Helemaal stoppen met benzo’s

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Sterretje1984

Belezen gebruiker
Hi allen, ik ben op zoek naar ervaring. Na enige tijd gestopt te zijn met oxycodon (cold turkey van zo een +/- 200mg per dag) is het nu zover ook te stoppen met de benzo’s. Tenminste het misbruiken. Als het me lukt wil ik er naar toe dat ik eens in de paar weken eens 1 neem als ik niet kan slapen maar dat is toekomst muziek. Vorige week meerdere nachten niets genomen. Dit zorgde voor plafonddienst. Woensdag en donderdag toch weer 20 mg temazepam en 20 mg oxazepam genomen en ik sliep als een Roosje een nacht door. Had ik niet verwacht gezien ik daarvoor regelmatig meer dan 100mg van deze 2 samen nam. Nu mijn hamvraag. Hoe lang duurt het voor je lichaam weer een gezond eigen slaap ritme op gaat pakken? Want van dat wakker liggen word ik nogal labiel wat me sneller neigt weer een benzo te nemen.

Sterretje1984

Belezen gebruiker
Ik weet het maaar (ja grote maar is een excuus waarschijnlijk) als ik via de huisarts ga afbouwen is dat dmv diazepam. Als er dan ooit periodes komen dat ik wel slaapmedicatie nodig heb en die komen er dat weet ik zeker (gebroken nek en nogal wat trauma’s) dan ben ik bang dat ik ze niet meer krijg. Door wisseling van neuroloog en chirurg ben ik al gestopt met oxycodon terwijl er qua pijn niets is veranderd en ik het voor de pijn eigenlijk nog nodig heb maar doordat ik het vaker misbruikte dan gebruikte ben ik ergens ook wel blij dat niet meer in huis te hebben.
Ik ben dus van plan cold turkey te stoppen of zelf af te bouwen dmv dag wel 2 dagen niet enz maar niet via de huisarts

LucidLucy

Wijs gebruiker
Wat zijn de doseringen en frequent waarop je nu gebruikt?

Als je echt lichamelijk afhankelijk bent, is een slow taper altijd aan te raden. Dat betekent dus heel stabiel je dosering nemen en langzaam afbouwen. Absoluut niet één dag wèl, twee dagen niet.
Als je lichamelijk afhankelijk bent, is dat gevaarlijk.
Kies dan ook een benzo met een (middel)lange halfwaardetijd. Het liefst diazepam of anders iets gelijkwaardigs.

Lees zeker ook eens wat in the Ashton manual. @dupont heeft die in dit topic al gedeeld. Zie de link.

Als je geen lichamelijke afhankelijkheid hebt, kan je in principe zo stoppen. Maar let goed op signalen van je lichaam. Ik was ook eerder lichamelijk hooked dan ik had verwacht.

Het beste is toch om dit onder professionele begeleiding te doen. O.a. omdat je dan goede kwaliteit medicijnen hebt. Geen wisselingen in dosissen e.d. En ook kan je lichamelijk in de gaten gehouden worden (bloeddruk meten e.d.).

Mocht je het echt niet via de huisarts willen doen. En je moet zelf afbouwen ivm afhankelijkheid, dan is het opzich wel slim om een bloeddruk meter aan te schaffen. En lees je goed in met de Ashton manual.

Laatst bewerkt:

Sterretje1984

Belezen gebruiker
Wat zijn de doseringen en frequent waarop je nu gebruikt?

Als je echt lichamelijk afhankelijk bent, is een slow taper altijd aan te raden. Dat betekent dus heel stabiel je dosering nemen en langzaam afbouwen. Absoluut niet één dag wèl, twee dagen niet.
Als je lichamelijk afhankelijk bent, is dat gevaarlijk.
Kies dan ook een benzo met een (middel)lange halfwaardetijd. Het liefst diazepam of anders iets gelijkwaardigs.

Lees zeker ook eens wat in the Ashton manual. @dupont heeft die in dit topic al gedeeld. Zie de link.

Als je geen lichamelijke afhankelijkheid hebt, kan je in principe zo stoppen. Maar let goed op signalen van je lichaam. Ik was ook eerder lichamelijk hooked dan ik had verwacht.

Het beste is toch om dit onder professionele begeleiding te doen. O.a. omdat je dan goede kwaliteit medicijnen hebt. Geen wisselingen in dosissen e.d. En ook kan je lichamelijk in de gaten gehouden worden (bloeddruk meten e.d.).

Mocht je het echt niet via de huisarts willen doen. En je moet zelf afbouwen ivm afhankelijkheid, dan is het opzich wel slim om een bloeddruk meter aan te schaffen. En lees je goed in met de Ashton manual.
Ik slik nu zo een 10 jaar 20 mg temazepam per dag en 3x 10mg oxazepam per dag. Sinds november is dit opgehoogd naar 40mg temazepam en 3x 20 mg oxazepam. Ik merk dat als ik me kut voel ik snel geneigd ben te misbruiken. Neem dan zo 100mg tema en 100mg oxa om te verdoven. Vanavond weer gedaan, begin van de middag ook al ietsjes minder. Maar het effect om als een blok in slaap te vallen blijft helaas uit. Daarom nu de keuze stoppen tot de tollerantie voorbij is en dan weer normaal eens per week Max te gebruiken ipv misbruiken. De plafonddiensten die ik tegemoed ga neem ik voor lief. Maar wat is wijsheid. Stoppen of afbouwen dmv paar dagen niet dagje wel enz enz en die paar dagen niet steeds meer verlengen?

Nihilist88

Wijs gebruiker
@Sterretje1984 mijn eerste vraag, hoelang neem je al benzo's en wat is daarvan op voorschrift en wat uit eigen initiatief (rc's,...)?

De manier van afkicken is subjectief, zeker omdat jij ook nog maar net van oxycodon af bent.

Ikzelf had ook een benzo verslaving. e
Ik gebruikte jaren Zolpidem, wel heel lang met de regel, max 3 achtereen en 2 dagen geen. Ook verschillende jaren in combinatie met antidepressiva en antipsychotica (mirtazapine, cymbalta, quetapine).

Zolpidem werd mijn eerste echte verslaving, dagelijks, craving, niet de normale gewenste slaap n rust, fuckedup blackouts, verwarring n angst. Hier wou ik v af.

Ik was dus op eigen vraag gestopt met Zolpidem, maar na enkele maanden ging ik de benzo rc toer op. Ik weet het, zo dom, stoppen met een voorgeschreven benzo, door de fuckedup bijwerkingen, om dan benzooi op rc-shopjes te kopen.

Op bepaald moment had ik 8 verschillende benzo rc's, Etizolam, Flualprazolam, Clonazolam, Diclazepam, Flunitrazolam, Flubromazolam, Bromazolam, Dechloroetizolam,...

Creëerde snel een ferme verslaving Etizolam en Flualprazolam, dagelijks + craving. Hevige blackouts waren schering en inslag, volgende dag vind je zaken niet, liggen dingen op de bizarste plaatsen.
Eens zonder benzo willen slapen, was vol onrust, geflits n beelden in mn hoofd, ik zag beelden en mensen n was nooit zwart bij gesloten ogen n uit pure wanhoop na 2u hel, toch benzo (Etizolam) genomen en daar keerde de rust weder. Na dik halfu-45u merkte ik al minder onrust en dat alleen al deed zo'n deugd en wat volgde was een vast slaapje van 5-6u. Maar was wake-up call.

Na enige tijd wou ik snel vd benzo's af, 2 weken zonder, was pure hel, doodop, ogen vielen toen. Maar een ik ging liggen onder dekentje, poging tot slapen deed, was het enkel constant geflits en onrust van jewelste in mn hoofd, ook steeds mensen, beelden, ik kreeg maar geen donker, zwart beeld met gesloten ogen...
Ik zeg 2 weken, want dan had ik afspraak met m'n psychiater. Was nog maar recent en moest nog diagnose vaststellen. Mn situatie uitgelegd, ie luisterde goed en handelde kordaat. Hij zag mn verleden met mirtazapine en quetapine en aangezien ie nog enkele sessies nodig had om deftige diagnose te stellen, wou hij vooral iets doen met mirtazapine en quetapine. Dit voorgeschreven gekregen, niet als antidepressiva en antipsychotica, maar om 15mg mirtazapine en quetapine 50mg, s'avonds op vaste tijdstippen in te nemen en na enkele dagen eventueel de quetapine weg te laten. En zo gedaan en binnen het uur overviel de slaap mij, was natuurlijk doodop, kon nog strompelen nr mn bed en dik tklokje rond geslapen, kwas nog wel uren loom, mr hé ik had zo vast geslapen en dat had ik broodnodig. Deed dit nog 3 dagen, daarna enkel mirtazapine, telkens rond 22-00u en zo kreeg ik mn bioritme terug, bouwde ik mirtazapine ook af nr sporadisch.

Na volgende sessies bij psychiater, ook Rilatine voorgeschreven gekregen vr mn ADHD en dit hielp ook nog eens, overdag rustiger en georganiseerder, 's avonds vaak rond zelfde uren echt moe.

Mirtazapine gebruik ik heel sporadisch, wanneer ik eens wat moeilijke nachten gehad heb.

Dus vraag je arts om hulp, want plots volledig stoppen met benzo's wordt afgeraden.

Sterkte😉

LucidLucy

Wijs gebruiker
Ik slik nu zo een 10 jaar 20 mg temazepam per dag en 3x 10mg oxazepam per dag. Sinds november is dit opgehoogd naar 40mg temazepam en 3x 20 mg oxazepam.
Dat zijn toch best serieuze lengtes van gebruik en ook serieuze doseringen. Ik zou hier zelf sowieso van slow taperen. Ik ben vrij gevoelig voor benzo (en afkick) en heb van veel lager al afgebouwd.

Dit omgerekend komt neer op zo'n 50mg diazepam per dag gok ik. Maar neem dat niet van mij aan. Er zijn vast forumleden die hier meer ervaring in hebben dan ik. Ik gebruikte zelf vooral RC benzo's. Oxazepam heb ik weleens gebruikt, temazepam nog nooit.

Ik merk dat als ik me kut voel ik snel geneigd ben te misbruiken. Neem dan zo 100mg tema en 100mg oxa om te verdoven.
Dit zijn al helemaal serieuze doseringen.

Merk je hier nooit een rebound of een afkick van?

Maar wat is wijsheid. Stoppen of afbouwen dmv paar dagen niet dagje wel enz enz en die paar dagen niet steeds meer verlengen?
Geen van beiden.

Ik heb het in mijn vorige post al gezegd. Zeker niet werken met 'een dagje wel, een dagje niet. Een dagje wel, twee daagjes niet.'

Het slimste is om te werken met een slow taper. Lees hiervoor the Ashton manual.
Dit houdt in dat je eerst toe gaat werken naar een omzetting op diazepam of een gelijkwaardige benzo om de halfwaardetijd goed te krijgen. Dan slik je dus elke dag een vaste dosering die ongeveer elke week in stapjes wordt verlaagd.

Met een goede degelijke slow taper, worden de symptomen van de afkick beperkt. Als het goed is kan je tijdens afbouw normaal functioneren. Slapen gaat misschien soms minder lekker. Maar echte plafonddienst is niet de bedoeling. (Al had ik daar zelf wel last van)

Ook zorgt een slow taper ervoor dat je op de lange termijn minder klachten overhoudt. Plots stoppen kan dus voor lange periodes (maanden tot jaren) ook nog zorgen voor problemen als slapeloosheid. Dit naast de acute gevaren van stoppen met benzo's.

Toch pleit ik ervoor om naar een arts te gaan. Die kan je hierin begeleiden en eventueel ook andere medicatie voorschrijven zoals hierboven omschreven.

Mocht je het per se zelf willen doen. Lees je dan héél goed in. En houdt je bloeddruk in de gaten. Het is je eigen lichaam en geest waar je dan mee gaat spelen. Just so you know.

Sterretje1984

Belezen gebruiker
Bedankt voor de uitgebreide reacties. Als ik niets nam (bijvoorbeeld 2 weken vakantie en vergeten Schengen verklaring te regelen) dan had ik geen last van ontwenning. Ja ik sliep 2 weken niet of minimaal, 2 a 3 uur verdeeld over hele korte slaapjes (en had last van lichtflitsen als ik mijn ogen sloot). Het gekke is, overdag was ik dan niet dood moe. Het leek zelfs of ik meer energie had als wanneer ik wel slik. Bloeddruk meter heb ik in huis, net als zo een vinger dingetje voor hartslag en zuurstof. Ik ga vanaf vandaag een poging wagen. Heb voor mezelf de grens tot zondag gezet. Heb ik dan nog geen enkele nacht 6 uur of meer geslapen dan neem ik weer 1 temazepam. Krijg ik last van paniek of angst dan 1 oxazepam maar probeer het te rekken. Enige voordeel is dat ik deze week niet hoef te functioneren. Ben afgelopen week aan mijn nek geopereerd en ben de komende week nog verplicht aan bed gebonden.

Sterretje1984

Belezen gebruiker
Heb je de Ashton manual al doorgelezen?
Grotendeels al vind ik het wel een lap stof om ook goed te begrijpen wat er staat. Duivels dilemma dit, maar dat zal met elke verslaving het geval zijn. Eind van de maand start ik bij een psycholoog voor trauma verwerking. Ergens twijfel ik nog niet te stoppen tot ik daar start omdat daar de kern van het probleem, waarvoor ik wil verdoven, hopelijk aangepakt gaat worden. Maar aan de andere kant twijfel ik of dat geen uitstel gedrag is.

Sterretje1984

Belezen gebruiker
Ik besef me dat ik nu net zo klink als een eigenwijs forum lid dat het allemaal wel beter weet en geen hulp wil accepteren. Ik wil echt geholpen worden. Ik wil van dagelijks gebruik af, en weer een normaal eigen slaapritme. Maar ik wil wel de mogelijkheid houden om indien het echt nodig is nog een kortdurend recept te krijgen voor de benzo’s (dat is nu ook de afspraak van de oxycodon) alleen als ik de pijn echt niet meer trek en niet vaker dan eens in de 8 weken een recept voor een week. Daarin vertrouwen ze mij op mijn eigen beoordeling en dat ik dat niet op zal sparen.

LucidLucy

Wijs gebruiker
Grotendeels al vind ik het wel een lap stof om ook goed te begrijpen wat er staat.
Het is zeker een lap tekst. En soms ook met wel lastig te begrijpen stukken erin. Ik zou zeggen, lees vooral het stukje 1 en 2 onder ontwenning. Dat zijn de stukjes over 'de dosis afbouwen' en 'overschakelen naar langwerkende benzodiazepinen'. Daar staat beste at belangrijke info in.

Duivels dilemma dit, maar dat zal met elke verslaving het geval zijn. Eind van de maand start ik bij een psycholoog voor trauma verwerking. Ergens twijfel ik nog niet te stoppen tot ik daar start omdat daar de kern van het probleem, waarvoor ik wil verdoven, hopelijk aangepakt gaat worden. Maar aan de andere kant twijfel ik of dat geen uitstel gedrag is.
Dat heeft twee kanten. Therapie is vaak succesvoller als je clean bent of onder gecontroleerde afbouw. Als je een heftige therapie dag gehad hebt, heb je tijd nodig om de boel te verwerken.
Maar als je juist dan besluit om 100mg temazepam en 100mg oxazepam te nemen, kunnen je hersenen het niet verwerken. Je bent dan je therapie aan het verdoven.

Aan de andere kant zal je de periode misschien wel meer last hebben van zucht.

Mijn ervaring is eigenlijk: er is nooit een goed moment om te stoppen.

En dat doet me dan weer denken aan een Chinees gezegde: "the best time to plant a tree was 20 years ago, the second best time is now."

Maar ik wil wel de mogelijkheid houden om indien het echt nodig is nog een kortdurend recept te krijgen voor de benzo’s.
Als het écht nodig is, zal een dokter dit voorschrijven toch?
Hij zal het alleen minder makkelijk on request doen. Maar de vraag is dan ook: is het echt nodig of wil je dan graag een keertje benzo's doen.

Door het via de arts te regelen, kan je in elk geval omschakelen naar diazepam. Dat zal helpen om de benzo spiegel in je bloed wat af te vlakken. En helpt daarmee om stabieler (zonder al teveel zucht) af te bouwen.
Aan de andere kant. Lang niet veel artsen zijn voor een slow taper. Dus je zal alsnog een beetje je mannetje moeten staan en het tempo moeten bepalen (zoals ook in die manual geschreven staat).

Succes in elk geval!

Sterretje1984

Belezen gebruiker
Het is zeker een lap tekst. En soms ook met wel lastig te begrijpen stukken erin. Ik zou zeggen, lees vooral het stukje 1 en 2 onder ontwenning. Dat zijn de stukjes over 'de dosis afbouwen' en 'overschakelen naar langwerkende benzodiazepinen'. Daar staat beste at belangrijke info in.

Dat heeft twee kanten. Therapie is vaak succesvoller als je clean bent of onder gecontroleerde afbouw. Als je een heftige therapie dag gehad hebt, heb je tijd nodig om de boel te verwerken.
Maar als je juist dan besluit om 100mg temazepam en 100mg oxazepam te nemen, kunnen je hersenen het niet verwerken. Je bent dan je therapie aan het verdoven.

Aan de andere kant zal je de periode misschien wel meer last hebben van zucht.

Mijn ervaring is eigenlijk: er is nooit een goed moment om te stoppen.

En dat doet me dan weer denken aan een Chinees gezegde: "the best time to plant a tree was 20 years ago, the second best time is now."

Als het écht nodig is, zal een dokter dit voorschrijven toch?
Hij zal het alleen minder makkelijk on request doen. Maar de vraag is dan ook: is het echt nodig of wil je dan graag een keertje benzo's doen.

Door het via de arts te regelen, kan je in elk geval omschakelen naar diazepam. Dat zal helpen om de benzo spiegel in je bloed wat af te vlakken. En helpt daarmee om stabieler (zonder al teveel zucht) af te bouwen.
Aan de andere kant. Lang niet veel artsen zijn voor een slow taper. Dus je zal alsnog een beetje je mannetje moeten staan en het tempo moeten bepalen (zoals ook in die manual geschreven staat).

Succes in elk geval!

heb de Manual al geprint en het stukje afbouwen op geleide van patiënt en niet op druk van arts gehighlight! Die ga ik zeker meenemen als het afbouw gesprek gaat plaatsvinden. Dank je wel voor die bijlage!

LucidLucy

Wijs gebruiker
heb de Manual al geprint en het stukje afbouwen op geleide van patiënt en niet op druk van arts gehighlight! Die ga ik zeker meenemen als het afbouw gesprek gaat plaatsvinden. Dank je wel voor die bijlage!
Top! Ik heb de manual ook erbij gepakt toen ik samen met de huisarts ging afbouwen. Dat ik goed voorbereid was, werd wel gewaardeerd. Anders had ze me doorverwezen naar de verslavingszorg. (Daar stond ik op de wachtlijst, dus kon daar nog niet terecht).

dupont

Bewuste gebruiker
@Sterretje1984 Goed om te lezen dat je toch met je HA samen af gaat bouwen. Als je de Ashton Manual volgt dan zal de afbouw echt wel te doen zijn. Laat je zeker niet afschepen met een snelle afbouw, daar ga je echt van balen en je kunt het niet meer terugdraaien. Beter een paar weken langer afbouwen dan PAWS ontwikkelen. Ik ben wel in die val getrapt en ben een half jaar lang gestresst wakker geworden (cortisol piek), er leek geen eind aan te komen, elke dag opnieuw. Uiteindelijk allemaal goed gekomen maar ik heb mijn les geleerd :wink:

tassie@2000

Experimenterende gebruiker
Hi allen, ik ben op zoek naar ervaring. Na enige tijd gestopt te zijn met oxycodon (cold turkey van zo een +/- 200mg per dag) is het nu ook te stoppen met de benzo's. Tenminste het misbruiken. Als het me lukt, wil ik er naar toe dat ik eens in de paar weken eens 1 neem als ik niet kan slapen maar dat is toekomstige muziek. Vorige week meerdere nachten niets opgenomen. Dit gegarandeerd voor plafonddienst. Woensdag en donderdag toch weer 20 mg temazepam en 20 mg oxazepam genomen en ik lag als een roosje een nacht door. Had ik niet verwacht omdat ik regelmatig meer dan 100 mg van deze 2 samen nam. Nu mijn hamvraag. Hoe lang duurt het voor je lichaam weer een gezond eigen slaapritme op gaat pakken? Want van dat wakker liggen word ik nogal labiel wat me sneller neigt weer een benzo te nemen.
Nou dit probleem heb ik nu ook.

dupont

Bewuste gebruiker
Dan weet je wat je moet doen: ga naar jouw huisarts en bouw langzaam af. Benzo afbouw hoeft echt niet gepaard te gaan met slapeloosheid. Stop met zelfmedicatie.

LucidLucy

Wijs gebruiker
Nou dit probleem heb ik nu ook.
Dan weet je wat je moet doen: ga naar jouw huisarts en bouw langzaam af. Benzo afbouw hoeft echt niet gepaard te gaan met slapeloosheid. Stop met zelfmedicatie.
☝️ Dit

Nou sliep ik in afbouw ook slecht. Maar ik ben er vrij gevoelig voor volgens mij. Kreeg ook al insulten alleen omdat flunitrazolam uitwerkte terwijl er vast nog wel ook een spiegeltje diclazepam in mn systeem zat.

Maar een trage gecontroleerde afbouw maakt alles gewoon veel makkelijker. Vermoeidheid is een van die enorme triggers om wèl te gaan gebruiken. Zeker met een slaapmiddel. Gecontroleerd afbouwen helpt gewoon enorm om dit een beetje in balans te houden.
Daarnaast kan de psych ook nog andere (niet benzos) medicatie voorschrijven om je te helpen slapen.

De Zandman

Badass junkie
Hier staan echt hele goede adviezen om met benzo's te kunnen stoppen!
Toen ik klinische hulp kreeg om met een benzo verslaving te gaan stoppen, werd er berekend hoeveel diazepam ik nodig zou hebben en kwam deze inplaats van een hele hoop verschillende soorten benzo's, werd daarna deze diazepam langzaam afgebouwd.
Dit werkte prima, in 5 weken was ik van die verduivelde benzo's af.
Ik heb me daarna, jaaaren later, bijna 2 x weer aan deze middelen afhankelijk gemaakt, maar ik ben op tijd weer gestopt.
Nu neem ik alleen nog zolpidem, wat geen echte benzo is.
Deze moet ik wel nemen met seroquel, omdat ik een slaapstoornis heb en zonder deze medicatie totaal geen slaap krijg...helaas is dit nodig.
Maar een langzame afbouw met diazepam betreffende stoppen met benzo's is een goede methode!

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan