1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Intermittent fasting & OMAD

Discussie in 'Voeding, gezondheid, liefde, seks en relaties' gestart door Mindless, 23 dec 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

Ik voel me haast een beetje verplicht om een topic te maken over intermittent fasting (onderbroken vasten) en OMAD (One Meal A Day). Dit zijn namelijk zulke effectieve en makkelijke manieren om je gezondheid te verbeteren, dat iedereen er tenminste van zou moeten weten.

Intermittent fasting (of NL: intermitterend vasten) komt erop neer dat je voor een periode per etmaal niets eet. Bijvoorbeeld 16 uren niet eten en dan een window van 8 uren waarbinnen je al je calorieën binnen moet krijgen. Dit zorgt voor diverse grote gezondheidsvoordelen zoals een lagere bloedsuikerspiegel, lager insuline niveau, verbranding van vet en opgeslagen glucose (suiker) in plaats van verbranding van glucose uit voedsel, het boosten van het immuunsysteem en zelfs regeneratie van lichaamscellen.

OMAD is een meer extreme variant van intermittent fasting waar de periode waarin gegeten wordt op een dag meestal maar 1 a 2 uren is.

Maar je kunt veel beter naar de experts zelf luisteren. Daarom hier een paar korte informatieve video's:

2. mikoz

mikoz Bewuste gebruiker

Grappig, was er net een stukje over aan het lezen en dacht: 'eens kijken of Mindless er al een topic over heeft gemaakt' en ja hoor, hier is ie dan. :)

Ik ben enthousiast over het idee. Momenteel sinds een paar dagen bezig met suikervrij eten (geen toegevoegde suikers iig). Vraag me af of het mogelijk (/geheel ongevaarlijk) zou zijn om intermitterend vasten te kunnen combineren met een suikervrij dieet. Ik hou het de komende weken nog maar bij enkel het suikervrije dieet, dan maar eens zien.

Hoe gaat het bij jou? Al lang bezig met dit eetpatroon? Bevalt het?

3. Mindless

Haha ja zat eraan te komen. :wink:

Volgens mij kan dat heel goed ja. Geen suiker/koolhydraten en IF. Heb gelezen dat het lichaam 0 suiker uit externe bronnen nodig heeft en alle benodigde glucose zelf aan kan maken in de lever. Maar zou dit wel zelf allemaal even opzoeken als ik jou was.

Ik ben er (OMAD) nu 2 weken mee bezig en het bevalt boven verwachting goed. Aanvankelijk had ik het een keer 1 dag geprobeerd en een paar dagen daarna 3 dagen achter elkaar. Voor die 3 dagen had ik zoiets van ik probeer het gewoon even 3 dagen om het effect te zien en dan ga ik weer terug naar een normaal dieet. Ik zag het dus echt als een soort trend iets. Maar tijdens die 3 dagen merkte ik dat het eigenlijk heel logisch en natuurlijk voelde om op deze manier te eten en niet elke keer als ik ook maar een beetje trek had meteen wat te eten. Meestal was dat dan ook suiker voor die snelle voldoening. Maar ik zag toen dus al dat het heel natuurlijk voelde en ook heel makkelijk was "vol te houden" (het voelt niet als volhouden). Dus ik ben er sindsdien gewoon mee doorgegaan.

De positieve effecten die ik er tot nu toe van merk zijn ten eerste dat ik nu een stabielere energie heb door niet steeds mijn bloedsuiker omhoog te spiken door tussendoor te snacken. Hierdoor functioneert mijn aandacht en dus denken ook beter. Het meest opvallende effect tot nu toe is echter dat mijn voedsel-intolerantie lijkt te zijn verdwenen. Ik heb zowat de helft van mijn leven (plus minus 15 jaar) last van allerlei intoleranties voor bepaalde voedingsmiddelen, waardoor ik op een gegeven moment bijna niets meer kon eten. Nu is dat al een paar jaar niet zo extreem meer, maar mijn avondeten bestond de laatste jaren altijd nog uit maar maximaal 2 of 3 verschillende voedingsmiddelen, anders kreeg ik heel gauw een opgeblazen gevoel wat vaak leidde tot (extreme) buikkrampen en overgeven. Nu druk ik tijdens mijn 'food-window' van 1 a 2 uren zo 20 verschillende dingen door mijn kanaal (hihi) en nergens last van. Ik eet dus ook enorme hoeveelheden eten in korte tijd, maar mijn lichaam heeft helemaal geen probleem meer om het te verteren. Bijkomend voordeel is ook nog dat het met deze methode heel makkelijk is om gezond te eten. Je hebt echt goede trek na een dag niet eten en alles is dan lekker. Hierdoor doe ik nu ook meer mijn best echt wat te maken van mijn maaltijden en zoek gezond eten uit.

Ik heb trouwens ook hooikoorts sinds de helft van mijn leven en het schijnt dat IF/OMAD ook dat bij mensen helemaal geneest (is ook een auto-immuun iets). Ik ben super benieuwd naar de komende lente dus. :wink: Het schijnt zelfs dat vasten kanker voorkomt, vertraagt of zelfs geneest.

Dat is het positieve dus. Nu moet ik wel eerlijk zijn en toegeven dat het soms wel even lastig was in het begin om niet steeds aan eten te denken en "honger" te hebben, maar dat was wel een veel groter "probleem" de eerste dagen. Ik heb gemerkt dat veel van die honger helemaal geen honger was, maar conditionering om op die en die tijd wat te eten. En ook waren het vaak meer sugar-cravings dan echt gezonde trek.

Damn, heel verhaal maar ik wou dit toch even kwijt. Mijn conclusie is dus dat ik er heel enthousiast over ben en ermee doorga omdat het zo goed bevalt en zo makkelijk is. Ik ben er trouwens niet fanatiek in als in: élke dag strikt houden aan die ene maaltijd. Er zijn soms uitzonderingen als ik bij vrienden/familie ben of zij bij mij. Ik wil niet diegene zijn die nooit wat kan eten buiten die window. Maar dat zijn uitzonderingen dus.

Zwijgrecht en Inguz vinden dit leuk.
  4. mikoz

mikoz Bewuste gebruiker

Fijn dat het zo goed bevalt.

Die voedsel-intolerantie was ook al wat verbeterd door gezonder te gaan eten toch? En nu (zowat) geheel verdwenen? Nice! :) Ik had zelf wel eens last van brandend maagzuur, steken, buikkrampen, etc... sinds ik vegetarisch ben gaan eten is dat minder geworden. Maar nu ik daarnaast geen producten met toegevoegde suikers meer eet voelt het alsof er een werkelijke wapenstilstand is afgesproken in mijn buik, terwijl er voor de suikernood nog af en toe kleine burgeroorlogen en burenruzies plaatsvonden, hemels gewoon. Na een dag merkte ik al zo'n groot verschil! Na een paar dagen geen suiker ben ik al overtuigd van de voordelen, al is het voornamelijk nog lichamelijk (ik zal erover ophouden, ik wil je topic niet kapen)

Aan 20 verschillende etenswaren knabbelen? Goed dat je dan ook voor de gezonde etenswaren kiest. Ik denk dat dat ook echt van belang is, wil het enige vorm van verbetering teweeg brengen. Goed bezig!

Sommige voordelen kun je het best zelf ondervinden inderdaad, zoals wat je zegt over dat het hooikoorts zou genezen of dat het kanker voorkomt of geneest. Voor de een zal het wel werken, voor de ander niet, en andere 'voordelen' die je vindt op het internet zullen fabeltjes zijn die een bepaald concept op een nog hogere troon willen zetten dan de troon waar het concept al op zit.

Dat het een directe verbetering brengt in energie en lichamelijk en geestelijk welzijn is al een goed teken. Wat het op de lange termijn brengt kun je simpelweg nog niet met zekerheid weten en dat je je er niet strikt aan houdt lijkt me juist een goed iets. Je kunt er ook in doorslaan en er juist negatieve ervaringen uit halen, wat weer niet de bedoeling is. Wat je er tot nu toe over loslaat en wat ik er elders over lees belooft in ieder geval veel goeds!

Mindless vindt dit leuk.
  5. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Al die extremen zijn gewoon onzin.

Naast dat de spijsvertering op gang moet worden gebracht ontzeg je je jezelf op deze manier een flinke hoeveelheid essentiele voedingsstoffen bvoor lange tijd zodat je lichaam je reserves zal gaan verbruiken omdat je nou eenmaal energie verbruikt. En als je dan eindelijk weer gaat eten dan gaat je lichaam juist weer reserves aanleggen om een volgende periode van schaarste te kunnen overleven.
    Daarnaast is regelmaat an sich heel belangrijk. 3 keer per dag eten en daar echt voor gaan zitten.

Geen koolhydraten kan niet eens lijkt me. Geen graanproducten, pasta en aardappels kan ik me nog wel voorstellen, maar ze zitten ook in groente, peulvruchten en fruit. ALs je dat allemaal niet meer mag eten, wat blijft er dan nog over? alleen vlees? en als je dan ook nog vegetarier bent? Niet haalbaar dus.

Hoewel niet zo extreem, zit ik wel in de hoek dat je maar weinig koolhydraten nodig hebt. In ieder geval een stuk minder dan wat het voedingscentrum ons aanbeveelt.

Laatst bewerkt: 23 dec 2018
    Fenrir en mikoz vinden dit leuk.
  6. mikoz

mikoz Bewuste gebruiker

Het is maar wat je als extreem definieert. Dat zo'n beetje de hele voedselindustrie (onbewust) gericht is op geld verdienen aan destructieve verslaving, of het afleren van deze verslaving en gezondere alternatieven naleven?

7. acht.zes

@mikoz
    De voedingsindustrie is het andere uiterste. Schijt aan gezondheid, er moet zo veel mogelijk worden verdiend, dus krijg je over het algemeen producten met nauwelijks voedingsstoffen die met een bak verslavende suiker en andere trukjes op smaak worden gebracht.
    Maar het is heel gemakkelijk om daar zelf iets aan te doen: alleen nog vers koken en geen enkel bewerkt product meer nemen. En dan denk ik dat je dan heel erg veel gezonder bezig bent als iemand die gaat vasten en zich dan ineens volpropt met vanalles en nog wat. Dat kan echt nooit goed zijn.
    Vasten kan mentaal wel zijn nut hebben denk ik. Maar lichamelijk niet lijkt me.

mikoz vindt dit leuk.
  8. Mindless

Dat van helemaal geen koolhydraten vind ik ook een sterk verhaal. Heb het ook maar ergens gelezen laatst en durf daar verder geen uitspraken over te doen. Uiteraard eet ik wel veel groenten en zo. Maar ik eet nu praktisch geen brood meer en wil ook nog minderen of helemaal stoppen met pasta en dergelijke. Ik denk namelijk niet dat dat soort koolhydraten goed voor me zijn.

En tja, intermitterend vasten extreem? Dat vind ik allemaal wel wat meevallen. Het punt van intermitterend vasten is trouwens ook o.a. dat de reserves worden aangesproken. Daarbij treedt er tijdens de vast dus autofagie op, wat het afbreken van defecte cellen is en het gebruiken daarvan voor voedsel/brandstof. In dit proces worden deze cellen vervangen voor nieuwe, waardoor het lichaam dus op cellulair niveau geneest.

Ik vond het eerst ook vrij extreem klinken allemaal, maar denk er nu heel anders over. Als het iets was wat onnatuurlijk was en niet goed voor me, dan was het waarschijnlijk een grote moeite geweest om dit vol te houden en had mijn lichaam waarschijnlijk geprotesteert. Er is echter geen kwestie van volhouden en mijn lichaam reageert er (vanaf het begin al) zeer goed op door beter te functioneren. Dat is het enige wat telt wat mij betreft. Om de paar uren iets moeten hebben te eten klinkt nu als een raar iets.

Je moet het doen om er over te kunnen oordelen.

9. acht.zes

@Mindless
    Sorry maar ik vind hem maar een kwee en er zitten gewoon onwaarheden tussen.

Wat zowiezo niet klopt is dat je met een normaal voedingspatroon je suikerspiegel alsmaar hoger wordt. Daar ben ik toch echt gestopt met kijken.
    Als je suikerspiegel alsmaar oploopt komt dat doordat je ongezonde bewerkte producten eet bomvol suiker en andere snelle koolhydraten, en dat doen dus ALLE Amerikanen want die koken nooit zelf met verse ingrediënten. En dan werkt wat die knakker zegt op zich best, want als je een tijdje niet eet val je af, en gaat je suikerspiegel weer omlaag. En dan ga je ineens 8 uur stouwen, alles gaat weer omhoog en kan je dit gaan herhalen als een of andere zotte levensstijl waar je meer dan de helft van de tijd ook nog enorme honger hebt.

Als je nou gewoon gezond en gevarieerd eet, dus koken met verse producten en geen beqwerkte troep meer, geen suiker en zout toevoegt, en uit kijkt met de snelle koolhydraten is er niks aan de hand, zit je mooi op gewicht, ben je kerngezond, kan je gewoon 3 keer per dag eten en is er geen enkele reden om wat voor extreem dieet dan ook te gaan volgen.

Laatst bewerkt: 23 dec 2018
    mikoz vindt dit leuk.
  10. Mindless

Dat mag.

Misschien dat anderen er wel voor open staan en er net zoveel profijt van hebben als mij. Daarom heb ik er een topic over geopend.

acht.zes vindt dit leuk.
  11. Bee

Bee Belezen gebruiker

Ik heb zelf ook een tijdje aan IF gedaan, met een eettijd van 8 uur. Ik hield meestal 11.00-19.00 aan. Prima te doen, en ik moet zeggen dat het mij wel meer handvatten gaf om niet zomaar wat te eten/snacken. Ik merkte verbetering qua energie, ik kreeg ook minder snel honger en ik had een betere focus. Helaas door drukte/stress teruggevallen in oude eetpatroon, maar sinds enkele weken toevallig weer bewuster bezig met IF. En dat merk ik :wink: Moet er wel bij zeggen dat ik bewust eet, dus zo min mogelijk "bewerkte troep"/suiker/zout zoals acht.zes benoemt.

acht.zes vindt dit leuk.
  12. acht.zes

@Mindless
    Excuus, ik geef mijn mening, inmiddels heb ik m onderbouwd.

Ik heb je nog eens teruggelezen, en je eerste zin valt me meteen op:
    Ja, dan is 1+1=2 lijkt me. Ik bedoel, de reden van je bloedsuikerschommelingen was dus omdat je suiker/snelle koolhydraten snackte. En daar ben je mee gestopt, en dus voel je je beter. En dat snap ik, want ik ben 2 jaar geleden ook gestopt met snacken en ik voel me ook stukken en stukken beter. Maar dat komt dus door niet meer snacken en niet door dat vasten.

13. Mindless

Ja, het gezonder eten (minder crappy snelle koolhydraten voornamelijk denk ik) heeft natuurlijk een enorm aandeel in het gezonder zijn.

Maar autofagie is een fenomeen dat optreedt door vasten en dat is wat beschadigde cellen vervangt. Dus nee, vasten is niet slechts "onzin". Er zijn tig mensen die door (intermiterend) vasten van hun allergieën en voedsel intoleranties af zijn gekomen en sommigen schijnbaar zelfs van dingen als kanker.

"Extreem" is het ook niet. Een vast van 16 uren zit je zo op. Als bijvoorbeeld je laatste maaltijd afgelopen is om 19:00 uur, dan zit je de volgende ochtend om 7 uur al op 12 uren. Om 11 uur 's ochtends zit je dus al op de 16 uren wat een cruciaal punt is zoals je in het 3de filmpje hierboven kunt zien. Extreem zeg je? Kom op zeg.

Kortom, het blijkt meer dan de zoveelste hype te zijn. Het menselijk lichaam kan prima perioden zonder eten en schijnt daar zelfs enorm baat bij te hebben. Vroegere beschavingen deden het al the time. Ik denk dat zij onze eetgewoonten juist extreem zouden vinden.

Denk overigens wel dat je gezond kunt leven zonder te vasten hoor. Door zoals je zegt verse onbewerkte voeding te eten. Maar als je nog niet helemaal gezond bent, kun je je lichaam extra helpen door middel van vasten.

acht.zes en mikoz vinden dit leuk.
  14. Zwijgrecht

Zwijgrecht Bewuste gebruiker

@Mindless

Heb ik nou in je kanaal drukken echt een dingetje gemaakt? Zoja, way to go me!

Hoe is een dieet als dit te combineren met sport dan ? Heb de video's nog niet bekekeken, nu even te lui voor. Als ik anderhalf uur heb lopen strijden in de gym schreeuwt je lichaam toch wel om snelle eiwitten en ander voedsel.
    Daarbij, als je wil aankomen is dit geen doen toch? 4000 calorieen in een paar uur tijd wegwerken is ook mij wat teveel van het goede

Mindless vindt dit leuk.
  15. Mindless

Afvallen is voor mij ook totaal niet mijn doel. Mijn probleem is juist altijd geweest dat ik moeilijk aan kan komen. Ik ben dan ook zeer blij dat mijn gewicht stabiel is gebleven met deze methode (tot nu toe...).

Mijn redenen om het te proberen zijn het genezen van auto-immuun problemen en allergieën en inderdaad energie (stabiliteit) en helderheid van mind. Ja, ik geef toe dat dit allemaal ook sterk wordt beïnvloedt door het gezonder eten waar IF me toe aanzet, maar dit is dan toch ook een (indirect) effect van IF? Ik heb normaal best veel moeite om altijd gezond te eten, maar met IF is het heel makkelijk. Dat alleen al is een enorm positief iets voor mij.

Zoals jij zegt Mikoz, het kan voor iedereen een andere waarde hebben. Maar het is het wellicht waard om een kans te geven en niet direct af te doen als 'fad'.

mikoz vindt dit leuk.
  16. acht.zes

@Mindless
    Zoals ik al eerder zei heb ik 2 jaar geleden me enorm verdiept in eetgedrag/eetpatroon en regelmaat en variatie met alleen maar verse producten en zonder toevoeging van suiker en zout is toch echt het beste.

Ik vind het trouwens nogal om zo maar iedereen te adviseren te stoppen met regelmaat in hun eetgedrag en het ontbijt over te slaan en een alternatieve zwaar omstreden eetpatroon te gaan volgen die totaal ingaat tegen alles wat onderzoeken hebben uitgewezen, en dit terwijl je nog niet eens 2 weken bezig bent.

Ik zie dan ook geen enkele reden om jouw advies over te nemen. En die filmpjes waar die knakker ter plaatse zaken verzint om zijn ding kracht bij te zetten helpen daar ook al niet bij.

Overigens vind ik mezelf nergens bot of negatief. Ik geef mijn mening en onderbouw die met feiten, dit in tegenstelling tot jouw goeroe.

17. Mindless

Nog even vergeten op deze eerdere post te reageren:

Het was verbeterd in de zin dat ik niet om de paar weken of maanden meer op de grond lag met extreme buikpijn en hele nachten lang kotsen tot mijn gal omhoog kwam... Maar ik voelde me nog altijd op het randje zitten zeg maar. Dat ik er vaak heel goed om moest denken wat en hoeveel ik at. Nu is dat dus helemaal weg en is het weer zoals vroeger toen ik alles kon eten. Alsnog, ik ben natuurlijk maar 2 weken bezig, dus ik moet mijn enthousiasme iets proberen in te houden.

(Geraffineerde) suiker is gewoon rotzooi. En ik ben er dus wel degelijk verslaafd aan geweest en misschien nog steeds wel. Inderdaad hemels hoe goed je lichaam functioneert zonder! :grin:

Thanks!

Dat is dus misschien ook nog wel een van de verrassendste dingen voor mij persoonlijk bij IF, dat ik meer interesse krijg in gezond voedsel en motivatie om nieuwe gezonde dingen te proberen en gevarieerder te koken. Maar dat is wellicht dus meer een persoonlijk iets voor mij.

Inderdaad ja. Ik zie IF en OMAD ook zeker niet als de heilige graal van gezond leven/eten. Wat sommigen hier blijkbaar denken dat ik dat denk. :confused:

Ik kan alleen goed luisteren naar mijn lichaam en die geeft voor nu een goede reactie op deze methode. Het is verder ook alleen een idee dat mensen wellicht ook kunnen proberen als ze zich bijvoorbeeld herkennen in mijn klachten. Het is geen advies voor de hele wereldbevolking. Geen zin ook om te gaan discussiëren over het wel of niet gezond zijn van dit alles. Daar zie ik niets goeds uit komen.

mikoz vindt dit leuk.
  18. ZERO-

ZERO- Badass junkie Emeritus Mod

Ik heb een tijdje low carb high fat gegeten (en nog steeds vegan zoals altijd), qua effect beviel dat eigenlijk heel erg goed. Ik merkte bijvoorbeeld dat ik me veel beter kon concentreren, mijn energieniveau veel stabieler bleef door de dag heen, en dat ik geen last meer had van momenten dat ik zo veel honger had dat ik er echt flauw en duizelig van werd. Dat heb ik normaal gesproken wel als ik een paar uur niets eet (the perks of veel sporten). Mijn hongergevoel veranderde, het was minder intens waardoor ik makkelijker keuzes kon maken in wat ik wel en niet wilde eten. Ik kon veel makkelijker nee zeggen als er iets lekkers op kantoor stond :P

Maar het was wel veel werk om alles klaar te maken. 's Ochtends chiazaadpudding met kokosmelk (fucking lekker echt waar) of kokosyoghurt met noten, 's middags een salade met duizend groenten en noten en olijven, 's avonds nog meer groenten en soms vega vlees. Het avondeten heb ik om die reden vrij snel opgegeven om LCHF te doen, als vegan ben je dan alleen maar groenten aan het kanen bent en dat vond ik saai worden. En ik at wel gewoon alle fruit die ik wilde want ik ben een fruitlover. Dus echt in ketose kom je dan niet (en ik betwijfel of dat ook verstandig is als vegan). Maar het verschil dat ik merkte vond ik erg fijn. Ben op gegeven moment gestopt omdat ik een paar maanden ziek ben geweest, maar ik zou eigk wel weer een keer terug willen.

OT: Ik heb veel over IF gelezen, maar nog niet geprobeerd. Het staat nog wel een keer op mijn planning, ik ben er alleen nog niet helemaal uit over de vorm.

Mindless en acht.zes vinden dit leuk.
  19. Roze Olifant

Roze Olifant DF Staff Medewerker Moderator Top Tripreporter

Ik werk binnen de oncologie en ik kan je met zekerheid vertellen dat vasten geen kanker voorkomt, vertraagt en al helemaal niet geneest. Vraag me echt af waar je dit haalt.

Het is verder prima als je een dieet probeert omdat het jou persoonlijk helpt en goed bevalt, maar dit soort dingen zijn gewoon pure speculatie en onwaar. De reden dat mensen hierboven fel reageren heeft denk ik te maken met de stelligheid waarop je soms best extreme dingen beweert op basis van argumenten die weinig overtuigend zijn. Anekdotisch bewijs is geen echt bewijs.

Overigens doet de vriend van een vriendin van mij ook zo’n soort dieet (hij is muzikant en leeft een intensief leven en zegt dat hij hier netto meer energie van krijgt) maar ik heb hem nooit gehoord over de geneeskracht van zo’n specifiek eetpatroon. Je kunt het toch ook gewoon prima bij jezelf houden en er zelf van profiteren zonder het meteen in extremen te trekken? Als je dat wel doet moet je dat zelf weten, maar dan kun je natuurlijk wel wat kritiek verwachten.

ZERO-, Fenrir, acht.zes en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. lifelover

lifelover Newbie

Beste Mindless en overige lezers,

Ik ben zojuist nieuw op dit forum gekomen met als doel een vraag over XTC en interemittent vasten te stellen. Leuk en verassend dat ik dit topic hier tegen kom. Mijnvraag is of MDMA of XTC of GHB je vasten breekt? Met andere woorden, zitten er calorieën in een van deze middelen?

Ik doe zelf aan intermitterend vasten met een wisselend week schema, week 1 de 18/6 week 2 de 20/4 week 3 de 18/6 en week 4 de warrior. Ben pas kort begonnen maar bevalt me uitstekend!

Alvast bedankt voor jullie reacties. Groet lifelover

21. lifelover

lifelover Newbie

Als je kijkt naar de oertijd dan zijn 3 maaltijden, transvetten, geraffineerde suikers, etc.. pas echt extreem.
    Ieder is natuurlijk gerechtigd zijn eigen mening te hebben, maar ik baseer die van mij graag op wetenschappelijke feiten en dan komt intermitterend vasten juist als extreem gezond en natuurlijk gedrag uit de bus. Een evt. mooie optie voor mensen die graag de hele dag door willen kunnen eten is de Warrior. Dan eet je ef en toe wat groente of fruit zoals de oermens kon plukken tijdens de jacht en eet je daarnaast 1 grote maaltijd per dag, je 'vangst' van die dag zeg maar.[/QUOTE] Groet LifeLover :)

Laatst bewerkt: 27 dec 2018
  22. acht.zes

@lifelover
    Dat er in de oertijd onregelmatiger werd gegeten kwam dus juist niet uit luxe voort, maar omdat voedsel niet altijd in dezelfde mate aanwezig was zoals nu het geval is. Dus valt daar niet uit af te leiden dat ze dit deden omdat het gezond zou zijn. Zo zou je ook kunnen zeggen dat je voor het grootste gedeelte vlees moet eten omdat de mensen dat in de oertijd ook deden. Maar ook dat deden ze niet uit luxe of omdat het gezond was, maar puur omdat vlees het gehele jaar door aanwezig was in de vorm van prooidieren terwijl er vroeger in de winter geen aanbod was van plantaardige producten.
    Met de oertijd vergelijken is sowieso lastig aangezien er zich bij de mens een aantal mutaties hebben voorgedaan sinds landbouw en veeteelt hun intrede hebben gedaan, met andere woorden: ons lichaam heeft zich daar aan aangepast.
    Voorbeeld is de genmutatie ergens tussen de 5.000 a 10.000 jaar geleden die het ook voor volwassenen mogelijk maakte om melk te nuttigen (hoewel een paar procent van de mensen nog steeds dat oude gen heeft dus lactose niet kunnen verdragen.

Fenrir en Roze Olifant vinden dit leuk.
  23. Mindless

@lifelover
    Er kunnen hele kleine hoeveelheden calorieën zitten in tabletten, dus het is mogelijk maar dus ook verwaarloosbaar. Maar het lijkt me eigenlijk beter om wel iets van een bodem te hebben wanneer je drugs tot je neemt. Je kunt toch gewoon niet vasten op dat soort dagen dat je drugs neemt? Het is maar net hoe streng je ermee omgaat. Persoonlijk wil ik het niet iets maken waarmee ik mezelf dwing het vol te houden. Als ik voel dat mijn lichaam echt wat nodig heeft, eet ik ook gewoon wat.

24. acht.zes

@Mindless
    Bij psychedelica prefereer ik toch echt een lege maag, het liefst minstens 8 maar liever nog 12 uur vantevoren niks eten. Dan krijg je de meest pure ervaring denk ik zo.

Bij uppers wil ik wel een basis, anders begin je echt meteen al je reserves aan te spreken en dat lijkt me niet echt de bedoeling.

Roze Olifant vindt dit leuk.
  25. Mindless

Ja das wel een goed punt. Bij iets als MDMA moet ik wel iets in mijn maag hebben. Bij truffels of paddo's eet ik meestal 4 uren van tevoren niet. Nog niet geprobeerd langer te "vasten" daarvoor, maar kan ik weleens proberen. Bij LSD lijkt het niet zo heel veel uit te maken, omdat dat natuurlijk ook al grotendeels opgenomen wordt in je mond. En ik ga meestal toch al gauw eten in het begin van een LSD trip, omdat ik er vreselijk honger van krijg...

acht.zes vindt dit leuk.
  26. Roze Olifant

Same here, al eet ik meestal iets kleins voor psychedelica. (Niet te nassen truffels in je kanaal drukken met wat cup-a-soup bijvoorbeeld ^^). Helpt bij mij tegen misselijkheid. Bij LSD hangt het er een beetje vanaf, soms volledig nuchter, soms ontbijt ik vantevoren. Ik heb in de piek sowieso nooit aandacht voor eten want dan bevind ik me überhaupt niet echt op aarde. ^^ Het prettige van LSD vind ik dat je in de relatief milde en meer down-to-earth late staart van het effect - hoewel niet écht honger - dan wel gewoon kunt eten. Ik vind het vaak ronduit fascinerend hoe bijvoorbeeld notenmix en fruit dan smaakt. Gek, anders, maar niet vies. Er is geen sprake van een eet-aversie zoals bij veel andere drugs met stimulanteigenschappen.

(LSD is eigenlijk gewoon echt de ideale drug. <3)

Voorafgaand aan met name speed probeer ik altijd zoveel mogelijk te bunkeren. :’) (Sorry Iskra, weer een ranzig woord.) Ik krijg het dan namelijk vaak twee volledige dagen niet voor elkaar om iets fatsoenlijks naar binnen te werken, ben echt een dramatische upper-eter. Zoals jij al zegt worden reserves inderdaad veel minder merkbaar aangevroten bij goed eten vantevoren, je voelt je gezonder achteraf (voor zover mogelijk, lol). Ik heb daar een geleidelijker/later inwerkend effect voor over.

acht.zes vindt dit leuk.
  27. Fenrir

Fenrir DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Wacht... als in oncologisch gespecialiseerd psycholoog, of heb ik je écht al anderhalf jaar aan compleet het verkeerde vakgebied gelinkt in mijn chaotische hoofd?

28. Roze Olifant

Haha nee hoor dat klopt :) ik ben inderdaad afgestudeerd als medisch psycholoog. Maar mijn onderzoek richt zich specifiek op zorg voor mensen met ongeneeslijke kanker, ik zit ook op een oncologische ziekenhuisafdeling. (Kan zijn dat ik deze reactie later vandaag even wat aanpas wegens herkenbaarheid. xD)

Fenrir vindt dit leuk.
  29. acht.zes

Oncologie is toch gespecialiseerd in kanker?

edit;
    ja dus, lees net @Roze olifant hierboven.

30. acht.zes

@Roze olifant
    Sorry dat ik weer eens off topic ga (er waren van de week in dit topic al 6 reacties van mij verwijderd wegens off-topic lol), maar is dat niet deprimerend, het constant werken met mensen die weten dat ze niet lang meer te gaan hebben?

31. Fenrir

Fenrir DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Gelukkig. Ik begon al aan mezelf te twijfelen!

Azarius vaporizers and accessories