Handboek Handboek: hoe ontwikkelt een coke verslaving zich?

Discussie in 'Cocaine' gestart door SirErick, 12 feb 2015.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. SirErick

SirErick Donateur Donateur

Lijkt het jou cool om hartproblemen te krijgen, dat je reukorgaan naar de klote gaat en als klapper op de vuurpijl je pik soms weigert om stijf te worden? Mooi, dan moet je vooral verder lezen om erachter te komen hoe je dat voor elkaar kunt krijgen.

Je raad het al: deze handleiding gaat over coke en het gebruik ervan. Ikzelf word er actief, opgewekt en vrolijk van. Mijn denkwijze is scherper, creatiever en 10 keer sneller dan wanneer ik geen coke gebruik. Klinkt geweldig, niet waar? Deze effecten zijn leuk, fijn en prettig. Echter, het gebruik van coke is niet zonder risico. Don't worry: ik ga je geen preek geven, immers, ik ben je vader niet en daarbij horen preken thuis in gebedsruimtes.

Afijn, je eerste lijntje coke is geweldig. Ja, geef maar toe: jij voelde je heerlijk. Bij een hardcore junkie zoals ik duurt het effect gemiddeld zo'n 30-45 minuten, maar omdat jij nog geen junkie bent duurt het effect zo'n drie kwartier tot maximaal anderhalf uur. Nadat de coke is uitgewerkt zul je merken dat je zin krijgt om nog een lijntje te nemen. Je grammetje heeft zo'n 50 Euro gekost en de rest weggooien is zonde, niet waar? Verslaafd raken is immers voor sukkels die geen grenzen kennen en ook nog eens de pech hebben dat ze niet sterk in hun schoenen staan. Jij bent slim, je kent je grenzen en je staat sterk in je schoenen waardoor jij natuurlijk niet verslaafd zult raken... Toch? Welnu, die denkfout maken veel mensen.

Verslaving is een keiharde bitch die niet aan discriminatie doet: het maakt dus geen ene fuck uit wat je leeftijd, geslacht, afkomst, opleidingsniveau, financiële status, levens- en/of geloofsovertuiging, politieke voorkeur en dergelijke is. Met andere woorden: iedereen kan verslaafd raken aan coke. Ja, jij dus ook. Hoe vaker je coke gebruikt, hoe groter je het risico loopt om eraan verslaafd te raken. Maar ja, hoe ontstaat een verslaving eigenlijk?

In eerste instantie gebruik je af en toe wat coke, maar al vrij snel zul je merken dat je steeds vaker de behoefte hebt om coke te (willen) gebruiken. Je spreekt met jezelf af dat je alleen in het weekend gaat gebruiken, immers, het feit dat je elk weekend een biertje met vrienden drinkt betekent toch ook niet dat je een alcoholverslaving hebt of wel soms? Dat denken veel mensen. Met andere woorden: de meeste mensen zijn prima op de hoogte welk risico ze lopen als ze alcohol drinken, maar de gevaren die het gebruik van coke met zich meebrengt wordt vaak (flink) onderschat.

Hoe komt dat? Het antwoord is simpel: elke keer dat je coke gebruikt ervaar je er plezier en genot van, daarbij denk je (onbewust) nog steeds dat jij je cokegebruik onder controle hebt en dat je hierdoor dus niet zoveel risico loopt om verslaafd te raken. Maar is dat wel zo, heb jij je gebruik echt onder controle en is je weekend nog wel leuk zonder coke? Uiteraard zul je gaan zeggen dat dit het geval is, maar ja, je hebt ook geen reden om niet te gebruiken met als gevolg dat je elk weekend aan de coke zit. Ondanks dat ben je niet verslaafd, toch? Ik wil echt geen spelbreker zijn, maar als jij elk weekend de drang om coke te willen gebruiken niet meer kunt onderdrukken en je allerlei "smoesjes" voor jezelf verzint om wél te gebruiken dan ben je in mijn ogen wel degelijk verslaafd.

Je bent nog geen hardcore junkie zoals ik, maar goed, dat komt vanzelf wel. Je snuift dus vrolijk verder, want jij ervaart nog steeds plezier en genot van je cokegebruik. Je zult op een gegeven moment merken dat je de hele week naar het weekend uitkijkt. Waarom? Omdat je dan weer coke kunt gaan gebruiken. Coke krijgt steeds meer en meer controle over jou, de drang om ook door de weeks te willen gebruiken is niet meer te onderdrukken met als gevolg dat je eraan toegeeft. Gefeliciteerd met je nieuwe status, want jij bent gepromoveert tot hardcore junkie. Wat betekent dit voor jou? Nou, simpel: jij gebruikt dagelijks coke, want zonder dit goedje kun jij niet meer (normaal) functioneren.

Je hebt flink je best gedaan en het heeft even geduurd, maar dan heb je wel wat, want jij mag eindelijk lid worden van de Hardcore Junkie-club der Cokeverslaafden. Om het feest compleet te maken gaat het nu pas écht leuk worden, want vroeg of laat ga je merken dat je lichaam je cokegebruik niet kan waarderen. Het risico dat je onder andere hart-, lever- en nierproblemen krijgt is groot. De schade die je aan je neus- en voorhoofdsholten oploopt is trouwens ook geen pretje, want dit kan leiden tot chronische ontstekingen die pijnlijk en slopend zijn. Wil je coke (gaan) gebruiken? Ik ben de laatste persoon op aarde die je gaat tegenhouden. Echter, wees verstandig en onderschat het gebruik van coke niet. Doe je dat wel? Prima, maar zeg dan niet dat ik je niet gewaarschuwd hebt. Deal? Ja, deal.

HardstyleGabber en cyrilio vinden dit leuk.
  2. Joopiejo

Joopiejo Bewuste gebruiker

Ik snap niet zo goed dat je beweert dat je zonder coke niet normaal kan functioneren en met coke op wel. Ik heb al regelmatig geoeffend, maar bij mij blijft het andersom werken. Ik geloof wel dat het voor jou zo werkt, maar ik betwijfel dat het echt speciaal hoort bij een ontwikkelde coke verslaving. Verder goed verhaal.

3. SirErick

Heb je wel eens een junk gezien die afkickverschijnselen heeft? Trust me, dat is geen pretje.

4. Bobsacamano

Bobsacamano Badass junkie

Ik denk dat hij bedoeld dat als je clean zou zijn (dus niet afkickend) dan zou je waarschijnlijk ook goed functioneren.

5. SirErick

Ik denk dat jij moet leren lezen, want daar gaat het niet over.

6. Svali

Svali Badass junkie

Je bent je goed bewust van de weg die je bent ingeslagen. Of je nu gaat gaat stoppen of gewoon doorgaat, in beide gevallen wens ik je veel sterkte.

7. SirErick

Ik stop pas als ik dood ben, want mijn cokegebruik bevalt me meer dan goed.

8. SkittlesAndMe

SkittlesAndMe Badass junkie

Had je het anders gedaan als je opnieuw mocht kiezen?

In je betoog hierboven blijkt toch wel duidelijk dat het een negatieve eigenschap van je is, maar je zegt vervolgens wel dat het je bevalt.

9. SirErick

Nee, ik had dan exact hetzelfde gedaan.

Ikzelf vind het niet negatief om een hardcore junkie te zijn (of bedoel je dat niet?).

10. Joopiejo

Daar had ik nog niet aan gedacht. Maar is dat anders dan normaal de comedown van coke, welke ook altijd naar is?

Maar goed, los daarvan ik heb ook wel eens gesnoven totdat ik echt niet meer kon. Ik stop op een gegeven moment gewoon dan, omdat m'n neus helemaal naar de klote is en ik slecht geslapen heb en slecht gegeten ik moet kotsen van de coke pijn in m'n maag van de coke die er in gelopen is. Als ik een week aan een stuk gesnoven heb, dan kan ik echt niet meer. Maar jij blijft gewoon functioneren op een of andere manier. Dan zul je toch wel iets anders doen dan ik. Of nie?

11. SirErick

Als de coke (bijna) is uitgewerkt dan neem ik weer een paar lijntjes, dus daar heb ik geen last van.

Als je bijvoorbeeld een grammetje in één keer opsnuift dan snap ik best dat je maag dat niet leuk gaat vinden. Maar goed, als je af en toe een klein beetje coke gebruikt dan zou je geen maagklachten moeten krijgen (lees: ervan uitgaan dat je coke van goede kwaliteit is, dat jij je lesje hebt geleerd en dat je dus meer bent gaan luisteren naar je lichaam).

Ja, dat is het verschil tussen recreatieve gebruikers en een hardcore junkie zoals ik.

Het zou vast aan mij liggen, maar wat is nou eigenlijk de vraag? Dat is voor mij niet helder.

12. SkittlesAndMe

En precies dat is het grote probleem van de lichamelijke verslaving. Jouw lichaam is het niet gewend en zal dus gaan protesteren. Het lichaam van Erick is het wel gewend en zal dus gaan protesteren als hij stopt.

13. Joopiejo

Ik heb nooit geweten dat je ook echt op die manier lichamelijk verslaafd kan raken aan coke (misschien naïef). Maar ik heb het zelf ook nooit zo ervaren. Ik val misschien nu wel in de categorie recreatieve gebruiker, maar ik heb periodes gehad , dat ik te veel snoof om het nog recreatief te noemen. Dan ging ik voor 10 gram pure coke in een werkweek niet opzij. Maar na verloop van tijd raakte ik zo vertieft dat ik niet meer kon en niet meer wilde. Ik verlangde naar weer nuchter te zijn. Maar misschien is het ook een kwestie van maat houden dan, dat je niet zo veel snuift, dat je net niet te vertieft raakt, om het vol te houden tot hardcore junk te verworden? Dat bedoelde ik met iets anders doen dan ik? Hoe krijg je het voor elkaar om altijd zoveel te snuiven en niet zo vertieft te raken dat je niet meer kunt functioneren? Want hoe slaap je dan bijvoorbeeld? Als je in bed ligt en niet snuift krijg je toch een comedown? Ik wel ieder geval.

14. SirErick

Dat klopt inderdaad.

Je bent niet de enige, zelfs artsen weten het vaak niet totdat ik ze erop wijs.

Ik snuif (gemiddeld) zo'n 2,5 gram per dag, noem je dat maat houden? Doe mij een groot plezier en zeg dat ook even tegen mijn artsen, want die denken daar helaas anders over.

Coke is niet gezond, dus ook niet voor mijn lichaam. Slapen doe ik zo min mogelijk, gemiddeld is dat twee keer per week en dan vaak ook niet langer dan 4-5 uur per keer.

15. SkittlesAndMe

Wauw.. hoe lang al? Zo'n enorm slaaptekort is wel echt een recept om psychotisch te worden.. Hoe zit je nu geestelijk? Ik neem aan dat je niet heel stabiel bent als je dit al lang doet, 8 tot 10 uur per week slaap houd je zéker geen jaren vol.

16. SirErick

Het zal je verbazen, maar ik heb tot op heden nog nooit psychische klachten, psychoses of iets dergelijks gehad. Met andere woorden: ik ben stabiel.

17. Joopiejo

2,5 gram per dag is fors, toch zeker als het vrij puur spul is. En anders is het nog steeds veel. Ja het verbaast me dat je sowieso nog redelijk in staat bent te functioneren. Of kun je dat eigenlijk ook niet meer? Werk je nog bijvoorbeeld?

18. SirErick

Mijn coke komt rechtstreeks van de bron vandaan, want ik hou niet van versneden rommel.

Ik ben muziekproducent van beroep, hetgeen wat ervoor zorgt dat ik financieel gezien alles kan doen en laten wat ik wil zonder dat ik er iets van merk. Maar goed, jij en andere leden hebben blijkbaar het idee dat wanneer je een hardcore junkie bent dat je dan niet meer kunt functioneren en dergelijke. Welnu, ik heb nieuws voor je: je zult schrikken als je zou weten hoeveel mensen uit de muziekindustrie, medische sector, advocaten branche en dergelijke aan de coke verslaafd zijn. Ik heb er geen cijfers van, maar ik ken er heel wat aangezien veel van hen mijn vrienden zijn. En ja, ook zij functioneren prima.

19. Joopiejo

Het verbaast me niet dat er door meer mensen coke gebruikt wordt. Toch zeker niet in die sectoren, lijkt me eerder cliché dan een verassing. Maar je neus ook bijvoorbeeld moet toch wel al een behoorlijke bloedkorstenvallei aan het worden zijn? Hoe ga je daar mee om? Hoe zorg je er voor dat je er coke in kunt blijven stoppen?

20. SirErick

Mijn reukorgaan is naar de klote, althans, in de zin dat ik weinig geuren meer kan ruiken. Het neusslijmvlies is vaak ontstoken, hetgeen wat ervoor zorgt dat ik af en toe een bloedneus heb en dat is soms best irritant. Maar goed, voor de rest valt de schade aan mijn neus wel mee.

Het doet me niet zoveel.

Gewoon door blijven snuiven, zo simpel is het.

21. SkittlesAndMe

Dat valt me alles mee inderdaad. Helaas is de kans wel vrij groot dat je ooit psychische klachten gaat krijgen als je zo weinig slaapt. Er valt redelijk te leven en functioneren met een verslaving, zolang je jezelf goed blijft verzorgen.

Nooit de neiging gehad slaapmiddelen te nemen om toch "uit te rusten"? Wat ik van mensen met chronisch slaaptekort vaak hoor, is dat de frustraties behoorlijk op kunnen lopen als de vermoeidheid te groot wordt.

Heb je enig idee wat je gaat doen als het niet meer gaat? Er komt een moment dat je neus zo beschadigd raakt dat het vrijwel niet meer gaat.. Zou je dan andere manieren van inname overwegen? Ik neem aan dat je wel moet, aangezien je zegt nooit meer te willen stoppen..?

22. SirErick

Ik acht die kans bijzonder klein, want ik doe dat al heel mijn leven.

Ik let erg op mijn voeding en eet gezond, ik beoefen verschillende sporten (acrobatiek, Judo, Karate, Taekwondo, Kungfu en Aikido) en overige soorten drugs (tabak, alcohol en dergelijke) gebruik ik niet. Met andere woorden: ik verzorg mezelf goed, aldus mijn eigen oordeel.

Het klinkt vast gek uit mijn mond, maar ik ben erg mieterig als het om medicijnen en/of drugs gaat. Met andere woorden: als ik wil uitrusten dan doe ik dat echt wel, maar dan wel op de natuurlijke manier zonder slaapmiddelen of wat dan ook.

Ik denk dat dit per persoon verschillend is, de ene heeft daar wel last van en de andere niet. Ikzelf ben van nature een vrij relaxt persoon, dus men moet echt wel serieus zijn of haar best doen om mij gefrustreerd of boos te krijgen. Maar goed, als je het dan voor elkaar krijgt dan heb je ook echt wel wat geflikt waardoor ik alle reden heb om gefrustreerd of boos te zijn.

Als het zo ver is dan laat ik mijn neus operatief fixen, want coke gaan roken of spuiten lijkt me serieus drie keer niks. Maar goed, ik neem aan dat ik tegen die tijd allang dood ben.

23. Joopiejo

Lees ik nou goed tussen de regels door dat je bereid bent om dood te gaan met als oorzaak je coke gebruik?

24. SirErick

We gaan toch allemaal dood, dus laat mij maar op een leuke manier doodgaan.

25. SkittlesAndMe

Ik weet niet of het echt leuker is om dood te gaan aan de gevolgen van langdurig coke gebruik, gaat een heel traject aan vooraf waar je lichaam al gedeeltelijk kapot is...

26. Fool

Fool Badass junkie

Of krijgt plotseling een hartaanval. :P

27. Albedo

Albedo Belezen gebruiker

Hoe lang hou je het vol zonder coke? Stel je komt door een ongeluk/ziekte in een ziekenhuis en/of in coma; wat dan?

28. Missyy23

Missyy23 Bewuste gebruiker

De vraag is dan niet voor mij, maar wou toch ff zeggen dat als je in coma raakt je makkelijk zonder coke kan lijkt me :smile:

29. Fool

Fool Badass junkie

Met een beetje geluk krijgt hij dan een infuus cocaïne ofzo? Of gaan ze afkicksymptomen bestrijden met opiaten/benzodiazepines/amfetamines. :wink:

30. SirErick

Ik heb, nu ik er zo over nadenk, best wel vaak in het ziekenhuis gelegen (meestal was het een aantal dagen tot hooguit een weekje of twee, dus dat was nog wel te doen). Echter, het jaar 2014 zal ik niet snel vergeten: van 06-05-2014 t/m 24-06-2014 lag ik in het ziekenhuis, in de eerste twee weken was ik al 4 keer onder het mes geweest (spoed operaties) en in de weken die erna kwamen ging ik ook nog een aantal keer onder het mes.

Ssst, dat is een ziekenhuisgeheim.

Een patiënt die iets teveel weet over medicijnen kun je niet snel overtuigen dat die zooi je koest kunnen houden, dus nee, dat hebben ze mij niet gegeven.

31. lokaas

lokaas Newbie

Interessant verhaal! Het is inderdaad net iets te lekker spul, daar ben ik zelf ook wel achter gekomen. SirErick, heb je nog tips om het gebruik recreatief te houden?

32. SirErick

Mijn (gouden) tip: als je coke wilt gebruiken, gebruik het niet vaker dan één keer per maand en koop niet meer dan één gram aangezien je anders misschien in de verleiding komt om het op te willen maken waardoor je dus meer gaat snuiven dan je van te voren gepland hebt.

33. ooscaar

ooscaar Wijs gebruiker

Waarschijnlijk is je antwoord hierop een keiharde nee, maar heb je niet ooit overwogen om je cokegebruik te vervangen door het dagelijks slikken van een (relatief kleine) dosis amfetamine? Is dat niet veel beter vol te houden? Lijkt mij wel dat het een stuk minder leuk is natuurlijk. Is ook niet bedoeld als een tip ofzo, ben gewoon benieuwd.

Zou ook niet denken dat zo weinig slaap vol te houden is. Maarja, ieder lichaam is anders natuurlijk en je posts komen ook gewoon duidelijk en helder over. Dat valt niet te zeggen over de gemiddelde dagelijks gebruiker hier op dit forum haha.

Mooi topic trouwens, voor veel mensen denk ik wel nuttig ook. Zelf blijf ik nog wel even van cocaïne af denk ik :smile:

34. SirErick

Je kunt (meth)amfetamine niet vergelijken met coke, daar (meth)amfetamine heel anders in het lichaam functioneert en daarbij is dit goedje velen malen giftiger dan coke. Met andere woorden: nee, dat heb ik nooit overwogen en dat zal ook niet gaan gebeuren.

Thanks voor het compliment.

35. SkittlesAndMe

Je kunt amfetamine ook niet vergelijken met methamfetamine zoals je hierboven doet...

36. SirErick

Die vergelijking kan ik wel degelijk maken, daar beide stoffen bijna hetzelfde zijn qua hoe het functioneert in het lichaam. De belangrijkste verschillen tussen beide stoffen ontstaan doordat methamfetamine beter in vet oplost dan amfetamine waardoor het makkelijker de bloed-hersenbarrière passeert dan amfetamine, hierdoor is methamfetamine 1,5 tot 2 keer zo sterk als amfetamine. Met andere woorden: ik had het niet over de effecten die de gebruiker ervaart, want die zijn inderdaad niet met elkaar te vergelijken en zeker niet qua heftigheid.

37. Fool

Fool Badass junkie

Mij lijkt methamfetamine en amfetamine inderdaad veel beter te vergelijken dan amfetamine en cocaïne. :P

38. SkittlesAndMe

Ja maar dat is makkelijk. Appels en peren kun je ook beter vergelijken dan appels en stront, maar dat betekent ook niet dat het zin heeft :tearsofjoy:

39. Fool

Fool Badass junkie

Punt is wel dat die paar keren dat ik iemand gesproken heb die methamfetamine geprobeerd hebben ze het allemaal vergelijken met amfetamine qua subjectieve effecten, maar iets sterker, completer en 'natuurlijker'. Op biochemisch niveau is het (zoals SirErick al zegt) nog veel meer te vergelijken. :wink:

40. ooscaar

ooscaar Wijs gebruiker

Dacht altijd dat de twee qua subjectief gevoel nog wel te vergelijken/vervangen waren, maar nee dus. Sorry voor de dommigheid :rolleyes: Vandaar ook dat Erick al aangeeft dat zijn afkicksymptomen niet te verhelpen zijn met opiaten/benzodiazepines/amfetamines natuurlijk.

Deel Deze Pagina