Honderden doden na tsunami

JewCookie

Wijs gebruiker
Honderden doden na tsunami

Uitgegeven: 18 juli 2006 09:04
Laatst gewijzigd: 18 juli 2006 13:01
JAKARTA - Op het Indonesische eiland Java heeft een tsunami meer dan 350 mensen het leven gekost. Dat bleek dinsdag uit een inventarisatie bij ziekenhuizen in het getroffen gebied.

Een tsunami, veroorzaakt door een aardbeving in zee met een kracht van 7,2 op de schaal van Richter, overspoelde maandag het eiland. De meeste doden vielen in het district Ciamis (184). Ook zijn er veel doden in de districten Tasikmalaya (97) en Cilacap (67).

Zeker 50.000 mensen zijn dakloos geworden, honderden mensen raakten gewond en 130 mensen worden een dag na de vloedgolf nog steeds vermist.

Vloedgolf

De aardbeving deed zich om 15.19 uur lokale tijd voor op ongeveer 240 kilometer ten zuiden van Pangandaran. Hierna volgde een vloedgolf van 1,5 meter hoog, zei seismoloog Hendri Subakti van het aardbevingscentrum van West-Java. Getuigen spraken van golven tot vijf meter hoogte.

Nederlanders

Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag weet nog niet of er Nederlanders zijn omgekomen. Er zijn berichten dat drie Nederlanders het leven hebben verloren, maar die zijn volgens een woordvoerster van het ministerie waarschijnlijk niet juist.

De honorair consul en twee medewerkers van het consulaat in de stad Bandung zijn naar de badplaats Pangandaran gereisd om na te gaan of de vloedgolf aan Nederlanders het leven heeft gekost.

Traceren

Volgens lokale media zijn twee Nederlanders gewond geraakt. De Nederlandse alarmcentrales hadden maandagavond nog vijf Nederlanders niet kunnen traceren die vrijwel zeker in Pangandaran waren, toen de tsunami toesloeg. Dat hoeft overigens niets ernstigs te betekenen, omdat het erg moeilijk is met mensen in het gebied in contact te komen.

caatje

Badass junkie
Bizar he! Ik had na die eerste nooit meer aan gedacht dat het nog wel eens kon gebeuren. Ik had er immers voor tsunami nr 1 ook nog nooit van gehoord.

Play_bunny

Wijs gebruiker
Het is echt heel vervelend voor de mensen die daar zijn en wonen.

Ik vermoed dat we het ergste nog niet gehad hebben, voor dit jaar, maar ook voor de komende periode.
De aardkorst is erg actief de laatste tijd, volgens mij komen er nog meer van dit soort berichten, misschien nog wel erger.

EDIT: Mijn broertje is gelukkig veilig :grin:

lot

Badass junkie
caatje zei:
Bizar he! Ik had na die eerste nooit meer aan gedacht dat het nog wel eens kon gebeuren. Ik had er immers voor tsunami nr 1 ook nog nooit van gehoord.

precies wat ik ook wilde zeggen :wave:

zo raar.. dat er aan de 'andere' kant van de wereld gewoon mensen doodgaan door de zee, en wij hier veilig zitten...

ik had er idd ook nog nooit van gehoord

lot

Badass junkie
minder snel..
we zitten midden op een schol/ aardplaat
(geleerd met AK dit jaar :wave: )

Intoxicated

Wijs gebruiker
Nederlanders hebben toch ook altijd met de zee gestreden...
Wij hebben nu alleen goede systemen om de zee buiten te houden.
Voorlopig zijn we veilig, denken we...

Play_bunny

Wijs gebruiker
Jakarta getroffen door aardbeving
JAKARTA - Een aardbeving heeft woensdag de Indonesische hoofdstad Jakarta getroffen. De aarde trilde gedurende tientallen seconden, meldden ooggetuigen. Volgens de Indonesische geologische dienst had de beving een kracht van 6,1 op de schaal van Richter. Het epicentrum van de beving lag 200 kilometer ten zuidwesten van de stad.

Gebouwen in de hoofdstad zwaaiden heen en weer. Onduidelijk is of er schade is aangericht en of er slachtoffers zijn gevallen. Eerder in de week had er voor de kust van Java een zeebeving plaats met een kracht van 7,7 op de schaal van Richter. De daarop volgende tsunami eiste zeker 550 levens op het eiland.

Bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/46761441/Jakarta_getroffen_door_aardbeving.html

vandaag alweer een aardbeving
Wordt weer afwachten :(

Bovenaan