Heftige dip na eerste keer XTC

L0cke

Newbie
Hallo allemaal,

Ik wil mijn verhaal eerste keer XTC graag met jullie delen, en dan met name vanwege de aftermath ervan. Ik heb het idee dat ik namelijk niet helemaal normaal gereageerd heb op het spul?

Afgelopen NYE was het zo ver, ik zou met vrienden (die al vaker gebruikt hebben) voor het eerste XTC gaan proberen op een feest. Na verschillende mensen uit te hebben gehoord, en tips en tricks te hebben gelezen online, dacht ik wel goed voorbereid te werk te kunnen gaan (soort van). Het pilletje had ik van een vriendin, die ze al eerder gebruikt had en toen ook had laten testen. Ik wist dus alleen dat ze wel veilig waren en dat zij ze al eerder eens gebruikt heeft, maar heb alleen dus niet gevraagd hoeveel mg enzo (dom, I know)

Op de avond voorafgaand aan het feest, had ik een half glaasje witte wijn op rond 22u, en om 24u een glaasje champagne, dus veel gedronken had ik niet. We hebben het vuurwerk afgewacht en zijn toen naar het feest gegaan. Om 2u waren we binnen en 2:05u was ik begonnen met een kwartje/eenderde (ik had een beetje scheef gesneden haha). Ik was erg benieuwd wat ik allemaal zou voelen. Na 3 kwartier voelde ik echter nog niets en wilde toen eigenlijk langzaam iets bijnemen, maar vrienden raadde me aan nog even te wachten tot ik iets zou voelen. Nou ja, goed.. zij hadden er natuurlijk ervaring ermee en ik niet.

Inmiddels was het 03:30u, en had ik dus basically m'n Oud en Nieuw compleet nuchter doorgebracht (geen aanrader). Opeens begon ik iets te voelen; ik kreeg het ijskoud midden in de danszaal, terwijl ik het normaal altijd heel snel heel warm heb, m'n benen voelde heel wiebelig/onstabiel aan en ik had het idee dat ik voor een aircovent stond, waarbij de hele tijd koude lucht langs mijn benen omhoog werd geblazen (dit was natuurlijk niet zo). Oh ja, en de grote alien-ogen, die waren wel heel grappig. Verder voelde ik niets van "vrolijkheid" of "fijne gevoelens" of "intensere gevoelens". Ik voelde me gewoon redelijk neutraal ofzo. Eigenlijk had ik toen misschien bij moeten nemen (had ik al eerder moeten doen), maar ik had het ijskoud, ik was al moe aan het worden (het was inmiddels 03:45u) en had geen zin dat ik pas om 5u ofzo echt de eerste "goede" effecten pas zou gaan voelen. Heel jammer, maar een les wijzer, bedacht ik me toen.

Mijn vrienden zag ik wel al de hele tijd lekker genieten van elkaar en van de muziek. Ik ben uiteindelijk maar naar huis gegaan rond 5:30u, en heb nog wakker gelegen tot ong. 08:30u, hoewel ik me heel moe voelde.

De dip waar ik al zo veel over gelezen had, viel me echter wel heel erg zwaar. Ik heb wel eens eerder last gehad van depressies (ik slik overigens geen anti-depressiva of andere medicatie, ook nooit gedaan, en men laatste depri periode is ook alweer meer dan een half jaar geleden) en voelde me de dag erna alsof ik meteen linea recta terug naar rock-bottom geslingerd was.

Buiten de lichamelijke klachten - spierpijn, nekpijn, hoofdpijn, algehele brakheid - had ik last van oncontroleerbare huilbuien die makkelijk een uur aan een stuk konden aanhouden, me compleet miserabel voelen, depressieve gedachtengangen zoals me willen ontkoppelen van fb en whatsapp, want m'n vrienden zijn m'n vrienden niet, willen stoppen met m'n studie, want het heeft toch allemaal geen zin (terwijl ik juist écht heel blij ben met men studie en het leuk vind), me niet willen douchen of verzorgen, want het maakt me toch allemaal niet meer uit, claustrofobisch voelen in het donker, hyperventileren als ik naar bed moet, maar overdag ook niet op willen staan, etc. Alom een hele hoop gezeik dus. Het is inmiddels donderdag (dus de 4de dag na het feest) en voel me inmiddels wel beter dan de eerste 3 dagen, maar nog steeds numb, futloos en down. Slik ook vitamines bij en probeer zo gezond mogelijk te eten in de hoop er sneller bovenop te komen.

En mijn vraag is eigenlijk (buiten dat ik het gewoon graag even wilde delen)
- Zijn er anderen die dit herkennen van hun eerste keer (of mss iemand kennen die dit ook had)?
- Is er kans dat de tweede keer de dip erna minder zal zijn, of wordt het alleen maar erger?
- Klopt het dat als je meer neemt, je dip erna ook groter is? Want ik had nu dus maar alleen dat kwartje / eenderde pilletje op..

Ik weet dus nu niet zo goed of 1 avond episch speelplezier opweegt tegen een week depressie (voor mij dan) Misschien ben ik er wel te pussy voor ofzo hahaha. Wat ik wel erg jammer vind, want ik had hier de meest mooie verhalen gelezen erover <3

Sannetje

Experimenterende gebruiker
Ik begin rond 1 uur met een kwartje of 1 derde (ligt aan hoeveel mg in de pil zit). Ik denk dat je het meer los moet laten, laat maar komen. Mijn 1ste keer duurde het anderhalf uur voordat ik iets voelde, maar ik voelde ook niet genoeg, heb toen n een uur een kwartje bijgenomen en toen ging het beter. Heb zelf ook depressies gehad en wat voor mij altijd helpt de dagen na gebruik is goed eten ookal wil k niet en doet t zeer. En me omringen met iemand die me begrijpt en me op kan fleuren. Ik had gisteren(heb met oud en nieuw gebruikt) enorme huilbui omdat ik droomde dat het 30 graden was maar toen k wakker werd was t niet zo. Later op de middag nog gehuild omdat ik mijn vriendin zo mooi vind. Dus dat herken ik wel. Maar het gaat vanzelf weer over. Misschien pakt het de volgende keer anders uit voor je. Geen idee. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Xxxxxxx

8️⃣6️⃣

Badass junkie
of je wel of geen dip krijgt is heel persoonlijk, de een heeft daar meer aanleg voor als de ander. daarnaast zal de dip bij regelmatig gebruik alleen maar erger en erger worden en langer en langer duren.

ik had vroeger de eerste paar keer geen enkele dip, maar ik deed het dus te vaak en te veel en toen kwam die dip dus wel. ik bleef gewoon voortdoen en de dip werd erger en erger en duurde langer en langer op een moment was ik gewoon klaar want de XTC werkte voor geen bal meer en ik was weken depressief na gebruik. ben toen een paar jaar gestopt.

nu doe ik het hooguit 2 of 3 keer per jaar, het gehele effect is gelukkig weer terug, en last van een dip heb ik dus ook nooit meer. hooguit wat vermoeid, maar niks mentaals.

de wetenschap achter dips, XTC werkt vooral op je serotonine, een neurotransmitter, ook wel het gelukshormoon genoemd. daar komt behoorlijk wat van vrij tijdens XTC gebruik, en na het gebruik ben je voor een groot gedeelte door je voorraad serotonine heen en die moet het lichaam weer aanvullen en dat gaat dus niet van het een op het andere moment. en als je heel vaak XTC gebruikt dan gaat je lichaam steeds minder serotonine aanmaken waardoor de dips erger en langer worden. daarom wordt geadviseerd om XTC maar eens in de 2 a 3 maanden te doen.

als je last hebt van dips is het verstandig om na XTC gebruik voedsel tot je te nemen waar de bouwstoffen inzitten waar je lichaam serotonine van kan maken. de primaire bouwstof is tryptofaan, een aminozuur, dus eet veel voedsel waar tryptofaan in zit. ook kan je lichaam zelf tryptofaan maken uit weer andere stoffen, bijvoorbeeld Omega 3, dus dat soort supplementen zijn ook raadzaam. begin hier wel pas mee als de XTC is uitgewerkt anders heb je kans op te veel serotonine oftewel een serotoninesyndroom en dat is ook niet de bedoeling want dat is echt niet fijn.

Laatst bewerkt:

Sannetje

Experimenterende gebruiker
of je wel of geen dip krijgt is heel persoonlijk, de een heeft daar meer aanleg voor als de ander. daarnaast zal de dip bij regelmatig gebruik alleen maar erger en erger worden en langer en langer duren.

ik had vroeger de eerste paar keer geen enkele dip, maar ik deed het dus te vaak en te veel en toen kwam die dip dus wel. ik bleef gewoon voortdoen en de dip werd erger en erger en duurde langer en langer op een moment was ik gewoon klaar want de XTC werkte voor geen bal meer en ik was weken depressief na gebruik. ben toen een paar jaar gestopt.

nu doe ik het hooguit 2 of 3 keer per jaar, het gehele effect is gelukkig weer terug, en last van een dip heb ik dus ook nooit meer. hooguit wat vermoeid, maar niks mentaals.

Ik doe het max 1 keer in de 3 maanden, zo blijft het idd leuk!

L0cke

Newbie
Bedankt voor jullie reacties en de tips!

Ik voel me vandaag weer voor het eerst weer een beetje mezelf, dus daar ben ik blij om hahaha. Ik denk dat ik het over een paar maanden misschien nog een keer probeer, als de tijd het toelaat. Dan zal ik zeker jullie tips in het achterhoofd houden! :wink:

Bedankt voor jullie reacties en de tips!

Ik voel me vandaag weer voor het eerst weer een beetje mezelf, dus daar ben ik blij om hahaha. Ik denk dat ik het over een paar maanden misschien nog een keer probeer, als de tijd het toelaat. Dan zal ik zeker jullie tips in het achterhoofd houden! :wink:

Goed om te horen! Fijn.
Mijn ervaring is dat mijn dips in het begin niets voorstelde, maar hoe vaker ik het ging doen hoe intenser ze werden. Begon het als een wat leeg moe gevoel, waren het later echt diepe galzwarte kraters van verdriet en angst. Wat ik begrijp is dat je bij deze ervaring al best een heftige kater hebt mogen ervaren.

Laat dit ook een les voor je zijn. Niet eens om de moraalridder uit te hangen, maar om je te laten beseffen dat je soms best wat tijd mag vrijmaken om te bekomen van de MDMA.

Bovenaan