Kabinet komt met verbod op recreatief gebruik van lachgas

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

8️⃣6️⃣

Badass junkie
De Leukste Thuis!
Die had ik zo snel niet zien aankomen.

Met dank aan die snotneuzen die hun rommel niet opruimen. Bedankt hoor!

Ganggang💯

Bewuste gebruiker
Het kabinet komt met een verbod op het recreatief gebruik van lachgas, zo is maandag gemeld aan NU.nl. Uit onderzoek is gebleken dat het aantal ernstige gezondheidsincidenten toeneemt en dat mensen "veel overlast door zwerfvuil" ervaren als gevolg van rondslingerende lachgaspatronen.

Het recreatief gebruik kan praktisch worden verboden door lachgas op lijst II van de Opiumwet te plaatsen, waar bijvoorbeeld ook de hennepplant op staat.

Het Coördinatiepunt Assessment en Monitoring nieuwe drugs (CAM) heeft het recreatief gebruik van lachgas onderzocht en stelt dat gebruik van grote hoeveelheden tot ernstig en blijvend neurologisch letsel kan leiden, "zoals een dwarslaesie". In het onderzoek wordt dan ook gesteld dat het aanbod van lachgas beperkt zou moeten worden door bijvoorbeeld de verpakkingsgrootte te limiteren.

"Lachgas lijkt verslavend te zijn bij frequent gebruik en mogelijk treedt tolerantie op. Lachgas wordt veel gebruikt door uitgaanders en door jongeren onder de zestien jaar", aldus het CAM. In het CAM zitten deskundigen van onder meer de Inspectie voor de Gezondheidszorg, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en het Trimbos-instituut.

Verbod op recreatief gebruik lachgas, dit doet de partydrug met jeVerbod op recreatief gebruik lachgas, dit doet de partydrug met je
Blokhuis in gesprek met groothandels
"Lachgas is oorspronkelijk bedoeld voor onder meer gebruik in slagroomspuiten in de horeca. Deze eigenlijke toepassingen van lachgas worden van het verbod vrijgesteld", zo laat staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) weten.

Volgens Blokhuis is het dan ook de bedoeling dat de eigenlijke aanbieders van lachgas, zoals groothandels, detailhandels, horeca en gasproducenten, zo min mogelijk geraakt worden door het besluit. Daarom zullen er gesprekken met deze aanbieders gevoerd worden.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6016477/kabinet-komt-met-verbod-op-recreatief-gebruik-van-lachgas.html

Pietjepost

Newbie
Heel erg jammer, maar was wel te verwachten dat ze dit zouden gaan verbieden.
Ben toch benieuwd hoe ze dit willen gaan handhaven aangezien de horeca en ziekenhuizen dit veelvuldig gebruiken.

MacLeod

Admin
Forumleiding
Beheerder
Blokhuis verbiedt lachgas door plaatsing onder Opiumwet
Staatssecretaris Blokhuis gaat lachgas voor oneigenlijk recreatief gebruik verbieden door het op lijst II van de Opiumwet te plaatsen. Dit besluit volgt op een risicobeoordeling van lachgas door het CAM. De afgelopen jaren wordt lachgas steeds vaker als recreatief roesmiddel gebruikt, wat leidt tot risico’s voor de volksgezondheid, overlast en verkeersongevallen. Lachgas is oorspronkelijk bedoeld voor onder meer gebruik in slagroomspuiten in de horeca. Deze ‘eigenlijke toepassingen’ van lachgas worden van het verbod vrijgesteld.

Niet zo onschuldig als het lijkt

Staatssecretaris Blokhuis: “We kunnen de risico’s met de gezondheid van met name jongeren niet langer accepteren. De beoordeling van het CAM laat zien dat het recreatief gebruik van lachgas ontzettend schadelijk kan zijn en zelfs bij beperkt gebruik al tot serieuze gezondheidsschade kan leiden. Een ‘ballonnetje’ is echt niet zo onschuldig als het lijkt, dat wordt nu duidelijk. Het recreatief gebruik van lachgas heeft zich ontwikkeld tot een drugsprobleem en daarmee is de Opiumwet de juiste route om dit aan te pakken. Maar we willen de aanbieders en gebruikers van lachgas, zoals het eigenlijk bedoeld is, hiermee niet onevenredig benadelen. Het moet immers gewoon blijven om een toef slagroom bij je appeltaart te kunnen bestellen.”

Uitzondering voor eigenlijke toepassing

Omdat lachgas veel eigenlijke toepassingen heeft, wordt er een algemene uitzondering gemaakt in het Opiumwetbesluit zodat die toepassingen blijven toegestaan. De aanbieders en gebruikers van de eigenlijke toepassingen van lachgas moeten zo min mogelijk worden geraakt door de maatregel. Daarvoor is het belangrijk dat er een duidelijke definitie komt van wat die ‘eigenlijke toepassingen van lachgas’ precies zijn.

Staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid gaan de komende periode in gesprek met zowel de ‘eigenlijke’ aanbieders en gebruikers zoals groothandels, detailhandels, horeca en gasproducenten, als ook de IGJ, de politie en het Openbaar Ministerie. Daarnaast dient de beschikbaarheid van medicinaal lachgas in de zorg niet door de maatregel te worden geraakt.

Substantieel risico

Het besluit tot deze maatregelen volgt op de risicobeoordeling van het CAM (Coördinatiepunt Assessment en Monitoring nieuwe drugs). Het CAM beoordeelt dat het risico van lachgasgebruik substantieel is. Bij excessief gebruik treden gezondheidsincidenten op, maar ook na een enkele keer kan al sprake zijn van ernstige neurologische schade in het geval iemand een vitamine B12-tekort heeft. Vaak weten mensen met een B12-tekort dit niet van zichzelf.

Waar het Nationaal Vergiftigingen en Informatiecentrum (NVIC) in 2017 48 meldingen van gezondheidsklachten na gebruik van lachgas registreerde, waren dit er in de eerste helft van 2019 al 67. Het gebruik is wijdverspreid; het gaat vooral om jongvolwassenen, waaronder veel kwetsbare, jonge en onervaren gebruikers. Bovendien leidt gebruik tot een toenemende hoeveelheid overlast en problemen in het verkeer. Plaatsing onder de Opiumwet is volgens het CAM dan ook gerechtvaardigd.

Preventie

Ook preventie en goede voorlichting over de risico’s van lachgas blijven onverminderd belangrijk. Het preventie- en voorlichtingsmateriaal over lachgas zal naar aanleiding hiervan worden herzien. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat zet in op het voorkomen van het gebruik van lachgas in het verkeer. Zo heeft zij TeamAlert gevraagd een online campagne te ontwikkelen om jongeren te wijzen op de gevaren hiervan.

Psilocyloner

Bewuste gebruiker
Heel erg jammer, maar was wel te verwachten dat ze dit zouden gaan verbieden.
Ben toch benieuwd hoe ze dit willen gaan handhaven aangezien de horeca en ziekenhuizen dit veelvuldig gebruiken.
Ik vermoed dat ze louter de verkoop aan particulieren aan banden gaan leggen, dus geen lachgaspatronen meer in de supermarkt (of waar haal je die dingen?) en geen lachgastanks meer vrij verkrijgbaar, alsmede een verbod op het verkopen van ballonnetjes op festivals of in uitgaansgelegenheden. De lachgaspatronen zullen, zo vermoed ik, verkrijgbaar blijven via groothandel, die zich vooral richt op horeca. Ziekenhuizen hebben bovendien hun eigen sources. Die kopen echt hun lachgas niet in via een online webshop.

MacLeod

Admin
Forumleiding
Beheerder
Het is me overigens niet duidelijk wanneer het verbod zal ingaan.
Wordt ook niet vermeld. Ze zullen eerst een en ander verder moeten uitzoeken. Benieuwd wat dit aan regeldruk gaat opleveren voor de verkopers van patronen in de horeca (het eigenlijke gebruik) dan wel aan particulieren die wel echt slagroom willen spuiten.

Psilocyloner

Bewuste gebruiker
Met de lachgastanks zal het dan wel afgelopen zijn zo vermoed ik, maar dit...

in het onderzoek wordt dan ook gesteld dat het aanbod van lachgas beperkt zou moeten worden door bijvoorbeeld de verpakkingsgrootte te limiteren.
...doet mij vooral vermoeden dat het allemaal wel weer een wassen neus zal zijn, net zoals de poging tot het terugdringen van suïcidepogingen met behulp van paracetamol (wat vrijwel altijd mislukt en blijvende leverschade tot gevolg heeft) door alleen nog verpakkingen met maximaal 30 tabletten in plaats van 50 tabletten toe te staan. Dan koop je dus gewoon twéé doosjes en dan heb je zelfs nog 10 tabletten extra om je lever naar de klote te helpen. Uitstekend beleid! Chapeau!

De Dunne

Badass junkie
Die lachgas verkoper met zijn bakfiets, ben zijn naam ff kwijt, is out of business!
Naja, hij werd ook high on his own supply..

8️⃣6️⃣

Badass junkie
De Leukste Thuis!
Volgens mij is de datum 1 januari 2020.

Ben eens wezen kijken bij wat webshops, en een aantal vermelden dat er per 1 januari geen gasflessen meer zullen worden teruggenomen...

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
En al die mensen met hun dure slagroomspuit dan... Daar moet toch echt N2O in.

Voor mezelf maakt het niet meer uit. Ik gebruik het niet meer, mede door een B12 deficiëntie in het verleden. Wel weer erg jammer dat er wéér wat verboden wordt omdat inderdaad die kleine kindjes er niet mee om kunnen gaan. Dan maar weer coma zuipen hip maken denk ik, ze moeten toch wat. Alcohol is legaal, dus het lijkt me dat daar niet zo gauw iets mis mee kan gaan. :unamused:

Volgens mij is de datum 1 januari 2020.

Ben eens wezen kijken bij wat webshops, en een aantal vermelden dat er per 1 januari geen gasflessen meer zullen worden teruggenomen...
Nog snel even een pallet bestellen?

De Dunne

Badass junkie
En al die mensen met hun dure slagroomspuit dan... Daar moet toch echt N2O in.

Voor mezelf maakt het niet meer uit. Ik gebruik het niet meer, mede door een B12 deficiëntie in het verleden. Wel weer erg jammer dat er wéér wat verboden wordt omdat inderdaad die kleine kindjes er niet mee om kunnen gaan. Dan maar weer coma zuipen hip maken denk ik, ze moeten toch wat. Alcohol is legaal, dus het lijkt me dat daar niet zo gauw iets mis mee kan gaan. :unamused:
Dit dus.... Dan maar weer alle tieners aan de drank! Dat is idd legaal dus kan helemaal geen kwaad hoor dat coma zuipen..

De Dunne

Badass junkie
@De Dunne
Er komt geen algeheel verbod, dus je kan gewoon de patronen blijven kopen. Wel zal groot inslaan lastig worden.
Aha, oke! Heb het nog nooit gebruikt maar zou het wel eens een keer willen. Zal het op bv festivals nog te koop/te doen zijn volgend jaar denk je? Op sommige festivals verkochten ze het.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Oh geen algeheel verbod. Dan zullen velen waarschijnlijk wel blijven gebruiken thuis. Totdat de buren de politie bellen omdat ze om de paar minuten dat geluid horen. :sweatsmile:

LoveSexDreams

Belezen gebruiker
Als er geen algeheel verbod komt, wat wordt er dan wel precies verboden? Kan je nog gewoon lachgas patronen bij de smartshop en online kopen of niet?

Ganggang💯

Bewuste gebruiker
Ik hoop dat het verboden wordt in uitgaansgelegenheden. Dat zorgt hier in Groningen voor erg veel overlast.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
De Leukste Thuis!
Recreatief gebruik wordt verboden. Dat betekent dus geen lachgas meer op festivals en geen verkoop meer op de hoek van de straat in de grote stad.

En die thuiswonende hangjongeren kunnen nu aangepakt worden. Nou ja aangepakt, lijst 2 is gelijk aan wiet en die wordt.niet bestraft dus zelfs geem taakstraf.

Een 'foei, niet meer doen' met inbeslagname van de patronen en eventueel een telefoontje naar de ouders lijkt me het hoogst haalbare voor de politie.

Psilocyloner

Bewuste gebruiker
Ik vind het trouwens best verrassend dat een verbod al zó snel na aankondiging in kan gaan! Neem aan dat daar toch aardig wat voorbereidend werk achter de schermen aan vooraf is gegaan. Kan best zijn dat ze dit met het rc-verbod ook gaan flikken, dat het opeens binnen nu en een paar weken gedaan is... hoewel dat rc-verbod een toch wat ingrijpendere wijziging in de opiumwet omhelst dan een lachgasverbod natuurlijk.

Dropje

Newbie
Van NOS.nl

Blokhuis hoopt dat het verbod over "een maand of negen" kan ingaan. Tot die tijd roept hij gemeenten op om lachgasgebruik zoveel mogelijk zelf terug te dringen. Dat kunnen gemeenten doen met een beroep op plaatselijke verordeningen. Verder vindt hij dat producenten en leveranciers terughoudend moeten zijn met leveren.

Dus naar schatting zou het ook nog een maand of 9 kunnen duren.

Van RTLnieuws.nl:

Toename incidenten: Het aantal incidenten neemt toe. Het Nationaal Vergiftigingen en Informatiecentrum kreeg in 2017 48 meldingen van gezondheidsklachten na gebruik van lachgas. In 2018 waren dat er 54 en in de eerste helft van 2019 waren er al 67 meldingen.

Ach gut...

Ik kan de bezorgde ouders al horen.

Jammer

Dropje

Newbie
Ik vind het trouwens best verrassend dat een verbod al zó snel na aankondiging in kan gaan! Neem aan dat daar toch aardig wat voorbereidend werk achter de schermen aan vooraf is gegaan. Kan best zijn dat ze dit met het rc-verbod ook gaan flikken, dat het opeens binnen nu en een paar weken gedaan is... hoewel dat rc-verbod een toch wat ingrijpendere wijziging in de opiumwet omhelst dan een lachgasverbod natuurlijk.
Een RC verbod zou pas echt jammer zijn.

verwondering

Bewuste gebruiker
Top Tripreporter
Die had ik zo snel niet zien aankomen.
Al sinds lachgas in 2016 onder de warenwet ging vallen is er een offensief gestart om in de media zoveel mogelijk negatieve berichtgeving over lachgas over het volk uit te storten. Sinds een jaar is het in een stroomversnelling geraakt en is het niet meer van de krantenpagina's af te slaan. Steeds meer gemeenten verbieden het al via APV's. Dus dit zat er al een hele tijd aan te komen.

Alsnog is het heel triest. Wéér een verdere inperking van onze vrijheid. En wéér pikken we het maar gedwee. Binnenkort waarschijnlijk ook de RC's.

Stapje voor stapje gaan we dichter toe naar een algehele politie- en surveillancestaat waarin niets mag, alles in de gaten gehouden wordt (en liefst verlinken we elkaar nog), we beroofd worden van onze eigen wil, onze eigen mening, en onze eigen identiteit. Op naar een staat waarin we volledig in een keurslijf gedwongen worden, waarin we gevangen zitten in een web van sociale controle en we zonder vragen te stellen en zonder tegengeluid ons ten behoeve van de elite uit de naad werken. En ondertussen dènken we dat we vrij zijn.

Purplext

Bewuste gebruiker
Vrijheid blijft toch de grappigste illusie.

Ik heb nog nooit lachgas gedaan, maar wil het nu gewoon doen uit een soort rebellie. Zo ben ik ooit ook gaan roken en blowen, omdat het me nadrukkelijk verboden werd op school.
Heel flauw, maar zo werken die dingen wel vaak. Verboden goed is interessant.

Psilocyloner

Bewuste gebruiker
Stapje voor stapje gaan we dichter toe naar een algehele politie- en surveillancestaat waarin niets mag, alles in de gaten gehouden wordt (en liefst verlinken we elkaar nog), we beroofd worden van onze eigen wil, onze eigen mening, en onze eigen identiteit. Op naar een staat waarin we volledig in een keurslijf gedwongen worden, waarin we gevangen zitten in een web van sociale controle en we zonder vragen te stellen en zonder tegengeluid ons ten behoeve van de elite uit de naad werken. En ondertussen dènken we dat we vrij zijn.
Daar zitten we allang middenin...

Ik heb nog nooit lachgas gedaan, maar wil het nu gewoon doen uit een soort rebellie. Zo ben ik ooit ook gaan roken en blowen, omdat het me nadrukkelijk verboden werd op school.
Heel flauw, maar zo werken die dingen wel vaak. Verboden goed is interessant.
Sneeuwengeltje onder het genot van een ballonnetje dan maar...? :wink:

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat soort totale vrijheid is ook niet mogelijk.

Maar ben het met @verwondering eens dat het rap naar een complete politie staat gaat. Kijk maar eens hoe het nu al gaat in China. Denk dan aan het social credit systeem en het bijna complete verdwijnen van privacy omwille "veiligheid". Enger dan de engste horrorfilm die je je kunt bedenken. En reken er maar op dat er mensen hard aan het werk zijn om dat hier ook te brengen. De massa is dom genoeg om dat te laten gebeuren.

benzzzy

Badass junkie
Hoe lastig is het om een leeftijds limiet in te zetten en verplicht een klein boekje leveren over de risico's van lachgas gebruik en hoe dit te voorkomen is?

...

8️⃣6️⃣

Badass junkie
De Leukste Thuis!
@verwondering
Gelukkig mag je je nog altijd doodzuipen als je dat wil.

Hoewel, als je naar de gebruikte argumenten kijkt dan zou het logisch zijn als alcohol ook binnenkort verboden zal worden lol...

Bovenaan