1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Info Informatie over soa's

Discussie in 'Voeding, gezondheid, liefde, seks en relaties' gestart door Tijdloos, 12 mrt 2011.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Tijdloos

Tijdloos Badass junkie Tripreporter

Wat is een soa?
    Een soa is een infectie die overgedragen wordt via onveilig seksueel contact. soa betekent letterlijk Seksueel Overdraagbare Aandoening.

Hoe kom ik erachter of ik een soa heb?

Aanwijzingen kunnen zijn: ongewone afscheiding uit de penis, vagina of anus en pijn bij het plassen of vrijen, maar ook blaasjes, zweertjes en wratten in of rond de geslachtsdelen kunnen een duidelijke aanwijzing zijn. Als je het vermoeden hebt dat je een SOA hebt opgelopen kun je het beste contact opnemen met de huisarts en een test laten uitvoeren. Soms merk je niet eens dat je met een SOA geïnfecteerd bent. Als je regelmatig en met verschillende mensen onveilig seksueel contact hebt is het om die reden verstandig dat je jezelf met regelmaat laat testen.

Is een soa te genezen?

De meeste SOA zijn te genezen, maar de zogeheten virale SOA blijft altijd in het lichaam aanwezig. Een goede behandeling van een virale SOA zorgt ervoor dat de klachten, die ontstaan na infectie, tot een minimum worden beperkt. In alle gevallen is het van groot belang dat er tijdig behandeld wordt om blijvende problemen als bijvoorbeeld onvruchtbaarheid te voorkomen.

Wat zijn de meest voorkomende SOA?

De top 10 van de meest voorkomende SOA:

1. Chlamydia
    2. Plasbuisontsteking bij de man (dit hoeft niet perse een soa te zijn)
    3. Genitale wratten
    4. Candida (schimmelinfectie) (hoewel dit niet een echte oa is)
    5. Gonorroe (druiper)
    6. Bacteriële vaginose (gardnerella) (dit hoeft niet perse een soa te zijn)
    7. Herpes genitalis
    8. Syfilis (lues)
    9. Hepatitis B (geelzucht) (hoewel dit niet een echte soa is)
    10. Trichomonas

Hoeveel mensen raken jaarlijks besmet met een soa?
    Naar schatting lopen er jaarlijks ruim 100.000 mensen een soa op in Nederland.

Waar kan ik me laten testen op soa?

Je kunt naar de huisarts of een afspraak maken bij de GGD bij jou in de buurt.

Kan iedereen op het spreekuur van de GGD terecht?

Nee dat kan niet. De GGD moet zich aan richtlijnen van de overheid houden. Daarom worden er aan de telefoon een aantal vragen gesteld om te kijken of je binnen de richtlijnen past. Soms zal de GGD- medewerker je verwijzen naar de huisarts. De huisarts heeft, net als de medewerkers van de GGD, zwijgplicht.

Wie kan wel en wie kan niet bij de GGD terecht?

Jongeren tot 24 jaar kunnen altijd bij de GGD terecht. Verder zijn de soa-spreekuren bij de GGD bedoeld voor mensen die in de zogenaamde ‘hoogrisicogroepen’ vallen. Hoogrisico groepen die door de overheid zijn vastgesteld zijn: mannen die seks hebben met mannen, mensen met veel wisselende seksuele contacten, mensen met klachten die passen bij een soa, mensen die gewaarschuwd zijn door een (ex)partner voor een soa, mensen die komen uit een land waar veel soa voorkomen en mensen die betalen of zich laten betalen voor seksuele handelingen.

Kan ik zo bij de GGD binnenlopen voor een soa onderzoek?

Nee, je kunt alleen op afspraak bij de GGD terecht.

Kan ik mij anoniem laten testen bij de GGD?

Ja, bij de GGD zijn alle soatesten anoniem en gratis. Voor de registratie wil de GGD alleen de eerste letter van je voornaam, de eerste letter van je achternaam en je geboortedatum weten. Zo ben je altijd terug te vinden en weet jij zeker dat de uitslagen die je krijgt ook echt bij jou horen. Voor statistisch onderzoek vragen we ook de cijfers van je postcode.

Moet ik betalen voor een soa onderzoek?
    Nee, het soa-onderzoek is gratis. Gegevens van je ziektekostenverzekering hebben wij niet nodig.

Ik heb deze week onbeschermde seks gehad, kan ik me nu laten testen?
    Nee, dat is nog te vroeg. Tussen het laatste onbeschermde seksuele contact en het soa-onderzoek moet minimaal een week tot 10 dagen zitten voordat je getest kunt worden. Wanneer je na onbeschermde seks gelijk klachten krijgt die op een soa wijzen is het belangrijk dat je wel snel belt om een afspraak te maken.

Moet ik lang wachten voordat ik aan de beurt ben?

Dat ligt eraan waarvoor je een afspraak wilt maken. Als je gewaarschuwd bent voor een soa of als je klachten hebt, krijg je zo spoedig mogelijk een afspraak. Als je net onbeschermde seks hebt gehad of als je antibiotica gebruikt, zoeken we met je uit wanneer een soa-onderzoek zinvol is. Meestal lukt het om in ieder geval binnen twee weken een afspraak te maken. Ook kan het gebeuren dat je voor een zogenaamde ‘zekerheidstest’ wat langer moet wachten voordat je aan de beurt bent.

Kan ik me ook voor de zekerheid laten testen?
    Ja, dat kan! Ter voorkoming van soa is dat een heel goed plan. Het advies van Soa Aids Nederland is om in een nieuwe relatie eerst 3 maanden lang een condoom te gebruiken. Daarna laten allebei de partners zich testen. Pas als blijkt dat niemand een soa heeft, of de gevonden soa zijn behandeld, kan het condoom in de nieuwe relatie worden weggelaten.

Moet ik persé naar de GGD in de stad waar ik woon?

Nee, je mag ook altijd naar een andere GGD.

Ik slik nu medicijnen, kan ik me laten onderzoeken?

Als je nu een antibioticakuur gebruikt dan kun je niet getest worden. Door de antibiotica wordt de testuitslag onbetrouwbaar. Je kunt pas 7 dagen ná het beëindigen van de kuur getest worden.

Op welke soa word ik onderzocht bij de GGD?
    Je wordt altijd onderzocht op chlamydia, gonorroe, syfilis en hiv. Alleen als je het hiv-onderzoek persé niet wilt, dan kun je daarvan afzien.

Klopt het dat mannen bij het soa-onderzoek een wattenstaafje in hun plasbuis krijgen?

Nee, dat klopt niet. Najib Amhali heeft daar prachtig cabaret over gemaakt, maar bij onze GGD wordt dit niet gedaan. Mannen krijgen een urinebuisje mee, waarin ze op het toilet mogen plassen. Daarvoor is het belangrijk dat je 2 uur voor het onderzoek niet hebt geplast! Zelf urine van huis meenemen mag niet. Soms is het nodig dat er lichamelijk onderzoek wordt gedaan. Dit hangt af van jouw klachten en gebeurt alleen met jouw toestemming. Er wordt altijd een buisje bloed afgenomen.

Hoe gaat het onderzoek bij vrouwen?
    Vrouwen krijgen een vaginale zelftest mee naar het toilet. Soms is het nodig dat er een inwendig onderzoek wordt gedaan. Dit hangt af van jouw klachten en gebeurt alleen met jouw toestemming. Alles wordt van tevoren duidelijk aan je uitgelegd. Er wordt altijd een buisje bloed afgenomen.

Moet ik nuchter, dus met een lege maag, komen naar het soa-onderzoek?
    Nee, voor het soa onderzoek is het niet nodig om met een lege maag te komen. Wij raden het juist aan wél te eten voor het onderzoek, zodat je bijvoorbeeld bij het bloedprikken niet ‘flauw' wordt.

Kan ik me laten onderzoeken als ik ongesteld ben?
    Ja je kunt gewoon voor het soa-onderzoek komen wanneer je ongesteld bent. Als je veel klachten hebt en de arts wil je inwendig onderzoeken dan kan dat beter als je niet ongesteld bent.

Ik wil mij alleen op hiv laten testen en niet op andere soa, kan dat?

Nee, dat kan niet. Wanneer je risico hebt gelopen op een hiv-besmetting heb je zeker ook risico gelopen op andere soa. Het beleid van de GGD is om altijd op de meest voorkomende soa te testen. Dus een hiv-test alleen is niet mogelijk.

Ik heb onbeschermd seksueel contact gehaden ik ben bang dat ik hiv-infectie heb opgelopen. Wat moet ik doen?
    Als je onveilige seks hebt gehad met iemand die misschien hiv -(sero)positief is, loop je risico op een hiv-infectie. Onveilige seks is alle seks waarbij sperma of bloed van de ene partner in aanraking komt met slijmvlies (de vagina, anus en mond) van een ander of een huidwond van een ander.

Kun je hiv/Soa oplopen wanneer ik met m'n penis tegen de vagina van een vrouw aan ligt?

* Voor Hiv is het antwoord nee. Alleen wanneer je zonder condoom met de penis de vagina in gaat (penetreert), is er een risico voor hiv.
    * Voor andere Soa's is het antwoord ja. Wannneer de penis de vagina, schaamlippen of clitoris raakt kunnen wel andere soa worden overgedragen, zoals chlamydia, gonorroe, herpes en genitale wratten.

Ik heb chlamydia, ben ik nu onvruchtbaar?
    Chlamydia kán een eileiderontsteking veroorzaken. Als dit niet op tijd wordt behandeld, kan verminderde vruchtbaarheid het gevolg zijn. De kans op onvruchtbaarheid wordt groter wanneer iemand vaker dan één keer chlamydia heeft gehad. Aangezien een chlamydia-infectie zonder klachten aanwezig kan zijn, is het belangrijk om regelmatig voor onderzoek te komen bij wisselende seksuele contacten.

Ik heb last van afscheiding, wat kan dat zijn?
    Afscheiding bij vrouwen is normaal. Dit is de wijze waarop de vagina zichzelf schoon houdt (zeep is niet nodig een geeft vaak eerder irritatie, ook deodorants zijn niet altijd even goed voor u). Wanneer de afscheiding anders is dan normaal, vreemd ruikt, jeukt en de huid irriteert, kan dat op een infectie wijzen. Die kan veroorzaakt worden door een soa, maar ook een onschuldige schimmelinfectie door bijvoorbeeld een wasmiddel, strakke kleding o.i.d. Het beste is om er een arts naar te laten kijken. Afscheiding bij mannen is niet normaal en kan op een soa wijzen. Het is belangrijk dat u zich door een arts laat onderzoeken.

Is een schimmelinfectie een soa?
    Als je een schimmelinfectie of bacteriële vaginose hebt kun je jeuk, opgezette schaamlippen en (meer) afscheiding krijgen. Deze klachten ontstaan door een verstoring van de zuurgraad in de vagina. Een schimmelinfectie en een bacteriële vaginose zijn géén soa.

Zo'n verstoring kan ontstaan door:

* antibiotica- of pilgebruik,
    * het wassen van de vagina met zeep,
    * het te lang inhouden van een tampon,
    * sommige seksuele handelingen, zoals vingeren.

Heb je vaker last hebt van deze klachten, ga dan naar je huisarts.

Ik ben alleen gepijpt zonder condoom, loop ik risico op een soa?
    De meeste soa zijn door slijmvliescontact overdraagbaar. Dat betekent dat er niet per se sprake hoeft te zijn van penetratie en sperma. Orale seks (pijpen) is dus ook een manier om soa op te lopen.

Als ik een soa heb, hoe kom ik daar dan weer vanaf?

Als uit het laboratoriumonderzoek blijkt dat je een soa hebt, word je uigenodigd om terug te komen op het spreekuur. Je wordt behandeld met antibiotica. Hieraan zijn geen kosten verbonden. Vaste partners worden dan ook uitgenodigd voor een soa-test; bij vaste partners wordt niet gewacht op de uitslagen, zij worden standaard meebehandeld.

Als ik een soa heb, hoe duur is dan een behandeling?
    Voor een eventuele behandeling hoef je ook niet te betalen. Ook dan hebben we geen verzekerings-papieren nodig.

Als er bij mij een soa wordt gevonden, moet ik dat dan aan mijn (ex-)partner vertellen?
    Als er een soa wordt gevonden, zul je daarvoor een behandeling krijgen en je eventuele vaste partner zal meebehandeld moeten worden. Dit is om te voorkomen dat jullie elkaar opnieuw zouden besmetten, het zogenaamde ‘ping-pong’- effect. Als je geen vaste partner hebt, dan is het heel belangrijk dat je ex-partners of ‘losse’ sekspartners inlicht, omdat zij zich ook moeten laten lesten op soa en zo nodig behandeld moeten worden.

Ik ben pas bij de huisarts geweest voor een uitstrijkje voor baarmoederhalskanker, ben ik nu ook op soa getest?
    Nee. De huisarts test alleen op baarmoederhalskanker. Wanneer je bij je huisarts ook op soa getest wilt worden dan moet je dat duidelijk vragen.

Ik heb een non-hiv verklaring voor een visum nodig, kan dat bij de GGD?

Ja, dat kan maar daar moet je € 50,- voor betalen.

Ik heb een hiv-test nodig voor mijn verzekering, kan dat bij de GGD?

Nee, dat kan niet. Hiervoor moet je naar je huisarts.

Bron voornamelijk GGD zoals je al ziet.

2. Tijdloos

Tijdloos Badass junkie Tripreporter

Reacties/vragen zijn altijd welkom!

3. aurora123

aurora123 Experimenterende gebruiker

Er zijn tegenwoordig online ook testen te koop die je zelf thuis kunt uitvoeren, maar die vervolgens in een laboratorium worden onderzocht. Deze tests zijn net zo betrouwbaar als de testen van de GGD of de huisarts. (Ik heb het hier niet over de testen van de de drogist) Ik weet niet of ik de site mag noemen, maar als je googeld op 'soa zelftest' kom je ze wel tegen. Ze kosten ongeveer €40,-. Misschien een goed alternatief voor mensen die niet naar de huisarts of de GGD kunnen/willen. Na een week kan je online (volledig anoniem door een code) de uitslag opvragen.

4. *Schizophrenic*

*Schizophrenic* Experimenterende gebruiker

De testkits geven ook veel vals positieve resultaten, helaas. Bij bijvoorbeeld HIV duurt het minstens 8 maanden vooralleer het virus aantoonbaar is.

Maar mits een goede hygiëne en gezondheid is de kans om voor de leeftijd van 30 jaar een levensbedreigende soa op te lopen bij seks onbestaande.

Een sneltest op eigen initiatief is weggesmeten geld.

PS:
    Dit heeft mijn huisarts me verteld.

Laden...
Vergelijkbare Topics - Informatie soa's
  1. שמש
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    311
  2. QuantumNL
    Reacties:
    0