1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tripreport v/d Maand Intription Peru; Deel 2 – Ayahuasca, Een rustige kennismaking

Discussie in 'Tripreport toppers' gestart door Psychedelibee, 25 mei 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Psychedelibee

Psychedelibee Badass junkie Oppersjamaan Emeritus Mod Tripreporter

Deel 1
    Deel 3
    Deel 4
    Deel 5

Wie – Ik en nog ongeveer 20 andere medetrippers
    Wat – Ayahuasca (1 shot glas en 2 uur later nog 1 shot glas)
    Waar – Amazone (in de buurt van Iquitos)
    Wanneer – 24-4-2018

Voorbereiding
    Maandag ochtend, 8:30, ik kom bij het hotel aan waar we verzamelen om richting het retreat te gaan. Ik dacht dat ik vroeg was aangezien we om 9 uur zullen vertrekken, maar uiteraard ben ik weer een van de laatsten, zelfs aan de andere kant van de wereld haha. Het valt me wel meteen op dat het een grote groep is, zo’n 20 mensen als ik even snel tel. Lijkt me wel wat veel voor tijdens de ceremonies, maarja het is nou eenmaal zo. Na wat mensen een hand gegeven te hebben en een formulier in te vullen waarmee ik instem dat ik het retreat niet aansprakelijk kan stellen bij medische complicaties vertrekken we uiteindelijk rond 9 uur met de bus richting de haven. Vervolgens varen we een klein uurtje de rivier af om nog zo’n half uur door de modder in de jungle te moeten lopen.
    P1080117 - Copy (2).JPG P1080119 - Copy.JPG
    Klinkt misschien als een lange reis, maar ze hadden gezegd dat het 3 uur ging duren dus de helft viel me reuze mee eigenlijk. Bovendien zit je dan ook echt lekker afgelegen in de jungle ver weg van de drukte van de stad.

Eenmaal aangekomen krijgen we het schema voor de komende week en het blijkt dat we 4 dagen achter elkaar een ceremonie gaan hebben, van dinsdag tot en met vrijdag. Ik had eigenlijk om de dag verwacht, maargoed we gaan het gewoon meemaken. Dat betekent in ieder geval dat wel dat we vandaag nog geen ceremonie direct bij aankomst hebben en dat is op zich ook wel lekker, kan ik de mensen nog even rustig leren kennen en me een beetje met het terrein bekend maken. Het terrein is erg mooi en ik heb ook best een prima huisje, erg basic maar wel met een hangmat en een prima matras dus alles wat je nodig hebt.
    P1080126 - Copy.JPG
    P1080127 - Copy.JPG
    Wel hebben we in de middag meteen een gesprek met de sjamaan om te bespreken waarvoor je daarvoor bent, de sjamaan maakt op basis van dat gesprek ook een soort lijstje van medicinale planten waarvan je elke dag een drankje moet drinken. Dat drankje mixt een verpleger dan elke dag voor je in elkaar, ik heb er verder niet zoveel mee maar ga deze week gewoon netjes alles doen wat hier aangedragen wordt. Medicijnen drankjes, bloemen en fruit baden, dat soort rituelen zullen de toon slaan de komende week.

Dinsdagochtend, 6:00, we moeten allemaal in de Maloka (hut) zijn voor een zuiveringsceremonie. We krijgen allemaal 3 eetlepels van een of andere plant die je lichaam zou moeten reinigen, en moeten vervolgens in korte tijd zo’n 3 liter water drinken om daardoor over te gaan geven. Niet echt de meest fijne activiteit om zo vroeg voor op te staan, maar ik ben hier ook niet voor mijn plezier gekomen natuurlijk. Bovendien zeggen ze dat hoe meer je al overgeeft voordat je Ayahuasca neemt, hoe minder je dan nog tijdens de Ayahuasca zou gaan overgeven. In het begin heb ik wat moeite met overgeven maar uiteindelijk komt er zoveel uit dat ik voor mijn gevoel die liter er weer volledig uitgewerkt heb. Vervolgens moest ik ook nog 10 keer die dag naar de WC dus de zuivering heeft wel gewerkt in ieder geval…

De rest van de dag is lekker relaxed en ik slaap nog een paar uur in mijn hangmat. Rond half 6 ga ik uiteindelijk de Maloka in om vast een goede plek te vinden voor de eerste ceremonie. Ik mediteer een tijdje en kom helemaal tot rust voor de ceremonie, de spanning die ik had van te voren viel al reuze mee maar is nu wel echt helemaal weg. Een van de sjamanen komt de Maloka binnen en speelt nog een half uurtje wat gitaar wat erg mooi en fijn is.
    P1080180 - Copy.JPG P1080181 - Copy.JPG

De trip
    Rond 7 uur komt de andere sjamaan binnen met een grote glazen fles vol met Ayahuasca, de kaars die nog brandde gaat uit en dan is het zover. Een voor een wordt iedereen naar de sjamaan toe geroepen om te gaan drinken, ik zit bijna aan het einde van de cirkel dus zal nog even moeten wachten. Als het mijn beurt is sta ik op en ga bij de sjamaan zitten om mijn Ayahuasca te ontvangen. Aandachtig schenkt hij de Ayahuasca vanuit de fles in het shotglas en blaast er vervolgens nog rook overheen om het te zegenen. Aangezien het een klein glaasje is drink ik het makkelijk op, maar wat is dit spul smerig zeg! Ik heb in mijn leven al veel smerige kruiden drankjes gedronken, maar dit is toch wel het meest smerige wat ik ooit op heb denk ik. De smaak is echter zo uniek dat ik het nergens mee kan vergelijken, extreem bitter is het sowieso maar dat is niet wat het echt zo smerig maakt.

Ik loop terug naar mijn matje en ga zitten, na mij volgen nog twee anderen waarna de sjamaan begint met het zingen van zijn icaros. Icaros zijn liedjes die sjamanen zingen tijdens de ceremonie om je te helpen dieper in je trip te komen. Op dit moment ben ik nog niet echt overtuigd van de sjamaan en het ritueel, maar ik sta er wel voor open om er in op te gaan in ieder geval. Ik luister naar de icaros en mediteer wat, maar al binnen 5 minuten voel ik de eerste golf van misselijkheid over me heen komen en voel me ook al heel licht stoned. Het zal de MAO remmer wel zijn die ik langzaam begin te voelen inmiddels, want het lijkt nog totaal niet op DMT in ieder geval. Terwijl ik met mijn ogen dicht aan het mediteren ben zie ik na zo’n 15 minuten al lichte visuals opkomen, de misselijkheid wordt helaas ook steeds heftiger en het duurt niet lang of ik begin ook vrij heftig te kotsen. Daarmee komt ook echt in enen de trip opzetten, het gevoel in mijn lichaam en de visuals komen zo snel opzetten dat het bijna net zo heftig is als de opkomst van DMT roken. Uiteraard is DMT roken heftiger, maar zo’n snelle en heftige opkomst had ik niet verwacht van Ayahuasca. Ik begin langzaam het gevoel van mij lichaam kwijt te raken, het voelt een beetje alsof je hand slaapt maar dan letterlijk over je hele lichaam. Daarnaast zie ik met mijn ogendicht een soort van net van stippen over me heen gegooid worden, ik ben overgenomen door de DMT inmiddels. De stippen veranderen vervolgens in een complex patroon zoals op deze foto maar dan meer in neon groen:
    DSC_0207 - Copy.JPG

Terwijl ik daar op het matje lig, volledig in mijn eigen wereld wordt ik enen toch weer gewaar van mijn omgeving omdat de vrouw rechts van mij uit het niets rare dierengeluiden begint te maken. Ik kijk haar kant op en ze zit/ligt ook heel raar tegen een balk in de Maloka aan. Ik denk nog bij mezelf van wow die reageert heftig op zo’n kleine testdosis en besluit me weer op mijn eigen trip te gaan focussen. Maar terwijl ik van haar weg draai hoor ik een harde klap en zie ik haar op de grond liggen op de mat van haar buurvrouw en haar buurvrouw staat inmiddels. Wtf, ze is dus blijkbaar op haar buurvrouw gevallen… Er komen 3 begeleiders aan om haar wat gerust te stellen, maar de drukte leidt me teveel af dus vraag of ik nog ergens anders een matje kan krijgen. Gelukkig is er nog een plekje een paar matjes verderop en daar verplaats ik dus heen.

Het hele voorval heeft me dusdanig uit mijn trip gehaald dat het me helaas niet meer echt lukt om nog diep in mijn trip te komen. Dus besluit ik de rest van de ceremonie mediterend door te brengen en die helderheid die ik daarbij ervaar is wel echt weergaloos. Af en toe komt er nog een golf van misselijkheid over me heen en grijp ik weer even naar mijn emmertje. Als ik voor mijn gevoel weer zo goed als nuchter ben en mijn ogen open zie ik dat het inmiddels tijd is voor de tweede ronde. Alleen de gedachte aan de smaak van de Ayahuasca maakt me alweer misselijk, maar zonder twijfelen sta ik op mijn tweede dosis te ontvangen. Wederom krijg ik weer een shotglaasje, maar ik dit keer heb ik vrijwel direct moeite om het binnen te houden. Na zo’n 10 minuten kan ik het niet meer binnen houden en begint ook de tweede dosis te werken. Dit keer is het wel duidelijk minder heftig, de visuals zijn minder duidelijk en ik voel mijn lichaam nog steeds redelijk normaal. Ik ga weer mediteren en keer weer terug naar de enorme helderheid die ik eerder ervaarde. Ik denk later ook nog aan leuke gesprekken die ik eerder die dag met twee anderen had en besluit daardoor even op hun geest in te tunen. Ondanks dat ik niet precies weet waar ze zich in de Maloka bevinden kan ik hun geest vinden en voel dat het goed met ze gaat. Daardoor verschijnt er een grote lach op mijn gezicht, ik ben blij dat het goed met ze gaat en ben blij om hun aanwezigheid te kunnen voelen.

Na een tijdje open ik mijn ogen weer als ik me weer redelijk nuchter begin te voelen en zie dat de sjamanen aan hun zegeningsronde zijn begonnen, wat betekent dat de ceremonie bijna afgelopen is. Nouja bijna afgelopen, met zo’n grote groep duurt het rondje ongeveer een uur aangezien ze per persoon een volledig liedje zingen. Hoewel ik mij vrij nuchter voel is mijn gehoor nog wel behoorlijk verstoord aangezien het klinkt alsof ze naast me staan terwijl ze in werkelijkheid aan de andere kant van de Maloka staan. Als ik eenmaal aan de beurt ben voor mijn zegening voel ik duidelijk de energie van de sjamanen en merk ook duidelijk het verschil tussen wanneer ze mij persoonlijk zegenen of wanneer ze vlak naast me staan te zingen voor iemand anders. Terwijl ze mij toezingen voel ik duidelijk de Ayahuasca weer terugkomen en voel me nederig om in de aanwezigheid van de sjamaan te mogen trippen.

Als de ceremonie afgelopen is staat er nog wat fruit voor ons klaar en nog steeds misselijk lukt het me gelukkig om nog wat fruit binnen te houden. Ik praat nog wat na met mensen over onze ervaringen en besluit weer richting mijn huisje te gaan, we mogen ook in de Maloka slapen maar ik wil wel graag weer een echt matras hebben eigenlijk. De weg terug is nog een hele uitdaging, want ik ben toch duidelijk nog niet zo nuchter als ik dacht. Me hele beeld beweegt nog enigszins, de bomen en de lucht zien er super mooi uit en ik loop alsof ik dronken ben. Terwijl ik over houten plankjes moet lopen in het donker op slippers val ik dan ook een paar keer bijna omdat ik veel te veel afgeleid ben door alles om me heen en mijn zaklamp dus niet richt op waar ik loop. Maar na voor mijn gevoel een heel avontuur bereik ik dan eindelijk mijn huisje en kan ik lekker gaan slapen. Ik lig uiteindelijk nog zo’n 2 uur wakker aangezien mijn hoofd probeert alles wat er gebeurd is te verwerken en ik ook nog een keer heb moeten kotsen terwijl ik in bed lag.

Conclusie
    Ondanks dat de gehele ervaring uiteindelijk behoorlijk mild was en niet echt als een volwaardige trip gezien kan worden, was ik toch wel onder de indruk van het moment dat de Ayahuasca inwerkte. Als ik niet zo afgeleid was door iemand naast me die raar ging doen dan was het wellicht wel een interessante trip geworden. Ik was terwijl ik op bed lag toch blij dat ik op zijn minst een glimp van de potentie te zien heb gekregen, je hoort immers ook best vaak dat mensen het de eerste keer helemaal niet merken maar alleen maar aan het overgeven zijn.

Laatst bewerkt: 25 mei 2018
    mod4fun, Fenrir, De Dunne en 11 anderen vinden dit leuk.
  2. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Prachtig geschreven en heel begrijpend! Ik kan me bijna indenken daar ook te zijn. De foto’s helpen ook mee in dit rapport. Had je geen tegenzin in dat kotsen? Of is dat kotsen minder vervelend omdat je tript? Met xtc kotsen is ook minder vervelend dan nuchter kotsen.
    Interessantdat het zo pp verschilt hoe je op zo een dosis reageert. Die uitbundige vrouw die gilde.
    Ik ga hierna de rest van de delen ook lezen. Nu deel 1 en2 gehad! Mooi hoor Bee!

Psychedelibee vindt dit leuk.
  3. Psychedelibee

Thanks! Ja dat kotsen was niet echt heel fijn te noemen inderdaad. Ik vond het juist door het trippen minder fijn om te kotsen dan normaal. Het ging ook telkens met veel moeite, maar als het dan eenmaal gelukt was luchte het ook weer enorm op.

4. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Dat is wel balen maar je wist dat het erbij hoorde. Top rapport!

Psychedelibee vindt dit leuk.
  5. Psychedelibee

Ik was er op voorbereid inderdaad.

Azarius vaporizers and accessories
Laden...