hersenschade door blowen

exact

Belezen gebruiker
hallo,

ik vroeg me af hoe lang het duurt voordat echt alle schade door wietgebruik hersteld is? ik bedoel dan de verstoorde delen in de hersenen enz. want mij is veteld dat bepaalde kwabben enz in de hersenen beschadigd kunnen raken door wietgebruik maar dat dit zich ook weer hersteld. dus mijn vraag is, hoe lang duurt het voordat je hersenen weer normaal werken nadat je gestopt bent met blowen?\*
:wave:

exact

Belezen gebruiker
ja oke ik snap wel dat je het niet precies in maanden kan uitdrukken, maar ik bedoel, praten we dan over maanden, jaren..?

BlackRobBlunt

Wijs gebruiker
Ligt er natuurlijk maar net aan hoeveel je in je leven hebt weggeblowt...
De grootste veranderingen merk je toch wel binnen een maand - 2 maanden.

pieter-b

Wijs gebruiker
ik zal zeggen...post dat artikel maar over hersenschade...
want hersenschade door wiet is je reinste bs :wink:

azgaza

Badass junkie
Hersenschade is een beetje klungelig geformuleerd. Het herstelt namelijk zodra alle rest THC uit je lichaam is, afhankelijk van hoe extreem je blowde tussen de 2 en 6 weken, soms iets langer, soms moet je even wat geheugenspelletjes oefenen en het een beetje terug trainen.

danee

Newbie
pipoxyz zei:

Ik heb het even doorgelezen maar vind de site niet echt betrouwbaar. ik las dit op de site:

Zolang je drugsgebruik geen regelmaat wordt, routine, of onderdeel van je dagelijks bestaan, zal drugs je leven niet of nauwelijks negatief beïnvloeden. Wel blijft het belangrijk om je goed in te lezen voordat je iets gebruikt. Je kunt je ook laten informeren op bijvoorbeeld www.drugsforum.nl. Het aan te raden om je drugs annoniem en gratis te laten testen bij je locale test center. Voor adressen hiervan kun je naar www.drugs-test.nl gaan.

Dit is pas bs. Ze wekken de indruk dat als je drugs met mate en verstandig gebruikt je geen kans loopt op permanente negatieve gevolgen. Die garantie valt simpelweg niet te geven Het is toch al tijden bekent dat xtc na 1x gebruik hersenschade kan veroorzaken wat in sommige gevallen niet hersteld. Ikzelf heb na 6 pillen verdeeld over 2 maanden een fikse depressie opgelopen wat hoop ik gewoon hersteld. Maar zit voorlopig wel een jaar aan de medicatie.

pieter-b

Wijs gebruiker
danee zei:
pipoxyz zei:

Ik heb het even doorgelezen maar vind de site niet echt betrouwbaar. ik las dit op de site:

Zolang je drugsgebruik geen regelmaat wordt, routine, of onderdeel van je dagelijks bestaan, zal drugs je leven niet of nauwelijks negatief beïnvloeden. Wel blijft het belangrijk om je goed in te lezen voordat je iets gebruikt. Je kunt je ook laten informeren op bijvoorbeeld www.drugsforum.nl. Het aan te raden om je drugs annoniem en gratis te laten testen bij je locale test center. Voor adressen hiervan kun je naar www.drugs-test.nl gaan.

Dit is pas bs. Ze wekken de indruk dat als je drugs met mate en verstandig gebruikt je geen kans loopt op permanente negatieve gevolgen. Die garantie valt simpelweg niet te geven Het is toch al tijden bekent dat xtc na 1x gebruik hersenschade kan veroorzaken wat in sommige gevallen niet hersteld. Ikzelf heb na 6 pillen verdeeld over 2 maanden een fikse depressie opgelopen wat hoop ik gewoon hersteld. Maar zit voorlopig wel een jaar aan de medicatie.
lol..je loopt mn scientology-protestpagina te quoten..
hun pagina is www.eenanderewaarheidoverdrugs.nl

en idd..ialles op de tk pagina is rozegeur en maneschijn.. ik heb geen zin om mee te gaan in de paranoia over drugs...hersenschade na 1 keer xtc...proof it..er is niet lang geleden juist het omgekeerde gevonden..

drugs blijft een risico gebied..maar drugs is ook helemaal en volledig veilig en zonder naeffecten of problemen achteraf te gebruiken.. ..ik zie geen reden om nogmaals een pagina te posten die zich puur op drugs als uitvluchtsmiddel, zwakheid en destructief middel fixeert...drugs is leuk, en indien goed gebruikt, is het veilig.
bout xtc..vanaf 2:30: http://www.youtube.com/watch?v=0DxVCncCGMg

pieter-b

Wijs gebruiker
ontopic
Geen gevolgen blowen voor hersenen jongeren

AMSTERDAM - Blowen heeft geen gevolgen voor de hersenen van jongeren. Dat blijkt uit onderzoek dat neuropsychologe Gerry Jager heeft verricht.

Bij het Universitair Medisch Centrum in Utrecht onderzocht zij veertig pubers, van wie de helft geregeld cannabis gebuikt en de andere helft niet.

Jager deed onder andere geheugen- en concentratietesten en bekeek in een MRI-scan de hersenen. De blowende jongeren deden de testen net zo goed als de anderen, zei ze dinsdag in het tv-programma EénVandaag. ''Er gebeuren geen andere dingen bij blowende jongeren, van wie de hersenen nog in ontwikkeling zijn, dan bij volwassenen''.

Voor jongeren met een combinatie van problemen is het gebruik van cannabis af te raden, aldus Jager. Maar voor de grote groep jongeren die af en toe een jointje roken, ziet zij geen gevaar. ''Over tien jaar zijn zij brave burgers met een baan en zijn zij gestopt met blowen.'' (ANP)

Parool, 16 oktober 2007

exact

Belezen gebruiker
pipoxyz zei:
ontopic

AMSTERDAM - Blowen heeft geen gevolgen voor de hersenen van jongeren. Dat blijkt uit onderzoek dat neuropsychologe Gerry Jager heeft verricht.

Bij het Universitair Medisch Centrum in Utrecht onderzocht zij veertig pubers, van wie de helft geregeld cannabis gebuikt en de andere helft niet.

Jager deed onder andere geheugen- en concentratietesten en bekeek in een MRI-scan de hersenen. De blowende jongeren deden de testen net zo goed als de anderen, zei ze dinsdag in het tv-programma EénVandaag. ''Er gebeuren geen andere dingen bij blowende jongeren, van wie de hersenen nog in ontwikkeling zijn, dan bij volwassenen''.

Voor jongeren met een combinatie van problemen is het gebruik van cannabis af te raden, aldus Jager. Maar voor de grote groep jongeren die af en toe een jointje roken, ziet zij geen gevaar. ''Over tien jaar zijn zij brave burgers met een baan en zijn zij gestopt met blowen.'' (ANP)

Parool, 16 oktober 2007

okeoke, maar je weet niet hoeveel en hoevaak deze jongeren blowen, er staat geregeld, maar wat is geregeld? een keer per maand? een keer per week? elke dag? tja, wie zal het zeggen... dus het onderzoek is niet betrouwbaar. :wink:

en los van dat: als het onderzoek 100% zeker was dat het geen gevolgen heeft, zou het toch wereldnieuws zijn of niet?? :wink:

pieter-b

Wijs gebruiker
exact zei:
pipoxyz zei:
ontopic

Parool, 16 oktober 2007

okeoke, maar je weet niet hoeveel en hoevaak deze jongeren blowen, er staat geregeld, maar wat is geregeld? een keer per maand? een keer per week? elke dag? tja, wie zal het zeggen... dus het onderzoek is niet betrouwbaar. :wink:

en los van dat: als het onderzoek 100% zeker was dat het geen gevolgen heeft, zou het toch wereldnieuws zijn of niet?? :wink:

joh..ik heb maar gewoon de eerste klink gecopy paste.. ik had allang in meerdere artikelen over de schadeloosheid van cannabis gelezen.. en dat wereldnieuws...das naief.. overheden over de wereld willen wiet gedemoniseerd zien.. die staan niet te springen op berichten als dit.

pieter-b

Wijs gebruiker
hier heb je dan je bericht over dagelijkse smokers:
Heavy Marijuana Use Doesn't Damage Brain
Analysis of Studies Finds Little Effect From Long-Term Use
By Sid Kirchheimer
WebMD Medical NewsJuly 1, 2003 -- Long-term and even daily marijuana use doesn't appear to cause permanent brain damage, adding to evidence that it can be a safe and effective treatment for a wide range of diseases, say researchers.

The researchers found only a "very small" impairment in memory and learning among long-term marijuana users. Otherwise, scores on thinking tests were similar to those who don't smoke marijuana, according to a new analysis of 15 previous studies.

In those studies, some 700 regular marijuana users were compared with 484 non-users on various aspects of brain function -- including reaction time, language and motor skills, reasoning ability, memory, and the ability to learn new information.

Surprising Finding

"We were somewhat surprised by our finding, especially since there's been a controversy for some years on whether long-term cannabis use causes brain damage," says lead researcher and psychiatrist Igor Grant, MD.

"I suppose we expected to see some differences in people who were heavy users, but in fact the differences were very minimal."

The marijuana users in those 15 studies -- which lasted between three months to more than 13 years -- had smoked marijuana several times a week or month or daily. Still, researchers say impairments were less than what is typically found from using alcohol or other drugs.

"All study participants were adults," says Grant, professor of psychiatry and director of the Center for Medicinal Cannabis Research Center at the University of California, San Diego School of Medicine.

"However, there might be a different set of circumstances to a 12-year-old whose nervous system is still developing."
..maar goed..wetenschapschmetenschap..onderzoeksresultaten als dit zijn geen wereldnieuws, maar aanleiding om nieuwe technieken te ontwikkelen, en die als fundament te gebruiken van de bewering dat er wel degelijk hersenschade optreed.

Eury

Experimenterende gebruiker
ik moet zeggen dat voor dat ik begon aan blowen een best snugger mannetje was, nu 4 jaar later ben ik een hyperactieve rare gozer die beetje concentratie problemen heeft.

ja, ik denk dat de weed wel invloed heeft gehad. maar zeker niet veel.
alhoewel ik bij sommige mensen denk dat hun hele sociale vaardigheden en korte-termijn geheugens vernield zijn o.a. door weed

elstinkydermeister

Belezen gebruiker
Eury zei:
ik moet zeggen dat voor dat ik begon aan blowen een best snugger mannetje was, nu 4 jaar later ben ik een hyperactieve rare gozer die beetje concentratie problemen heeft.

het is toch al iets dat je dat zelf beseft; ik ken er genoeg die beweren dat weed hun niet veranderd heeft, of erger nog, hun slimmer heeft gemaakt, terwijl elke buitenstaander kan merken dat dit niet het geval is.

echte hersenschade (zoals in 'hersencellen die afsterven', zoals bij alcohol) krijg je mi niet van weed. Maar je persoonlijkheid verandert wel, toch als je een paar maand/jaar elke dag blowt. Bovendien is het leuke effect van de weed dan ook weg (interessante gedachtengangen, lachkicks,...)

en soms is dat best wel triest hoor. voorbeeld: mezelf en mijn vrienden. na een jaar of 5 aan een stuk elke dag blowen, kregen we zelf ook wel door dat niet alles in de haak was. we maakten zelden nieuwe vrienden, als dat wel geberude was het steevast drugs-gerelateerd. een vriendin zat er al helemaal niet in (wat heb je ook te vertellen als je apestoned bent + als je thuis zit te blowen ga je ook niet echt veel nieuwe mensen tegenkomen). ideeen in de aard van 'als we nu eens stoppen, socialer worden, en een lief zoeken' kwamen wel eens ter sprake, maar werden nooit uitgevoerd; behalve door mij dan, een jaar terug ongeveer, omdat ik het toch wel wat beu begon te raken.
resultaat is dat ik, na meer dan 5jaar single, al 4maand na het stoppen een vriendin had, en ondertussen al een gans nieuwe vriendenkring.
de rest van mijn vroegere vrienden doet nog steeds niets anders dan elke avond samenkomen voor tv en blowen.

lang verhaal int kort: echte hersenschade, dat niet, maar het beinvloedt je leven en kan maanden duren voor je van die invloed af bent.

pieter-b

Wijs gebruiker
sorrie hoor...het is JOUW karakter die ertoe heeft geleid dat jij te pas en te onpas wiet hebt gebruikt.
Ik gebruik al zon 18 jaar wiet.. ben rond mn 12de begonnen... heb idd ook een periode meegemaakt van blowvriendjes..net zoals jij heb ik besloten dat dit niets voor mij was en ben doorgegaan met mijn leven.

Ondertussen heb ik geen enkele blow related vriend meer, mede omdat ik het doorpaas ritueel volledig heb verworpen. Dat dwong mij ertoe meer te roken dan ik wou omdat er altijd wel iemand draaide, en de jointjes die rouleerden gingen veel sneller op dan de jointjes die ik uiteindelijk in mijn eentje ben gaan roken. Daar doe ik soms 5 uur per jointje mee.

Om een lang verhaal kort te maken.. Ik heb van die 18 jaar, totop een paar maand terug het grootste deel zo'n 2 gram per dag, of meer gerookt. Vanaf de 60% prijsstijging van afgelopen jaar vond ik het financiele compromis te groot. inmiddels rook ik ongeveer de helft.
Ik heb echter normaal contact, en ook altijd een normale baan gehad. Ik blow niet voordat ik andere mensen ontmoet, of voordat ik moet werken. Daar is deze drugs gewoon niet zo geschikt voor omdat het idd op het moment van gebruik ten koste gaat van je sociale spontaniteit.

maargoed..ik ben dus lichamelijk en vooral geestelijk in perfecte staat.
Het is niet de quantiteit wiet die ik rook dat de potentie heeft mijn leven negatief te beinvloeden, het zijn de keuzes die ik maak tenopzichte van wanneer het gebruik ervan gepast is.

makkelijk voorbeedje..iemand kan perfect functioneren op sociaal en maatschappelijk vlak wanneer hij elke avond doorzakt... doet hij dit elke ochtend, dan wordt zijn functioneren al een stuk minder....
en waarom drinkt hij niet 'sochtends?.,,.niet omdat het dan niet smaakt, maar omdat het cultureel bepaald is.
..en dat heeft wiet nodig...een culturele maatstaf... en geen boeman in de kast verhaaltjes.

maargoed...hersenschade en negatieve impact op je leefqualiteit zijn idd 2 verschillende dingen.

shokora

Wijs gebruiker
danee zei:
pipoxyz zei:

Dat over XTC is totale bullshit. Er is inderdaad een onderzoek naar MDMA gedaan waaruit bleek dat er ernstige hersenschade was als gevolg van MDMA, dit onderzoek is verschenen in het blad Science. Maar later bleek dat ze geen MDMA maar MethAmfetamine gebruikt hadden, en daar was dit gevolg al van bekend en het werd dus gerectificeerd. Er is in 2006 een onderzoek uitgevoerd door de Univeristeit Utrecht wat als uitkomst had dat je een paar XTC pillen in je leven kon slikken voordat permanente schade werd aangebracht http://www.nu.nl/news.jsp?n=866774&c=83 . In hoeverre dit waar is weet ik zelf ook niet helemaal. Ik kan me niet voorstellen dat als je eens in het half jaar een XTC pil gebruikt, dat je hersenen daar echt negatieve gevolgen van zullen ondervinden.

Over cannabis is veel onduidelijkheid. Er is een tweedeling in de onderzoeken, de ene kant onderzoek zegt dat het vrijwel geen schade doet en de andere kant zegt dat het juist weer wel veel schade doet. Wat wel leuk is om op te merken, is dat de onderzoeken uit de laatste groep vaak wel gesubsideerd zijn door de Amerikaanse overheid.

pieter-b

Wijs gebruiker
de hersenschade van xtc bij niet overmatig gebruik komt door oververhitting.
en daar kun je wat aan doen dus..

exact

Belezen gebruiker
tja, iedereen is het toch zeker met me eens dat het wel invloed heeft op iets in de hersenen, want na een week ofzo elke dag geblowd te hebben zijn de kansen op een depressie de week erna (bij mij in ieder geval) erg groot. en je hebt vaak een houding van "achja wat kan mij dat nou schelen" na een tijd stevig geblowd te hebben. maar nu blow ik maar 2 of 3 dagen in de week: mijn stemming is erop vooruitgegaan, en mijn houding is erdoor verbeterd :mrgreen:

shokora

Wijs gebruiker
pipoxyz zei:
de hersenschade van xtc bij niet overmatig gebruik komt door oververhitting.
en daar kun je wat aan doen dus..

Hrm, dit weet ik niet zeker. Ik weet wel dat het grootste gevaar van xtc inderdaad uitdroging en oververhitting is. Maar het lijkt mij dat voor je hersencellen een enorme stoot serotonine niet super geweldig is, aangezien het daar niet op berekent is.

pieter-b

Wijs gebruiker
shokora zei:
Skippy zei:
van XTC gaat serotonine juist weg....

Nee, de serotonine afgifte wordt enorm versterkt. Hierna is de voorraad serotonine inderdaad een stuk verminderd (vandaar de crash).
..en dat tekort vult een verstandige gebruiker de dagen erna weer aan met
l-tryptofaan of
5-HTP

deze zijn bijde voorlopers van serotonine.

shokora

Wijs gebruiker
pipoxyz zei:
shokora zei:
Skippy zei:

Nee, de serotonine afgifte wordt enorm versterkt. Hierna is de voorraad serotonine inderdaad een stuk verminderd (vandaar de crash).
l-tryptofaan of
5-HTP

l-tryptofaan is inderdaad een precursor van serotonine maar het duurt vooralsnog een tijdje voordat je voorraad serotonine weer volledig hersteld is :)

XTC zou ik daarom ook niet meermaals per week nemen.

pieter-b

Wijs gebruiker
shokora zei:
pipoxyz zei:
shokora zei:
Skippy zei:

l-tryptofaan of
5-HTP

l-tryptofaan is inderdaad een precursor van serotonine maar het duurt vooralsnog een tijdje voordat je voorraad serotonine weer volledig hersteld is :)

XTC zou ik daarom ook niet meermaals per week nemen.
om helemaal correct te zijn is l-tryptofaan een precursor van 5-HTP en is 5-HTP een precursor van serotonine...5-HTP passeert daarnaast ook nog eens makkelijker de bloed hersenn barriere. en is daarbij dus de betere voor het tegengaan van xtc dipjes.

Zonder voedings supplementen is het volgens mij veilig om 1 x per 2 maanden te doen, en zit je op het randje van veiligheid als je het 1 x per maand doet.
met supplementen aanraden niet meerdere keren per week te doen, suggererende dat 1 keer per week wel kan lijkt me niet echt correct... ik zou eerder zeggen dat daarmee 1 x per maand volledig in de 'veilige marge' is komen te liggen.

Bovenaan