Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Dirkjan

DF-koning
Is het universum onverschillig?

Ik heb het altijd een hele geruststellende gedachte gevonden dat het universum volledig onverschillig is. Dingen zijn. Het universum is ontstaan maar niet gecreëerd. Het voelt voor mij onwerkelijk dat er bewuste keuze/actie achter zit en dat er dingen bestaan als absolute moraliteit of reden voor wat dan ook.

nothing matters, nothing is relevant and everything is eventual. Things are.

wat denken jullie?

Miraculeus

Belezen gebruiker
Lijkt mij wel, en wie bepaalt anders wat wel en niet relevant is? Dingen zijn gewoon zoals ze zijn, daarbinnen kun je als mens verschillende keuzes maken (al is niet iedereen overtuigd van de eigen wil in dezen) maar ik geloof niet in een 'groter geheel' met een doel of boodschap o.i.d.. De wereld is toevallig zoals die is en we maken er met zijn allen ons eigen potje van.

A'dam student

Experimenterende gebruiker
Is het universum onverschillig?

Ik heb het altijd een hele geruststellende gedachte gevonden dat het universum volledig onverschillig is. Dingen zijn. Het universum is ontstaan maar niet gecreëerd. Het voelt voor mij onwerkelijk dat er bewuste keuze/actie achter zit en dat er dingen bestaan als absolute moraliteit of reden voor wat dan ook.

nothing matters, nothing is relevant and everything is eventual. Things are.

wat denken jullie?
Dit is helaas een pessimistisch maar toch feitelijk gedachtegoed. At the end of the day zijn wij een planeet die doelloos om onze zon draait. Betekenis wordt gecreëerd door de mens om zingeving te geven en om het bestaan te verklaren....terwijl in the bigger picture niks boeit. Niet teveel over nadenken, het brengt je hoogstwaarschijnlijk geen vreugde.

Joe

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Hier is deze denk ik ook toepasselijk:

tumblr_onw0b0bHFt1uprl4ko1_1280.jpg

Als je niet weet, zal realiteit als een soort biologische chaotische onverschillige machine jouw lot bepalen. Als je wel weet, is realiteit afhankelijk van jou. Dan is het universum niet meer onverschillig, want jij bént het universum. Maar beiden zijn daarom denk ik waar. Het hele verschil zit hem in ons perspectief. Ons geloof is zo extreem krachtig, dat het dat wat wij de fysieke realiteit noemen beïnvloedt.

236410-Terence-McKenna-Quote-The-Imagination-is-the-golden-pathway-to.jpg

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan