1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Invloed van drugsgebruik op het gebit

Discussie in 'Verslaving' gestart door drugs pws, 5 nov 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. drugs pws

drugs pws Newbie

Hallo allemaal,

Voor mijn profielwerkstuk heb ik jullie hulp nodig. Ik doe namelijk onderzoek naar de invloed van drugsgebruik op het gebit en heb daarom een enquête samengesteld. Zouden jullie dit voor mij willen invullen? Je zou me er erg mee helpen. Het duurt maximaal 10 minuten. Het is natuurlijk helemaal anoniem.
    De link naar de enquête is: https://www.survio.com/survey/d/G5V5P7D2C5Z3Y4L1Q

Met vriendelijke groet.

2. BraboF

BraboF Experimenterende gebruiker

Ik haakte na de eerste vraag al af.... Succes met je pws.

Revolutionair, Syl en PsyTekZ vinden dit leuk.
  3. PsyTekZ

PsyTekZ Badass junkie Tripreporter

Idem :grinning: .

BraboF en Revolutionair vinden dit leuk.
  4. *.exe2.0

*.exe2.0 Belezen gebruiker

Gast(in),

Stel jezelf anders even voor.
    En welke opleiding doe je en waar?
    Post je de resultaten ook?
    En waarom die eerste vraag?

TripJess, De Dunne, gomega en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Revolutionair

Revolutionair Bewuste gebruiker

Een drugsgebruiker hoeft niet verslaafd te zijn...

TripJess, gomega en BraboF vinden dit leuk.
  6. Benzoboss

Benzoboss Wijs gebruiker

Is er niet een specifiek fora voor dit?

7. Benzoboss

Benzoboss Wijs gebruiker

Verwijder de eerste vraag of maak het als je drugs verslaaft bent voor hoelang ben je dit dan (als dit nvt is vul dan 0 in)

Revolutionair vindt dit leuk.
  8. Revolutionair

Revolutionair Bewuste gebruiker

Beter hoe lang gebruik je al drugs :wink:

9. Benzoboss

Benzoboss Wijs gebruiker

Fijn om 100x te horen te krijgen dat ik drug verslaaft ben na deze enquête lol.

10. ATGC

ATGC Belezen gebruiker

Ach, al ben je heel strak dan is iedereen die koffie drinkt en/of meer dan twee glazen drank per dag al een verslaafde. :grin:

11. Psilocyloner

Psilocyloner Bewuste gebruiker

Ik denk dat je het onderzoek voor je profielwerkstuk iets breder aan zou moeten vliegen, onder meer om meer respondenten/deelnemers aan je onderzoek te krijgen. Ten eerste, zoals al aangegeven, is niet elke drugsgebruiker verslaafd. Ik zou de effecten van drugsgebruik op mondhygiëne aanvliegen los van verslaving. Dus eerder 'Hoe lang gebruik je met regelmaat drugs' (waarbij je 'regelmatig' nog zou kunnen definiëren) in plaats van hoe lang iemand al verslaafd is aan drugs. Ten tweede denk ik niet dat, in ieder geval bij niet-problematisch/recreatief gebruik, de manier waarop iemand z'n tanden poetst, hoe vaak en wat iemands eet- en drinkgewoontes echt veel zullen zijn veranderd ten opzichte van de wijze vóórdat iemand drugs ging gebruiken.

Je zou je onderzoeksvraag breder kunnen trekken door simpelweg de invloed van drugs(gebruik) op het gebit en het eventuele ontstaan of verergeren van gebitsproblemen te onderzoeken. Dit zou je kunnen onderzoeken door bijvoorbeeld te vragen of sinds iemand drugs gebruikt vaker last heeft van een droge mond, of iemand last heeft van tandenknarsen tijdens het drugsgebruik, of iemand vaker gaatjes of andere problemen heeft gekregen die een bezoek aan de tandarts nodig maakte sinds iemand met regelmaat drugs is gaan gebruiken, etc. De vragen die zowel klachten en behandeling inventariseren vóór het gebruik en sinds het gebruik lijken me wel oké. Aan de hand daarvan kun je nagaan of klachten of behandeling is toegenomen sinds het moment dat iemand met regelmaat drugs is gaan gebruiken. Wel blijft het dan nog altijd correlationeel onderzoek (meer A gaat samen met meer B) in plaats van causaal onderzoek (meer A leidt tot meer B). Het verschil is als volgt uit te leggen. Er is een correlatie tussen ijsverkoop op een strand en het aantal verdrinkingsdoden. Hoe meer ijs wordt verkocht, hoe meer verdrinkingen. Dit komt niet omdat ijs meer verdrinkingen veroorzaakt. Het komt omdat meer ijsverkoop een teken is dat meer mensen het strand bezocht hebben en hoe meer mensen het strand bezoeken, hoe meer zwemmers en dus hoe groter de kans dat iemand verdrinkt. Als je dus zou vinden dat iemand sinds het regelmatig gebruiken van drugs meer gebitsproblemen heeft, dan kun je nog niet zomaar stellen dat dat te wijten is aan het drugsgebruik

Succes met je profielwerkstuk! :)

Laatst bewerkt: 6 nov 2019
    De Dunne vindt dit leuk.
  12. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Je vragenlijst gaat er al vanuit inderdaad dat iedereen hier drugsverslaafd is.
    Ik ben bv aan het afkicken van speed en nu 8 mnd clean maar ook hierbij zijn de vragen niet voor mij geschikt.
    De vragen zijn echt puur gericht naar een verslaafde die ook dagelijks gebruikt.
    Je zou bv bij vraag 1 kunnen vragen :

"wat is bij u van toepassing"

1.ik ben een recreatieve gebruiker
    2.ik ben verslaafd
    3.ik ben aan het afkicken.

En dan aan de hand van het ant ze doorverwijzen naar de vragen die voor deze persoon van toepassing zijn.
    Zo kun je meer mensen de gelegenheid geven het in te vullen.

Het is maar een tip hoor.
    Succes!

13. Jmths

Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

De vragenlijst kan enige verbetering gebruiken, ik heb hem alsnog ingevuld met oog op het leerproces. Succes.

Lang verhaal kort, door gebruik van stimulanten zijn destijds de zijkanten van mijn tanden lichtelijk afgevlakt volgens de tandarts. Echter heeft het gebruik van suiker bevattende producten, minder vaak tanden poetsen en minder vaak naar de tandarts gaan een aanzienlijk grotere invloed gehad op de staat van mijn gebit. Mijn conclusie is dus dat je beter braaf naar de tandarts kunt blijven luisteren.

14. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Mijn gebit heb ik altijd goed verzorgd.
    Ik ben nu 41 jaar en heb nog geen enkel gaatje.
    Ik ben 8 jaar verslaafd geweest aan speed en nu 8 mnd clean.
    Door de speed is het glazuur van mijn tanden af.
    Mijn tanden zien er dus beetje glazig uit en zijn extreem gevoelig nu voor warmte en kou.
    Maar ik heb tijdens mijn verslaving mijn tanden net zo goed verzorgd als ik altijd doe.

TripJess vindt dit leuk.
  15. Jmths

Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

Voordat ik aan gebruik van stimulanten begon was mijn glazuurlaag al enigszins aangetast door suikerconsumptie. Maar kan ook persoonlijke context wezen.

16. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Voor mijn verslaving was mijn glazuur goed.
    Ik drink ook zelden frisdrank of vruchtensappen enz.
    Ik persoonlijk denk dus dat het wel door de speed komt.
    Mijn tandhalzen liggen ook bloot en dat is heel gevoelig.
    Maar goed eigen schuld dikke bult laten we dan maar zeggen.

17. drugs pws

drugs pws Newbie

Dank jullie wel voor jullie reacties. Dit is de eerste keer dat ik een enquête maak, dus ik heb veel aan jullie reacties gehad.
    Ik zit op de middelbare school en ik zit in 6 VWO. Ik wil straks tandheelkunde gaan studeren, vandaar dat ik dit onderwerp heb gekozen. Vandaar dat ik jullie ervaringen goed kan gebruiken.
    Ik heb de enquête aangepast en hoop dat deze nu beter ingevuld kan worden. Ik zou jullie dan ook willen vragen om daar nog even de tijd voor te nemen. Mochten jullie nog meer suggesties hebben, dan hoor ik dat graag! Mocht het alsnog te lastig zijn, dan is het ook prima om jullie ervaringen te delen via dit forum. Daar heb ik ook al veel aan gehad.
    Dankjewel!
    Er is ook voorgesteld om de resultaten te delen. Dit zal ik uiteindelijk via dit forum doen. Ik zal er voor zorgen dat het anoniem blijft.

*.exe2.0 vindt dit leuk.
  18. Purplext

Purplext Bewuste gebruiker

Je enquête heeft teveel open vragen en insinuaties. Ik mis ook een aantal opties qua drugs en alcohol wordt niet meegeteld?

Daarom hierbij mijn ervaring;

Er is geen verschil in hoe ik met mijn gebit omga en in welke staat het is voordat ik drugs gebruikte en nu.
    Ik ga 1x keer in de 8 jaar ofzo naar de tandarts. Ik heb nooit klachten, dus zie de zin er niet van in. Ik ga toch ook niet twee keer per jaar naar het ziekenhuis voor een bodyscan en bloedonderzoek etc. als ik nergens last van heb?

In de laatste 15 jaar 2 gaatjes gehad. Ik rook, gebruik drugs en houd me ook niet aan alle protocollen qua flossen etc. Mijn gebit is in betere staat dan veel anderen die wel braaf 2x per jaar gaan.

19. Stonologie

Stonologie Bewuste gebruiker

Heb hem voor je ingevuld. Alsjeblieft:). Heb je ook wat extra kennis gegeven:kissingheart:

Azarius vaporizers and accessories
Laden...