1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het bestaan en de realiteit(?) van kwaad

Discussie in 'Spiritualiteit' gestart door Mindless, 20 aug 2016.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Mindless

Mindless DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Ik wil het graag hebben over kwaadaardigheid, het bestaan hiervan in deze wereld en of er zoiets is als een werkelijke realiteit van dit fenomeen. Kwaad heeft mij en waarschijnlijk de rest van de mensheid altijd al gefascineerd en sinds ik met zowel trippen als meditatie/non-dualiteit bezig ben is dit alleen maar toegenomen. Ik wil niet beweren dat ik alle antwoorden heb wat betreft het bestaan en de realiteit van kwaad, maar ik heb de nodige inzichten verkregen over kwaadaardigheid en wil hier graag mijn persoonlijke mening over geven. Al is het maar om er voor mezelf op te reflecteren. Ik plaats dit in de bewustzijn sectie, omdat ik denk dat kwaadaardigheid een onmisbaar facet is van het verkennen van het bewustzijn. Een ieder die het leuk vindt om zijn/haar mening hier over te geven, is natuurlijk welkom om dat te doen in deze thread.

Of kwaad bestaat is denk ik niet zo moeilijk om te beantwoorden. Kwaad is een fenomeen dat dagelijks de kop opsteekt in deze wereld. Van gemene pesterij op scholen tot het fysiek of mentaal martelen van een ander voelend wezen voor het eigen plezier. Dit zijn dingen die aan de orde van de dag zijn en hoewel we het misschien niet graag toegeven, lijkt kwaadaardigheid in de aard van de mens te liggen. Lijkt, zeg ik bewust, want hoewel het over het algemeen redelijk geaccepteerd wordt dat bijvoorbeeld pesten iets is dat simpelweg gebeurd onder kinderen op de basisschool, middelbare school en zelfs onder volwassenen op de werkvloer, zet ik er zelf grote vraagtekens bij of pesten inherent is aan sommige kinderen en mensen in het algemeen. Hetzelfde geldt voor mensen die in staat zijn de meest ondenkbare gruwelijkheden uit te voeren op hun medemens en hier het grootste plezier in hebben. Zijn zulke mensen in- en inslecht? Kwaadaardig tot op het bot? Sommigen denken van wel. Ik ben van mening dat het er vanaf hangt of je die vraag stelt over het bestaan of over realiteit. Wat ik daarmee bedoel, is hieronder te lezen.

Het is allereerst noodzakelijk om mijn definitie van wat ik denk dat kwaad is uiteen te zetten. Kwaad(aardigheid) kan op allerlei verschillende manieren gedefinieerd worden en is onderhevig aan subjectiviteit. Al zullen bepaalde opvattingen en acties waarschijnlijk als universeel kwaadaardig gezien worden, met uitzondering dan van misschien de psychopaat die daar zijn eigen mening over heeft. Ik denk dat er in dit wereldse bestaan zeker weten kwaadaardige krachten zijn. Sommigen noemen het geheel van deze negatieve krachten satan. Pure verdorvenheid die niets anders wil dan oneindig leed zaaien onder diegenen die van essentie goed zijn. Ik ben van mening dat dit een "werkelijkheid" is die achter de schermen al eeuwen lang de mensheid terroriseert en in zijn greep probeert te houden. Maar! Wees gerust, ik denk ook dat dit kwaad geen enkele basis heeft in de realiteit. Dat hoewel deze kracht zijn invloed uitoefent op dit 3 dimensionale bestaan, het van zichzelf geen enkele werkelijkheid heeft. Immens belangrijk hier is om een onderscheiding te maken tussen bestaan en realiteit. En hier komt de non-dualiteit om de hoek kijken.

Wat is realiteit? Dit is natuurlijk de grote vraag. Is de drie-dimensionale wereld gemaakt van schijnbare materie 'echt'? En wat bedoelen we überhaupt met 'echt'? Ondanks dat je zou zeggen dat het begrip van wat echt is absolute basis prioriteit zou moeten hebben, zijn de definities van wat echt is in de huidige overheersende wereldcultuur extreem wazig te noemen. Bijvoorbeeld: veel van de, zo niet alle parameters waarop 'echtheid' getoetst wordt, zijn ook toe te passen op een droom. Het is dus nog niet zo makkelijk om te zeggen 'dit of dat is echt'. Wat we echter wel kunnen stellen, is dat onze ervaring echt is. Het is onontkenbaar dat onze beleving van de wereld áls ervaring echt is. Of je nu compleet nuchter, stomdronken of zelfs aan het dromen bent, dat is jouw subjectieve werkelijkheid. Het bijzondere aan deze subjectieve ervaring echter, is dat je het altijd en alleen maar hier en nu meemaakt. Geen milliseconde ervan is ervaren in het verleden of de toekomst. Je kunt alleen óver het verleden en de toekomst nadenken en dat doe je altijd hier en altijd nu. Zo zat ik een aantal weken geleden op mijn balkon en sloeg ineens keihard het besef in: er is maar één dag. Álles wat ik ooit heb meegemaakt, heb ik vandaag ervaren. Niet vandaag als in 'maandag', of 'dinsdag', dat zijn slechts woorden. Maar vandaag als in nu. Het moment waarin ervaring ervaren wordt. En nooit zal 'morgen' komen. Heb je daar weleens bij stil gestaan? Dat je morgen nog nooit hebt ervaren? Morgen zal niet komen over 1 dag, niet over 2 dagen en niet over 200 miljoen jaar. Nooit zul je de ervaring van morgen hebben, want vandaag is waar je je subjectieve werkelijkheid ervaart. Is het dan ook niet meer dan logisch dat je subjectieve werkelijkheid de "plek" is waar gezocht moet worden naar enige absolute werkelijkheid, of deze überhaupt bestaat? In het verleden kan niet gezocht worden, want daar ben je nooit geweest en in de toekomst kan niet gezocht worden, want daar zul je nooit komen. Het totaal aan ervaring in het hier en nu echter is niet te ontkennen. Daarvan kun je zeggen dat het bestaat. Maar de absolute realiteit dan? Hier ben ik zelf ook nog niet helemaal over uit, maar een ding: wat is hetgeen wat áltijd en overal aanwezig is in ál je ervaringen en altijd exact hetzelfde is gebleven?

En met dat inzicht wil ik graag op het bestaan en ook ontstaan van kwaad terug komen. Naar mijn mening is 'kwaad' namelijk onlosmakelijk verbonden met de dimensie van tijd. Met het geloof dat we uit het verleden komen en doormiddel van het huidige moment naar de toekomst gaan. Kwaad is een kracht die alleen bestaat in de illusie van tijd. En daarom zal kwaad álles doen om de illusie van tijd in stand te houden. Wat gebeurd er wanneer we ons geloof in het werkelijk bestaan van tijd uitstellen en ons richten op het hier en nu? 'Iets' zal ons overtuigen om terug te komen naar tijd. Dat 'iets' is het kwaad waar ik het hierboven over heb. "Denk eens na over wat je volgende week allemaal moet doen.", "Gisteren lukte mediteren ook niet, waarom nu wel?" Dit lijken relatief onschuldige gedachten, maar maak je geen illusie. Hetzelfde kwaad dat in staat is om een mens of dier te martelen, is aanwezig in die gedachten. Kwaad is soms expliciet, maar vaker is het subtiel aanwezig in "onze" gedachten. Ik zet onze tussen aanhalingstekens, want zolang jij je in de dimensie van tijd bevindt, zijn de gedachten die je hebt absoluut niet de jouwe. Deze gedachten komen niet uit het diepste van jouw wezen, maar uit de lagen van je onderbewuste waar ze gecorrumpeerd worden door de afwezigheid van jouw bewuste aandacht. Ik denk namelijk dat je kwaad kunt zien als duisternis. De afwezigheid van licht. Wij zijn allemaal wezens van licht. Licht is alles dat er is in werkelijkheid. Dit is mijn mening en deze hoef jij niet te hebben, maar stel je eens voor dat dit zo is. Vergeet het licht dat het licht is, dan wordt het vatbaar voor duisternis en dan volgt de onophoudelijke jacht van duisternis op licht. Totdat het licht zichzelf weer herkend voor wat het is. Uiteraard bedoel ik met licht niet fysiek licht, maar licht in de zin van goedheid. Goedheid die in werkelijkheid niet te verduisteren valt. Maar in illusie? In illusie is duisternis een factor die wel degelijk bestaat. Het gaat zelfs zo ver dat licht dat in illusie leeft, duisternis tot op de dood zal verdedigen. Als mensheid zijn we op het moment bezeten van duisternis, bezeten van de illusie van tijd met alle egoïsche gevolgen van dien.

Maar hoe komt kwaad dan tot stand en wat is het? Ik denk dat kwaad tot stand komt met het geloof in de verstotenheid van goedheid. Wanneer een mens wordt geboren, wordt het (schijnbaar) afgesloten van goedheid of anders gezegd: onvoorwaardelijke liefde. De aard van licht/goedheid is onvoorwaardelijke liefde, maar dat weet het licht in menselijke vorm niet meer. Vervolgens wordt onvoorwaardelijke liefde gezocht in de moeder, maar deze kan dat niet geven omdat deze zelf al onder de illusie van tijd is. Dat moment, of misschien al eerder tijdens het moment van conceptie is er het trauma van verstoting van liefde. Op dat moment wordt goedheid (of God, als je het religieus wilt beschouwen) vervloekt. Dat is de geboorte van duisternis, of: satan. De duisternis die een intens diepe haat heeft voor het licht, omdat het daardoor in de steek is gelaten. Vanaf dan leeft dit kwaad in ons onderbewuste en manipuleert het onze gedachten. Satan is geen persoon zoals er in religies over hem gesproken wordt. Satan/kwaadaardigheid is ons eigen gevoel van totale verstoting van onvoorwaardelijke liefde/God. Het is het trauma dat in ons allen leeft: in ons onderbewuste. En als de stem in ons achterhoofd die ons weghoudt van het hier en nu, weg van het licht. Deze stem wordt ook wel het super-ego genoemd. Big brother, die erop toeziet dat we ons netjes aan de regels houden van het leven als een entiteit in de dimensie van tijd. Brave burgers die onder het bewind van de maatschappij leven.

Mensen zeggen weleens dat zolang de mens bestaat, kwaad zal bestaan. Ik zie dat anders. Het licht heeft de duisternis al overwonnen zodra duisternis in bestaan kwam. Maar zelfs dat klopt niet, want duisternis/kwaad is nooit realiteit geweest. Het is een illusie. Een ontkenning van het licht dat hier en nu is. Ik wil echter niet beweren dat het kwaad geen 'bestaan' heeft in deze dimensie van tijd en ruimte. Er is een onmogelijke hoeveelheid aan leed op deze wereld dankzij deze illusie. En het doet me zoveel pijn om te beseffen dat dit leed allemaal voorkomen kan worden, maar mensen zo verschrikkelijk bezeten zijn door duisternis dat ze niet eens genezen wíllen worden. In de werkelijkheid van het hier en nu komen is natuurlijk ook geen makkelijk iets. Hoewel een illusie, ligt alle pijn van het verleden te wachten in het hier en nu om door jou gevoeld en vergeven te worden.

Hopelijk voelen mensen zich geïnspireerd om ook eens over deze zaken na te denken. En denk je er anders over, geef dan gerust je mening. Ik weet ook niet alles zeker. Ik probeer simpelweg zoveel mogelijk te spreken vanuit het hart, maar ben zeker ook geïnfecteerd met de duisternis.

2. ElvenSpice

ElvenSpice Bewuste gebruiker Tripreporter

Ik vind het echt allemaal zeer interessant wat je hier schrijft. Toch denk ik dat we een stap terug moeten doen als we het over de basis van goed en kwaad hebben. Iedere keer als we het over dit soort onderwerpen hebben komt het idee van ying en yang weer bij mij op.

Goed en Kwaad zijn concepten die door jou perspectief bestaan (referentie kader). Door relativiteit van ervaringen creëer je een perspectief vanaf het moment dat ons menselijk bewustzijn begint, je geboorte dus. We zouden twee groepen kunnen maken, chemische positieve ervaringen (serotonine, dopamine, ect.) en culturele morele waarden/acceptaties.

De mens is zo geavanceerd geworden doordat we cultuur hebben ontwikkeld en we dus worden aangeleerd wat "normaal" is. Als we dus niet verder waren ontwikkeld dan instinctief gedrag hadden we dus ook nooit verschillende culturele normen en waarden gehad en zou goed of kwaad veel meer tot de natuur staan (basic). In de natuur is het doden van andere dieren "normaal" omdat de dieren begrijpen dat dit hun aard is en ze allemaal meespelen in het spel van survival of the fittest. Ze willen allemaal overleven en dat is ook waarom ze elkaar soms eten en zo dus begrip voor elkaar hebben.

Mensen kunnen dingen goed of fout doen op cultureel gebied, wat niks met de natuur heeft te maken dus eigenlijk maar een abstracte gedachten is die in stand wordt gehouden door wat de norm vind. Als een mens iemand anders vermoord zit er een hele andere intentie achter dan dat een dier dat doet (tenzij je kannibaal bent) en dit word gedreven door emotie (verlangen naar wraak, geld, ect).

Als je begrijpt dat iedereen uiteindelijk opzoek is naar liefde, kan je ook begrip hebben voor kwaadaardige daden. Die mensen zijn gewoon zo ongelukkig, gefrustreerd dat hun emoties worden omgezet in een daad die we irrationeel vinden (wegnemen van bijvoorbeeld iemands leven, terwijl het geen voeding is vanuit de natuur gezien) en dus als onbevattelijk/gestoord of als kwaad ervaren. Met het begrip dat die mensen uit onvermogen handelen, door slechte omstandigheden tot hun lot zijn gekomen, kunnen we juist medelijden tonen voor al het onbegrip dat er is geweest.

Kwaad bestaat dus eigenlijk niet en is een term die wordt gebruikt voor onbegrip, acties die volledig tegen onze aard of cultureel denken ingaan. Je zou kwaad kunnen vergelijken met destructie, iets wat we vaak vrezen omdat we dingen niet willen loslaten (onzekerheid voor toekomst, verliezen van geconstrueerd beeld van 'stabiliteit'). Terwijl creatie juist wordt omarmt als vernieuwing en bloeien van dingen. Toch gaan creatie en destructie hand in hand en kunnen ze niet zonder elkaar, net zoals goed en kwaad. Is het dan niet gewoon onderdeel van het leven en moeten we ons er niet gewoon bij neerleggen? Het is jammer dat het lot ons soms door de meest verschrikkelijke dingen laat gaan, maar door het idee van onrecht te creëren, creëer je ook direct de illusie van kwaad.

Wat ons eigenlijk de meeste last veroorzaakt is het idee dat we ooit zullen doodgaan en dat er maar een korte periode is dat we kunnen leven en dus ook direct een druk/last creëren. Het begrijpen wat de dood inhoud en wat voor gevolgen het heeft op ons bestaan in het hier en nu is daarom ook uiterst interessant.

@Mindless, Ik denk dat ik zo wel een beetje antwoord op je aanname/open vraag heb gegeven als ik nog iets ben vergeten of het overgeslagen moet je het maar zeggen.

3. MeejheM

MeejheM Badass junkie

Ik denk wel dat iedereen het gevoel kent wanneer je vind dat jou onrecht is aangedaan, dat je kwaadheid of wraakzuchtigheid (terecht of niet) gedachten naar boven brengt zoals plannen om wraak te nemen die niet redelijk zijn, en waar je objectief geen haar beter op word.

wraak is in mijn ogen een duidelijke manifestatie van iemand die ingenomen is met het kwaad. van wraak wordt niemand beter. Gerechtigheid is ook een verdunde vorm van wraak. Als iemand een ander berooft zou het nut hebben de goederen terug te geven aan de rechtmatige eigenaar. Om daarna de dader nog te straffen met bijvoorbeeld een celstraf kost alleen maar geld. Je zou nog kunnen beredeneren dat de rest van de maatschappij veiliger is zolang een dader vastzit, maar er is niets dat aantoont dat de dader delicten blijft plegen zolang hij vrij rondloopt. Ook is het nog steeds mogelijk dat een dader zodra hij weer op vrije voeten is meteen weer aan de gang gaat.

Een moord is moeilijker recht te zetten, je kan de nabestaanden moeilijk een vervangend familielid geven... De maatschappij eist van de rechtstaat dat een veroordeelde moordenaar gestraft word. daarmee is het onrecht gevoelsmatig rechtgezet, maar feitelijk is dat onmogelijk.

Ik denk dat iedereen in staat is wraak te voelen, en veel mensen ook om daadwerkelijk wraak te nemen. In welke vorm je dat doet zegt volgens mij iets over de kwaadaardigheid in een persoon. Sommige mensen hebben ogenschijnlijk helemaal geen respect voor anderen, wanneer die groep ook hoog scoort qua kwaadaardigheid krijg je erg nare personen.

4. Mindless

Prachtig ElvenSpice. :)

We zijn het zo te zien over veel dingen wel eens, maar verwoorden het anders. Goed en kwaad, yin en yang. Dat is dit bestaan. Realiteit ontstijgt beide. Bestaan is de illusie, je bestaat niet. :)

Maar hoewel kwaad een illusie is, is het wel degelijk de schijnbare subjectieve werkelijkheid van dat wat bewust is (God) dat kijkt door het filter van het ego. Stel je voor dat dat wat onsterfelijk is, verstoten wordt van goedheid, van God. Voor eeuwig!!! Een eeuwigheid van zelfhaat, stel je die verschrikking voor...
    Het is letterlijk het allerergste wat je kan overkomen. In werkelijkheid is er de dood, die de keerzijde is van leven, die ons behoed voor dat lot. De dood is niet onze vijand, absoluut niet zeg, God zij dank... De dood is onze redder. De dood is liefde. Niet de fysieke dood van het lichaam, maar de constante dood van alles wat in bestaan komt en in exact hetzelfde moment weer uit bestaan gaat. Maar God als het ego weet dat niet! Eeuwigheid is niet oneindige duur van tijd, eeuwigheid=geen tijd. Maar dat weet het ego niet... Het ego ziet eeuwigheid als oneindig lange tijd, omdat het zich simpelweg niet voor kan stellen wat geen-tijd is. Van zoiets is namelijk geen concept, geen voorstelling te maken. Het verstand moet compleet tot een stilstand worden gebracht, voordat eeuwigheid kan worden ervaren voor wat het echt is. En aangezien het bestaan is opgebouwd uit bewustzijn dat in de vorm van een holografische weergave álle potentiële mogelijkheden herbergt is er aan de absolute bodem van dit hologram de allerlaagste frequentie: satan, de duivel, puur kwaad. Hel... Niet als een absolute realiteit, maar als een potentie. Hel is niet een plek, maar een state of mind, een gemoedstoestand.

Dit in het achterhoofd houdende, waar denk je dat iemand denkend verdoemd te zijn tot dit lot tot in staat is? Iemand die verdoemd is tot eeuwige verbanning van God (goedheid), is tot ALLES in staat. Marteling van onschuldigen, verkrachting van baby's, puur en alleen uit wraak voor de verdoemenis door God. En ook al is dit allemaal slechts het voorstellingsvermogen, voor het ego is het echt. Ik denk dat er vanaf die allerlaagste frequentie van puur kwaad, pure duisternis een heel spectrum is van kwaad. En al het kwaad is een afgeleide van puur kwaad.

En wat MeejheM zegt, het heeft allemaal met wraak te maken. Herleid je wraak echter helemaal naar zijn bron, dan zie je dat wraak uiteindelijk altijd gebaseerd is op de totale wanhoop van voor eeuwig verstoten zijn van God. In de oneindige mogelijkheden binnen bewustzijn is dat de hel. Een illusie, maar een illusie die aan de grond staat van de ontwikkeling van het ego en alle ellende wat dat met zich meebrengt.

Sorry voor het weer heel stellig brengen van dit alles. Ik kom net uit een zeer diepe meditatie op mdma en typ letterlijk mijn inzichten na.

5. ElvenSpice

Vind het altijd fijn om wat extra toeving te kunnen lezen, dus houdt je vooral niet in hoor haha! :)

Als ik het goed begrijp zie jij het godelijke als hele hoge frequenties en het kwaad als hele lage? Je zou het als een spectrum kunnen zien en dus ergens in het midden zou je dus geen goed of kwaad moeten hebben toch?
    Zie jij dit spectrum als een tijdlijn of als een cirkel, zeg maar oneindig slechtheid naar rechts en goedheid naar links of meer een kleuren cirkel die beiden bevat maar gelijkmatig overloopt?

Verder merk ik ook op dat onbewuste intentie of bewuste intentie, kwaad tot leven wekt. Als iemand onbewust iemand dood rijdt met een auto, dan wordt dan niet gezien als kwaadheid. Als iemand het met intentie doet dan heeft hij bewust die keuze gemaakt om de slechtste dingen te doen die we als mensen kunnen bedenken.

We hebben dan natuurlijke verloop van zaken (zonder intentie) = geen kwaad, en opzettelijke bewuste intentie van '(fysieke/mentale) schade' aan een 3/4-dimensionaal object. Nu vraag ik mij toch weer af waarom mensen tot hun acties komen. Is de actie echt volledig hun eigen keuze, of zijn hun acties gevormd door omgeving en de manier hoe hun DNA tot uiting komt?

Een gebrek van epathie, slechte opvoeding, traumatische gebeurtenissen, mentale aandoening, uit onvermogen handelen door emotie. Het zijn allemaal dingen waar jij grotendeels geen grip op hebt. Je wordt geboren (zonder eigen keus met een specifiek lichaam), op een plek die soms totaal ongunstig is voor gewenste onwikkeling en tijdens je leven gebeuren er veel dingen die ongewenst samenlopen en ook ongewenst tot uiting komen. Noemen we het lot, de natuurlijke gang van zaken, of iets anders?

Iedere persoon wil zich voortzetten, liefde ontvangen, dat is hoe levende organisme werken. Wanneer we dit steeds maar niet kunnen ontvangen kan het organisme tot de beslissing komen om zich te verwaarlozen. Af te stoten wat normaal wordt geaccepteerd, uit emotioneel onvermogen handelen, ect.

Ik zie die bewust intentie van slecht gedrag als een hogere manifestatie van natuurlijke gang van zaken.
    Onbewust en bewuste intentie maken dus deel uit van die zelfde 'kwaadheid', maar interpreteren we die bewuste intentie als hogere frequenties, met dus meer energie.

Deze manier van kijken op onvermogen geeft mij veel begrip voor alle ellende in de wereld. Het geeft ook een gevoel dat er nog veel te doen valt en dat het delen van begrip en empathie de wereld meer goed doet dan terug te haten op kwaad handelen uit onvermogen.

Als eeuwigheid geen tijd is, dan bestaat het ego daar ook niet en ook geen goed of kwaad. 'Zijn' is daar de eeuwige liefde die zichzelf laat bestaan.

6. Mindless

:grin:

Nee, het goddelijke oftewel het heilige/sacrale (het hele) is in een andere dimensie. De "verticale" dimensie. Als tijd/ruimte de horizontale dimensie is, waar ervaring lineair verloopt op een tijdslijn waarop de ene ervaring na de andere komt, is het heilige (wat eeuwigheid zelf is) de verticale dimensie van waar eeuwigheid zelf bewust is van zowel eeuwigheid zelf als het huidige moment, wat op de kruising ligt van de horizontale en verticale dimensie. De horizontale dimensie kent geen diepte. De verticale dimensie ís de diepte. Het goddelijke is niet goed of kwaad, maar een transcendentaal hoger goed, dat het goede in álles ziet (goed of kwaad), doordat het in het huidige moment binnenstroomt als onvoorwaardelijke liefde. Het hele spectrum van goed/kwaad, yin/yang is de dualiteit. Het transcendentale goddelijke is de non-dualiteit, omdat van daar bekeken alles één is. Zelfs voorbij het concept van één, want twee heeft daar nooit bestaan. Het spectrum kun je zien als een cirkel, maar dat is een mentale voorstelling van wat het echt is. Frequentie is denk ik niets minder dan de mate van goedheid (vreugde, liefde) die ervaren wordt. Ben je gelukkig, dan zit je op een (meestal relatief) hoge frequentie.

:grin: :grin: Dat is ons lot. Eeuwig vrij zijn van de dualiteit van goed en kwaad en het ego. Alleen is dit iets wat "herinnert" moet worden. Het vergeten van onze transcendentale positie als eeuwig bewustzijn, is de val in dualiteit en ego. Vanaf dan is er de zoektocht naar onszelf, maar er wordt helaas bijna alleen maar gezocht in dualiteit, waar het niet is te vinden.

En ja, ik heb ook groot begrip voor het onvermogen om goed te zijn. Kwaad wordt niet gedaan omdat iemand inherent kwaad is, maar omdat iemand zich wanhopig verloren voelt en teveel haat in zich heeft. Gelukkig voor ons is de remedie voor deze verlorenheid de onvoorwaardelijke liefde die we zelf zijn, die als een helder licht in staat is om in één keer door de illusie van duisternis heen te schijnen. Het probleem is altijd: willen we zélf vergeven worden? Zolang we dat onszelf niet gunnen, zitten we in onze eigen gevangenis, in een gradatie van psychologische hel (geestelijk lijden).

7. ElvenSpice

Okay ik denk dat ik wel een duidelijk beeld heb van hoe je non-dualiteit ziet als verticale tijdloze dimensie.
    Wel ben ik dankbaar dat ik vanuit een duale wereld ook kan zien dat ik in een non-duale mindset kan rusten als ik dat wil. Uiteindelijk is dat mijn ultieme doel en is dit leven een mooie leerweg om dat extra te apprecieren.

Terugkomende op dit:
    Je moet kwaad als een extentie van goedheid zien, het is bedoeld om goedheid extra te benadrukken en vooruit te laten ontwikkelen. Waarom zou God je verbannen tot de hel, om je iets te leren natuurlijk! Als het inherent goed is dan doet het dit ook vanuit goede wil en is die duistere hel dus een leerplek. Als iemand vanuit kwaad handeld, aanslagen, moord, stelen, ect. Dan is dat om ons te leren dat de condities niet ideaal zijn voor iedereen op een bepaald gebied en dat bij hun dus tot negatieve uiting komt. Wij als collectief doen dus iets verkeerd en het is de individu waarbij dat manifesteerd.

Het openlijk delen van veel informatie, onderwijs, samenwerking, empathie en liefde & begrip zijn hoe we dit moeten oplossen. Het internet vind ik daarom ook een van de beste uitvindingen aangezien het de hele wereld verbind en dus het intellectuele/emotionele dynamische evenwicht van perspectieven van mensen in balans brengt. We leren van elkaar, zien in hoe het anders kan, een groot psychologisch experiment dus! Voor veel mensen zal het wel wennen zijn die virtuele wereld, maar dat is alleen omdat ze bang zijn om hun oude manier van handelen te verliezen.

Als dit soort fora er nooit zouden zijn geweest vraag ik mij af hoeveel meer onverantwoordelijke gebruikers er wel niet zouden zijn geweest. Hier kunnen ze tevens ook bij elkaar komen om positieve ervaringen te delen en om begrip voor hun negatieve ervaringen te leren.

8. autysd

autysd Bewuste gebruiker

goed en kwaad bestaat niet, alleen menselijkheid en burgerschap, binnen constante chaos

uiteindelijk bestaat alleen indoctrinatie en eigenbelang, van egoistische, opportunistische, intellectuele, religieuze, geesteszieke, asociale, anarchistische, volgzame, burgerlijke, militante en machtige mensen

angst is de enige universele taal op deze wereld

9. Mindless

En liefde dan?

"As a man is, so he sees the world" *William Blake

10. autysd

autysd Bewuste gebruiker

liefde heeft geen definitie, gebruik van dat woord is altijd subjectief
    daarom kan iedereen ook zeggen dat het niet bestaat :wink:

-goed voor een ander zijn?...heb jij behoefte aan, of conceptueel, ook geen liefde

-bij een ander willen zijn?...je wilt kinderen, huisje boompje beestje, geborgenheid, financieel voordeel, of het is eigenlijk alleen passie, moet uit traditie, etc

bij mij is het woord liefde leeg, wel veel andere woorden die dichter bij de waarheid zitten :hearteyes:

11. Liefhebbertje

Liefhebbertje Bewuste gebruiker

Kwaad zijn en dat uiten op een bij de situatie behorende manier keur ik goed
    Let wel gepaste kwaadheid
    Het is een emotie en die moet eruit

Ik heb helaas een andere kwaadheid ervaren
    Ik durf het eigenlijk niet te delen maar ga wil er graag vanuit gaan mocht je je negatief willen uiten ja stom van me maar vragen dit alsjeblieft niet te doen
    Ik wil enkel inzicht geven waarom ik nogal eens een klootzak ben

Ik heb in me jongere jaren 10- last gehad van een oudere kennis :kots:
    Na die gebeurtenis veranderde ik al
    Veel schelden tegen muren deuren trappen grote bek tegen ouders
    Eigenlijk wie me dwars zat ramde ik meteen in elkaar
    Nou meteen jeugdzorg emdr medicijnen enzovoort

Maar het werkelijke gebeurde feit kon ikniet plaatsen op die leeftijd
    Ja het zat me dwars ja ik zat er mee
    Maar kon het geen naampje geven
    Jaren gesprekken altijd hoofdpijn nooit kunnen slapen
    Op een gegeven moment 12 jaar meen ik mij te herrinen leeftijd weet ik niet gebeurtenis wel
    Vroeg ik aan me moeder kan de dokter me geen pil geven
    Wat voor pil?
    Eentje dat ik niet meer wakker word
    Totale paniek uiteraard
    3x per week jeugdzorg
    Huisbezoeken
    3 weken observatie (ots meen ik )
    Shitload pillen draaide ik een beetje om nou ja was gewoon verdoofd

Middelbare school:
    Met medicatie ging het niet
    Afbouwen en doorbijten
    Nou daar ging het fout raakte in veel vechtpartijen en ruzies verstrikt
    Ging stelen eerst snoep toen breezers :rock:
    Nou dat werd de moedersleutel van de kluisjes
    Haalde computers leeg tijdens de les
    Regelmatig ff in het stalen hotel vertoeft

Ging weer een tijdje goed maar zocht wel altijd de verkeerde mensen uit
    Begon met fietsen jatten draaide uiteindelijk uit tot valsgeld drukken en uitgeven
    Ging tijdje goed maar werd uiteraard gepakt

Toen ik vrij was kreeg ik er lucht van dat ze een goede vriendin van mij
    Bij de ns wouden laten uitgeven die scande altijd
    Ik heb haar gewaarschuwd daar kwamen ze dus achter

We stonden op de plek te chillen waar we altijd waren
    Er kwam een zwarte golf aangescheurd
    Reed over de stoep door het gras recht op ons af
    Sprongen 4 gasten uit de auto kofferbak ging open
    Voor ik het wist lag ik erin
    Tijd weet ik niet maar leek uren te duren
    Uiteindelijk bij een flat
    De kofferbak ging open

Werd meteen beet gepakt en naar een kelderbox geduwd gesleept weet ik niet meer precies
    In die kelderbox werd ik totaal van top tot teen helemaal de tyfus in geslagen
    Schijnbaar was het genoeg vermoed dat het ook donker was geworden
    Werd weer in de auto gegooit en wat ik later hoorde naar het kralingse bos gereden

Daar werd ik eruit gehaald op me knieen gezet
    Kwam een pistool tevoor schijn
    Werd op mijn hoofd gezet met de woorden je familie zie je nooit meer
    Ik ging keihard janken smeekte om me leven
    Haalde de trekker over *klik*
    Ik storte in elkaar ze lachtenme keihard uit
    Stapten in en reden weg

Ik ben door een wandelaar gevonden
    En heb vervolgens 3 maanden in het ziekenhuis gelegen
    Daarna nog een hele tijd thuis gelegen
    Ik was totaal verknipt
    Ik was echt helemaal kapot

Oude vrienden waar ik mee omging rond me 12e/13e
    Kregen er lucht van en zochten me vaak op
    Kwamen met veel mensen zodat ik naar buiten durfde
    Toen waren daar de speedpillen en pep
    Helemaal geweldig
    Ik had moed was niet bang
    Voelde 'ok' niet echt draaide regelmatig door onder invloed

Op een gegeven moment was het standaard vrijdag 12:00 tot maandag morgen door halen
    Toen werd het al wat grimmiger in me hoofd
    Waanideen woede uitbarstingen
    Heel veel verkeerde dingen gedaan regelmatig gepakt uiteraard

Ik en een oude maat waren evenlang kisten strakke spijkerbroeken bomber jack en kaal
    Nou hij had dus heel laf een 13 jarige in elkaar gebeukt
    En verdwenen ik stond voor de kroeg kwam een auto aan
    En ja hoor de grote broer kwam eruit dat was er 1 met regelmatig terugkerende psychoses
    Daar was iedereen terecht bang voor
    Die kwam ineens op me afgestormd met een zwaard
    Nou heb ik echt geluk gehad ik stond daar stom toevallig met 2 vrienden van me vader te praten
    Reden ook weleens op een motor....
    Die sprongen er gelijk op af en het was snel klaar
    Wat er hierna gebeurde is geen toegevoegde waarde voor dit verhaal

Maar de angst was weer terug ik ging nog meer gebruiken
    Iedereen ging naar ze werk en ging eigenlijk altijd 5 dagen door dinsdag laat woensdag vroeg
    Slapen tot vrijdag en was weer bezig voor 5 af en toe 6 dagen
    Toen werd ik psychotisch

Reclame borden verandere in marokanen die me wouden pakken
    Die eerdere 4 waren ook marokanen btw
    Heb tientallen kilometers gerend omdat er een gang met blauwe petjes me achtervolgde
    Onder een auto gekropen en gebeld en daar kwamen dan 2 gevulde auto's
    Maarja er was helemaal niks..

Vele malen na uren uit me raam te hebben gekeken zag ik ze weer gilde iedere x iedereen wakker
    Ik snap nog steeds niet dat ik meerdere malen na opgepakt te zijn met bvb wapenbezit
    Geen pistool maar boksbeugels messen dan wel geen wapen maar ook met hamers totaal geflipt door de politie vanuit de cel of huis naar de huisarts ben gebracht
    en ik werd elke x naar huis gestuurd met het advies goed te slapen

Werd steeds gekker beestjes in me navel ogen uit sleutel gat een enorme rat die elke x even onder me kast verscheen en weet weg was lag ik dan uren te zoeken

Weer een vechtpartij geweest kwamen weer alle grote broers neven etc
    Ik was zo ver ik had het niet eens door maar kreeg een volle mep met een auto krik op me hoofd
    Schedel verrot heb nu nog een breuklijn van voor tot achter
    Hersteld en ja je raad het al lekker doorgaan met de pep
    Ik trok het niet meer was eigenlijk al tegen het gestoorde aan
    Maar toch voelde het lekker het was allemaal zo eng maar beter dan de pijn voelen (emotie)

Paar keer uit het niets voor een aankomende auto gesprongen
    Nog wat gebeurtenissen
    3/4 weken gesloten ots is dat volgens mij
    Keurig gedragen uiteraard mocht weer weg
    En ging meteen een weekend met vrienden een huisje in
    Ze zouden me niks geven maar ik maakte ze zo gek
    Dat ze me gaven ik was rustig maar meteen weer vol aan de bak

Toen zei er een jonger marokaantje he sagbe of hoe je het dan schrijft
    Zo noemden hun de personen die ze afperste en 100€ per week moest geven
    En anders pakte ze je kleding scooter belde bij je familie aan of ze even met dat nummer mochten bellen

Toen kreeg ik kortsluiting ik denk het is hun of ik
    Trefde voorzorgsmaatregelen en ging aktief op zoek
    Ik wist niet dat hun allemaal in den haag woonden
    De vader van 1 was gestorven en hij had nu een pizzaria daar
    Waar ze allemaal vertoefden
    Allemaal later pas gehoord

Ik zag me vrienden vrijdag van 12-14.00 de rest van dedagen zocht ik overal
    Iedereen waarvan ik ook maar enigsinds het vermoeden had dat ze me informatie konden geven
    Maakte ik een praatje mee soms met wat wat ik vond gepaste druk

Ik zag ze overal op alle tijden allemaal illusie
    Ik wist het echt niet meer zat helemaal kapot
    Ben naar de begraafplaats gelopen het achterste veld was leeg met een bult
    Ik ging in kleermakers zit zitten vraag me niet hoelang geen idee

De blaadjes sprongen van tak naar tak er was een bries er werd tegen me gepraat
    Leek af en toe wel of ik een knuffel kreeg maarja drugs op

Moest toch naar huis toen ik binnen kwam BOEM sloeg het in alle boompjes in de tuin waren draken
    Ik flipte zo dat me vader alle bomen heeft omgezaagd
    Toen ging ik douchen en ik zag over heelme lichaam diepe sneden ik bloedde zag ik dan he
    Gilde alles bij elkaar deur eruit getrapt

Yo wat is er
    Ja kijk dan gvd die heksen op de begraafplaats hebben me helemaal open gesneden
    ER ZIT NIKS
    Ben je gvd blind moet ik door ofze bel 112

Nouja werd geen 112 maar weer onder begeleiding politie huisarts
    Moest thuis blijven kwamen 3 psychiaters voor me zitten en gaan je uithoren
    Nouja ze doen alsof ze een gezellig praatje hielden

Ik had aardig me kop erbij ookal zag ik door mijn raam achter hun drie apen met een bal
    Overgooien in de bomen die er stonden geen eigen bomen dus niet omgezaagd
    wonder boven wonder hoefde ik niet mee
    het zat er wel tegenaan maar echt een lading medicijnen
    en volgens mij 4x per week psychiater en 1x psycholoog of andersom praten per week
    Jeugdzorg :grin:
    Nou die lul je zo omver

Het begon dus weer er zijn een aantal heftige incidenten gebeurd
    waar ik niet trots op ben en voor jullie niet belangrijk
    Moest dus na 3 gemisste afspraken echt komen anders werd ik meteen opgehaald
    Helemaal knetter door geflipt met wat op zak kwam ik binnen
    Toen was het ja we moeten je echt wegen dit gaat niet goed
    Ja shirt uit ik doe dat gewoon :openmouth: ja bingo
    Ze zag wat ik bij me had
    Nou zwaar onder gewicht
    Heb met me knettere kop een paar dingen teveel verteld
    Ik heb in deze uitleg wel meer weggelaten maar is genoeg zo

Ze ging even bellen ik moest blijven zitten ja dat hield ik 10 minuten vol
    En totale paniek heb een stoel door het raam gegooid en weggegaan

Was dus knetter was al tijdje psychotisch en nu zaten er niet alleen
    marokanen en gangs blauwe petjes achter me aan
    maar werd ook gezocht met het label laten we het gevaalijk noemen

Zes dagen van steegje naar steegje brandgangen enzo gerend
    Toen knapte het
    ik ben naar me opa en oma gegaan
    ik kwam binnen enme oma zei gelijk
    Wat is er je bent heel eng
    Even op de bank gezeten frisje gedronken
    me oma had me vader gebeld en ik zei ik ga even op het balkon een peukie roken
    De woede naar andere was nu totaal op mezelf gericht

Eigenlijk stond me vader binnen een minuut naast me ik heb nooit iets verteld wat er precies allemaal is gebeurd
    hij zegt jongen wat is er allemaal ik antwoorde word zo afgehandeld
    Nou hij vermoedde denk ik dat andere het voor me op zouden lossen

Probeerde hem naar binnen te praten lukte niet
    ja dan moet het maar zo
    Stapte via een stoel over de reling 7 hoog was het en ging
    me vader heeft nog net me polsen of enkel vast kunnen pakken
    waarna die me in zoon houdgreep vast hield tot de medische dienst
    het overnam en ik vast gebonden afgevoerd werd ik dacht ja hier lul ik me wel uit

Nou mocht geen jeugd instelling in kwam in gouda op de zwaardere gesloten afdeling na 1 week sepereer met zeer veel 50mg oxa en hoge dosis thema en zhyprexa en nog iets
    ik kan er ook niet veel van herrineren ik was echt een zombie
    kwam uit bed at wat
    zat op een stoel heel de dag te roken

Nu kwam het gezeur pas echt geen enkele jeugd instelling die me wou hebben
    waar ik uiteindelijk terecht zou komen duurde minimaal nog anderhalf jaar
    werd van instelling naar instelling gestuurd veelal eerst sepereer
    dan steeds wat langer op de groep maar ik schijn een hele duidelijke of voor andere angstige blik te krijgen als ik me opfok
    dus zodra iemand ookmaar een tekentje zag kreeg ik weer een time out spereer
    nou niemand durfde het aan en werd in scheveningen geplaatst tot de instelling

Ow ik vergeet helemaal dat ik tijdens gouda dus een rechtzaak had mijn kant dachten allemaal een ots misschien 3 x verlengt thats it maarja de vele nachtjes cel de verklaring psychiater het vuurwapen bezit en daarna me poging en nog wat dingen ja toen ze eindelijk klaar waren
    ja wist ik het al foute boel
    verplichte behandeling tot ze beslissen dat je 'genezen' bent

Nou eindelijk op me plek behandeling kon beginnen
    nou dat was gezellig zeg allemaal dezelfde types op 1 groep
    gebeurde dus regelmatig dingen
    Persoonlijkheids onderzoek viel heel zwaar tegen
    Dus maakte me borst nat heeft in totaal ongeveer 6 1/2 jaar geduurd
    Daarna helaas nog wat foutjes begaan
    Ook wat klinieken gehad en we houden ons aardig staande momenteel

Maar het knaagd aan me dat die vier nog rond lopen
    Nooit meer hier in de omgeving te vinden zijn
    Geen vaste adrssen hebben dit heeft ook een reden

12. autysd

autysd Bewuste gebruiker

volgens mij kunnen wij mensen de ultieme waarheid niet kennen :confused:

maar wij kunnen wel heel goed leed ervaren :(

13. Mindless

Waarom denk je dat?

Volgens mij moet waarheid altijd en overal aanwezig zijn, omdat onwaarheid simpelweg: niet waar is. Een illusie. Haal de illusie weg en waarheid komt vanzelf boven. Waarheid hoeft niet bedacht, gemaakt of verdedigd te worden. Vanuit "wij mensen" is het denk ik onmogelijk. Want zijn wij echt mensen? Of zijn wij dat wat de ervaring heeft een mens te zijn?

Liefhebbertje,

Man wat een dingen maak jij mee. :openmouth: Maar ik vraag me wel af wat je precies bedoelde met die post. Dat die gebeurtenissen erop duiden dat er een werkelijk (op zichzelf staand) kwaad bestaat? Ik kan me dat zo voorstellen als je al die vreselijke dingen hebt meegemaakt.

14. Liefhebbertje

Dit geeft voor mij en andere denk ik ook het bestaan en realiteit in alle vormen van kwaadheid aan

15. autysd

autysd Bewuste gebruiker

---
    autysd:
    ik bedoelde de ultieme waarheid in de metafysieke betekenis, die kunnen wij nooit bevatten, het is een rationele benadering van de vraag

spreek jij jezelf niet tegen ?
    -er is eigenlijk voortdurend meer illusie dan waarheid, per menselijk individu beschouwd
    -een goochelaar doet een truuk, een illusie, jij ziet dan de waarheid niet, je zult hem mss zelfs nooit te weten komen
    -je hoort een auto, welk merk ? wie is de chauffeur, waar rijdt ie naartoe ? ,...
    -een hond hoort 8x beter dan jij; zijn auditieve waarheid is compleet anders dan de jouwe, etc
    -de waarheid niet kennen-ervaren is een van de core features van mensen...kijk naar de wereld

het is moeilijk om je volledig te beantwoorden, want in je reactie mix je de fysieke, de metafysieke en de mystieke omschrijving van 'de waarheid' door elkaar :)

16. mikoz

mikoz Bewuste gebruiker

kwaad wordt veroorzaakt doordat veel mensen nooit leren wie ze zijn. Het wordt veroorzaakt doordat een externe macht, iemand met andere ideeën als andere mensen, wel even komt vertellen wat je wel en niet mag doen. Alsof je zelf te dom bent om te kunnen beslissen over de dingen die je uitvoert en de gevolgen niet kan inzien. Door te geloven in deze illusionaire wetgeving van een ander kun je niet je echte zelf vinden.

Op school wordt altijd verteld door anderen wat je wel en niet mag doen. Thuis wordt je verteld wat je wel en niet mag doen. Op straat mag je niet alle dingen doen die je zonder gezag wel had gedaan. Als je wel iets doet wat niet mag volgens een ander krijg je straf. Er blijft weinig ruimte over om iets veel groters te creëren, iets wat vanuit jezelf komt. Niet iets wat wordt gevormd vanuit de ideeën van een 'gekozen' leider, ideeën gevormd vanuit andermans ego, die je zeggen wat er af moet en wat bijgeschaafd moet worden aan je creatie.

Hierdoor kun je het idee krijgen dat je minderwaardig bent, en hieruit komen veel geestelijke 'ziektebeelden' voort, tussen aanhalingstekens want deze 'ziektes' hebben allemaal maar 1 oorzaak in de moderne westerse wereld en dat is het collectieve, diep gewortelde geloof in een externe macht. Depressie, agressie, verslaving, egoïsme, machtlust, angst zijn 'ziektes' die direct in verband staan met het onvermogen om je creaties in hun volle pracht te mogen uitleven.

Mensen kunnen het gevoel krijgen dat het rechtmatig is om anderen te kunnen commanderen, bestelen, pijn te doen. Allemaal omdat het hen altijd al wordt voor gedaan door de grootste dieven van allemaal. Continue worden mensen door deze dieven aangemoedigd om voor hen te stelen en zijn de opvolgers van deze aanmoediging trots op wat ze gedaan hebben.

Een millitair zou nooit naar een ander land gaan en een groep mensen dood schieten wanneer er geen bevel was in de eerste plaats. Het aangeleerde geloof in de wetten en bevelen van een 'hogere' macht, zorgt ervoor dat een overgroot deel van de mensen gehoorzaam is aan wat een veel kleiner deel van de mensen zegt, hoe erg de gevolgen van de bevelen ook zijn of hoe irrationeel de wetgeving ook is.

Het geloof in 'de waarheid' van een externe macht is de oorzaak van het kwaad zoals wij ervaren als mensen.

Die externe macht is een geloof, een illusie. Het kwaad, de disbalans, de chaos wat daaruit voortkomt is daarentegen echt. Echt als in: het wordt ervaren. Dit kan doorbroken worden als het geloof gestaakt wordt.

17. Liefhebbertje

Ik heb dit topic verkeerd opgevat!
    Ik trek me eruit terug
    Vraagje willen jullie mijn eerdere post erin of eruit hebben?

18. autysd

autysd Bewuste gebruiker

om de thread niet te blokkeren zal ik alvast reageren :stoned:
    -laat lekker alles staan, ik weet wat je vergissing was: de interpretatie van het topic; jij weet dat nu ook en ik oa heb nergens last van :beer: :wave:

19. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Ook vanwege de leesbaarheid van het topic is het beter om het er gewoon in te laten staan, anders dan worden de reacties op jouw posts helemaal vaag.

20. Mindless

Via een rationele benadering is de waarheid niet te bevatten nee. Het verstand zal nooit realiteit kennen, omdat het verstand realiteit in behapbare conceptuele stukjes moet opdelen om ermee te kunnen werken. Daar ben ik het dus mee eens. Maar dat het verstand waarheid niet kan bevatten wil niet zeggen dat wij dat niet kunnen.

Als jij door de woestijn loopt en je ziet overal fata morgana's van oases, dan is de conclusie niet dat er voortdurend meer illusie is dan waarheid, maar dat je (op dat moment) blind bent voor de waarheid. Uiteraard is dit een metafoor voor absolute waarheid, niet een directe vergelijking.

Kijk, ik ben geen filosoof. Ik heb geen interesse in waarheid vinden in/met het verstand. De 'fysieke' of 'materiële' wereld is een filosofisch concept. En zo ook de 'spirituele' wereld. En de metafysica gaat in eerste instantie in op het 'zijn', op 'bestaan'. Maar ook de metafysica is een benadering van het verstand om realiteit te kunnen begrijpen en daarmee een filosofie.

Omdat ik niet geloof in de waarheid kunnen vinden in/met het verstand, tracht ik het er buiten te vinden. Omdat we als mensen tegenwoordig zó gefixeerd zijn op het intellectuele, is dit lastig om te doen, maar als je een oprechte interesse in- en zelfs fascinatie hebt voor waarheid dan is het te doen. Niet dat je antwoorden krijgt. Antwoorden zijn voor het verstand. Prima, helemaal niks mis mee, maar wil je waarheid dan krijg je geen afgebakend concept en krijg je dat wel, dan ben je gewoon weer aan het filosoferen. Ik wil ook niet beweren dat ik nu 'de waarheid' ken, dat zou gewoon weer een concept zijn. Maar wat ik in mijn ervaring heb gezien, is dat je waarheid kunt zien in alles door het simpelweg te observeren en de pogingen van het verstand om realiteit te kunnen begrijpen lang genoeg kunt negeren totdat het zichzelf uitput en opgeeft. Heb je daar genoeg volharding in, dan kan de illusie (tijdelijk of niet) even doorbroken worden en zie je in je perceptie wat het echt is waar je al de hele tijd naar zit te kijken. Niet met je verstand, maar in je directe perceptie. Je kunt dan zien wat het is waar het universum van is gemaakt. Niet als een nieuw geloof, maar als een niet te ontkennen feit voor jezelf.

Geen idee of dat je interesseert hoor. Maar ik wou toch graag mijn benadering hier neerzetten omdat waarheid wel degelijk te kennen is. Alleen kan het enkel door jou (dat wat deze woorden ziet) gekend worden en niet door het verstand. Wat niet (echt) gekend kan worden is illusie.

21. autysd

autysd Bewuste gebruiker

ik begrijp je punt
    -maar ik ben het niet met je redenering eens
    -je zoekt(psychedelica) of vind (openbaring), een ongewone ervaring, en geef er later, met je verstand duiding aan, meer is het niet

je zegt dat 'ervaren', waarbij je de reflexie met je 'verstand' uitschakeld, dichter bij de 'waarheid' kan zitten
    -ik beweer van niet, want zo een ervaren wordt niet 'bewerkt' zodat je hem als echter-puurder ervaart; dit op zich is ongewoon, en daarom gaat je verstand er later een 'bijgeloof' aan hangen, zoals de mens doet sinds hij bestaat; onverklaarbare verassende ervaring ? ...duiding nodig...maar dat verstand heeft die duiding niet...geloof-bijgeloof is geboren

je kunt datzelvde verstand later ook gebruiken om vast te stellen dat je bewustzijn gemanipuleerd was; van meditatie tot pillen...tot een charismatisch leider :wink:

22. Mindless

Mooie quote:

Alles wat gezegd wordt is al geen waarheid meer, puur om het feit dat het verstand opdeelt, interpreteert, vergelijkt, enzovoort. Het is altijd een (hopeloze) poging om waarheid te benaderen. Dat betekent niet dat we niet blijven proberen. :wink:

Over een ongewone ervaring heb ik het niet. Ik heb het hier over de allergewoonste ervaring die iedereen alreeds heeft en die op elk mogelijk moment te onderzoeken is.

Zie mijn tekst dus niet zozeer als een claim van: "de waarheid is hier te vinden", maar meer als een uitnodiging voor anderen om ook eens te kijken naar hun eigen ervaring. Ik ben niet geïnteresseerd in elkaars methodes weerleggen. Dat is een spelletje dat je eeuwig kunt spelen waarbij iedere partij wil winnen van de ander.

Dat jij dit (bij)geloof vindt is niet relevant voor waarheid zelf. Ook ik heb mijn meningen over dingen en die zijn hierin ook niet relevant. Op dat niveau heb je enkel relatieve waarheden (die van het verstand). Mijn voorstel: geef dergelijke meningen (tijdelijk) op en kijk naar het allergewoonste dat dan overblijft. Ik kan je zeggen dat jij zelf de absolute waarheid bent, maar dat is betekenisloos als het niet zelf gezien wordt.

23. autysd

autysd Bewuste gebruiker

-'Alles wat gezegd wordt is al geen waarheid meer'... vind ik ook

-'Dat betekent niet dat we niet blijven proberen.'...waarom ? het is hoogstens een persoonlijke ervaring, zonder meer; erover denken, laat staan erover praten mag, maar brengt je niet dichter bij de waarheid

-'Over een ongewone ervaring heb ik het niet. Ik heb het hier over de allergewoonste ervaring die iedereen alreeds heeft en die op elk mogelijk moment te onderzoeken is.'...dat was niet mogelijk; dat gebeurt met verstand, wat niet kan, waren we het beiden over eens :wink:

Laden...