1. Hey Bezoeker! Wil jij kans maken op €100 shoptegoed in de webwinkel van Azarius? Lees in dit topic hoe je met een foto mee kunt met de actie! Deze actie loopt tot en met 30 april, doe vandaag nog mee!
    Ontzet Notitie

I need my Benzo's NOW !!!

Discussie in 'Farmaceutische drugs' gestart door lysergine25, 22 aug 2007.

1. lysergine25

lysergine25 Badass junkie

De oorspronkelijke bijlage downloaden
    Mother’s little helper!

650.000 Nederlanders slikken dagelijks benzodiazepinen om hun angst- of slaapproblemen te bestrijden. Het slikken van deze middelen kost de Nederlandse gezondheidszorg ieder jaar zo’n 20 miljoen euro. Harddrugsverslaafden (25.000) en alcoholisten (350.000) worden in aantal ruim voorbijgestreefd door de benzoholics. Verborgen verslaafden zijn het. Ze stelen niet, liggen niet laveloos in een steeg en bezorgen niemand overlast. Ze krijgen hun ‘dope’ op recept en de dokter is hun dealer.

Benzodiazepinen (kortweg benzo’s) hebben zich vandaag de dag ontwikkeld tot een soort psychisch snoepgoed. Wat aanvankelijk een onschuldig receptje van de dokter lijkt, kan uitmonden in een geestelijke en lichamelijke afhankelijkheid. De Rolling Stones zongen in 1966 al over afhankelijkheid van valium, de bekendste benzodiazepine. Zij noemden het middel Mother’s Little Helper, de kalmeringpil die moeder door haar drukke dag helpt. Veel mensen grijpen naar benzo’s om een leegte in hun bestaan te vullen of juist om rust te vinden in een hectisch leven. Naast het risico op verslaving, lopen benzoholics een grotere kans op ongelukken en kampen ze met depressie, concentratie- en geheugenproblemen. Benzo’s lossen geen problemen op, maar maskeren ze. Het aanpakken van de onderliggende problemen is uiteindelijk het beste medicijn.

Wat zijn benzodiazepinen? Het is een veelgebruikte groep kalmerende en angstverminderende middelen. De meest gebruikte benzodiazepinen zijn oxazepam, temazepam en diazepam. Ze verschillen onderling in de tijd dat ze in het bloed aanwezig zijn (de halfwaardetijd). Benzodiazepinen stimuleren de GABA-receptoren in de hersenen. De werking van GABA is inhibitoir, dat wil zeggen dat het de werking van andere neuronen remt. Benzo’s werken dus remmend op de hersenactiviteit. Ze verminderen de gevoeligheid van het brein voor prikkels van buitenaf. Benzo’s dempen angst, maken rustig en laten je lekker slapen. Onder mensen met angststoornissen en slaapproblemen zijn benzo’s dan ook razend populair. Benzoverslaafde Frans (48 jaar) is al twintig jaar verslaafd aan de oxazepam. ‘Ik word mijn hele leven al gekweld door angsten. Benzo’s maken mij rustig en lekker suf. Ik pieker niet meer zoveel en leef in een soort van dichte, geruststellende mist. Een leven zonder oxazepam zou ik me niet kunnen voorstellen. Ik zou helemaal gek worden.’

De benzodiazepinen werden in de jaren ‘60 met veel enthousiasme op de markt gebracht omdat ze veel minder schadelijk waren dan de tot dan toe gebruikte barbituraten. Benzo’s leken de oplossing te bieden voor allerhande klachten als nervositeit, angst- en slaapproblemen. Vooral vrouwen klopten met deze klachten aan bij de huisarts, waardoor de benzo’s bekend kwamen te staan als een huisvrouwendrug. Met merknamen die tot de verbeelding spraken (Seresta, Dormicum, Euhypnos, Tranxene) werden benzodiazepinen op grote schaal voorgeschreven. Wat kon er mis zijn met pilletjes waar de rust vanaf straalt en die huisartsen zo royaal voorschrijven? In de jaren ‘80 ontstond er een tegenbeweging. Er zouden veel nadelen kleven aan dit psychisch snoepgoed, met name bleken chronische gebruikers niet meer zonder hun pilletjes te kunnen. Benzodiazepinen bleken net als alcohol, cocaïne en barbituraten verslavend te zijn. Het werd niet enkel meer als kalmeringsmiddel gebruikt maar ook als genotsmiddel.

Psychiater Koos Smit, werkzaam bij de Brijder Verslavingszorg in Haarlem krijgt veel te maken met patiënten die afhankelijk zijn van de benzodiazepinen. ‘Benzo’s kunnen zeer verslavend zijn. Ze werken het beste wanneer ze kortdurend en incidenteel gebruikt worden. Wanneer iemand in een zware crisis zit en in extreme mate last heeft van angst en spanningen kunnen benzo’s uitkomst bieden.’ Volgens Koos Smit mogen ze niet langer dan dertig dagen worden voorgeschreven om de patiënt voor een verslaving te behoeden. Langdurig gebruik kan sporadisch voorkomen bij patiënten met schizofrenie, obsessief compulsieve stoornis, manie en catatonie (het helemaal niet, of doelloos overmatig bewegen). ‘Tijdens gebruik van benzo’s ga je in een schemertoestand door het leven. De klachten die na het stoppen van de benzo’s naar boven komen, moeten via een andere weg opgelost worden’, aldus Koos Smit. Als je benzodiazepinen gebruikt, steek je dus tijdelijk je kop in het zand. Je bent even bevrijd van je angsten en onrust. Uit onderzoek van de Radboud Universiteit in Nijmegen blijkt dat benzodiazepinenverslaafden nog steeds forse psychische klachten hebben. Ze denken dat de pillen hen nog op de been houden, maar die voegen in feite niets toe. Ze zorgen na langdurig gebruik voor een nieuwe balans in het lichaam, waarbij de oorspronkelijke klachten niet verdwenen zijn maar slechts verdoezeld. Deze aangename schemertoestand werkt een verslaving in de hand.

‘Voor de patiënt is het heel belangrijk dat hij dat pilletje in zijn binnenzak heeft’, zegt Koos Smit. In die zin kunnen mensen geestelijk afhankelijk raken van de benzodiazepinen. Ze voelen zich meer op hun gemak als het middel binnen handbereik is. Het pilletje geeft ze houvast. Dit placebo-effect is kenmerkend voor benzodiazepinengebruikers. Slaapmiddelslikkers vertellen vaak opgelucht hoe zij binnen enkele minuten heerlijk inslapen – na het nemen van een pil die pas na twintig minuten in het bloed is opgenomen.

Naast de geestelijke afhankelijkheid is er ook een sterke lichamelijke afhankelijkheid te zien. Net als bij veel andere middelen verergert het middel de kwaal bij langdurig gebruik en geeft als ontwenningsverschijnsel de klachten in het kwadraat terug. Te veel laxeermiddelen slikken leidt tot obstipatie, te veel neusspray leidt tot een verstopt gevoel en een teveel aan benzodiazepinen leidt tot stemmingsveranderingen, angst en rusteloosheid. De eerste paar weken zal de benzoslikker beter slapen. Daarna leidt het slikken niet meer tot beter slapen maar wel tot lichamelijke afhankelijkheid. Als de benzoslikker na een aantal maanden gebruik opeens een avond overslaat, zal hij de slaap niet kunnen vatten. Het lichaam is afhankelijk geworden en de slaapfunctie is ontregeld, met slapeloosheid als gevolg. Wie stopt, krijgt zijn oude klachten terug, maar dan heviger. Het is dit zogenaamde rebound-effect dat benzo’s zo verslavend maakt. Koos Smit: ‘Tijdens langdurig gebruik van benzodiazepinen worden er extra receptoren aangemaakt in je hersenen. Stopt iemand plotseling met gebruik, dan beginnen al die receptoren te schreeuwen. De oorspronkelijke klacht krijgt de patiënt vervolgens in alle hevigheid terug. De stap naar de pil in doordrukstrip is dan snel gemaakt.’

Net als cocaïne, alcohol, gokken, is er maar een klein percentage dat aan de benzo’s blijft hangen. Wat maakt dat de ene benzogebruiker wel en de andere niet verslaafd raakt? ‘Het risico om afhankelijk te worden van benzodiazepinen is groot. Wel zie je dat bepaalde mensen er gevoeliger voor zijn dan anderen. De oorzaak hiervoor moet je zoeken in persoonlijkheidskenmerken en genetische factoren,’ aldus Koos Smit. In een onderzoek naar benzodiazepineverslaving zijn verschillende rattenfamilies bestudeerd. Er zouden rattenfamilies zijn die hevige afkickverschijnselen krijgen na het stoppen met benzo’s en andere families zouden nergens last van hebben. Ook is onderzoek gedaan naar kinderen van alcoholisten die zelf nog geen alcohol consumeerden en zij bleken benzodiazepinen vele malen lekkerder te vinden dan proefpersonen uit de controlegroep. Alcohol werkt voor een deel op dezelfde receptor als benzo’s. Alcoholgebruik en benzodiazepineafhankelijkheid blijken in de praktijk ook vaak samen te gaan.

Om geestelijke en lichamelijke afhankelijkheid te voorkomen mogen benzo’s alleen ingezet worden als remedie tegen een zware crisis, die gekenmerkt wordt door acute angsten en plotselinge extreme slapeloosheid. Dit voorschrift heeft echter veel stof doen opwaaien. Benzo’s verstoren je normale slaap. Je hebt geen REM-slaap meer, terwijl die nou juist de verwerking van emotionele problemen stimuleert. Mocht een dierbare overlijden dan is het beter niet direct naar de benzo’s te grijpen, maar de pijn gewoon te voelen. De REM-slaap is nodig om dit overlijden te verwerken. Tijdens de acute fase na een trauma mogen dan ook geen benzo’s worden voorgeschreven. Daarnaast zijn sommige deskundigen van mening dat benzo’s helemaal niet voorgeschreven moeten worden, omdat vervelende gebeurtenissen nou eenmaal bij het leven horen.

Accepteren van negatieve emoties en ze niet verstoppen met een pilletje, is ook het devies van het Twenteborg Ziekenhuis in Almelo. In dit ziekenhuis bevindt zich een kliniek die benzodiazepineverslaafden behandelt. Vroeger moesten ze behandeld worden tussen de alcoholisten en heroïnejunks, waardoor de drempel om af te kicken erg hoog lag. Het Twenteborg Ziekenhuis heeft een unieke aanpak ontwikkeld voor chronisch gebruikers van kalmeringsmiddelen. Ze krijgen gedurende tien weken groepsgesprekken, ontspanningsoefeningen en voorlichting, terwijl de dosering van de medicijnen langzaam wordt afgebouwd. Het blijkt zeer succesvol. Vrijwel iedereen die het programma volgt, redt het om de inname van de middelen af te bouwen tot vijfentwintig procent van de oorspronkelijke dosis. Heel diep wordt er niet ingegaan op de onderliggende problemen die soms bovenkomen. De boodschap is: zoek naar alternatieven voor het pilletje. Maak een wandeling, bel een vriend, ga iets leuks doen. ‘Dat is toch voor de hand liggend’, zal je denken! Voor de deelnemers aan de benzogroep is het nieuw.

Waarom blijven artsen zo massaal voorschrijven? Tijdgebrek, gemakzucht, onmacht zijn enkele van de verklaringen. Psycholoog dr. J. Couvée benaderde via diverse huisartsen 230 benzodiazepineverslaafden. Via hun huisarts konden ze een speciaal afbouwprogramma volgen. Tweederde van de benzoholics was na twee maanden clean. Ze waren lichamelijk en geestelijk afgekickt. Volgens Couvee ligt de sleutel tot dit succes in de actieve opstelling van de huisarts. Huisartsen moeten ervoor waken uit gemakzucht een herhalingsrecept uit te schrijven. Tegenstanders zeggen dat de patiënt zelf verantwoordelijk is. Maar je kunt je afvragen hoe verantwoordelijk een verslaafde nog is, die in schemertoestand door het leven gaat?

Kader:

Feiten over benzodiazepinen

Ouderen en vrouwen gebruiken de meeste benzodiazepinen: 45% van de recepten was voor personen van 65 jaar en ouder. Bij de mannelijke gebruikers is 35% 65 jaar of ouder, bij de vrouwelijke gebruikers is de helft ouder dan 65.
    De meest gebruikte benzodiazepinen zijn oxazepam, temazepam en diazepam.
    Een op de tien Nederlanders krijgt eens per jaar benzodiazepine voorgeschreven.
    Wereldwijd zijn er naar schatting 75 miljoen benzodiazepine-verslaafden.
    In Nederland overlijden jaarlijks 35 mensen in het verkeer ten gevolge van benzogebruik.
    Benzodiazepinegebruik leidt tot concentratieproblemen, geheugenstoornissen, hoofdpijn, vermoeidheid, een katerig of leeg gevoel, duizeligheid, depressiviteit en een verlaagd libido.

2. Telefoon

Telefoon Wijs gebruiker

haha .. zoo Stonie ga je nu ook al aan de benzos :P :wave: :rolleyes:

3. Imke

Imke Badass junkie

Dit is wel interessant. Sticky?
    Zelf begin ik er ook wel verslaafd aan te worden, maar het is wel makkelijker voor me nu.

4. Telefoon

Telefoon Wijs gebruiker

oeh das minder Savy .. kijk uit .. verslaafd worden is niet mooi.

5. pepito

pepito Bewuste gebruiker

en een hele nare verslaving wat betreft afkick/ontwenning....

6. pepito

pepito Bewuste gebruiker

Goed stuk, compleet en breed. Sticky!

7. Fat Freddy's cat

Fat Freddy's cat Belezen gebruiker

Valt wel mee hoor... is gewoon 3 dagen wakker blijven en neerliggen en dan ben je er lichamelijk[/] vanaf. Geestelijk is een ander verhaal, is me nog niet gelukt er blijvend af te blijven.

8. pepito

pepito Bewuste gebruiker

Ik heb wel mensen gezien met een onthoudingsinsult. Dat viel wel tegen. Denk dat het aan frequentie en hoeveelheid ligt....

9. jasper

jasper Wijs gebruiker

ik krijg al slaapproblemen als ik 4 dagen achter mekaar benzo's gebruik
    (niet heftig maar toch dat ik voel dat ik moeilijker en later in slaap kan geraken)

10. lysergine25

lysergine25 Badass junkie

Bron:

UvA ... wie moet ik even navragen
    Toestemming voor publicatie .... niet echt .

:hearteyes:

11. joint20

joint20 Experimenterende gebruiker

Ik ben gelukkig niet meer zo te spreken over Benzo's. Eerst vond ik ze wel chill om te gebruiken bij aantal dingen, presentaties voor de klas, of bij dates bijvoorbeeld, om zo de spanning beetje te verdoezelen.
    Maar ik merk dat ik er eigelijk meer een emotieloze zombie van wordt en dat ik dan juist weinig te zeggen heb.
    Maar heeel afentoe zijn ze nog wel chill :grin:

12. psilocybine

psilocybine Bewuste gebruiker

Indd dat is best kloten

13. speeseend

speeseend Wijs gebruiker

dia en oxa

Ik moet zeggen dat ik met diazepam geen moeite had / heb om te stoppen. Dit kan ik gerust een half jaar gebruiken en dan twee maanden niet of dan weer één, twee keer per week, om te slapen.

Oxazepam is wat anders. Alle negatieve effecten had ik ook! Zoals geïrriteerd gedrag, verhoogde hartslag, niet rustig meer na kunnen denken en ga zo maar door. Vandaar dat ik nu geen regelmaat meer hou met de inname. Dat verkleint de kans op negatieve effecten significant, bij mij.

Ik gebruik het nu zoals mijn lichaam & geest het bepaald. En dat gaat prima. Geen behoefte aan een hogere dosering, minder negatieve effecten.

Maar het blijft een feit dat je er beter met je fikken af kan blijven. Ik moet, wanneer het moment qua behandelplan daar is, er permanent vanaf zien te blijven. En dat kan nog wel eens moeilijker zijn dan ik het nu inschat door mijn ervaring met de diazepam.

14. Spor

Spor Wijs gebruiker

Benzodiazepine, ik heb de vragen, wie heeft de antwoorden ?

Hallo iedereen,

Ik was op zoek naar informatie over de stof benzodiazepine en kwam uit bij het topic “i need my benzo’s now”. Daarom leek het me een goed idee om mijn vragen hier te stellen, ook al is dit een drugsforum en gebruik ik het eigenlijk niet als drugs. Ik gebruik het om te kunnen functioneren. Ik ben niet onbekend met benzodiazepine, en al helemaal niet met drugs dus ik ken de algemene termen wel, maar tot voor kort gebruikte ik alleen oxazepam (seresta) om in te slapen en soms nitrazepam (mogadon) om in te slapen. Het werkte altijd gewoon zonder dat ik er een “actief” effect van had en heb me er dus verder ook niets bij afgevraagd.

Toen gebruikte ik ze alleen als ik ergens mee zat en moeilijk kon slapen. Nu is mijn situatie jammer genoeg heel anders en kan niet meer normaal functioneren zonder (niet vanwege een verslaving, maar vanwege alle nare gebeurtenissen om me heen) en probeer ik een beetje uit te vissen welke benzo voor welk moment geschikt is. Ik heb nog een shitload of oxazepam ( meer dan 250) en die doen hun werk wel prima, maar werken zo kort (moet er 5 per dag á 10mg slikken) bovendien word ik hier ook wel trager van (logisch ook want staat op de doos) maar dit is om die reden geen oplossing om voorlopig mee door te gaan. Omdat het er niet uit ziet alsof de situatie beter word en ik toch mijn dingen moet kunnen doen heb ik daarom deze vragen.

Ik heb nu zelf voor algemeen gebruik oxazepam, een “kalmerend middel”. Dit gebruik ik dus de hele dag door (niet stationair, ik pak er een wanneer ik paniek of stress op voel komen) en als de situatie om mij heen zich niet verergerd heeft dan doet hem dit meestal wel voor het inslapen / doorslapen. Als dat echter niet het geval is neem ik een temazepam (normison) van 20mg (capsule) voor het inslapen of wederom een nitrazepam voor het doorslapen. Uiteraard heb ik dan de volgende morgen weer het zelfde probleem met opstaan als ik de avond ervoor had met naar bed gaan. Vooral de nitrazepam duurt lang voordat deze is afgebroken (30 uur) en vroeg me af of er een “doorslaper” is die minder lang werkt… ?

Ook vraag ik me erg af hoe het zit met de hoeveelheden van de stof per pil. Ik heb zelf bijvoorbeeld oxazepam 10mg, en nitrazepam 5mg, terwijl ik het idee heb dat nitrazepam veel sterker is. Nou “weet” ik dus zeg maar dat er “kalmeerders”, “inslapers” en “doorslapers” zijn, maar vraag ik me nog af hoe het zit met bijvoorbeeld Diazepam. Van oxazepam bestaan 10 en 50mg pillen. Van diazepam 2, 5 en 10mg… Het doel zou het zelfde zijn (kalmerend) alleen zou diazepam tot 100 uur werken ipv de 6-8 van oxazepam. Ik vraag me nu dus af hoe het zit met de verhoudingen, want de lichtste oxazepam bevat evenveel van de werkende stof als de zwaarste diazepam. En is het verschil tussen 10 en 50mg alleen hoe rustig ik er van word, of is ook de duur verschillend ? Ik slikte er vroeger namelijk ongeveer 1 per maand, en nu al 5 per dag, maar kan me nog steeds moeilijk voorstellen wat voor problemen mensen hebben die tabletten van 50mg in een keer moeten nemen… ?

Verder krijg ik er erg moeilijk hoogte van welk midden wanneer verslavend is… Het loopt op verschillende sites uit een 2 weken tot 2 maanden voor verslaving optreed. En ook verschilt het per site of er verteld word of er steeds meer nodig is voor het zelfde effect. Uit eigen ervaring eigenlijk niet, maar ik wil het wel graag “zeker” weten.

Kort samengevat vraag ik me dus af:
    - welke benzo in welke situatie ?
    - hoe zit het met de verhoudingen van werkzame stof onderling ?
    - vanaf wanneer werken ze verslavend / hoe merk ik dat ?
    - heb ik nou eigenlijk steeds meer nodig voor het zelfde effect ?

Ik weet niet of het relevant is voor de vragen, maar ik blow ook iedere dag, om dezelfde reden, heeft dit enig extra effect ?

Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven 

Met vriendelijke groet, Yori

15. quotethemadraven

quotethemadraven Bewuste gebruiker

16. speeseend

speeseend Wijs gebruiker

Hey Yori,

Uit eigen ervaring kan ik je mede delen:

Diazepam (Valium) is op zich minder verslavend, het is meer een spierverslapper-sufmaker-doorslaper. Voor paniekaanvallen is het minder geschikt. In combinatie met Oxazepam (Seresta) kan dit wel een meerwaarde geven.

Oxazepam is behoorlijk verslavend. Zodoende heb ik mezelf aangeleerd om dit middel enkel tot mij te nemen indien niet anders kan. Zo zit er tussen mijn doseringen minimaal twaalf uur, meestal vier-en-twintig uur.

Een hoge dosering van Oxazepam (50mg.) heeft niet echt invloed op de werkingsduur. Dit blijft zo rond de acht uren zitten. Het zorgt alleen maar voor een versuffender effect.

Wanneer ik terugblik op mijn Seresta-gebruik, constateer ik dat de eerste keer 10mg. het beste heeft gewerkt. Dat gevoel was ronduit zálig. Het is later, bij hogere doseringen nooit meer zo ''lekker'' geweest. Een demper is dan voor mij de beste benaming. En dat heeft eigenlijk meer na- dan voordelen.

Je geeft zelf aan dat je eerst met 1x per maand en nu al 5x per dag slikt. Dit is niet voor niets. Ookal heb je er nu een goede reden voor, het zal uiteindelijk een probleem met zich meebrengen (kan namelijk tegengestelde werking krijgen met nog grotere angsten, agressie e.d.)

Praten is nog altijd de beste manier. Misschien eerst nog met Seresta's maar later zonder zodat je geen gedemte brein hebt en je emoties volledig bereikbaar zijn. Maar dat is natuurlijk zwaar. Een arts is zeer belangrijk om jou de juiste richting te wijzen.

in het kort:
    -diazepam op door te slapen - spieren te verslappen // oxazepam tegen angsten, spanningen. om rust te krijgen.
    -diazepam vijf mg. bestaat ook (de gele). de verhouding is 1 op 3 (ongeveer). dus voor dertig mg. oxazepam gebruik je tien mg. diazepam
    -direct verslavend, per persoon verschillend hóe. door gewenning merk je dat. je ziet die hoeveelheid mg. + keren qua inname hoger/vaker worden.
    -Ja, je zal uiteindelijk steeds meer nodig hebben. zeker wanneer je het binnen acht uur inneemt.

Succes!!

Nb.) dit zijn dus mijn ervaringen, het kan zijn dat dit met jouw werkelijkheid verschilt!

17. quotethemadraven

@ Speeseend
    Daar heeft ie meer aan dan die halve bibliotheek, kan me er ook weinig bij voorstellen bij een angstaanval.
    Maar is het niet uitzonderlijk dat een arts zo wisseld in zijn behandeling en verschillende benzo's door mekaar voorschrijft? Ken wel een paar mensen die een milde langwerkende voor de dag en een inslaapmiddel voor de nacht kregen voorgeschreven. Maar dingen als Mogadon en valium en seresta... Is dat niet een beetje met vuur spelen? Hoelang kan je zo blijven functioneren zonder lichamelijke gewenning?

18. speeseend

speeseend Wijs gebruiker

Hey Raaf,

Uiteraard speel ik met vuur. Maar indien je een vuurtje nodig hebt, dan kan je dit 't beste op zo'n veilig mogelijke manier aanmaken.

Mijn lichaam zal ongetwijfeld een bepaalde mate / vorm van gewenning hebben. Maar godzijdank niet in dusdanige mate dat ik totaal buiten de maatschappij sta. Ik werk gewoon, heb een goed dag-nacht ritme enzovoorts.

Vergeet niet dat ik voor negen jaren aan de Heroïne heb gezeten. Nu, zo'n anderhalf jaar niet meer aangeraakt. Dit dankzij een goed team van artsen die het belang van mij vóór hun beperkingen inzake het voorschrijven van bepaalde medicatie, voorop hebben gezet.

Wel zal die afweging per patiënt verschillen, lijkt mij.

Overigens krijg ik de Valium niet meer. Ik heb dat tot een flinke hoeveelheid opgespaard en om die reden (voorzorg) het goedje van de receptenlijst laten schrappen. Zo gebruik ik het af en toe. Ik voel me daar NU beter bij dan dat ik een paar pilsjes achterover giet (behoefte tot vertroebelen blijft helaas tot nu toe nog aanwezig).

Groet,

De eend

19. quotethemadraven

K , je komt terug van een lange reis, ik snap het.
    Als die artsen jou geholpen hebben, en je bent er tevreden van dan zijn ze idd goed . Maar de controle op voorschrijf gedrag hier in belgië is een lachertje. T'is de farmaindustrie die met vlag en wimpel bepaalt wat en wanneer er verkocht word. Laatst nog een arts weten vrijspraak krijgen omdat ie rond de 350 000 stuks rohypnol had voorgeschreven over een periode van X aantal jaar.

20. raizeredge

raizeredge Wijs gebruiker

hee luitjes al die dingen ken je tog alleen op recpet krijgen of ook gewoon in de aphoteker

21. rich28

rich28 Experimenterende gebruiker

22. Spor

Spor Wijs gebruiker

Hallo iedereen, Bedankt voor de reacties en sorry dat ik pas zolaat weer terug reageer...

Intussen is mijn gebruik er vind ik enigsinds beter op geworden, het is heel anders; ben gestopt met het oxazepamgebruik omdat ik inderdaad merk dat dat verslavender werkt. Als (is het voor mij) wel bullshit dat ze zo verslavend werken, want ik nam er eerst soms een om te relaxen, toen van de een op de andere dag 3 - 5 per dag, dat heb ik een maand lang zo gehad en toen overgestapt op Xanax (alprazolam) 0,5 mg. Dit ongeveer een weekje en toen had ik ze overdag niet meer nodig. Als het nodig is heb ik voor de kleine gevalleen een xanax bij me en voor de ergere gevalleen een oxazepam... Beide in een maand pas 1x nodig geweest. Verder meestal voor het slapengaan een temazepam 20mg (laatst perongeluk 100 van gekocht:P) en die doen het prima...

Vind dus zelf wel dat het er iets op vooruit is gegaan, al blijft het natuurlijk geen permanente oplossing. Vind het wel prima dat ik ze overdag neit mer zo veel gebruik, maar merk wel dat als ik eens probeer zonder een temazepam te slapen dat dit moeizamer gaat. Verder heb ik van geen van de "negatieve" bijwerkingen ondervonden. Zoals afzwakking van emoties, lusteloosheid, en al die crap. Voel me overdag gewoon normaal, hooguit soms wat moeite met opstaan, maar dat heb ik altijd al...

23. speeseend

speeseend Wijs gebruiker

Dat is goed nieuws.

Tja uiteindelijk zal alles even makkelijk óf even moeilijk gaan. Indien lichaam en geest op één lijn komen, dan is veel mogelijk. Anders kan het een aardige struggle worden / zijn.

Ik hoop voor je dat de goede lijn voort mag duren!

Groetjes,

de eend

24. joint20

joint20 Experimenterende gebruiker

Benzo's worden verslaafend als je het meerdere dagen achter elkaar gebruikt.
    Normaal gesproken krijg je onbewust de hele dag te maken met stress en spanning, deze spanning is heel normaal het houd je namelijk scherp.
    Het gebruik van benzo's neutraliseert deze spanning voor een groot deel.
    Waneer je dan meerdere dagen achter elkaar gebruikt en dan opeens stopt, dan komt deze 'normale' spanning weer terug.
    Omdat je deze prikkels paar dagen hebt onderdrukt hebt ervaar je het als een nieuw ongewoon negatief gevoel, en dat lijd dan weer tot opnieuw gebruik.
    Maarja, deze meds zijn ook bedoelt om extreme spanning en angst te onderdrukken en niet om de normale prikkels te verdoven.

25. speeseend

speeseend Wijs gebruiker

duidelijk geschreven hoor!

26. Spor

Spor Wijs gebruiker

Jammer genoeg alleen op recept... en mijn dokter is niet bepaald vrijgevig met die zooi

27. Fleudertje

Fleudertje Newbie

Dit is wat ik vanavond naar mijn inmiddels goede behandelaars heb gestuurd. Ik ga vanaf 17 oktober in een detox omdat ik al meer dan 10!! jaar Temazepam slik. Ik ben inmiddels zelfstandig gestopt met Librium 40mg en Seroquel (geen benzo, maar ook troep, vind ik) afgebouwd naar 50mg.
    Maar de Temazepam is heeeel wat anders.
    Wellicht wat lange post, maar voor mensen die licht denken over benzo's of mensen die graag hulp willen voor hun afhankelijkheid is het misschien wel goed om te lezen.
    Begrijp me goed, ik veroordeel niemand! Het leven gaat zoals het loopt en ik ben ook geen makkelijke :P

Ach, als we toch bezig zijn met de materie, kan ik jullie ook wel op de hoogte houden van de afgelopen dagen.
    Door de weekverstrekking kom ik er achter hoe achteloos ik de afgelopen jaren ben omgegaan met Benzodiazepines. Het verkrijgen van toegang tot een herhaalreceptje via internet, waar niet gecheckt wordt door zowel de psychiater dan wel de apotheek over wanneer de medicijnen eigenlijk weer mogen worden verstrekt aan patient is een doodsteek voor een ieder die afhankelijk is geraakt aan de pammetjes. Het is voor patient, die inmiddels een zware afhankelijkheid heeft opgebouwd, onmogelijk geworden om zichzelf nog een halt toe te roepen. Integendeel, als het even slechter gaat met patient wordt er nog meer voorgeschreven, zoals bij mij het geval was. Seroquel om zogenaamd de Temazepam af te bouwen, maar de Temazepam gewoon door blijven verstrekken. Door omstandigheden ooit een keer librium voorgeschreven gekregen; dit recept werd ook maandelijks herhaald.

Dat de hoeveelheid bij mij nog enigszins meevalt, is volledig te wijten aan mijzelf. Ik denk dat als ik 80mg of meer had gewild, ik daar ook allang op had gezeten.

Maar, wie vrij van zonden is, werpe de eerste steen. Dus ik zie dit als een leerproces, persoonlijk, maar ook vanwege ons werkgebied.
    Door jullie interventie tot op heden ben ik me nu stap voor stap aan het losweken van jarenlange onoplettendheid en desinteresse bij mijn vorige behandelaar.
    Ik ben dan ook van plan om voor, tijdens en na mijn opname een videodagboek bij te houden.

De nacht van maandag op dinsdag en dinsdag op woensdag had ik geen Temazepam in huis. Te veel daarvoor genomen, dus op. En nog niet gewend aan het feit dat als je een gil geeft, je weer binnen no time met een zak vol pillen bij de apotheek weer wegloopt.
    Eigen schuld dikke bult en heel goed dat alle deuren zich sluiten. Want als je eenmaal afhankelijk ben, volgt er de schaamtevolle vertoning van verslavingsgedrag. Eerst mijn huis tot het laatste laatje, de laatste zak van jassen etc. overhoop gehaald. Dan volgt het nadenken. In je hoofd ga je iedereen langs die evt. nog wat in huis zou kunnen hebben. Gelukkig niemand die in mijn vriendenkring met hetzelfde probleem kampt, maar op dat moment weet je het al; dit wordt hel.

Ontwenningsverschijnselen; lichamelijk: zweten, slecht zicht, je hoofd voelt alsof het vol zit met watten, slecht horen, spiertrekkingen, krampen, overgevoeligheid voor licht en geluid.
    Psychisch; paniekaanvallen, nachtmerries, dromen waarin de pillen constant voorbij komen en als je wakker wordt weer een paniekaanval, want in je droom had je genoeg pillen, maar de naakte waarheid is anders. Geagiteerdheid, kort lontje, niet weten wat je eigenlijk denkt, waarom je denkt. Prioriteiten niet op een rij. Niet meer eten, alleen drinken (geen alcohol, daarvoor heb ik en Refusal, maar ik kan jullie vertellen, het laatste wat je wilt is drinken, want je hebt geen middelen om de afkick weer te "begeleiden".). Op de automatische piloot het huishouden doen zover mogelijk. Mijn katten dwingen mij door te zeuren over eten, om naar de supermarkt te gaan en hun eten te geven. Geen zorgen, zij komen niets te kort hoor!

Veel in bed liggen, ondanks dat dit juist niet moet, want je moet jezelf eigenlijk moe maken door bijvoorbeeld sporten, wandelen, frisse lucht, noem maar op.
    Maar de griepachtige verschijnselen nemen de overhand en het enige wat je wilt is in een veilige omgeving, in bed, de dekens over je heen en hopen dat er betere tijden komen.
    Op de dag (vandaag) dat je de weekverstrekking bij de apotheek kan ophalen word je al vroeg wakker, trillingen, beven, flitsen door je hoofd, spiertrekkingen.
    Dan bij de apotheek de "medicijnen" ophalen en zien dat het voor je gevoel veel minder is dan vroeger. Het is niet minder dan vroeger, maar het lijkt zo. Je geest gaat met je aan de haal.
    En bang zijn om toe te geven aan die craving, want anders zit ik volgende week weer zonder, voordat ik weer "kan" halen. Niet dat dit nu bij mij het geval is, want de tijd die verstreken is tussen het begin van de weekverstrekking en opname is erg kort.

Ik ga nog steeds vol motivatie naar de detox, duimen dat het daar afgebouwd wordt op verantwoorde wijze. En ik kom toch ook weer tot inzicht dat het niet binnen een week klaar is.

Bijgevoegd een link met veel informatie die ik verhelderend vond. Het is een grote lap tekst, dus je moet er wel doorheen, maar alleen al scrollen gaf mij veel nieuwe inzichten.
    http://www.benzo.org.uk/manual/bzcha03.htm#24

28. Realities

Realities Belezen gebruiker

Ik vind Lormetazepam ( Loramet/Noctamid) 2 mg wel een goede benzo om door te slapen en niet met een kater wakker te worden, de halfwaardetijd is ongeveer 8-10 uur, dus als je die tijd slaapt dan word je minder suf wakker dan bij nitrazepam ( Mogadon) of flunitrazepam.

Alprazolam en Lorazepam vind ik de beste benzo's tegen angst en stress overdag en om nog te kunnen functioneren.

Alprazolam komt in 0.25, 0.5, 1 en 2 mg tabletten.
    De 0.5 vind ik ideaal , de gulden middenweg, oftewel 1 mg, 3 x daags

Lorazepam ( Temesta ( Expidet) komt in 1 en 2.5 mg. Ik vind de Expidet tabletten wel handig, werken iets sneller dan de 'gewone' en 1 mg 3 x daags lijkt me geschikt. Maar je kan ze ook breken, dan heb je 0.5 mg of 1.25 mg

Alprazolam 0.5 mg= Diazepam 10 mg
    Lorazepam 1-1.50 mg = Diazepam 10 mg
    Oxazepam 15 mg = Diazepam 10 mg
    Nitrazepam 5-10 mg - Diazepam 10 mg
    Clonazepam 0.5 mg - Diazepam 10 mg
    Bromazepam 9 mg - Diazepam 10 mg

29. consciousness

consciousness Newbie

Ik neem heel af en toe oxazepam, omdat ik die over heb van een paar jaar geleden. Laatst kon ik niet slapen vanwege hoofdpijn (maar die medicijnen daarvoor waren op) en nam ik er 2 (volgens mij is dat 20 mg uit m'n hoofd). Ik had maar tijd om 7 uurtjes te slapen of zo. De volgende dag voelde ik mij wat verward, en herinnerde mij ook dingen verkeerd/mijn geheugen werkte niet helemaal goed. Op de bijsluiter staat ook dat je last kan krijgen van geheugenproblemen bij minder dan 8 uur slaap. Dus voor mij geen benzo's meer als ik niet uit kan slapen! :wink:

30. hee luitjes al die dingen ken je tog alleen op recpet krijgen of ook gewoon in de aphoteker

31. Tijdloos

Tijdloos DF Staff Medewerker Moderator

Klopt alleen op recept verkrijgbaar. Als je bijvoorbeeld last van angsten / epilepsie / etc hebt. En volgens de regels niet langer dan x aantal weken maximaal achterelkaar, op uitzonderingen na :wink:

32. dronecast

dronecast Experimenterende gebruiker

hoeveel doosjes schrijft jullie doktor jullie max per keer voor en hoeveel mag hij max . voorschrijven ( doosjes zelf )

33. Tijdloos

Volgens een bevriende arts is de regel 1 maand, met eventueel herhaal recepten die je dan ook pas na 1 maand kan ophalen. Niet elke apotheek/arts handelt zo maar strikt is het wel de (nieuwe inmiddels al wat ouder eigenlijk) regel bij artsen/apotheken.

34. LilNerd

LilNerd Experimenterende gebruiker

Misschien een oude topic openen maar lees berichten dat sommige mensen zeggen dat benzo afkick niet zo erg is.

Zit je aan de Oxazepam Temazepam enz oke, dan snap ik het, maar er zijn mensen zoals ik zelf waar ik veel spijt van heb die verslaafd zijn aan Flunitrazepam, Lormetazepam, 200mg Valium in 1x weg op een avond, maanden lang.

Geloof mij, de afkick hiervan is alles behalve onschuldig!

35. Tijdloos

Terechte waarschuwing..

Ben daar ook geweest , nu andere groep incidenteel om te slapen.

Afkick ging langzaam en vooral erg lastig / klote als je veel gebruikt vooral de 'sterkere' benzo's als flunitrazepam , diazepam,flurazepam etc.

'Geniet' met mate , hoewel er veel (rond de 310.000 benzo gebruikers in NL via dokter recept) mensen zijn die het nodig hebben voor iets.

36. Mindless

Mindless DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Verraderlijk spul die benzo's ja. Jaren geleden heb ik zelf dagelijks Rivotril (Clonazepam/Klonopin) gebruikt. Ik heb zelf chronische hyperventilatie en in die tijd had ik het heel erg (nu is het bijna niet meer te merken). Mijn vader heeft zijn hele leven al last van zijn rug en dit is soms extreem pijnlijk voor hem. Het is een zenuwprobleem en hij krijgt daarvoor van de dokter Rivotril voorgeschreven. Destijds heeft hij me ook eens een pilletje gegeven omdat het spul je ook kalmeert. Dit werkte hartstikke goed en zolang ik het nam kon ik praktisch normaal ademen in plaats van constant naar adem te snakken en pijn op de borst te hebben. Je kan je wel voorstellen dat ik vaker zo'n pilletje wilde en omdat normaal voor hyperventilatie geen benzo's voorgeschreven worden, kreeg ik ze van mijn vader. Dat was overigens geen probleem, want hij had potten vol met die dingen... Maar goed, ik merkte natuurlijk al snel dat mijn emoties enorm werden afgevlakt door de clonazepam en ik er een ander mens door werd. Botte opmerkingen tegen anderen en gewoon nergens meer om geven en zo. Uiteindelijk was ik dat na een jaar ongeveer zo zat dat ik er helemaal mee ben gestopt. Nog allemaal dingen geprobeerd tegen de hyperventilatie waarvan niets hielp behalve uiteindelijk meditatie.

Maar goed, mijn vader is al die jaren dagelijks(!) clonazepam blijven gebruiken. Vreemd genoeg komt hij niet emotioneel afgevlakt over. Maar toch, hoe goed kan dit zijn? Ik heb 'm al gezegd dat 'ie in plaats van clonazepam wiet olie kan gebruiken tegen de zenuwpijn in de rug, maar hier wil hij allemaal ook niet mee opschieten. Wiet is immers een echte drug, clonazepam is een medicijn... -_-' Ik schrik er werkelijk van dat er honderdduizenden Nederlanders dagelijks deze rotzooi gebruiken. Aan de ene kant ook weer niet, omdat dokters zo makkelijk gewoon even wat pilletjes voorschrijven. Dan is het allemaal opgelost toch? Beetje jammer allemaal.

37. Medic

Medic Donateur Donateur

Een arts mag in principe een jaarrecept voorschrijven voor welk middel dan ook.
    De apotheek mag in de regel maximaal voor 3 maanden afleveren, als de arts dat zodanig voorschrijft.
    Ga je op vakantie dan mag de apotheek voor maximaal een half jaar (6 maanden) aan je afleveren, heb je de medicatie voor langere tijd nodig, dan kan dat niet door de Nederlandse verzekeringen, die vinden dan dat je dan beter in het buitenland verzekerd kunt zijn.

Nieuw protocol van huisartsen is eigenlijk dat een benzo in bepaalde gevallen gegeven kan worden als psychopharmacum, het advies naar de huisartsen luidt: geef oxazepam of temazepam kortdurend, maximaal voor 10 dagen.

Tegenwoordig wordt er zeker door huisartsen en voor nieuwe patiënten minder benzo's voorgeschreven en voor kortere periodes. De redenen laten zich raden.

Maar, een arts mag hiervan afwijken. Mag...

38. Liesette

Liesette Bewuste gebruiker

Hieperdepiep hoera de meds zijn binnen ik ben best wel onder de indruk van de kwaliteit van alles.
    Niet dat ik al een benzo junk ben maar af en toe heb ik medicijnen nodig die alleen een arts of psychiater wil voorschrijven. Kan er wel een jaartje mee toe gelukkig, sinds het verzonden was iedere dag aan de Xanax tegen de angsten van de douane etc etc ....

Lorazepam
    Xanax
    Valium
    Zolpidem
    Modalert Modifinil

shit ik ben er eentje vergeten waarschijnlijk de knaller der knallers

:hearteyes:

39. Medic

Medic Donateur Donateur

Pas je op Liesette?

Dergelijke verschillende voorraden helpen snel gewenning en tolerantie in de hand.

40. transformated

transformated Donateur Donateur

Ik ga nu stoppen voor een tijdje want het begint uit de hand te lopen. Hopelijk krijg ik niet teveel last. Want ik heb bijna dagelijks last van slaapverlamming en realistische nachtmerries soms als ik uit die nachtmerrie ben dan denk ik dat ik wakker ben, maar nee dan krijg ik weer 1 en soms zijn het er meerdere achter mekaar. Als ik soms roep (als het lukt) in me nachtmerrie van angst kan me vader me horen en maakt ie me wakker maar dan ben ik meestal nog zo 5 seconden tot 1 minuut niet echt wakker. Heb al verschillende slaapmedicatie geprobeerd maar het helpt er niet tegen, het helpt gewoon voor langer te slapen.

Deel Deze Pagina