/wit is het dus ook weer niet. Ik denk dat als je gewoon naar de woorden en met name de lichaamstaal van iemand luistert, dat je voor jezelf wel kunt bepalen of zo iemand de moeite waard is om naar te luisteren of niet. In het geval van Shunyamurti is praktisch alles wat hij zegt bevestigd in mijn eigen inzichten en ervaringen. Daarom respecteer ik de man zelf ook en hecht ik al een zekere waarde aan zijn woorden, ook al zijn deze voor mezelf nog niet bevestigd. Natuurlijk maak ik deze woorden niet tot een geloof. Alles moet alsnog bevestigd worden door eigen inzicht.

Waar het denk ik vaak eng wordt met guru's, is dat mensen niet voor zichzelf denken en gaan geloven in de woorden van deze min of meer (in hun ogen "heilige") persoon. Maar dat is die wisselwerking ook weer. Een zogenaamde guru met grote egoïsche wanen zal waarschijnlijk ook veel onbewuste "volgelingen" aantrekken. Mensen die niet voor zichzelf kunnen denken en iemand willen hebben om te aanbidden. Waarschijnlijk om (zoals @שמש al zei) zelf geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Zo'n guru is dan gewoon een vervanger voor de vader en/of moeder, zodat de volgeling lekker een kind zonder verantwoordelijkheden kan blijven. Dat soort guru's en dat soort volgelingen kunnen letterlijk niet zonder elkaar bestaan. Het is het sekte idee denk ik, waar hele onbewuste mensen elkaar vasthouden in elkaars onbewustheid.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik was deze kerel nog vergeten. Super voor mensen die wat problemen hebben met herkennen wanneer je nou eigenlijk echt mediteert. Hij legt het altijd heel simpel en op een grappige manier uit. Guided meditation:

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Hierbij een naar mijn mening hele mooie korte guided meditation. Deze begint ongeveer op 44:25 en duurt zo'n dikke 10 minuten:

Het stuk ervoor kan ook interessant zijn, maar is meer spreken over meditatie dan de meditatie zelf.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Wauw... Een enorm krachtige guided meditatie met George Floyd én de agent die verantwoordelijk is voor zijn dood als soort van focus punt.

Precies dit is waar de wereld veel meer van kan gebruiken. Acceptatie van anderen, ongeacht of je hen mag of niet. Focussen op het wezen dat we allemaal zijn, dieper liggend dan de oppervlakkige persoonlijkheid.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan