1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoelang wachten met blowen na spontane kleine klaplong?

Discussie in 'Voeding, gezondheid, liefde, seks en relaties' gestart door Devid, 11 apr 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Devid

Devid Newbie

Hoi, ik ben 16 en heb dinsdag 9 april tijdens de middag een spontane kleine klaplong aan de bovenkant van mijn linker long gehad. Ik ben lang en dun en dat is waarschijnlijk de oorzaak, ook het regelmatig blowen heeft waarschijnlijk invloed gehad op mijn klaplong. Ik moest een nacht in het ziekenhuis verblijven voor de zekerheid om te kijken of het erger werd of niet. In de ochtend van woensdag werd er een foto gemaakt en was de long met 0,3 cm verder gescheurd (op de foto van woensdag was het 1,8 cm gescheurd.). Ik ga volgende week met school naar Antwerpen en we hadden al helemaal bedacht om daar lekker stoned te worden. En 4/20 komt er aan waar we ook goed willen gaan blowen. Alleen vraag ik me af of dat allemaal wel zo handig is nadat ik een klaplong heb gehad. Ik weet dat roken de risico op herhalen vergroot wat ik maar moet accepteren alleen vraag ik me af of het uit maakt of ik een week wacht met blowen of een maand of langer. Gaat het blowen volgende week mijn genezings proces van mijn longen belemmeren en de kans dat het niet geneest maar juist verder scheurt vergroten? Zijn er mensen die ook een klaplong hebben gehad en die hun ervaring er over kunnen delen?
    Dankjewel alvast.

2. Rivalrie

Rivalrie Belezen gebruiker

Je kan toch ook spacecake nemen ?

3. Mezelf

Mezelf Bewuste gebruiker

Ik heb zelfs 4 x een klaplong gehad. 7 a 8 jaar terug de eerste rechts, voor 1/3 ingeklapt. Toen met een drain laten herstellen voor 3 dagen in het ziekenhuis. Wees ongelofelijk blij dat dat nu niet bij jou hoeft want dat is echt drama!!
    Ongeveer een jaar later weer recht maar toen een hele kleine en toen met rust laten herstellen. Weer iets langer dan een jaar weer rechts en toen Mezelf laten opereren. Mijn long laten plakken door middel van het longvlies laten opwrijven waardoor deze aan mijn long blijft plakken en dus de kans groot is dat áls er weer een gaatje in mijn ontstaat toch een grote kans is dat mijn long goed blijft zitten.
    Dit ging twee jaar goed ik maar toen kreeg ik hem links. Deze meteen laten opereren en sindsdien nu bijna 3 a 4 jaar klaplong vrij.

Het vervelende van dit verhaal is dat ik na mijn eerste klaplong gewoon door ben wezen blowen en roken. Toen ik besloot om in ieder geval te stoppen met roken en dat ook goed lukte kreeg ik twee weken na het stoppen met roken mijn tweede klaplong. Zal wel toevallig zijn maar toch, dacht ik toen. Toen ik na de tweede klaplong ná bijna een jaar besloot om drastisch te minder met blowen kreeg ik mijn derde klaplong. Dit motiveerde me dus totaal niet om te stoppen met enige vorm van roken. Ik heb gewoon erg veel ongeluk gehad met de momenten dat ik de klaplongen kreeg en misschien had ik ze nooit gehad als ik gewoon gestopt was met roken. Maar er is ook maar een minieme verband tussen roken en klaplongen. Een veel groter verband is lange jonge slanke mannen krijgen en een klaplong. Dus zeg het maar....?

Wat wel heel belangrijk is, is dat roken in algemeen elke vorm van herstel in de weg staat. Niet perse meer of minder bij een klaplong maar elke vorm van herstel werkt roken niet mee. Natuurlijk blijft roken in wat voor vorm ook ontzettend slecht voor je longen.

Dus ondanks ik zelf eigenlijk helemaal niet er slim mee om ben gegaan raad ik je sterk aan om in ieder geval 6 weken na de operatie niets te roken want mijn ervaring zegt dat een klaplong minstens 6 weken te tijd nodig heeft volledig te herstellen. Bij mij duurde het bij twee klaplongen beduidend langer maar dat kwam weer duur zenuwschade door de operaties.

Sterkte in ieder geval en doe echt rustig aan. Niet tillen, sporten etc maar dat zullen de artsen je ook wel verteld hebben :)

acht.zes en Iskra vinden dit leuk.
  4. Devid

Devid Newbie

Dankjewel voor dit bericht. Ik ben net naar de longarts geweest en heb ook een foto gemaakt. Het gaat al een stuk beter en waarschijnlijk is de long nog maar 0,5 cm gescheurd of zelfs minder. Als ik zo jouw verhaal lees zie ik wel hoeveel geluk ik heb gehad qua grootte van de klaplong. De longarts zei dat ik 1/4 kans heb dat ik een herhalende klaplong ga krijgen. De arts zei ook dat bij mij het geval is dat ik minstens 2 weken rustig aan moet doen met alles. Dus ik betwijfel ondanks dat de klaplong best klein is dat ik in Antwerpen ga blowen. Misschien dat ik 1 of 2 jointjes ga roken (Ligt er totaal aan hoe ik me voel qua benauwdheid). Als alles goed gaat en ik geen pijn (wat ik nu al bijna niet meer heb trouwens) meer heb ga ik denk ik op 420 wel blowen. Ik denk dat ik sowieso wel de eerste paar weken het blowen ga verminderen naar misschien 1x per week of minder zelfs. Ik weet dat het risico op herhaling daardoor groter wordt alleen dat kan ik wel accepteren. Ik rook zelf geen sigaretten dus daarover hoef ik me geen zorgen te maken. Zoals jij ook zei ligt het ook vooral aan dat ik jong, dun en lang ben. Ik denk dat ik het dus maar rustig aan ga doen en in ieder geval niet de longen uit mijn lijf ga blowen.

5. Devid

Devid Newbie

Ja klopt maar daarvoor moet ik naar Nijmegen toe en woon zelf in Arnhem. En ik heb er geen tijd voor zeg maar.

Azarius vaporizers and accessories
Laden...