Jongeren en drugs op festivals

Discussie in 'Nieuws en actualiteiten!' gestart door Dunnetjess33, 20 jun 2016.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Dunnetjess33

Dunnetjess33 Badass junkie Tripreporter

Net in het journaal zag ik dat ze willen gaan voorkomen of proberen te verminderen dat jongeren op festivals bij de EHBO terrecht komen door overmatig drugs of drank gebruik.
    Blijkbaar gebeurd dat steeds vaker. Ook werd er op gehamerd hoe ze op elkaar moeten letten onder vrienden. Ik vraag mij af wat er nou veranderd is de afgelopen jaren, is er wel wat veranderd in de hoeveelheid drugs die jongeren nemen en letten ze idd niet genoeg op elkaar op festivals tijdens drugs gebruik? En als dat zo is, waar ligt dat dan aan?
    Of was het "vroeger" ook al zo en hoor je er gewoon meer over door het internet etc? Missen jongeren gewoon het welbekende gezonde verstand? Zijn vriendschappen anders dat er niet zo op elkaar word gelet? Dit onderwerp interesseert mij wel eigenlijk. Ikzelf heb als jongere nooit drugs gebruikt behalve het welbekende biertje in het weekend en als er eentje goed lam was, zorgde vrienden dat diegene gewoon heel thuis kwam. Dat was normaal, dat deed je gewoon. Waar ligt dit nou aan? Desinteresse?

2. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator

Kan me niet voorstellen dat jongeren steeds minder op elkaar letten eigenlijk. En volgens mij is drugsgebruik onder jongeren ook iets van alle tijden, wellicht is hier een stijging in maar geen idee eigenlijk. Ik kan me wel voorstellen dat de steeds sterker wordende pillen niet echt positief bijdraagt aan het aantal ongevallen. Alhoewel ik zelf eigenlijk vroeger vaker mensen afgevoerd zag worden op feesten dan tegenwoordig.

3. ooscaar

ooscaar Wijs gebruiker

Heb wel eens wat dozen gezien die hun vriendin die 'bad' ging op xtc best wel hebben laten zitten, vind dat zelf echt te belachelijk voor woorden, wat ben je dan een naar persoon. :confused: Verder in mijn omgeving zie ik best heel veel drugsgebruik, veel die een beetje aardig/leuk zijn hebben wel eens wat gebruikt. Ook genoeg die nooit wat hebben gebruikt maar toch opvallend veel doen het wel. Meesten wel op een echt verantwoorde wijze.

Ik denk ook dat het van alle tijden is, evenals het veroordelen van het drugsgebruik van de jeugd door de oudere generatie. En je hebt nu natuurlijk een overvloed aan technofeestjes inclusief makkelijk te verkijgen zeer toegankelijke amfetamientjes (en dus alles wat erop eindigt). En nog eens social media dus iedereen kan meekrijgen wat er op zoiets grofweg gebeurt. Dat schept al gauw een extreem beeld.

Komt trouwens ook nog eens bij dat het een erg makkelijke manier van journalistiek is. Kijk maar naar die ene Viva-vrouw in het medewerking gevraagd subforum. Om maar een voorbeeldje te noemen. Als je niets meer weet, begin je gewoon daar mee. Bijna iedereen gelooft toch alles wat negatief is en over drugs gaat, dus je hoeft niet eens met nieuws of cijfers te komen. :P

4. Peppi en Coki

Peppi en Coki Bewuste gebruiker

Is een beetje een samenloop van omstandigheden volgens mij.

Ik denk dat drugs nu veel makkelijker te verkrijgen is dan vroeger, gewoon even een bericht sturen naar je dealer en je meteen ergens afspreken. Ook zijn er veel meer soorten drugs, kijk maar naar al die RC's (alhoewel op festivals meestal toch alleen 4-FA en 2C-B daarvan worden gebruikt, en daar hoor je nooit een bericht over eigenlijk).

Wat ook wel wil meehelpen is dat er simpelweg veel meer festivals zijn (en deze ook echt een stuk groter zijn geworden) dan eerst. Nu wordt je echt doodgegooid met het zoveelste dance feest/festival, waar toch voornamelijk dit over gaat (lijkt mij niet dat iemand op een Food Festival anderhalve pil gaat tikken :P).

Maar goed, doordat er in totaal dus meer wordt gebruikt, heb je dus ook meer gevallen waar het fout gaat, en ook al let je nog zo goed op je vrienden, er hoeft maar net even iets verkeerd te vallen en je kan de EHBO erbij halen.

5. Tommie_K

Tommie_K Bewuste gebruiker Tripreporter

Vergis je ook niet in de pillen van tegenwoordig. Doses van 200+ mg per pil zijn niet bepaald uitzonderlijk meer.

6. Tommie_K

In Oktober ging de vaderlandse pers weer eens lekker tekeer over het ADE-gebeuren: schandalig dit en drugsorgie dat en de lijken stapelden zich manshoog op in de straten van Amsterdam.

Toen heeft iemand even een rekensommetje gemaakt, waaruit de conclusie was dat de Nijmeegse Avondvierdaagse veel gevaarlijker is voor de deelnemers, en veel duurder voor de belastingbetaler.

Het is in feite wonderlijk dat er niet vaker incidentjes zijn. Ik denk dat dat komt door redelijke voorlichting en een overheid die laat zien dat je niet bang hoeft te zijn voor vervolging o.i.d. als je in geval van zorgelijke toestanden een hulpverlener gaat opzoeken.

(dat laatste sta je niet zo bij stil, maar je had de toeristen hier in Amsterdam eens moeten zien apegapen toen een tijdje geleden hier die borden stonden.. [​IMG]

In de US is het toch meer van "oh nee hij heeft een odee" en dan je maat voor de deur van een ziekenhuis de wagen uitschoppen en er het beste van hopen terwijl je plankgas zorgt dat je weg komt :grin:

7. Mindless

Mindless DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Jongeren missen sowieso het welbekende gezonde verstand. :P Maar dat is iets wat ook bij die leeftijd hoort: impulsiviteit, roekeloosheid, tegendraadsheid. Dat had ik zelf ook op die leeftijd. Of dat veel erger is geworden bij jongeren van nu? Ik krijg de indruk van wel, maar dat is mijn indruk. Of dat ook echt zo is over het geheel gezien? Ik sta soms versteld hier op het forum van de extreme roekeloosheid in drugsgebruik van jongeren (zie de vele posts over misbruik van mdma) en ik maak zelf ook wel zulke jongeren mee (1, 2, 3, 4 pillen gebruikt, maar dan echt), maar hoe tekenend is dat voor de hele groep jongeren? Ik weet het niet, maar van wat ik ken lijken jongeren nog een stuk extremer en roekelozer met drugs om te gaan dan toen mijn vrienden en ik nog die leeftijd hadden. Bij ons was er vaak nog wel ergens een rem en een stukje reflectie op ons eigen gedrag. En als iemand dan neigde echt te ver te gaan, dan spraken de anderen die persoon daar op aan. Maar wij hebben ook onze portie roekeloze en domme dingen gedaan. :wink:

Los van dat (of waarschijnlijk niet los van dat) leven we in een zeer onbewuste tijd. Mensen over het algemeen lijken meer in hun eigen wereldje (en hun smartphone) te zitten en minder bewust te zijn. Meer gericht op status, meer stress, meer peer pressure. Die onbewustheid schept onintelligent (kudde)gedrag.

8. Dunnetjess33

Ik vraag mij dit namelijk af omdat ik geen enkel vergelijkingsmateriaal heb met vroeger. In mijn vriendengroepje vroeger werden er behalve af en toe een jointje niks gebruikt. Ja alcohol is ook drugs natuurlijk. En op festivals heb ik wel het een en ander zien gebeuren, en dat waren altijd jongeren zo tussen de 18 en 25 zeg maar. Ook het feit dat het journaal er op inspringt klinkt het alsof dat het een groter wordend probleem is. 2 jaar terug een jong meisje, koud, trillen, weg kwijt tegen een tent aan. Al der vrienden weg, ze was alles kwijt incl der verstand. Maar ze wilde niet de EHBO er bij omdat der ouders niet mochten weten dat ze pillen op had. Er was echt verder niemand bij haar en allemaal kots om der heen. En echt velen liepen langs haar en grinikten van: zo moet je die zien hahaha. We hebben toch de EHBO laten komen. Achteraf bleek t allemaal wel mee te vallen maar ik kon het echt niet over mijn hart verkrijgen om der zo te laten liggen..

9. Tommie_K

Denk je niet dat het verschil 'm zit in de zichtbaarheid, met al die media, social networks en forums? Christiane F. en haar vriendjes waren 13 toen ze H zaten te shotten op de plee van de Sound. Alleen zij moest eerst een heel boek schrijven voordat de rest van de wereld daarvan op de hoogte kon komen. Nu moeten we langs 400 kanalen met schandaalsensatie en misdaadrealilty zappen voordat we bij Bert en Ernie zijn aangekomen.

10. ooscaar

ooscaar Wijs gebruiker

Exact, onder iedereen in mijn omgeving ben ik echt wel degene die het meeste gebruikt. Maar dat blijft dan evht wel beperkt tot ongeveer twee tot drie keer per maand speed en voor de rest psychedelica en sporadisch gebruik van andere drugs. Er zijn wat vrienden die naar mijn mening onverantwoordelijk gebruiken, door bijvoorbeeld MDMA, 4-FA en speed te gaan zitten combineren. Ik geef ze dan wel tips, maar goed, als ze verder maar drie keer per jaar drugs gebruiken, moeten ze het ook een beetje zelf weten. Kortom: in mijn omgeving wordt er wel veel gebruikt, maar niet echt op een onverantwoorde wijze. Als iemand wel die kant op gaat, wordt diegene daar absoluut op aangesproken. Daar hoef je ook nu echt niet mee aan te komen. Denk dat het geschepte beeld vooral door de bovengenoemde schandaalsensatie komt.

11. Tommie_K

Dat is exact de spijker op zijn kop.

"Het gedeelte van het brein dat is betrokken bij taken zoals planning, zelfbeheersing en vooruit denken ontwikkelt zich nog sterk tussen het achttiende en vierentwintigste levensjaar. "

(http://www.intermediair.nl/carriere/doo ... idinggeven)

12. Tommie_K

De meeste incidenten draaien om onervaren gebruikers.

Daarom worden ze ook wel de incidentele gebruikers genoemd denk ik :grin:

13. ooscaar

ooscaar Wijs gebruiker

Een foodfestival lijkt mij wel een ideale setting om anderhalve 2C-B pil achterover te slaan hoor :sunglasses: Eerst vijf bier en dan veeeeel te vaag zijn voor de setting en de rest van het publie

14. Peppi en Coki

Peppi en Coki Bewuste gebruiker

Ik dacht dat je een 'Wijs gebruiker' was :P

15. ooscaar

ooscaar Wijs gebruiker

Daarom kom ik ook op zulke ideeën. :sunglasses:

16. MeejheM

MeejheM Badass junkie

Ik ben nu zelf 31, en kom eigenlijk al ieder weekend op 2 tot 4 evenementen, vooral voor mn werk de laatste 8 jaar.

Volgens mij is er in 15 jaar niet zo heel veel veranderd tussen vrienden die op elkaar letten en de EHBO op evenementen. Helaas zijn een hoop zaken zoals gratis water en dergelijke maatregelen nog steeds niet de standaard.

de prijzen zijn ondertussen vaak tot hun plafond verheven, maar zulke simpele maatregelen kunnen er nog steeds niet van af vaak. Ik heb te lang mijn best gedaan om gratis water te promoten op feestjes waar je stimulanten gebruik kan verwachten, en een kuub water kost je echt maar 60 cent ongeveer, maar er is weinig interesse bij de meeste organisaties.

Sommigen maken er zo'n punt van dat ze lege flesjes al verbeiden... Triest.

Maar voor zover ik kan zien letten de meeste mensen nog behoorlijk goed op hun vrienden, en word er gelukkig ook aan de bel getrokken als het echt mis is.

17. Dunnetjess33

Dat van het gratis water is wel een goeie ja. Ik zelf neem altijd verschillende soorten doppen mee van flesjes, je krijgt namelijk een flesje zonder dop. Vorig jaar op Mysteryland hadden ze een soort zakjes die je gratis kon vullen met water. Maar ook idd al eens gehad dat je alleen bekertjes water kunt "kopen" voor €2,50 . Dat is heel slecht geregeld ja.
    Wat denk je dat ze doen als ik zelf een LEEG flesje water in mijn tas mee wil nemen naar binnen?

18. MeejheM

MeejheM Badass junkie

een leeg flesje? ik gok dat ze die regelmatig afpakken, maar daar heb ik echt ooit op gelet.

Dat zal ook liggen aan de voorzieningen, soms staan er alleen dixies en pisgoten, dan kun je geeneens water pakken, andere keren hebben ze een toiletwagen, die hebben meestal wasbakken. Of het water daarin uit schone containers komt is de vraag.

Alleen al het feit dat ze zo gierig doen met water snap ik nog steeds niet, voor 60 cent en een pallet extra heb je een kuub water, dat is 1000l. daar kun je onder de zwaarste omstandigheden nog altijd minimaal 500 personen van in goede conditie houden.

Wel heb ik begrepen dat er op evenementen drinkwater aan alle eisen moet voldoen die je ook in een horecagelegenheid verwacht, wat misschien moeilijk is met containers water, slangen fittingen en pompen. Daarom begrijp ik wel dat er vaak voor flesjes water gekozen word, maar een pallet daarvan kost bij de lidl ook niet veel.

elk persoon die bezwijkt door drank drugs of de zon is slechte publiciteit, dus ik begrijp de meeste organisaties niet. Zelf strijd ik er niet meer voor omdat dat mijn werkgevers zijn, als die overal stroom en goed geluid willen hebben zitten ze niet te wachten op mijn gratis/goedkoop water tips.

19. Tommie_K

True, true. Maar vergeet niet de prijs van de 500 niet verkochte drankjes er ook bij op te tellen. Dat is met de festivaldrankprijzen van tegenwoordig een klein fortuin.

20. Tommie_K

Dat arbeidsvermogen van jou wordt elders op deze website schromelijk onderschat zo te lezen :grin:

Als man die veel festivals van binnen ziet, wat zijn de feestjes met de beste sfeer/gemoedelijkste publiek/vriendelijkste personeel/verveeldst kijkende security volgens jou? Nog goed bewaarde geheimpjes te sharen toevallig?

21. MeejheM

MeejheM Badass junkie

Gelukkig werk ik niet voor het UWV.

Beste sfeer is moeilijk te zeggen, want daar rijg je als je werkt niet veel van mee, en als je voor jezelf ergens heengaat heb je je eigen voorkeur. ik houd het meeste van franse teknofeestjes, buiten, gratis met mooi weer en niet te druk.

Het gemoedelijkste publiek vind je vaak bij minder bekende nederlandse artiesten, niet perse zangers. eigenlijk alles bovenstaand behalve zangers.

Het vriendelijkste personeel vind je bij onafhankelijk georganiseerde feesten en festivalletjes, vaak bijna helemaal gerund door vrijwiliggers/-sters. een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld 'Maaseik in de fik' in maaseik, belgie.

De ergste security die je kan tegenkomen zijn ME-ers die je feestje moeten ontruimen nadat ze een risicowedstrijd (voetbal) begeleid hebben waar niets is gebeurd, die mannen en vrouwen staan echt strak van de adrenaline. Verder verschilt de houding van de security per bedrijf waar ze werken, en hun persoonlijke staat. soms heb je echt good-cop/bad-cop lui erbij staan terwijl je gewoon een crew of press polsbandje hebt...

Ja, ik heb genoeg goed bewaarde geheimen.

22. Tommie_K

Hahaha holy shit wat een horrorscenario.

23. benniesmitters

benniesmitters Bewuste gebruiker

Maar dat gratis water zie je toch wel steeds vaker? Was daar vorig jaar of dat jaar daar voor niet een hele campagne voor? Dat water een van de eerste levensbehoeftes is en dat je daar niet voor hoeft te betalen

24. MeejheM

MeejheM Badass junkie

Vaker meegemaakt, maar het eindigt meestal toch op een klein berichtje in de lokale krant. vernielde of in beslag genomen apparatuur is wel vervelend.

Ik heb me daar lang voor ingezet, maar jaren geleden het bijltje erbij neergegooid. Ik ze het zelf helaas nog steeds niet veel vaker als 10 jaar geleden...

Als jij het wel vaker ziet is zeker een positieve verandering. ik zie het niet.

Dat water een primaire levensbehoefte is, helemaal als je lang gaat dansen, drinken en/of drugs gebruiken is het zeker belangrijk dat er voldoende beschikbaar is. gratis is geen eis, maar als je kijkt naar goedkoop water kun je een 500ml flesje makkelijk voor een euro of minder verkopen.

zoals ik al gezegd heb is kraanwater in containers pompen, en zo verstrekken niet voedselveilig volgens de HACCP, tenzij je de hele installatie gereinigd krijgt ivm met legionella etc. dat is voor veel organisaties te veel gedoe.

25. Dunnetjess33

Op Awakenings was er gratis en genoeg drinkwater. Het is wel jammer dat het erg vies was! Chemische smaak, dus toch water gekocht steeds. Maar goed, er was gratis drinkwater!

26. benniesmitters

benniesmitters Bewuste gebruiker

Ik heb het 2 jaar geleden voor het eerst op defqon gezien, vorig jaar ook, ook op decibel en dr zullen vast wel meer feestjes zijn. Zijn kraampjes waar je flesjes kan laten vullen, of zo'n waterzak met tuitje kan kopen om die elke keer weer te laten vullen. Zag het toen ook wel vaker op fb, maar nu niet meer echt. Maar inderdaad de winst die ze op water maken is niet normaal, 6 flesjes in de winkel (exact de zelfde) koop je voor nog geen euro. Moet je voorstellen wat de inkoop is. Flesjes water zijn bijna pure winst

Deel Deze Pagina