Hoge bloeddruk na ritalin

Gyahq

Newbie
Gebruik nu 150 mg per dag en mijn bloedruk was net 170/100
Moet ik me zorgen maken?

annihilation

Badass junkie
Koop een degelijke bloeddrukmeter en meet het thuis gedurende een week even na

gelijk bij opstaan
Midden op de dag
Avond voor slapengaan

170 over 100 is in mijn ogen gevaarlijk hoog om maanden/jaren mee door te lopen.
Vaak hebben wij een hogere bloeddruk wanneer we bij de huisarts zijn maar dit is wel hoog als je het mij vraagt.
Een te hoge bloeddruk is een echte sluipmoordenaar 🫠

Laatst bewerkt:

Kordie

DF-koning
Volgens mij zit de gezonde standaard bij een bovendruk rond de 120, en onderdruk rond de 80.
Koop een fatsoenlijke bloeddruk meter en test het thuis eens. Of er dan verschil in zit. Die kun je btw ook vaak lenen bij de huisarts.

Indien afwijkend;
Laat je niet afschepen met "het is stress".
Al zou het dat zijn > dan moet hij nog om laag, of nader onderzocht worden.

Mijn ervaring van eerder dit jaar is dat huisartsen vaak veel te makkelijk mensen afschepen onder de noemer stress. Of het zit tussen je oren. Of het is coping blabla.
Nader onderzoek wijst dan uit dat het toch wat anders is

OtherShore

Badass junkie
Gebruik nu 150 mg per dag en mijn bloedruk was net 170/100
Moet ik me zorgen maken?
Een hoge bloeddruk is een veel voorkomend bijwerking van Ritalin. Meestal is dat iets dat artsen goed in de gaten houden, maar artsen maken zich pas echt zorgen vanaf een bovendruk van 180 (volgens mijn psychiater). Daar zat je dus nog onder.

Als je continu zo hoog zit is dat wel een reden om te stoppen met de Ritalin, maar volgens mij was het maar een moment opname. Dus hou het in de gaten. Er is nog geen reden om je echt druk te maken.

annihilation

Badass junkie
Een hoge bloeddruk is een veel voorkomend bijwerking van Ritalin. Meestal is dat iets dat artsen goed in de gaten houden, maar artsen maken zich pas echt zorgen vanaf een bovendruk van 180 (volgens mijn psychiater). Daar zat je dus nog onder.
In welke context heeft deze psychiater dit gezegd?
Tijdens medicatiegebruik die bloeddrukverhogend werken of gewoon bloeddruk in het algemeen? Want daar zit nogal een verschil in.

Als je continu zo hoog zit is dat wel een reden om te stoppen met de Ritalin, maar volgens mij was het maar een moment opname. Dus hou het in de gaten. Er is nog geen reden om je echt druk te maken.

OtherShore

Badass junkie
In welke context heeft deze psychiater dit gezegd?
In de context van medicatiegebruik, specifiek in de context van methylfenidaat gebruik. Dus daarom gaat het denk ik ook op voor de TS. Kanttekening is wel dat je niet continu op 170 moet zitten, maar even kort is niet meteen een probleem.

Bovenaan