Houdbaar?

IkWilGeenGebruikersNaam

Belezen gebruiker
Ik heb vandaag (dinsdag) 2 bakjes paddo's gekocht voor mij en een paar vrienden, ik kan ze alleen niet in de koelkast bewaren ivm men ouders. Ik laat ze deze nacht in men schuur verborgen liggen (rond de 5 graden) dus dat is wel goed, maar het word natuurlijk wel warmer overdag.

We zijn van plan om ze vrijdag te eten (wat precies de datum is wat op de bakjes staan), zijn ze dan nog goed eetbaar?

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
leg ze op een droge donkere plek, waar het niet al te warm word. in die schuur is t wel te doen.. leg de paddo's allemaal verspreid op een krant en zorg dus dat de paddo's elkaar niet aanraken, ik leg daarover vaak nog een krant om ze tegen licht te beschermen.

Als je het goed doet zijn ze binnen 2-3 dagen gedroogd en zijn ze een stuk langer houdbaar! in een bakje gaat het namelijk vrij snel schimmelen als je ze niet in de koelkast bewaart.

azgaza

Badass junkie
Het advies van dumpy is denk ik wel het beste op te volgen hier, zorg er ook voor dat het een koele plek is, kamertempreatuur is geschikt om paddo's te drogen, maar veel warmer is niet nodig, en ook zeker niet handig.

Als het overdag warmer wordt gaan ze zonder in de koelkast te staan waarschijnlijk gewoon schimmelen in het bakje, wellicht al vóór vrijdag. Dan is de kans op bijwerkingen in de vorm van maagpijn e.d. wat groter dan als ze nog vers zijn of als ze gedroogd zijn.

Ze drogen in 2-4 dagen meestal, dus als je ze nu ter droog legt zul je ze dan wel kunnen eten. En halfdroog.. kan je ze vast ook wel eten, en is de kans op schimmel alsnog kleiner, maar ik kan wel verzekeren dat dat echt nog smeriger is dan vers om op te eten.

IkWilGeenGebruikersNaam

Belezen gebruiker
Oke bedankt voor het advies :)

Ik heb ze allemaal op een krant gelegt (min 1 cm tussen ze) onder men bed (schuur niet genoeg ruimte) en daarop ook weer een krant. Ik hoop dat dit werkt :grin:

Nog 1 vraagje, moet ik nou elke dag de kranten verversen of maakt dat niet uit? :rolleyes:

Riel

Bewuste gebruiker
ik heb het met keukenrolpapier gedaan en die heb ik om de 2 dagen vernieuwd. is wel zo verstandig denk ik.

succes en laat je ouders het niet vinden! :openmouth: :mrgreen:

IkWilGeenGebruikersNaam

Belezen gebruiker
Riel zei:
succes en laat je ouders het niet vinden! :openmouth: :mrgreen:

Mwah kdenk niet dat men ouders zovaak onder men bed kijke dus das niet zo'n probleem. :sunglasses:

Nog één vraagje (sorry dak zo irritant ben hoor :rolleyes: ), ik laat ze dus vanaf woensdag 12 uur smiddags drogen en we gaan ze nemen op vrijdagavond rond 9 uur. Dit betekend dat ze maar 2 dagen en 9 uur hebben gedroogd...

Kunnen we ze dan al eten? Als ze misschien nog maar half gedroogd zijn?

azgaza

Badass junkie
Als ze niet rot zijn kan je ze best half-droog eten, de smaak zal wel vreselijk zijn dus dat zal wel even doorbijten zijn. Misschien als je keukenrol hebt kan je ze daar op leggen ipv kranten, keukenrol gaat namelijk veel sneller. Bij mij zijn ze vaak in 2 dagen wel droog.

IkWilGeenGebruikersNaam

Belezen gebruiker
Oke ik heb het krantenpapier vervangen met keukenrol nu (ze zijn al iets kleiner denk ik :grin: (of was het soms placebo :tongueout:)). De bovenkant van die paddos (die hoedjes ofzo :P) moet je ook gewoon drogen en eten toch?

phy

Bewuste gebruiker
pfft wat een gedoe allemaal! waarom heb je ze niet op de dag zelf gekocht? lijkt mij wat handiger :)

IkWilGeenGebruikersNaam

Belezen gebruiker
Tja ik moet woensdag donderdag en vrijdag hele dagen werken dus dinsdag was het laatst wanneer ik het kon halen :( Dichtsbijzijnde smartshop is ook half uur met de trein en dan nog een end lope dus ken ook niet ff snel hale ofzo :tongueout:

phy

Bewuste gebruiker
En natuurlijk had iedereen ouders en geen eigen koelkast :)
Nouja, hoop dat je een mooie trip hebt met je vrienden en ons mee laat genieten van je ervaringen!

Je zou een soepje van de paddo's kunnen maken (pas op dat het water niet kookt als je de paddo's er in doet!) tegen de smaak maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

IkWilGeenGebruikersNaam

Belezen gebruiker
Ja ze zijn al meer dan de helft gekrompen denk ik dus das wel mooi :grin: Als we ze morgenavond gaan eten schrijf ik daarna wel een eerste paddo trip report :tongueout: (als ie geslaagd is dan :grin: )

IkWilGeenGebruikersNaam

Belezen gebruiker
Nou de tijd is bijna gekomen :tongueout: Volgens mij zijn ze bijna helemaal gedroogd (ze knakken bijna helemaal af als ik er 1 knak, maar net niet helemaal). Ik ga nu richting mijn vrienden en het uitproberen :beer: Als het goed lukt maak ik een tripreport.

Bovenaan