1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ketamine/geneesmiddelenwet en artsen

Discussie in 'Drugs en de wet' gestart door Besouro, 9 aug 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Besouro

Besouro Newbie

Ik heb aardig wat artsen en enkele dierenartsen in mijn vriendenkring en vraag me daarmee al een tijdje het volgende af, zij weten het helaas ook niet zeker. De dierenartsen hebben in hun auto die thuis voor de deur staat gewoon ketamine liggen en zijn dus bevoegd om dit in bezit te hebben. Zou deze bevoegdheid ook doorwerken op een festival en kunnen ze zonder enig risico voortaan mijn poeder mee naar binnen nemen? Of gelden er toch andere regels omdat het in die setting duidelijk niet werkgerelateerd bezit is.

En kan ik zelf de dans ontspringen als een bevriende arts voor mij een recept zou schrijven en zou gepakt worden voor de betreffende arts een probleem opleveren als blijkt dat er toch geen medische noodzaak is? Mag dat laatste überhaupt onderzocht worden door de politie?

2. Sorpresa

Sorpresa Experimenterende gebruiker

Ik vraag me toch ernstig af of er een medische noodzaak denkbaar is voor (dagelijks) ketamine gebruik. Ik denk het eerlijk gezegd niet.

Daarbij maken festivals hun eigen regels dus afgezien van of het legaal zou zijn, zou je het meenemen denk ik niet af kunnen dwingen.

3. StimsalaBanne

StimsalaBanne DF Stuff Medewerker Moderator Tripreport Analist Tripreporter

Ketamine word naar mijn weten alleen nog soms door dierenartsen gebruikt. :questionmark:

Graag enige voorzichtigheid in deze discussie. Het bespreken van hoe je zaken mee een festival op smokkeld, is tegen de regels van het forum. Just a tip to be veilig. :grin:

De Dunne vindt dit leuk.
  4. Sorpresa

Ook in de menselijke gezondheidszorg, omdat je iemand makkelijk "out" kan krijgen zonder dat de hartslag daalt. Maar voor zover ik weet is het dan ook alleen daar goed voor. Kan me geen therapeutische toepassing voorstellen die dagelijks/regelmatig gebruik of het op zak hebben noodzakelijk maakt.

StimsalaBanne vindt dit leuk.
  5. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Er wordt dus wel geexperimenteerd met ketamine bij mensen met langdurige depressie.

Maar dit bestaat dus NIET uit elke dag wat ketamine, verre van dat. Maar om de zo veel weken mag zon zwaar depressieve dan aan een keta-infuus in het ziekenhuis terwijl er natuurfilms worden afgespeeld of iets dergelijks.

Voor de rest wordt het volgens mij primair als narcosemiddel gebruikt in de gezondheidszorg en bij dieren, ik kan me geen andere toepassing bedenken.

Dagelijks ketamine is overigens heel slecht, onder andere je blaas kan daar niet tegen.

@Besouro
    Een arts/dierenarts die met zijn apotheek op stap gaat daar gaan ze echt niet intrappen hoor!

6. JanDeBrandweerman

JanDeBrandweerman Experimenterende gebruiker

@acht.zes zou er iemand zijn op het forum dat een wat meer gedetailleerde beschrijving zou kunnen geven van hoe de blaas wordt aangetast door ketamine? Waarom niet ander weefsel in het lichaam? Volgens mij weet onze professor @Jmths hier meer van.

7. Sorpresa

acht.zes en JanDeBrandweerman vinden dit leuk.
  8. Jmths

Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

Leverschade als gevolg van overmatig Ketamine gebruik is eveneens een vrij veel voorkomend fenomeen.

Een exacte oorzaak heb ik denk ik nooit benoemd zien worden maar je hebt relatief veel ketamine nodig en de substantie is nog best caustisch van zichzelf. Waarschijnlijk geeft Ketamine in contact met zacht tissue simpelweg een brandend effect wat vervolgens ontstekingen veroorzaakt. Ketamine heeft echter ook enkele metabolieten die hun eigen uitwerkingen kunnen dus wellicht is die uitleg iets te simpel, maar dat ketamine relatief lage potentie heeft en wat caustisch is van zichzelf zal waarschijnlijk wel negatief bijdragen aan.

Coke staat om soortgelijke redenen berucht om dat het hart- en vaatziekten veroorzaakt, al is coke waarschijnlijk nog wel een stukje agressiever op caustisch gebied.

Een populair analoog op Ketamine MXE is potenter in gewicht en is vrijwel niet caustisch, het brand plat verwoord vrijwel geheel niet in de neus. Ik heb meer dan eens gespeculeerd zien worden dat MXE om deze reden geen caustische bijwerkingen geeft in geval van misbruik. Fijn spul dat MXE.
    Ik zou zo weer dagelijks MXE kunnen gebruiken was het meer toegankelijk en betaalbaar geweest. Voor de antidepressieve werking kan zeker wat gezegd worden en het kan aanzienlijk helpen bij opioiden afkick. En natuurlijk staat Ketamine bekend om zijn pijnstillende werking.

Ketamine misbruik heb ik wat minder uitgebreid ervaring mee maar ik kan mij wel voorstellen dat dit voor sommige mensen klein wondermiddeltje tegen depressie kan wezen wanneer met beleid/mate toegepast.

Wellicht wat lastig dat het enig misbruik potentieel heeft maar het heeft niet meer misbruik potentieel dan de meeste andere middelen op voorschrift, naast benzodiazepines en antidepressiva (en opioiden met oog op pijnstilling) valt het misbruikpotentieel zeker mee.

Ik ben wel een paar keer op stap geweest dat ik wat MXE in capsule nam en geen alcohol, heeft toch zeker zijn voordelen. Natuurlijk komt er wel eens een minder verhaal voorbij maar ik denk dat dit er relatief weinig zijn.

Ik heb eens een onderzoek in België voorbij zien komen waarbij Esketamine (rechtsdraaiend stereoisomeer Ketamine) neusspray als anti depressiva getest werd op mensen. Jammer dat je jezelf niet gericht kunt inschrijven daarvoor. :')

Het was alweer even geleden dat ik mensen verteld had over het klein wonder dat MXE heet, let niet teveel op mij.

Laatst bewerkt: 9 aug 2019
    acht.zes, Sorpresa, Albedo en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Sorpresa

Ik weet dat met ketamine (en mdma) wordt getest in de klinische (therapeutische) hoek, maar dit gaat wel om gebruik tijdens sessies en is bovendien nog in de experimentele fase. Dat wij allemaal aan zelfmedicatie doen zal ongetwijfeld geen indruk maken op festival organisatoren. Desalniettemin lijkt het mij zeker geen kwaad kunnen als er wat meer tolerantie/openheid komt over het gebruik van een aantal middelen. Maar goed, dat is een andere discussie.

10. Jmths

Nee, die hebben hier totaal geen boodschap aan. De meeste mensen zien een poedertje en dat valt onder de grote noemer drugs. Ik had altijd neusspray flesjes met Amfetamine en wat niet er in en dat gebruikte ik in openbare setting. Soms krijg je een rare blik en daar blijft het bij maar de meeste mensen hebben simpelweg geen flauw idee dat ik naast ze drugs loop te gebruiken. Misschien 2 keer dat ik een vraag kreeg over neusspray gebruik waarop ik reageerde "hooikoorts" en dan ging het weer verder met hun leven.. :tearsofjoy:

Wanneer het qua drugsbeleid op misbruikpotentieel aankomt verschieten mensen vaak in een soort van autisme. 'Mensen zijn overwegend instinct gedreven en gebruik van 'X' resulteert ongetwijfeld in zelfdestructie'. Hierbij wordt vaak vergeten dat de instinctieve hebzucht tendens voorbij het spectrum van drugs gaat en dat mensen enkel daadwerkelijk in staat zijn om te leren als je ze toelaat om fouten te maken.

In het geval van Ketamine denk ik dat de argumenten voor prima kunnen opwegen. Met slechts kleine hoeveelheden kun je relatief veel bereiken en de bijwerking van enige chaos trekt relatief snel weg. Op een gegeven moment kun je prima boodschapjes doen e.d. terwijl onder de effecten van. Maar het ding blijft wel, als je begint over Ketamine zal 90% van de mensen reageren: 'EEHHHHH, MAAR IS DAT GEN PAARDEMIDDEL?!', ja vrijwel ieder ziekenhuis heeft ook 50 kilogram liggen maar hé, details. Dat stigma gaat nog wel enige tijd meespelen. :')

Albedo vindt dit leuk.
  11. acht.zes

Ja,

Ik heb het onlangs zelf meegemaakt, politiecontrole met flink wat drugs en alles wat in poedervorm/neusspray (met zelfgeschreven etiketje) was namen ze in beslag/kon ik afstand van doen terwijl ik de oxazepam, temazepam, oxycodon en fentanyl mocht houden, terwijl die laatste 2 gewoon zo goed als heroine was. Maar die zaten dan weer wel in een officieel doosje.

Als het verboden is en/of ze niet 100% zeker weten wat het is (of als ze het niet kennen dan ook) moet je het inleveren, punt.

@Jmths
    MXE is inmiddels verboden toch?

Jammer, want dat lijkt me nou echt reteinteressant spul, ik zal er mijn ogen en oren eens voor openhouden en hopen dat het ooit op mijn pad komt.

12. Sorpresa

Ja, het is irritant want ik heb nu 2fdck binnen gekregen en in principe is dat legaal maar dan nog moet ik 't niet op zak hebben want dan ben ik het kwijt. Maar goed, ik snap het ook wel hoor. Zolang het beleid of de wet zo is heeft de handhaving ervan niets te schaften met onze mooie bedoelingen :)

13. acht.zes

@Sorpresa
    Ik heb wel een hele goede tip, als ze vragen of je er afstand van wil doen dus nooit doen want dan ben je t altijd kwijt.

Laat ze het maar in beslag nemen, in theorie zijn ze verplicht om dingen die niet illegaal zijn uiteindelijk terug te geven aan je, maar dat zal nog een heel verhaal worden.

Sorpresa vindt dit leuk.
  14. Jmths

Jep, maar er is mij een paar keer verteld dat MXE weer langzaam aan een opkomst maakt op de markt, werd eens tijd. Ik heb nog wat MXE liggen maar is moeilijk afstand van doen ivm sentimentele waarde.. :tearsofjoy:
    Wat ook lekker cringe is is dat de kans groot was geweest dat je de neussprays mocht houden had je er geen vermelding van stof op geplakt. Gewoon 'water' op de neussprays plakken de volgende keer, dat begrijpen ze tenminste nog. :tongueout:
    Mja, lijkt heel veel op Ketamine. Voornaamste verschillen zijn toch wel potentie in gewicht, opkomsttijd, duratie en subtiele wonky<>serotonine heropname remming. MXE is als je het mijn vraagt ook het ideale middel voor nasaal gebruik gezien vrijwel gehele afwezigheid caustische eigenschappen en benodigd volume.

Laatst bewerkt: 10 aug 2019
    acht.zes vindt dit leuk.
  15. Sorpresa

Ja gelukkig is me nog niks overkomen wat dat betreft. Ik ben ook geen regelmatige gebruiker en loop niet vaak met ladingen over straat. Maar zal 'm onthouden! :)

acht.zes vindt dit leuk.
  16. acht.zes

@Sorpresa
    Ik loop normaal ook niet met drugs over straat maar er was een tripmeeting lol dan moet je wel hihi.

Sorpresa vindt dit leuk.
  17. Besouro

Besouro Newbie

Kleine verduidelijking van mijn vraag. De vraag is niet zozeer of ze het mee het terrein op mogen nemen met de mededeling ik ben arts/ik heb een recept. Maar of er indien gepakt en overgedragen aan politie wel een boete/aantekening op strafblad oid kan komen gezien de wettelijke bevoegdheid van bezit.

18. Sorpresa

Dat weet ik niet. Ik denk dat artsen zelf goed weten welke wetten en protocollen ze moeten volgen. Misschien moet je dit aan een arts vragen? Vraag me wel af hoe het gesteld is met de ethiek als een arts op die manier gebruik zou maken van zijn of haar functie.

19. Besouro

Besouro Newbie

Zij weten het stukje bezit ook niet, recept uitschrijven heb ik wel eens semi voor de grap voorgesteld, maar zouden vanuit ethische overwegingen inderdaad niet doen.

Qua je beroep noemen om onder een straf uit te komen zie ik zelf niet zo'n etisch probleem, iedereen moet in zn vrije tijd kunnen gebruiken en als jouw beroep het zonder overlast te veroorzaken wat makkelijker/legaler maakt, why not. Tenzij je bewust arts geworden bent om dit te kunnen doen natuurlijk.

Azarius vaporizers and accessories
Laden...