1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe verward is verward? Wat is echt en wat niet?

Discussie in 'Nieuws en actualiteiten!' gestart door Casaan, 25 mrt 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Casaan

Casaan Bewuste gebruiker Tripreporter

Zojuist was op NPO2 een docu over een meneer uit Den Bosch. Hoe kijken jullie aan tegen zijn manier van denken?
    Wat gebeurt er in zijn wereld? Wat gebeurt er in jouw wereld wanneer je met deze meneer praat?
    Ik heb zo veel vragen wanneer ik dit bekijk, ik voel me verontwaardigd soms en tegelijk wil ik berusten.
    Wat zegt onze omgeving over hoe wij onszelf gedragen?

Deze documentaire liet mij worstelen met veel vragen over mezelf..... wat is wijsheid?

https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2019/maart/verward.html

Iskra, Mindless en Dirkjan vinden dit leuk.
  2. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Ik zit m nu te kijken, maar geen emoties bij mij.

Die man maakt het zichzelf gewoon heel erg moeilijk. Hij stalkt zelf de mensen in zijn buurt in plaats van dat hij zelf gestalkt wordt. Mensen vinden het niet leuk dat ze gefilmd worden en dat die filmpjes op internet geplaatst worden tezamen met tal van beschuldigen.

Deze man heeft hulp nodig maar zolang je geen echt gevaar vormt voor jezelf of je omgeving kunnen ze je niet dwingen om te worden opgenomen of iets dergelijks.

3. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

Heb deze gisteravond bekeken. Interessante docu.

Ik heb wel met deze man te doen. Maar ook met die buurtbewoners die met hem hebben te maken, al reageren ze imo soms compleet verkeerd op hem door agressief te worden, dingen te gooien en hem te gaan pesten. Van beide kanten heel veel onbewustheid. Uiteraard is deze man verward en paranoïde, maar vanaf zijn kant bekeken heeft hij alle reden om achterdochtig te zijn en wordt zijn paranoia steeds bevestigd.

Overigens heb ik denk ik wel enig idee wat het is om in dergelijke paranoia te leven. Meermaals toen ik bad ging bij trippen raakte ik in een staat waarin iedereen het op mij gemunt had. Dat voelde alsof ik in de film The Truman Show zat en iedereen op straat acteurs waren of zelfs undercover demonen. Ik zag ook overal drones vliegen. Waarschijnlijk waren het vliegtuigen, maar in mijn wereld waren het drones vermomd als vliegtuigen. De ogen van big brother. Een wereld compleet zonder privacy, net zoals de man in deze docu verteld. Op zich is het dan makkelijk om te zeggen, diegene zou het zichzelf niet zo moeilijk moeten maken. Maar zulke mensen leven in die wereld. Een state of mind met een soort lager bewustzijn, waar het reptielenbrein op veel vlakken dominant is over de neocortex (het hogere denken). Voor zo iemand zijn alle reacties van die buurtbewoners bevestigingen van wat hij al geloofd. Daarom kan ik eigenlijk maar moeilijk boos zijn op die man. Vanaf zijn perspectief is hij de enige die 'sane' is en leeft hij te midden van gekken die niet het oog hebben om te zien wat hij ziet. Meer begrip in zo'n denkwereld is nodig, maar is misschien wel onmogelijk voor mensen die nooit zo'n staat hebben meegemaakt.

Gedachten kleuren de perceptie van de wereld op een ingrijpende manier. Veel ingrijpender dan mensen zich vaak beseffen denk ik.

Laatst bewerkt: 26 mrt 2019
  4. acht.zes

Sorry @Mindless maar je raakt me weer helemaal kwijt met je lager bewustzijn en hoger denken. Bewustzijn is bewustzijn en denken is denken, er is geen hoger of lager in die context. Mensen die van zichzelf vinden dat ze 'hoger denken' en anderen het predikaat 'laag bewustzijn' opleggen plaatsen zich boven andere mensen en kijken op andere mensen neer. Dat is iets heel kwalijks, terwijl die zogenaamd 'hogere' spirituelen zichzelf hebben wijsgemaakt dat ze heel goed en spiritueel bezig zijn. Maar in werkelijkheid ga je voorbij aan het beginsel dat iedereen gelijk is en ben je je aan het vervreemden van je medemens.
    Deze man is gewoon ziek in zijn hoofd maar dat heeft ie zelf niet in de gaten en is het daar niet mee eens, dus laat hij zich niet behandelen en zal de rest van zijn leven tegen talrijke vervelende kwesties aanlopen die hij zelf heeft geschapen. Maar met lager en hoger denken heeft dat niets van doen.

Volgens mij is het zelfs van hetzelfde, denken dat de hele wereld je in de gaten houdt en denken dat je een soort van geevolueerde ubermens bent die hoger denkt of weet ik veel wat je je zelf wijsmaakt. Het zijn beide waanideeen in mijn ogen.

5. Mindless

Naja noem het dan niet 'lager' of 'hoger' bewustzijn, maar er is zoiets als 'sanity' imo. Dat gedachten neurotisch worden, tot in extreme mate, is imo wel degelijk een lager bewustzijn dan wanneer dat niet het geval is. Niet iedereen is gelijk hierin, natuurlijk niet. In essentie wel, maar daar gaat het hier nu even niet over. Deze man is in het dagelijks leven gewoon verward en kan niet normaal functioneren omdat zijn paranoia hem de baas is. Dat erkennen maakt mij niet een "hoger" iemand dan zo iemand. Bewustzijn is niet bewustzijn, denken is niet denken. Denken kan neurotisch worden en een resultaat daarvan zie je in deze docu. Alles gelijktrekken heeft niemand wat aan.

Ik heb trouwens zelf ook weleens last van een bepaalde mate van lager bewustzijn/neurose, waarin mijn gedachten mij de baas zijn. Uiteraard niet extreem zoals hier, maar mijn denken is zeker weleens neurotisch. Dus ik zie mijzelf zeker niet als hoger of beter dan iemand die mentaal niet helemaal gezond is. Er is niets mis mee om te erkennen dat het ene denken anders is dan het andere.

Volgens mij ben je aan het projecteren hier.

Ik bedoel met 'lager' nooit 'slechter'. Met 'lager' bedoel ik: verminderd. Minder alert, minder bewust, minder focus, et cetera.

De Dunne vindt dit leuk.
  6. acht.zes

We zijn het gewoon niet eens @Mindless, ik denk er gewoon zo over. Waanideeen zijn waanideeen, of dat nou deze man is die overal wat achter zoekt of dat het het stereotype nieuwetijdskind is die denkt dat ie een soort geevolueerde ubermensch is met paranormale krachten en/of hoger denken. Ik vind het allemaal bullshit als ik het vanuit de realiteit bekijk.
    Maar goed, zo lang je er niemand kwaad mee doet dan mag je van mij denken wat je wil. Maar deze man is gewoon heel erg irritant voor zijn omgeving, en ik kan me goed voorstellen dat zijn omgeving alsmede zijn woningbouwvereniging hem nogal beu aan het worden is. Daarnaast mag wat hij doet niet meer, zomaar alles en iedereen filmen en op internet plaatsen zonder toestemming van die mensen. Eigenlijk doet hij dus gewoon zelf waar hij iedereen van verdenkt, mensen/organisaties lastig vallen en stalken.

In welk hokje zou je mij trouwens stoppen? Lager denken, gewoon denken (als dat uberhaupt bestaat in jouw denkwereld, ik heb geen idee eigenlijk want in deze context gaat het altijd over lager of hoger en lijkt er geen tussenweg te zijn) of hoger denken? Ik ben wel benieuwd naar je antwoord.

7. Mindless

Jouw idee dat hoger bewustzijn betekent dat iemand een geëvolueerde übermensch is, is het grootste waanidee hier. Hoger bewustzijn = je meer bewust zijn van dingen. Onbewust door het leven gaan is niet een üntermensch zijn, het is slechts veel dingen op de automatische piloot doen. Je laten leiden door impulsen, reactief handelen in situaties, mentale projecties, et cetera.

Uiteraard is die man zeer irritant voor zijn omgeving en is het niet goed wat hij allemaal doet. Maar ik vind het interessant om me te verplaatsen in zo'n iemand. Voor hem zijn wij de gekken hier.

De Dunne vindt dit leuk.
  8. acht.zes

@Mindless
    Dat is helemaal geen waanidee. Dat soort mensen gedragen zich gewoon zo, dat is een feit. En jij hebt dat ook een beetje.

9. Avīci

Avīci Bewuste gebruiker

Heb de documentaire ook bekeken. Ik heb erg te doen met deze man en gun hem een nieuwe omgeving waarin hij de juiste begeleiding krijgt om alsnog iets van zijn leven te kunnen maken. Waarschijnlijk is hij in het verleden meermaals gekrenkt door buitenstaanders en heeft hij zichzelf altijd een loner gevoeld. Hij lijkt me intelligent en juist dat zit hem wellicht in de weg.

Overigens ben ik in de veronderstelling dat deze man niet eens zo ver van de waarheid zit, echter heeft hij dit wel voor de volle 100% aan zichzelf te danken. Hij wordt met argusogen bekeken, omdat mensen als de dood voor hem zijn. Hij is een spookrijder die denkt dat iedereen achter hem aanzit.

Ik kan overigens aardig wat respect voor zijn doorzettingsvermogen opbrengen. Zo lijkt hij aan meditatie te doen en beoefent hij een verdedigingssport Krav Maga. Hij probeer te ontladen, maar dit lijkt onmogelijk te zijn zolang hij in deze omgeving blijft existeren. En dat maakt het triest.

Interessante documentaire!

Albedo, Casaan, Iskra en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Mindless

@acht.zes
    Natuurlijk komt dat voor. Het ego corrumpeert alles, met name dat soort "spirituele" inzichten. Soms was mijn bewustzijn zo laag dat ik dat niet onderschepte. Maar dat betekent niet dat er niet echt verschil is tussen lager denken en hoger denken. Don't throw the baby out with the bathwater.

Dacht ik ook ja. Immers, er staat wel degelijk een buurman met een zaklamp in zijn ramen te schijnen bijvoorbeeld. Is dat dan wel helemaal "normaal"? De situatie kan natuurlijk ook niet beter worden met zulk gedrag van buren.

Viel me ook op. Het is niet zomaar een "gek". Maar een persoon die struggled met zijn issues en zijn best doet op zijn manier.

11. Avīci

Avīci Bewuste gebruiker

Precies. In zijn ogen is dit natuurlijk hèt bewijs dat hij in de gaten wordt gehouden. Maar aan de andere kant: wat zou jij doen als jouw buurman je constant aan het bespieden is middels een camera? Bij mij zouden de stoppen op een gegeven moment doorslaan denk ik. En dan ben je letterlijk onderdeel van zijn manie. Dat is heavy; ergens houdt het elkaar zeker in stand.

Hij is inderdaad niet gek, denk ik. Wel heeft ie goede begeleiding nodig.

12. Mezelf

Mezelf Bewuste gebruiker

Interessante docu @Casaan ! Ik heb hem nog niet helemaal afgezien maar dat ga ik zeker doen.

Vroeger had een goede vriend van mij echt exact dezelfde waanbeelden toen hij veel aan de speed zat. Hij vertelde mij vol overtuiging dat er verschillende mensen vanuit hun woning hem aan het observeren waren. Ik zag dan bijvoorbeeld gewoon een gordijn maar hij zag dat aan als een persoon. Gelukkig voor die maat van me was stoppen met speed hiervoor de oplossing. Maar wel precies de zelfde gedachtegang als deze man.

Zo is er iemand in mijn schoonfamilie ook gevoelig voor dit soort wanen/psychoses. Deze wist ons te vertellen verschillende baby's te hebben gemaakt en dat wij er zó 1tje uit konden kiezen. We hoefde het alleen nog maar een naam te geven.
    Waag het niet te zeggen dat dat niet kan want dan wordt zo'n persoon erg snel boos. Als je dan heel voorzichtig vraagt van: Hoe heb je in 2 maanden tijd 4 kindjes kunnen maken en wie is dan de vader? Dan zag je der wel denken van, huh? ehm ehm dat maakt toch niet uit, haal ze nou maar gewoon op!
    Heel bijzonder hoe de werkelijkheid van iemand zo verstoort kan raken.

@acht.zes Ik ben het voor een groot deel met je eens hoor maar je vergist je denk ik wel een klein beetje met wat @Mindless bedoeld met hoger en lagere bewustzijn. Hiermee wordt absoluut niet bedoeld dat hoger beter is dan lager. Hoger of lager "bewustzijn" is misschien ook een beetje verkeerd verwoord. Bewustzijn is wat dat betreft ook een vaag begrip en we weten eigenlijk nog niet eens wat bewustzijn precies inhoudt. Ik zou niet echt een betere bewoording weten maar het heeft er mee te maken dat je met je eigen gedacht in een vicieuze cirkel raakt. Waardoor wat je gelooft ook zelf in stand houdt zoals deze man overduidelijk doet. We doen dat allemaal in zekere zin alleen bij de 1 ligt het dichter bij de realiteit dan bij de ander. Interpretatie wordt vaak zwaar onderschat.
    Deze man creëerd door zijn wanen een situatie, waardoor zijn wanen deels waarheden worden. Deze enkele waarheden bevestigen zijn wanen waardoor hij nog erger in zijn wanen gaat geloven. Is triest, vooral ook omdat de fout bij hem zelf ligt. Je zal ook maar zo'n buur hebben :confused: Kan me de irritatie goed voorstellen maar heb ook wel weer te doen met deze man.

Er zijn inderdaad wel veel mensen die zich zogenaamd spiritueel noemen of zichzelf een "hoger bewustzijn"aanmeten en zich daardoor beter of boven een ander voelen. In werkelijkheid zijn dit natuurlijk juist de bekrompen mensen.

Albedo, Casaan, Avīci en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Iskra

Iskra Bewuste gebruiker

vroeger had je kinderen met een lading snot aan de neus hangen en die speelde gelukkig verder
    en je had kinderen die de neus gingen snuiten of het afveegden aan de trui.
    zo heb je nu mensen die met een lading onzin rustig verder praten en
    je hebt mensen die even naar de wc gaan om een scheetje te laten en dan beseffen van; oh shit waarom zei ik dat nou dan.

Zoals de buurtbewoners niet het besef hadden dat de man liefde en begrip nodig heeft ipv woede en angst.
    een meer bewust iemand zou zich in die man kunnen verplaatsen in plaats van angst voelen.

en dat op verschillende niveaus. zo zie ik ongeveer hoe iedereen meer of minder bewust is van alles.
    maar acht zes wordt volgens mij getriggerd als iemand beweerd slimmer te zijn of beter is.
    misschien kan je daar bewust van worden acht zes, als iemand iets beweerd betekend het niet dat jij dommer bent.
    een bewering is altijd iets van iemand zelf, zoals dit van mij.

voor de rest vond ik het een interessante man en ik had erg met hem te doen.
    de docu zelf vond ik matig gemaakt.

Casaan vindt dit leuk.
  14. acht.zes

Nou ja kijk, @Mindless doet nu net of ik die termen hoger/lager bewustzijn en denken verzonnen heb, maar het zijn toch echt de spirituelen zelf die hier continue over beginnen.

Hoger en lager zijn gradaties van iets, in dit geval denken en bewustzijn, waarin hoger voor beter staat en lager voor slechter. En die spirituele mensen plaatsen zichzelf in het hogere, en daarmee komt dat voor mij enorm hautain over, iets wat die mensen met een zogenaamd hoger bewustzijn niet eens beseffen. Ik vind het gewoon enorm arrogant overkomen, en het suggereert dat mensen die niet dat hoger bewustzijn hebben iets verkeerds doen, terwijl het niets anders is dan zo maar een hersenspinsel.

Ik heb gewoon slechte ervaringen met flink wat van die spirituelen die de neiging hebben om zichzelf op een voetstuk te plaatsen omdat ze zo bijzonder zouden zijn. En dat zijn ze naar mijn mening dus gewoon niet.

15. Avīci

Avīci Bewuste gebruiker

Hey, het is weer de 86 show.

16. Mindless

Jij ziet niet hoe jij steeds dezelfde projectie maakt. Ja, natuurlijk zijn er veel mensen die een gevoel van eigenwaarde halen uit spiritualiteit. Maar dit gebeurd bij letterlijk alles. Zo halen vele atheïsten weer een gevoel van superioriteit uit het niet geloven in een denkbeeldige god. Zij voelen zich beter/slimmer dan religieuze mensen. Maar omdat er (vele van) zulke mensen zijn, beweer ik toch ook niet dat atheïsme betekent dat je je per definitie superieur voelt aan anderen? Want dat is namelijk niet de werkelijkheid. Atheïsme betekent slechts dat men niet gelooft in god. Het zijn vervolgens ego's die hier een identiteit met superioriteitscomplex uit maken. Iets waar ik jou weleens op betrap.

En dat geeft niet. We hebben allemaal een ego en we geven er allemaal weleens aan toe. Maar doen alsof er geen geestesziekten bestaan en al het denken op hetzelfde niveau is, is naar mijn mening niet bevorderlijk.

17. acht.zes

Hoe kom je er bij dat ik een projectie maak? Jullie zeggen toch zelf dat jullie hoger denken en een hoger bewustzijn hebben, en daar heb ik een mening over, meer niet.

Van een superioriteitscomplex bij atheisten heb ik nog nooit iets gemerkt. Die heb ik nog nooit horen zeggen dat ze zichzelf 'hoger' vinden dan een gelovige.

18. Avīci

Avīci Bewuste gebruiker

86, je zit teveel in je ego. Ik denk dat dit een juiste constatering is. Nog een tripje er tegenaan, wellicht dat het je een inzicht verschaft.

19. acht.zes

Volgens mij zitten die spirituelen juist te veel in hun ego, maar goed. Deze discussie is trouwens al vaak genoeg gevoerd op dit forum en we gaan er toch niet uitkomen.

ontopic;
    Ik hoop dat die man ooit zal beseffen dat hij zelf de oorzaak is van dat zijn omgeving zo op hem reageert.

Casaan en Avīci vinden dit leuk.
  20. Mindless

Ik zeg dat er een hoger bewustzijn ís. En dat wij dat kunnen aanspreken. Ik zeg ook heel vaak dat ik in een laag bewustzijn zit, neurotisch denk, et cetera. Vandaar projectie. Jij projecteert je opvattingen op een hele groep mensen. Als je dit niet inziet, moet je hier wellicht eens wat op gaan reflecteren.

Are you serious right now? Soms hoeven dingen niet rechtuit gezegd te worden om gecommuniceerd te worden.

Jij ziet alleen groepen. Geen individuelen.

Edit: ik kap nu ook met deze zinloze discussie. Inderdaad al te vaak gevoerd.

21. acht.zes

@Mindless
    Dat zijn jouw gedachten, niet de mijne dus ik zie niet in wat ik daarmee zou moeten doen en/of reflecteren.

22. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Ik heb de docu maar een deel gezien. Dus over deze meneer kan ik niet helemaal oordelen.
    Toch wil ik even tegen de gedachte van acht.zes ingaan.
    JIJ bent degene die hoger bewust zijn als beter beschouwd. Dat is niet zo.
    Hoger bewustzijn is niet beter of maakt iemand niet slimmer/hoger iq. Je VOELT meer en bent je meer BEWUST van dingen, dat heeft niks met gradaties in goed of slecht te maken. Tussen hoge en lage bewustzijn zit verschil idd maar naar mijn mening is iemand met een hoger bewustzijn niet beter, slimmer, hoger, of wat ook. Zo moet je het helemaal niet zien denk ik.

Verder heb ik niet alle reacties hierna gelezen. De discussie wil ik mij dus niet mee bemoeien. Ik wilde alleen even wijzen op het feit dat ik echt denk dat er geen beter of slechter is als je een hoog of laag bewustzijn hebt.

23. acht.zes

@De Dunne
    Tja, dan hebben ze hun zelfbedachte termen een verkeerde naam gegeven, ik kan er niks aan doen dat 'hoger' synoniem is voor 'beter', 'belangrijker' en 'meer aanzien'.

Overigens zegt deze man op 31.57 minuten dat hij zelf dat 'hoger bewustzijn' heeft lol.

24. Casaan

Mooi topic toch?
    Ik gooi er even een quote van Einstein tegenaan:
    “A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?"

Ik doe er voor de lol nog een quote bij die hier ook mee samenhangt:

En daarnaast nog een random link die stom toevallig raakvlak heeft met de documentaire:
    https://bestrijdtcorruptie.jouwweb.nl/

8.6, Psychologisch gezien spreekt men over het reptielenbrein. Het overlevingsmechanisme dat in werking treed wanneer er geen mogelijkheid is om na te denken. In zekere zin is dat (denk ik) waar Mindless het over heeft wanneer hij spreekt over het lagere bewustzijn. Er is sprake van reactie zonder denken. In die zin is een primitieve reactie beter wanneer de hoofdreden overleven is. Snel handelen, dus zonder denken, levert een beter resultaat op bij gevaar. Wanneer dat systeem het overneemt kom je als individu in de problemen, je vergeet na te denken over je situatie en reageert instinctief en primair.

De term hoger en lager heeft denk ik niets te maken met beter of slechter, het heeft meer te maken met overlevingsmechanismen en overstijgende mechanismen. Afhankelijk van de situatie is het een of het andere meer van toepassing.

En ja, deze man houdt zijn eigen situatie in stand, zijn omgeving behandeld hem wantrouwend omdat hij zijn omgeving wantrouwt, de man is onvoorspelbaar door zijn paranoia. In mijn ogen voornamelijk omdat hij zich gedraagt op een manier die verband houdt met de situatie waarin hij denkt te zitten. Wanneer je hele wereld eenmaal een complot is dat zich tegen jou richt, waarom zou je dan nog iemand vertrouwen?

Moeilijke situatie.

Mindless en Avīci vinden dit leuk.
  25. Casaan

Ironisch genoeg vermoed ik dat dat gebeurt tegelijk met de dag dat zijn omgeving beseft dat ze bijdragen aan zijn gedrag.

Avīci vindt dit leuk.
  26. Mindless

Precies Casaan, dat bedoelde ik. :)

Uiteraard is niemand beter dan een ander, maar dat betekent niet dat er geen verschil in kwaliteit van denken kan zijn. Ik prefereer zelf ook mijn niet-neurotische gedachten boven mijn neurotische gedachten. Maar ik ben ook heel erg overtuigd dat wij niet onze gedachten zijn en mede daarom is het mogelijk om kritisch op gedachten te zijn, zelfs je eigen. Of dat mogelijk is voor zo iemand die al helemaal in zijn wanen is gaan leven is een tweede natuurlijk, maar diegenen die over dat onderscheidingsvermogen beschikken kunnen het imo maar beter toepassen ook en streven naar een zo hoog mogelijk bewustzijn. Niet om beter te zijn dan een ander, maar om ons allemaal naar een hoger niveau te tillen.

Avīci vindt dit leuk.
Azarius vaporizers and accessories
Laden...