1. Hey Bezoeker! Wil jij kans maken op €100 shoptegoed in de webwinkel van Azarius? Lees in dit topic hoe je met een foto mee kunt met de actie! Deze actie loopt tot en met 30 april, doe vandaag nog mee!
    Ontzet Notitie

handboek: paddo's

Discussie in 'Natuurlijke Psychoactieven' gestart door psych-out, 20 jul 2011.

1. psych-out

psych-out Bewuste gebruiker

Wat zijn paddo’s?
    Paddo’s is de populaire verzamelnaam voor soorten paddestoelen die de werking van het bewustzijn beïnvloeden. Ze kunnen hallucinaties veroorzaken: de gebruiker ziet en ervaart dan dingen die er niet zijn. Ze worden daarom tot de hallucinogenen ofwel ‘tripmiddelen’ gerekend. In de natuur komen meer tripmiddelen voor, zoals sommige cactussoorten en kruiden. Bij elkaar worden al deze middelen ook wel ‘ecodrugs’ genoemd.

Om welke stoffen gaat het?
    De stoffen in paddestoelen die een tripeffect kunnen veroorzaken, zijn psilocybine en psilocine. Er zijn veel soorten paddestoelen die psilocybine en/of psilocine bevatten. In Nederland worden de volgende drie het meest gebruikt:
    het inheemse puntig kaalkopje (Psilocybe semilanceata)
    de ‘Mexicaanse’ (Psilocybe cubensis of Stropharia cubensis)
    de ‘Balinese’ of ‘Hawaiiaanse’ (Copelandia cyanescens of Panaeo- lus cyanescens)

Het gehalte aan werkzame stof verschilt van paddestoel tot paddestoel. Ook maakt het verschil uit of het om verse of gedroogde paddestoelen gaat. Gedroogde paddestoelen zijn geconcentreerd. Eén gram gedroogde paddestoelen kan enkele malen zo sterk zijn als één gram verse van dezelfde soort.

Waar komen paddo’s vandaan?
    Paddestoelen komen uiteraard in de natuur voor. Het inheemse puntig kaalkopje groeit in gematigde streken, dus ook in Nederland. Paddestoelen behoren tot de oudst bekende tripmiddelen. Met name in Midden- en Zuid- Amerika spelen ze al duizenden jaren een rol. Meestal bij religieuze gelegenheden, omdat hun magische effect het contact met de goden zou bevorderen. Nu de paddo’s ‘handel’ zijn geworden, worden ze speciaal gekweekt en in smartshops verkocht.

Wat doen paddo’s?
    Paddo’s versterken gevoelens en veranderen de manier waarop de omgeving en eigen persoonlijkheid wordt ervaren. Dit kan goed of slecht vallen. De effecten hangen van verschillende factoren af, zoals het soort paddestoel en de ingenomen hoeveelheid, het lichaamsgewicht en de maaginhoud. Bij een lege maag en/of een laag gewicht is het effect van eenzelfde dosis groter. Vrouwen ervaren doorgaans een sterker effect.

Geestelijke effecten die gebruikers melden, zijn:
    een ontspannen, opgeruimd gevoel en een goed humeur
    creatieve invallen en gedachtesprongen
    verscherping van zintuigen en intenser voelen
    verdieping van inzicht in jezelf en anderen
    typische tripervaringen zoals het anders beleven van tijd, ruimte, kleuren en geluid.

Er kunnen zich ook negatieve geestelijke effecten voordoen, zoals:
    verwarring, onrust, irritatie
    verlies van zelfcontrole
    angstaanvallen, bijvoorbeeld door nare hallucinaties
    achtervolgingswaan
    depressiviteit
    vrees dat je nooit meer uit de trip zult komen.
    De negatieve uitwerking wordt ook wel ‘bad trip’ genoemd. Er zijn ook lichamelijke effecten. Hiervoor geldt hetzelfde als voor de geestelijke. Ze kunnen aangenaam of vervelend uitpakken. Aangenaam kunnen zijn: ontspannen spieren en een ‘lacherig’ gevoel. Vervelend zijn: een kil en koud gevoel, rillingen, pijnlijke maag, misselijkheid, dorst, rubberen benen en een katterig gevoel de volgende dag. Waardoor kunnen paddo’s slecht vallen? De omgeving kan verkeerd zijn, de gebruiker kan er extra gevoelig voor blijken te zijn en de dosis kan te hoog zijn. Wanneer iemand zich niet prettig voelt, is de kans op een ‘bad trip’ groter.

Hoe worden paddo’s gebruikt?
    Paddestoelen en delen ervan kunnen zowel vers als gedroogd worden gegeten. Er kan ook thee van gezet worden. Soms worden ze in gerechten verwerkt, omdat de vieze smaak dan minder stoort. Paddestoelen worden doorgaans verkocht met schriftelijke informatie erbij. Het tripeffect treedt bij volwassen gebruikers op bij 4 tot 12 milligram werkzame stof. Afhankelijk van de persoon en de situatie kan het tripeffect vanaf 8 milligram heftig worden. Het effect blijft 3 tot 7 uur lang merkbaar, de piek valt in de eerste 2 uur. Als de paddo’s eenmaal ingenomen zijn en hun (al dan niet gewenste) effect hebben, is het tegengaan hiervan niet meer mogelijk.

Wie gebruiken paddo’s?
    Paddo’s worden door heel verschillende groepen mensen gebruikt. Zoals jongeren die met allerlei middelen aan het experimenteren zijn. De herlevende belangstelling voor de jaren zestig speelt mede een rol, uit die tijd dateert het begrip ‘magic mushrooms’. Ook mensen in andere leeftijdsgroepen die vooral in de geestverruimende en ontspannende werking geïnteresseerd zijn, nemen wel eens paddo’s. Het gebruik blijft meestal tot een paar keer beperkt. Voor de meeste mensen is een minder prettige ervaring vanwege een te sterk effect, reden om niet meer te gebruiken. De vieze smaak en de lichte misselijkheid die ze veroorzaken, stimuleren het gebruik in ieder geval niet.

Kun je aan paddo’s verslaafd raken?
    Je kunt onderscheid maken tussen lichamelijke afhankelijkheid en geestelijke afhankelijkheid. We spreken van lichamelijke afhankelijkheid als het lichaam protesteert wanneer met gebruik van een middel wordt gestopt (ontwenningsverschijnselen). Bij het gebruik van paddo’s treedt dit niet op. Bovendien: het binnen enkele dagen na elkaar gebruiken van paddo’s heeft geen zin, omdat ze dan geen effect meer hebben. Geestelijke afhankelijkheid houdt in dat de gebruiker steeds sterker naar het middel verlangt en zich eigenlijk niet meer prettig kan voelen zonder. Dit komt bij paddo’s amper voor. Ook hier speelt mee, dat snel achter elkaar gebruiken geen zin heeft. Wanneer iemand moeilijk zonder kan, is dat eerder het gevolg van de eigenschap van die persoon: een grote hang naar de - spannende - ervaringen die de trip met zich meebrengt.

Wat zijn de risico’s?
    Voorzover nu bekend, leveren paddestoelen die in de winkel verkocht worden geen direct gevaar op voor de volksgezondheid. In individuele gevallen en voor bepaalde groepen mensen kan er echter wel degelijk sprake zijn van een groot risico.

Bij het zelf plukken van paddestoelen bestaat altijd het risico van verwarring met giftige soorten.
    Bij hoge doseringen kunnen de maag, de lever en de nieren moeite hebben met paddestoelen. Aan een paddestoel is bovendien niet te zien wat het gehalte aan werkzame stof is. Eventueel bijgeleverde schriftelijke informatie kan een indicatie geven maar staat niet garant voor veiligheid.
    Omdat de sterkte van de paddo’s varieert, bestaat altijd het risico van een te hoge dosering en dus een te heftige uitwerking. Bij producten waarin paddo’s zijn verwerkt kan de gebruiker de dosering helemaal niet overzien.
    De combinatie van paddo’s met andere drugs of alcohol heeft onvoorspelbare effecten, die heel vervelend kunnen zijn.
    Gebruik door jongeren wordt afgeraden. Paddo’s kunnen een ‘bad trip’ veroorzaken, die met angst en verwarring gepaard kan gaan. Vooral voor jongeren, die zichzelf vaak nog niet zo goed kennen, kan dit erg bedreigend zijn.
    Wie psychiatrische of ernstige psychische problemen heeft, moet geen paddo’s nemen. Mensen die in het verleden een psychose of depressie hebben gehad, lopen een verhoogd risico op een slechte uitwerking.
    Mensen die in een slechte conditie verkeren, astma, hart-, lever- of nierkwalen hebben of medicijnen gebruiken, kunnen echt beter van paddo’s afzien.
    Gebruik tijdens de zwangerschap wordt sterk afgeraden.
    Onder invloed kan men zich roekeloos gedragen. Als paddo’s uitgewerkt lijken, blijft de gebruiker toch nog 5 tot 6 uur loom en ongeconcentreerd. Dus zolang moet verkeersdeelname in ieder geval worden afgeraden.

Hoe ga ik om met het gebruik van een ander?
    Paddestoelen zijn niet het soort drugs waar mensen in vluchten om er vervolgens niet meer buiten te kunnen. Wanneer iemand gebruikt is de beste reactie in een open gesprek proberen te achterhalen waarom iemand gebruikt. Er is reden voor bezorgdheid als een gevoel van onbehagen de aanleiding tot gebruik is. Proberen iets te doen aan de onderliggende problemen is dan het beste. Paniek en dreigementen hebben een averechts effect. Verder is het zaak om de risico’s te kennen. Pakt een trip verkeerd uit, stel de gebruiker dan gerust en laat hem of haar vooral niet alleen. Raak niet in paniek, blijf praten en zoek een rustig plekje. Leg uit dat het niet aan hem of haar ligt, maar dat het door het middel komt en weer over gaat. Probeer de aandacht te verleggen. Zoetigheid of vitamine C eten kan volgens sommigen helpen de trip te remmen. Lijkt een gevaarlijke situatie te ontstaan of houdt de angst uren aan, haal er dan een arts bij.

Wat zegt de wet?
    Psilocybine en psilocine staan op lijst I van de Opiumwet. Dit betekent dat ze tot de harddrugs worden gerekend. Het produceren, verhandelen en bezitten van harddrugs is verboden. Dit geldt ook voor ‘preparaten’ waarin psilocybine of psilocine zit. De rechter moet nog uitspraak doen of gedroogde of speciaal gekweekte paddestoelen als preparaten moeten worden beschouwd. Omdat paddestoelen gegeten worden, vallen ze in elk geval wél onder de algemene bepalingen van de Warenwet.

Waar vind ik meer informatie en hulp?
    Voor meer informatie en hulp kun je terecht bij de instellingen voor de verslavingszorg (ook wel Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs (CAD) genoemd). Ook bij de GGD kun je meer informatie krijgen. Deze instellingen zijn te vinden in elke grote en middelgrote stad (zie de telefoongids of bel de Drugs Informatielijn).

http://ggz.home.xs4all.nl/megafestatie/middel/folder_TI/paddo2.htm

2. Tijdloos

Tijdloos DF Staff Medewerker Moderator

Mooie handleiding! Erg praktisch, en ontbrak nog dank!

3. psych-out

psych-out Bewuste gebruiker

bedankt 25tolife, het is met alle plezier bijgebracht aan drugsforum!

4. Dee Dee

Dee Dee Newbie

Hey, ik heb even een vraagje: Wat zijn de verschillen tussen paddo's en truffels? Ik zou namelijk graag wat info over truffels willen hebben, aangezien je die gewoon legaal kunt kopen en paddo's niet.

5. Tufnut

Tufnut Badass junkie

6. mandragora

mandragora Badass junkie

das een mooie

7. Dee Dee

Dee Dee Newbie

Ah tanx!

En over die studie: Het enige wat er nou écht in had moeten staan, staat er niet bij. :P En dat is het resultaat van de studie: Hoe neem je de perfecte dosis?

8. mandragora

mandragora Badass junkie

die bestaat niet, de perfecte dosis is voor elk individu anders. hoeveel weeg je, karakter, wat heb je gegeten, hoe is je gemoedstoestand, de 1 reageert er heviger op dan de ander.
    en je kunt nooit weten hoeveel werkzame stof er in de paddo zit enz

9. Tufnut

Tufnut Badass junkie

:smile:

10. Dee Dee

Dee Dee Newbie

Als je om 17.30u eet, hoe laat kun je dan 's avonds paddo's nemen? Ik heb gehoord dat het het best werkt op een (relatief) lege maag.

11. mandragora

mandragora Badass junkie

tot een uur of 10 's avonds wachten. ik eet heel de dag niet als ik me aan paddestoelen waag.

12. Dee Dee

Dee Dee Newbie

Hangt het effect van paddo's/truffels eigenlijk van je lichaamsgewicht? Als in: moet je als man van 85kg meer gram eten om hetzelfde effect te bereiken als een man van 60kg?

En nog iets: we gaan dinsdag voor de eerste keer met maten truffels nemen, is 10 gram per persoon een mooie hoeveelheid? We willen niet een te sterke trip, maar gewoon een beetje wennen aan het effect en dat het een klein beetje spacend is. En dan kunnen we het een volgende keer echt goed doen. Ter informatie: we hebben geen sitter en ook niemand met ervaring.

13. thijsdw

thijsdw Newbie

14. Tufnut

Tufnut Badass junkie

Ik ben juist bang dat het een virus is

15. thijsdw

thijsdw Newbie

een maat van mij heeft precies het zelfde dus zou wel toevallig zijn als we allebij een virus zouden hebben we hebben hem namenlijk tegelijk gekocht.

16. Ralf0354

Ralf0354 Newbie

Hoi, paddo's zijn een nieuw middel voor mij en ik heb er woensdag een doosje gekocht. Ze moesten in de koelkast bewaard worden en dat heb ik niet gedaan. Nu keek ik net even en ik zag allemaal wit op de paddo's terwijl deze normaal een andere kleur hebben. Zijn ze nu nog veilig te gebruiken? En als ze nog veilig te gebruiken zijn, wanneer is een paddo bedorven en hoe zie je dat?
    P.s. ik heb de space shuttles van Freshbox, en het zijn verse paddo's.

17. JohnnyNostril

JohnnyNostril Newbie

Ik heb er even wat over opgezocht en ik kwam bij een forum uit waar ik dit las:

"Witte schimmel is de schimmel die je moet zien. Dat je bovenop witte schimmel (mycelium) ziet, betekend dat de deklaag is doorgroeit. Vanaf het moment dat de kweekset opgezet word (normaal voordat de deklaag doorgroeit is) duurt het ca 9 dagen totdat het mycelium knoppen gaat vormen en daar de eerste paddo's uit komen. Dan krijg je in de komende 3 tot 4 weken, verschillende vluchten Paddo's. Hoeveel en hoe groot hangt af van hoe goed de kweekset is en onder welke omstandigheden deze groeit. De lucht om ons heen zit vol met schimmels. Daarom is het goed om de omgeving zo schoon mogelijk te houden. Zeker geen prullebakken of beschimmelde etenswaren in dezelfde ruimtes dus. Je hoeft zeker geen lamp boven de paddokweekset te plaatsen, want dat komt de kweek niet ten goede. Een beetje indirect licht is voldoende. De beste manier om schimmels te vermijden vind ik het gebruik van een filterzak. Door de set in een filterzak te plaatsen, word alle inkomende lucht gefilterd van sporen en eventuele insecten. De kans van slagen word daardoor veel groter. Deverse paddo's hoef je niet te drogen voordat je ze opeet."

Ik denk dus dat je je nergens zorgen over hoeft te maken, zorg in ieder geval wel voor een schone omgeving! :wave:

18. JohnnyNostril

JohnnyNostril Newbie

Misschien een beetje laat trouwens..haha, maar misschien leerzaam voor de andere lezers :grin:

19. jam

jam Belezen gebruiker

is er iemand die denkt dat dit ook met paddo's zou lukken.
    Ik zou het graag zelf proberen maar omdat ik nog niet zoveel ervaring heb met het kweken van paddo's en ik er ook op het internet niet zoveel informatie over vond dacht ik dat ik het misschien betere eens aan de experts kon vragen :smile:
    ik zet de url hier ook nog eens apart omdat op mijn computer het filmpje niet zichtbaar wordt.
    http://www.youtube.com/watch?v=BpRTUZpwYyk
    grtz

Mandragora: om youtube filmpjes zichtbaar te laten worden...
    - kopieer de url in het schrijfvak, selecteer het en duw op het youtube icoon.
    (de url staat nu tussen de youtubeblokjes).
    - haal alles van de url weg tot en met het '=' tekentje
    - bevestig en als het goed is is het filmpje nu zichtbaar

20. Nu ben ik aan m'n tweede flush toe met m'n kweekset, maar mij is niet helemaal duidelijk of, en hoe lang, ik 'm dan weer in het water moet onderdompelen. Iemand die daar wel ervaring mee heeft? Na m'n laatste flush komen er in de laatste dagen eigenlijk alleen maar hele zielige paddestoeltjes omhoog....

21. markdj

markdj Experimenterende gebruiker

Ik laat de bak vollopen met water, doe de deksel erop en dan na 12 uur weer afgieten en terug in de zak plaatsen. Na een dag of 6-7 kwamen bij mij de 1e paddestoelen weer.

22. WoeleWap

WoeleWap Newbie

Hoi!

Ik heb nog nooit truffels gebruikt, maar ik had een vraagje voor als dat wel een keer gaat gebeuren en ik dacht, ik stel 'm hier :smile:

Ik heb deze sweater: http://mrgugu.com/products/fat-cat-sweater
    Ik vind het nuchter al erg leuk om er naar te staren, maar ik vroeg me af of het leuk is om deze sweater aan te doen als ik ooit een keer truffels ga eten? Is dit niet te heftig voor de eerste keer?

23. mandragora

mandragora Badass junkie

Verkoopstruck? :grin:

24. WoeleWap

WoeleWap Newbie

Nee hoor! :smile: Gewoon een eerlijke vraag, haha

25. SkittlesAndMe

SkittlesAndMe Badass junkie

Haha zo'n vraag stel je :grin: Volgens mij heb je iets te maken met die webshop en wil je gewoon linkjes verzamelen :P Maar vooruit ik geef je de voordeel van de twijfel omdat die trui echt fucking vet is :grin:

26. WoeleWap

WoeleWap Newbie

Ik zou niet weten wat ik als middelbare scholier met een of andere poolse hipster webshop te maken zou hebben behalve dat ik er iets heb gekocht :')
    Moet ik het veranderen?

27. Fool

Fool Badass junkie

Haha, als hij maar goed zit is het denk ik best leuk tijden een truffel-trip. Je moet in ieder geval geen lastig-zittende kleren aantrekken.

28. Frenzel

Frenzel Experimenterende gebruiker

Als je steeds dezelfde sterkte aan effect wilt krijgen bij elke keer dat je paddo’s gebruikt, hoelang moet je dan minimaal wachten als je het gebruikt hebt?

29. SkittlesAndMe

SkittlesAndMe Badass junkie

De tolerantie van paddo's is met 3-4 dagen weer verdwenen en dan krijg je weer het volledige effect. Echter voor je mentale staat is het beter om niet elke 4 dagen paddo's te snoepen :tearsofjoy:

30. Frenzel

Hehe :tearsofjoy: oke.
    Nee, maar stel ik wacht een week, is het dan niet zo dat je een iets hogere dosis dan de voorgaande moet doen om dezelfde sterkte als de keer daarvoor te krijgen?

31. Fool

Fool Badass junkie

Tolerantie is erg persoonlijk, maar er zijn een aantal metingen gedaan waaruit blijkt dat er tot 2 weken enkele vormen van tolerantie zijn. Na een paar dagen zul je echter al weinig verschil merken.

Zie ook deze gegeneraliseerde grafiek, hierin zijn zowel resultaten van psilocine(truffels/paddos) als LSD verwerkt. Daarnaast wisselt het ook een beetje per persoon en dosering, maar het geeft wel een goede indicatie

Bron: http://www.bluelight.org/vb/threads/479 ... ion-Thread

32. Frenzel

Oke bedankt voor deze link.
    Momenteel heb ik paddos al meerdere jaren niet gedaan. De eerst volgende keer wordt dan heftig.
    Maar als je het met regelmaat blijft doorgebruiken, zeg: iedere maand, dan lijkt het of die 2e en volgende dosissen ietsjes hoger moeten zijn om hetzelfde resultaat te krijgen.
    Dus stel dat ik vandaag weer 1 gram mexicaanse paddos doe en dit 12 keer per jaar blijf gebruiken, dan moet ik de komende 11 maanden iets van 1,2 gram doen en dat je alleen bij die 1e keer van na een lange tijd wat minder nodig hebt.
    Ervaren jullie dit ook zo?

33. Fool

Fool Badass junkie

Ik denk dat dat meer een mentaal iets is, je ervaart een dosis eerder als 'normaal', omdat je eraan 'went'.

34. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator

Super handige link fool!

Ik denk wel dat als je elke maand paddo's zou gaan doen, je uiteindelijk wel iets hoger gaat doseren. Dit zit hem dan niet zozeer in de tolerantie maar meer de gewenning van de specifieke ervaring. Als je het nu een aantal jaar al niet meer gedaan hebt zal het ietsjes heftiger zijn, maar als je het destijds vaak gedaan hebt zal dat ook wel weer meevallen gok ik.

Ik zelf heb niet echt ervaring met maandelijks paddo's of trippen. Doe het ongeveer eens in de twee maanden. En dan ook niet altijd hetzelfde middel trouwens. Ik ga vaak wel weer wat in dosering omhoog. Dit is echter niet omdat ik altijd meer nodig heb voor hetzelfde effect, maar omdat ik een volgende keer weer iets dieper wil gaan. Wanneer je elke maand paddo's doet en een beetje gaat experimenteren met verschillende doseringen zal je vanzelf gaan merken welke doserings bereiken leiden tot een bepaalde diepte qua effect. Wat opzich wel handig is om te weten, aangezien je de ene keer misschien zin hebt om heel diep te gaan terwijl je een keer erna misschien relatief rustig aan wil doen.

35. Frenzel

Ja ik doe ook meestal om de 2 maanden iets hallucinogeens, of elke maand een halve dosis kan ook, maar cannabis vaker.
    Ik vond de paddo's niet zo leuk dit keer. Had er knal rode pupsen van gekregen. Ik heb ze zelf gekweekt uit zo'n B+ setje. De vorige keer had ik die ook, maar het lijkt wel of de paddo's dit keer anders waren. Kan aan ook aan mij liggen natuurlijk. Of misschien niet goed genoeg gedroogd.
    Het liefst heb ik paddo's waar je happy van wordt, maar dat was er dit keer niet bij.
    Iemand suggesties welke soort ik daar de volgende keer voor zou moeten nemen?

36. Psychedelibee

Het blijft een natuurlijk product, dus het kan heel goed dat ze dit keer sterker waren bijvoorbeeld. Tegelijkertijd spelen set en setting ook een hele grote rol bij psychedelica, dus dezelfde sterkte kan de ene keer heel leuk en vrolijk zijn terwijl het de volgende keer heel duister is. Naar mijn weten is er niet een soort die vooral vrolijke effecten geeft. Het belangrijkst is dat jij zelf vrolijk bent voor je er aan begint. Lager doseren is ook een optie. Je trip zal dan minder indrukwekkend zijn maar ook speelser.

37. Pdeboer

Pdeboer Newbie

38. Helenas

Helenas Bewuste gebruiker

Dit weekend truffels gekocht!! Atlantis, 10 gram p.p.
    Binnenkort een goed moment kiezen, ben super benieuwd. Heb alleen ervaring met 2cb en 2ce qua tripmiddellen maar deze schijnen nog al trippen-light te zijn. Wat kan ik verwachten wat anders is ten opzichte van 2cb, weet iemand dat? :grin:

39. Psychedelibee

Ik heb vooral ervaring met paddo's en lsd en moet zeggen dat ik 2cb ook niet echt als trippen heb ervaren. 2cb vond ik overwegend een bodyload hebben en zeer lichte visuals, met vrijwel geen mentale aspecten. Paddo's of truffels hebben juist veel mentale aspecten en ook meer visuele effecten.

10gr truffels valt erg mee, maar het zal een stuk meer chaotischer worden dan met 2cb in ieder geval. De simpelste dingen kunnen lastig worden, je kunt mogelijk confronterende inzichten over jezelf krijgen, etc. Zorg dat je alles goed voorbereid van te voren qua boodschappen, muziek, films, enz. Verder is het belangrijk dat je goed in je vel zit en je er zin in hebt.

10gr is niet heel veel dus dat is een mooie kennismaking, als het je bevalt zul je waarschijnlijk wel meer willen gok ik zo. Veel plezier en laat vooral weten hoe het was!

40. Helenas

Helenas Bewuste gebruiker

Thanks voor de snelle reactie en goede uitleg! Klinkt goed, ben wel toe aan wat meer mentaals. Ik laat het zeker weten en dan misschien de keer daarna wat meer maar dat zie ik dan wel :smile:!

Deel Deze Pagina