1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kabinet wil rookruimtes in horeca sluiten

Discussie in 'Nieuws en actualiteiten!' gestart door MacLeod, 7 apr 2018.

?

Ben je voor of tegen een algeheel rookverbod in de horeca?

1. Voor!

22,7%
  2. Tegen!

68,2%
  3. I couldn't care less...

9,1%
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. MacLeod

MacLeod Admin Medewerker Beheerder

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/kabinet-wil-rookruimtes-in-horeca-definitief-sluiten~afdb5923/

Het kabinet overweegt rookruimtes in horecagelegenheden definitief te sluiten. Staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid) wil dat de rookruimtes over twee jaar verdwenen zijn, melden bronnen in Den Haag. Het plan zal morgen officieel worden bekend gemaakt.

Het mogelijke verbod op rookruimtes in horecagelegenheden is een gevolg van een rechtszaak die Clean Air Nederland (CAN) in 2016 tegen de Staat aanspande. Aanvankelijk verloor de antirookclub die zaak, maar het gerechtshof in Den Haag stelde CAN in hoger beroep in het gelijk. Niet-rokers kunnen sociale druk voelen om zich bij rokers in de rookruimtes te voegen.

Wat vind jij, is dit een goed plan? Ben je voorstander van een algeheel rookverbod in de horeca, zie je het wellicht nog breder, zelfs een algeheel rookverbod? Of ben je juist tegen, wellicht omdat je vindt dat dit niet iets is waar de overheid zich mee moet bemoeien? Of kan het je wellicht precies helemaal niks schelen? Debat!

2. Gabbertje

Gabbertje Wijs gebruiker

Ik heb verkeerd gestemd maar ben erop tegen. Ik ga zelf regelmatig naar een hardcore feesten, vaak roken mensen daar gewoon op de "dansvloer" maar lang niet allemaal. Al zijn er geen rookruimtes meer dan gaat iedereen op de "dansvloer" roken en dan loop ik meer kans op brandgaten om me ausie...

StimsalaBanne vindt dit leuk.
  3. Sally Tessio

Sally Tessio Bewuste gebruiker Tripreporter

Beetje dubbel gevoel over.
    Van mij mogen ze aan de ene kant die bende zo snel mogelijk overal verbannen. Ben zelf astmatisch en heb er in het uitgaanscircuit altijd aardig last van. Ik vind de verslavende stoffen die ze erin verwerken daarbij tegen het misdadige af. Steeds dichterbij naar een rookvrije generatie lijkt me in die zin goed. Of je het nu in een rookruimte paft of niet, uiteindelijk meurt iedereen ernaar.
    Aan de andere kant vind ik vanuit moreel oogpunt dan weer niet echt oké dat de vrijheid van mensen verder ingeperkt wordt met deze maatregel.
    Over het algemeen toch wel voorstander.

Dunk en StimsalaBanne vinden dit leuk.
  4. Bas

Bas Wijs gebruiker

Heb door het nieuws ook een dubbel gevoel. Zelf ben ik een roker en ik was het niet bepaald eens toen roken in de horeca werd verboden. Uiteindelijk ga je er wel over klagen, maar raak je eraan gewend. Daarom dat de regering nu een stapje verder wilt gaan omdat de horeca er dus niet onder lijd. Al gaat dit wel gewoon echt te ver.

Dat roken binnen werd verboden kan ik nog wel meeleven. Maar uiteindelijk wilde men het ook gaan verbieden op het terras (weet even niet of dit nu verboden is of niet, roken op het terras in de horeca). Dit laaide op in de zomer, voornamelijk anti-rokers die klagen over de rook buiten op het terras. Mijn mening daarover is, jij wilde dat roken binnen werd verboden, ga dan ook binnen zitten waar niet gerookt wordt. Typisch Nederlands, het is eigenlijk nooit goed. En al lijkt het in eerste instantie goed te zijn, dat verbod binnen, uiteindelijk wilt men weer verder gaan met verbieden.

En dan nu, het verbieden van roken in rokersruimte. Ik vind dit gewoon zonde voor de ondernemers. Die geven kapitalen uit om rokers tevreden te stellen met een rookruimte (en om ze als klant te houden). Sommige geven meer uit dan de ander, maar het is wel een flinke klap. In mijn omgeving zijn er veel kroegen en clubs, maar hier lijden ze allemaal onder het beleid van de gemeente. Waardoor ze geen vergunningen krijgen om dingen te ondernemen, geen vrijheid krijgen en voor bepaalde dingen meer moeten gaan betalen. Denk hierbij aan een tijdelijke buiten bar tijdens een festival of iets dergelijks, men betaald dan een paar rooie voor 1 tap. Daar kunnen ze nooit winst uithalen. Vind daarom dat de regering te ver gaat momenteel. Het gaat tot heden goed, maar ergens zal het een keer fout gaan. Ze maken de horeca gewoon kapot. Personeel is lastig te vinden, laat staan goed personeel.

Ik heb een hekel aan bepaalde anti-rokers. Als zij het woord roken horen, gaat gelijk van alles rinkelen; ow dat is slecht, het moet verboden worden, het stinkt, etc, etc. Maar daar laten ze het bij. Ze rijden gewoon gezellig door in hun vervuilende auto, kopen daarentegen wel een energiezuinige warmtepomp, maar slaan het na-isoleren van hun huis over. En waar ze ook niet aan denken is dat ieder mens per dag vervuilende lucht inademt. En deze lucht bevat alle stoffen die ook vrijkomen bij het roken van sigaret. Als ik het goed heb krijgt ieder mens de vervuilende lucht binnen van 3 sigaretten, per dag.

Dingen gaan verbieden is niet verkeerd, maar niet nu in dit jaar. Op het moment dat allerlei Nederlandse tradities worden verboden. Roken is dan geen traditie, maar het is wel weer een verbod erbij. Laat mensen gewoon roken als ze dit willen. Ik voel ook gewoon weer een nadeel aankomen betreft het verbod van roken in rookruimtes. Want wie weet daalt dan de verkoop van sigaretten heel hard. Dan krijgt de regering minder geld binnen en willen ze dit weer ergens anders vandaan halen. En als ze dit ergens vandaan gaan halen, dan is keer op keer de burger de dupe.

Fenrir en StimsalaBanne vinden dit leuk.
  5. Sally Tessio

Sally Tessio Bewuste gebruiker Tripreporter

@Bas Ik snap je punt wat dat ondernemerschap betreft wel. Ik weet zelf niet hoe duidelijk de overheid is geweest over de implementatie van anti-rook beleid over de jaren heen. Het zou fair zijn als ze het kenbaar zouden maken en de ondernemers een periode van 5 tot 10 jaar gunnen om het geld uit hun investeringen te halen. Als ze voor die tijd hun zaak niet doorverkocht hebben of opnieuw hebben geïnvesteerd dan ligt het meer bij hen dan bij de overheid. Uiteindelijk zullen er altijd mensen gedupeerd worden bij het implementeren van nieuw beleid. Daar kan je feitelijk niet omheen en moet soms gebeuren voor het algehele belang van de maatschappij. Ondernemen is risico lopen. Daar komt ook het incalculeren van overheidsbeleid bij kijken. Met het toesturen op een rookvrije generatie zat de kans erin dat er een algeheel rookverbod in de horeca zou komen. Hoe zuur het ook is, dat moet je als ondernemer dan op de kin nemen.

Overigens ben ik het met je eens dat er zat mensen zijn die hypocriet zijn als het draait om uitstoot. Als het hun agenda uitkomt dan is iets opeens not done.

Bas vindt dit leuk.
  6. ZERO-

ZERO- Badass junkie Emeritus Mod

Ik vind het oké dat er met uitgaan niet meer gerookt mag worden, ik vind het oké dat het niet meer op terrassen mag, maar ik vind het belachelijk dat het niet meer in rookruimtes mag. Ik haat roken en het is goed om het te demotiveren, maar dit is echt belachelijk. Er zijn mensen die voor de chill roken, maar ook genoeg mensen die echt verslaafd zijn en verslaving is een ingewikkelder probleem dat je niet zomaar oplost met het wegnemen van rookruimtes. Echt fucking oncomfortabel om mensen buiten in de regen te laten staan, laat staan wat je nu weer organiseert voor ondernemers die hun rookruimtes anders moeten gaan inrichten of verwijderen of iets dergelijks.

De Dunne en Fool vinden dit leuk.
  7. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Van mij mag tabak op de verboden lijst!
    Rook al zo lang en dat vinden mijn longen niet fijn. Kom er maar niet vanaf!

Helemaal verbieden!
    Geen spelletjes van dure pakjes zogenaamd om jou te helpen.

En horeca nu met problemen opzadelen van honderde mensen die de discotheek in en uit gaan lopen en waar dus iedereen dronken s'nachts buiten op straat gaat staan roken.
    Waar weer meer trammelant van komt.
    Waardoor het voor de beveiligers te veel werk word om iedereen de hele tijd grondig te controleren met ook weer risico's.

Weer zo een half gebakken plan wat alleen maar meer complicaties gaat opleveren.

Daarnaast ben ik een voorstander van uitgaan drank, drugs en alles wat lekker is maar slecht voor je lichaam is te kunnen gebruiken.
    Om uit de sleur van de werkweek te komen.
    Elke dag komen er nieuwe regels!
    Vrijheid is een illusie..

Albedo vindt dit leuk.
  8. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

Verbied dan het Tabak? Ohnee daar verdient overheid bakken geld mee met accijns! Mensen gaan misschien sneller dood? Goedkoop. Indoor feesten is iedereen zo wappie als een aap dat ze onder grootbord verboden te roken toch roken!
    Weer zo regeltje wat niet werkt, Ik ben paar keer erop gewezen door beveiliger dat je hier niet mag roken(begin van de avond) dan knik ik jaja 10 minuten later ben ik het toch weer vergeten helemaal wappie, dan steek ik toch onbewust weer 1 tje op net als ander 100honderen mensen. Beveiligers geloven het wel op een bepaald punt beseffen dat het onbegonnen werk is. Anti-rook Clubje zijn eng mensen die zelf nooit feesten komen of in kroegen steeds meer regeltjes willen maken zoals niet roken op het terras of bepaalde straten rook vrij-zone willen maken. En horeca rook vrij maken is niet bedoeld voor het publiek maar voor het personeel! Hoe verzin je het!

Laatst bewerkt: 29 okt 2018
  9. Bas

Bas Wijs gebruiker

Misschien een ver gezochte kut vergelijking: maar iedereen wilt werken en geld verdienen, maar er zijn altijd mensen werkloos. Maar als niemand werkloos is, zakt een deel van de economie in elkaar. Als roken verboden wordt,, zal er wereldwijd enorm veel schade ontstaan.

Als je iets opstart, moet je het afmaken als bedrijf en niet zo maar afbreken.
    Regels zijn zo kut inderdaad, maar die zijn er niet voor niets. Iedereen denkt zonder regels te kunnen leven (en dat ze zonder regels nooit fouten maken), maar zelfs nu die regels er zijn, maken mensen fouten. Oftewel; mensen proberen zich beter voor te doen dan ze werkelijk zijn en denken alles zelf goed aan te kunnen. De reden dat er elke dag nieuwe regels komen is omdat er elke dag meer en meer problemen aan tafel komen waar iets op verzonnen moet worden.

En als er geen regels zijn, maar iemand op welke manier dan ook een fout maakt, zou hij/zij niets leren omdat er dan dus ook gen straf is.

Goed, genoeg gelul voor vandaag. :tongueout:

10. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

@Bas ik kom uit de jaren 80 toen waren er ook regels.
    Maar mensen hadden nog veel vrijheden om zelf keuzes te maken in het leven.
    Deze tijd is er echt niet beter op geworden door er nog tienduizenden regels bij te verzinnen.
    Regels op regels op regels maakt het echt niet beter.
    Jij bent wat jonger maar als je ziet hoe de maatschappij zich heeft ontwikkeld in de afgelopen 30 jaar is dit echt geen betere tijd.

En begint het steeds meer een politiestaat te worden.
    Mensen uit mijn tijd begrijpen wel wat ik bedoel.

En nu willen ze sigaretten 10€ per pakje gaan maken om ons te helpen? Laat me niet lachen.
    Het moet dan gewoon uit de schappen, geen spelletjes meer gewoon klaar ermee.

11. Bas

Bas Wijs gebruiker

Dit komt omdat mensen zelf niet willen stoppen en altijd verlangen naar de hulp van de overheid zo van: geef me maar wat medicijnen zodat ik kan stoppen. Dit kost voor hun dubbel zo veel geld.

De tijd is voorruit gegaan in de zin van technologie en die technologie neem je niet zo maar af. Net zoals het creëren van baby's via aangepast DNA, het kan allemaal, die technologie gaat net meer weg. Mensen zijn bang dat de wereld verslechterd als het verder ontwikkelt, maar stil staan en niks doen verslechterd het juist waardoor de wereld achteruit gaat.
    In mijn optiek ligt dit aan hoe jezelf omgaat met regels. Als je tegen de regels in gaat, ja dan gaat het er niet beter op worden. Ga je met de regels mee, wat dan ook, dan gaat het goed met wat je doet en met jezelf. Zonder regels zaten we nog vast in de prehistorie.
    Zo dwing je mensen wel sneller af het te kopen. Geld is niet belangrijk, maar men hecht er wel gewoon veel waarde aan. Je moet gaan beseffen, zodra de prijzen hoger worden, dat jezelf je dood (ziektes/kwalen) extra financiert. Dat geeft bij veel mensen de doorslag van: het is het niet waard.

12. Fenrir

Fenrir DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Eens.

Het grootste probleem met deze strategie is dat vooral mensen met een sociaaleconomisch kwetsbare achtergrond gevoelig zijn voor verslaving, en meer in het algemeen het gebruiken van middelen en voeding die slecht voor ze zijn.
    De lopendebandwerker die na een shift van tien uur een biertje (of zes) drinkt, de depressieve alleenstaande moeder die al sinds haar zestiende rookt om te ontspannen, en het bejaarde echtpaar dat elke dag McDonald's eet omdat ze de gasrekening niet kunnen betalen... dat zijn degenen die zich het eigenlijk niet kunnen veroorloven, en dat zijn júíst degenen die doorgaan met hun ongezonde consumptie ten koste van andere, belangrijkere dingen. Sad but true.
    (Daarom ook dat de belastingverhogingen en campagnes van de afgelopen jaren aantoonbaar invloed hebben gehad op wit hoogopgeleid Nederland, en de rest van ons nog vrolijk doorpaft.)

Daarnaast is het ronduit crimineel dat al het extra belastinggeld niet ingezet wordt in de gezondheidszorg, als je het mij vraagt.

Oh, en in andere landen (zoals Engeland) is de afgelopen jaren gebleken dat deze strategie überhaupt weinig effect lijkt te sorteren. Het enige verschil is dat de mensen die geen twaalf pond aan een pakje sigaretten uit kunnen geven, dan maar een pak shag kopen en heeeeeeele dunne sjekkies draaien. (En dat "Hey, heb je misschien een sigaret voor me?" tegenwoordig bijna gelijkstaat aan "Hey, vind je het erg als ik je moeder even meeneem naar mijn bed?" :tongueout: )

Spacey Ostrich, Albedo en Rebell vinden dit leuk.
  13. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Je begrijpt er niks van wat ik schrijf.
    Merk ik wel vaker.
    Zoals ik zei je bent een stuk jonger en ik merk dat aan jou reacties.

Er moet een middenweg zijn, natuurlijk moeten er regels zijn.
    Maar als dingen te streng worden dan werkt dat averechts.
    Je kan het vergelijken met als je een vrouw zwaar gaat onderdrukken in een relatie en allemaal regels gaat opleggen dan gaat ze alles stiekem doen.
    Maar als je redelijk bent en dingen in overleg doet
    (zoals ze met het volk zouden moeten doen)
    Dan worden de regels beter nageleefd.
    Dit politieke systeem in Nederland is om mensen te laten denken dat ze met dit stemmen iets te zeggen hebben. Maar uiteindelijk hebben we niks te zeggen en word ons van alles door de strot geduwd en referendums genegeerd.

Je dwingt helemaal niks af!
    Je maakt misbruik van mensen hun verslaving.
    In de afgelopen jaren komt er steeds meer geld binnen van dit soort belastingen.
    Net als Benzine daar zit meer dan 65% Belasting op.
    Op sigaretten nu al 75% !!!!!!!
    Naar mijn mening is Belasting meer dan 50% op een product gewoon diefstal van de staat en zou er nooit meer dan 33% Belasting over een product betaald mogen worden.

Gewoon onzin wat je uitkraamt.
    Zodra het uit de schappen is zul je zien hoeveel mensen stoppen.
    En zullen de medische kosten die ons juist zoveel kosten (zoals longkanker, COPD, ETC.)
    juist omlaag gaan!

Weet waar je het over hebt!
    Je post dat raakt kant noch wal.

Laatst bewerkt: 15 dec 2018
    Conjo, Avīci en Albedo vinden dit leuk.
  14. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

@Bas kijk en luister naar iemand die het begrijpt.

15. Bas

Bas Wijs gebruiker

Die ''drugs die een aanvulling zijn op je leven'', zoals je zelf als handtekening hebt.
    Yeah, sure. Jij komt er nog wel als je de wereld gaat bekijken zonder drugs.

16. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Ik heb de eerste 7 maanden van 2018 geen drugs gebruikt en jij? :wink:

17. MDMAZING

MDMAZING Wijs gebruiker

Terecht. Ik wil geen longkanker krijgen. Als de rokers willen roken dan gaan ze lekker buiten staan, ze hoeven mij geen longkanker te geven.

18. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Je hoeft toch niet in het rokershok te staan..
    Dus snap het probleem niet..

Azarius vaporizers and accessories
Laden...