1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

In je eigen kracht blijven.

Discussie in 'Spiritualiteit' gestart door Iskra, 8 aug 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Iskra

Iskra Bewuste gebruiker

Ik zat vandaag in een soort van wachtkamer. Ik voelde mij goed en in mijn eigen energie, terwijl er zelfs nog andere mensen waren. Toen kwam er een ander iemand bij zitten in dezelfde ruimte. Gewoon een vrij normaal ogend iemand. Maar opeens voelde ik me totaal niet meer open en in mijn eigen energie. Ging in mijn hoofd zitten etc.

Ik heb dat in andere situaties ook. Als iemand niet open voelt dan kan ik niet in mijn eigen energie blijven.

Hoe blijf ik in mijn eigen kracht?
    Iemand tips, oplossingen?

acht.zes en Mindless vinden dit leuk.
  2. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

Merk dit zelf ook weleens. Ik denk dat het een kwestie is van in je eigen energie blijven en dat zulke momenten dan een soort tests zijn. Maar het is soms gewoon moeilijk ja. Sommige mensen hebben een hele zware negatieve energie.

Zonder dit soort tests zou onze waakzaamheid ook niet op de proef gesteld worden. Al is het natuurlijk niet leuk als het niet lukt om je eigen energie te behouden en dat je dan dus de negativiteit van een ander overneemt. Kwestie van vallen en opstaan denk ik. Denk trouwens ook niet dat het verkeerd is om toch iets van een soort schild te hebben voor dat soort momenten. Zet jezelf anders even 'dicht' wanneer je zo'n erg negatieve energie voelt. Al is dat ook weer makkelijker gezegd dan gedaan.

acht.zes en Iskra vinden dit leuk.
  3. Iskra

Iskra Bewuste gebruiker

Ik was vanochtend aan het hardlopen.
    Onderweg kwam ik een man fietsend met een hond tegen. Ik voelde zijn open energie en hij de mijne ook. We hadden even kortstondig een connectie. Even later zag ik op een afstandje een gezin wandelen. Ik voelde mij gelijk alweer gesloten worden. Dus ik dacht; oké ik ga mijzelf even dicht zetten en daarbij gewoon voorbij te rennen zonder iets te willen voelen. Toch was ik nieuwschierig en keek ik even of mijn gevoel klopte, en inderdaad ze keken nogal nors voor zich uit.

Dus dat "dicht zetten" hielp in deze situatie heel goed.
    Dankjewel Mindless.

Toch vraag ik mij af hoe ik dat zou moeten doen als er wel een interactie plaats zou moeten vinden.

NiandraLades en Mindless vinden dit leuk.
  4. Mindless

Door mijn (over-)gevoeligheid ben ik van jongs af aan soort van gedwongen geweest mezelf standaard op 'dicht' te zetten om mezelf te beschermen tegen teveel impulsen van buitenaf. Pas in de laatste jaren ben ik bezig met experimenteren mezelf 'open' te zetten. Het verschil is werkelijk enorm te noemen. Alle mensen voelen heel goed aan of je 'dicht' of 'open' staat, ik denk zelfs als ze zich daar niet echt bewust van zijn. Het heeft allemaal met je vibe en lichaamstaal te maken.

En ik ben hier zelf ook heel onbewust in geweest. Vaak had ik helemaal niet bewust door dat ik een schild op wierp. Ik ben compleet verbaasd geweest over hoe complete vreemdelingen contact met mij maakten wanneer ik wel 'open' stond en hoe prettig en natuurlijk dat contact verliep. Maar het open staan zelf komt vaak niet echt vanzelf bij mij. Ik ben erg gewend dat schild op te houden, waardoor dat er als een automatisme in is gesleten.

Het is fascinerend eigenlijk hoe erg we de buitenwereld kunnen tegenhouden. In mijn geval vaak ook teveel dus.

NiandraLades en Iskra vinden dit leuk.
  5. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Hier nog zo een die snel energie van anderen overneemt, ook negatieve, en spanningen in de lucht voelt hangen en daar niet tegen kan, alsmede moeite heeft met de schuiven te bedienen waarmee je jezelf open en dicht zet.

6. NiandraLades

NiandraLades Bewuste gebruiker Tripreporter

@Mindless wat herkenbaar zeg! Bij mij is het pas het laatste half jaar aan het veranderen, en jee wat een verschil zeg! Ik kijk steeds vaker met een andere, open kalme blik de wereld in. En sindsdien heb ik veel meer aanspraak en voel ik anderen zelf ook beter aan. Een wereld van verschil. Maakt het leven een stuk leuker en minder eenzaam.

Maar geen idee nog hoe in je eigen energie te blijven bij interactie, behalve dus jezelf weer wat verder dichtzetten, al vind ik dat ook zonde eigenlijk. Heeft het niet ook te maken met hoe 'sterk' je eigen energie is? Een soort kalme zelfverzekerdheid die ervoor zorgt dat niets om jou heen jou nog kan beïnvloeden?
    Ik lees met interesse mee

Mindless vindt dit leuk.
  7. Mindless

Stuk leuker hè :)

Bij interactie met een negatief iemand bedoel je denk ik? Bij gewone interactie merk ik dus soms dat dat heel makkelijk en natuurlijk gaat in een open staat. Bij negativiteit is het moeilijker.

Denk dat dat het precies is ja: zo sterk geaard zijn in jezelf dat externe energie dat niet zomaar kan verstoren. Een kalme zelfverzekerdheid ja. Mijn signature hieronder omschrijft dit proces denk ik: Flow down and down in ever-widening rings of being

En het heeft tijd en testen nodig. Ik denk echt dat het leven het bewaren van onze kalmte test door ons uitdagingen te geven. Uiteindelijk heb je misschien helemaal geen schild meer nodig, omdat je energie dan zo sterk en stabiel is. Maar tot die tijd kun je best eens je schild gebruiken (vind ik :wink:). Dat is beter dan meegaan in de eventuele negatieve energie van je omgeving.

Ralou en NiandraLades vinden dit leuk.
  8. ZERO-

ZERO- Badass junkie Emeritus Mod

Ik heb dit ook heel erg en het is niet altijd handig als je psycholoog bent lol. Maar mij helpt het om stevig mijn voeten op de grond te zetten, te bewegen (opstaan/lopen wanneer het kan) en te focussen op het voelen van mijn lijf en mijn grenzen. Hoe meer je bij jezelf blijft, hoe beter je je kunt afsluiten, hoewel het altijd wel energie kost vind ik. Sommige mensen schuiven hun energie heel erg af op anderen, omdat ze niet goed met hun eigen emoties kunnen omgaan.

Ralou en Mindless vinden dit leuk.
  9. Ralou

Ralou Experimenterende gebruiker

Ik ben lang zeer blind geweest voor mezelf en de enorme impact die je maakt in hetgeen we als realiteit ervaren, in de zin dat de realiteit volledig gevormd wordt vanuit je eigen energie. Vermits jij , ik , wij God zijn.

De energie waar jullie over spreken , is naar mijn gevoel de energie waaruit we bestaan, en al wat je in je omgeving ervaart als 'negatieve' energie of iets waarvoor je jezelf zou moeten afsluiten, zou tegelijkertijd een soort belletje moeten doen rinkelen met het gedacht eraan vast, wat maakt dat ik dit zo ervaar. Ik geloof dat wat je voor je ziet , iets is wat er is omdat jij dit nodig hebt op een bepaalde manier. Zoals dat iemand je hulp komt vragen, je trekt op dat moment datgene aan, je staat op dat moment open om hulp te bieden, zoals dat je iemand die aanklammend is toelaat of niet en dat soort persoon daardoor ook al dan niet aantrekt..

Ik weet natuurlijk niet of ik hier het concept
    dat jullie ervaren als de positieve en negatieve energie misbegrijp , maar wat ik ervaar is dat voor elke situatie een vrij duidelijk reden, gedachtegang of filosofie in jezelf te vinden is. Ik heb geleerd en ervaren dat taal magisch is, dit werkt naar mijn mening zelfs bij concepten zo ruim als 'positieve' en 'negatieve' energie, benoem het anders of kijk en leer eruit en de energie blijkt misschien niet die ', negatieve' energie te zijn, waardoor afschermen of afsluiten uiteindelijk niet meer nodig blijkt...

Laatst bewerkt: 17 aug 2019
    Mindless, Mezelf en NiandraLades vinden dit leuk.
Azarius vaporizers and accessories
Laden...