'Hallucineren' woord van het jaar, met nieuwe betekenis

LucidLucy

Verslaafde in herstel
'Hallucineren' is gekozen tot het Van Dale Woord van het Jaar 2025. Het is geen nieuw woord, maar volgens hoofdredacteur Ton van der Boon van De Dikke Van Dale staat het woord voor een bepaalde trend in het afgelopen jaar.

Hij doelt daarmee op het 'hallucineren' van chatbots als ChatGPT en Gemini, die gebruikmaken van geberatieve taalmodellen. "We hebben gezien dat kunstmatige intelligentie (AI) is doordrongen tot in de diepste vezels van de samenleving."

Om die reden voegde de uitgeverij dit jaar ook een nieuwe betekenis aan het woord toe: informatie verstrekken die niet op (betrouwbare) data gebaseerd is en die daarom onnauwkeurig of volstrekt onjuist is.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Nee, ik geloof er zeker in dat AI dé toekomst is. Maar dat hangt er wel een beetje van af hoe je AI definieert. AI op zich is natuurlijk niet nieuw. Alleen refereren we nu eigenlijk standaard aan de generative AI als we de term aanhalen. En dat is slechts een vorm van AI.

Ik ben vooral heel benieuwd als andere modellen dan taalgebaseerde modellen ontwikkeld gaan worden. Wat dat allemaal nog kan brengen.

Tegelijkertijd ben ik niet zo bang voor het verdwijnen van banen. Die angst is er eerder ook geweest met de komst van industrialisering of internet. En uiteindelijk heeft het enkel meer banen opgeleverd. Dat het werkveld er anders uit gaat zien is een feit. Maar lang niet alles wordt 'vervangen' eerder 'assisted'.

In mijn eigen werk kán heel veel nog niet eens vervangen worden door AI omdat veel zaken logic based zijn en niet language based. Daarnaast zijn er nog ethische dilemma's en zijn veel van mijn werkzaamheden vanuit de AI-act geclassificeerd als hoog risico. Willen we in die werkzaamheden met AI werken, zouden we een compleet extra IT team in moeten huren om dat uit te zoeken en te verantwoorden (again, meer banen, niet minder) en is het maar de vraag wat dat oplevert.

Potentie zeker, maar ook grote uitdagingen.

Dit gezegd hebbende heb ik de afgelopen week weer bijzonder veel onzin, foutieve info en zelfs reacties gehad die helemaal niet gingen over mijn prompt bij ChatGPT.
Misschien maar weer eens een weekje side by side dezelfde prompts in zowel chat als Gemini gooien. Kijken wat er beter werkt.

Ik heb dat ook een paar dagen bij Chat vs Copilot gedaan en toen kwam Chat er wel beter uit. En daarna heb ik z'n 'persoonlijkheid' nog wat getweakt om beter bij mijn werkzaamheden te passen.

Пусто

Bewuste gebruiker
Wat ik er lastig aan vind, is dat ''hallucineren'' nu wordt gebruikt als synoniem voor zomaar wat verzinnen. Terwijl veel mensen eigenlijk niet weten wat een hallucinatie echt is. Door dat woord aan AI te koppelen, krijgt het een onnodig negatieve lading en versterkt dat stigma.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Wat ik er lastig aan vind, is dat ''hallucineren'' nu wordt gebruikt als synoniem voor zomaar wat verzinnen. Terwijl veel mensen eigenlijk niet weten wat een hallucinatie echt is. Door dat woord aan AI te koppelen, krijgt het een onnodig negatieve lading en versterkt dat stigma.

Mwah weet ik niet...

Ik zie het woord in deze context niet als 'zomaar wat verzinnen'. Chat knoopt gewoon dingen aan elkaar die er niet zijn en genereert daardoor een werkelijkheid die niet bestaat. Dat komt best dicht in de buurt van wat wij druggies verstaan onder hallucineren.

Ik vind het wel een leuke, creatieve manier van taal.

Maar ik kan me wel voorstellen dat 'normies' die lading niet zien en er een heel ander gevoel bij hebben.

Ik denk sowieso dat de term hallucineren een negatieve lading heeft. Zeker als dat gaat om niet intentioneel hallucineren en met de toenemende hoeveelheid verwarde personen, denk ik dat veel mensen misschien eerder een associatie daarmee hebben, dan met drugs.

Dat, of roze olifantjes 🤣

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
Serieuzer: deze online speach van Bernie Sanders over is absoluut het aanhoren waard !

SoulAssassins

Badass junkie
AI word de ondergang van alles wat met menselijk werk te maken heb ,AI word gevoed door mensen al vind ik dat AI nog veel dikke fouten maakt (gelukkig)
Als AI slim genoeg is geworden om te handelen als mens zijn we pas echt de sjaak.

Je mag nu lachen haha
Maar ooit..

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Facebook heeft al een tijdje AI profile 's snap niet wie daar bewust een vriendschap verzoek klikt wat 100% AI gegenereerd inhoud weergeeft.

Maar ben zelf op alle apparaten waar het kan overgestapt op duckduckgo app / zoekmachine zonder AI ingebouwd tenzij je dat specific aanzet.

Mja gaat inderdaad een aantal mensen mogelijk overbodig maken op werk helaas.

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
Mja gaat inderdaad een aantal mensen mogelijk overbodig maken op werk helaas.
Gezien de tekorten in de zorg, zou dat nog wel eens positief kunnen uitpakken.
Een machine kan menselijk contact niet vervangen. De verzorger kan menselijk blijven zorgen terwijl de robot allerlei taakjes regelt.
Op dit vlak durf ik optimistisch te zijn.

Bovenaan