Klassieke muziek?

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Albedo

Bewuste gebruiker
Ik hou het meeste van muziek waar niet of weinig in gezongen wordt. Ik luister thuis niet echt veel meer, maar in de auto wel. Dan kan klassiek relaxt en rustgevend zijn afhankelijk van het stuk en mijn bui. Filmmuziek is vaak ook klassiek, ook al vinden velen dat niet hetzelfde. Echt een favoriet heb ik niet daarbij maar deze is na al die jaren nog steeds erg goed.

Wat vind je hiervan?

Laatst bewerkt:

verwondering

Bewuste gebruiker
Top Tripreporter
Wat vind je hiervan?
Philip Glass.... :hearteyes::hearteyecat::hearteyes:

Is niet echt klassiek te noemen, maar wel èrg goed. Een aantal jaren geleden heb ik met tranen in mijn ogen Philip Glass live mee mogen maken op Lowlands. Koyaanisqatsi live, met de beelden op doek geprojecteerd.

De avond ervoor had ik aan de MDMA gezeten, de afterglow daarvan was nog bezig en ondanks de warmte stond ik met kippenvel te luisteren. :hushed:

Verder kan ik een enkele keer wel wat klassieke muziek waarderen, maar thuis luister ik er niet vaak naar. Ik ben weleens naar een uitvoering van het Requiem van Mozart geweest, en naar de Vijfde van Mahler.

En niet te vergeten de Carmina Burana!

Waar overigens, van O Fortuna, de mooiste Mama Appelsap bestaat:

Fenrir

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Wat favorieten:
- Prelude in E minor (Chopin)
- Carmina Burana (Carl Orff)
- Harpsichord Concertos (Bach)
- Wagner. De death metal van de 19de eeuw.
- Rhapsody in Blue (Gershwin)
- Rigoletto (Verdi)

En natuurlijk André Rieu. Zoooo gezellig :weary:

Albedo

Bewuste gebruiker
Is niet echt klassiek te noemen, maar wel èrg goed.
Officieel komt de naam van het classicisme, maar tot 1900 wordt meestal aangehouden dacht ik.

Ja prachtig het Requiem van Mozart. Als ik het uit wil schreeuwen zet ik die wel eens op.

Laatst bewerkt:

Albertospaghetti

Belezen gebruiker
Officieel komt de naam van het classicisme, maar tot 1900 wordt meestal aangehouden dacht ik.

Ja prachtig het Requiem van Mozart. Als ik het uit wil schreeuwen zet ik die wel eens op.
Het classicisme geld tot 1800. Daarna komt de romantische periode en alles daarboven is moderne klassieke muziek. Het is wat je leuk vind natuurlijk

Albertospaghetti

Belezen gebruiker
Wat favorieten:
- Prelude in E minor (Chopin)
- Carmina Burana (Carl Orff)
- Harpsichord Concertos (Bach)
- Wagner. De death metal van de 19de eeuw.
- Rhapsody in Blue (Gershwin)
- Rigoletto (Verdi)

En natuurlijk André Rieu. Zoooo gezellig :weary:
Geweldig. Leuk dat er ook andere mensen zijn hier die van klassiek houden.
Ooit naar rachmaninoff geluisterd? Wel heel somber.
Maar zn prelude is, wat jij zegt, fantastisch

Albertospaghetti

Belezen gebruiker
Ik hou het meeste van muziek waar niet of weinig in gezongen wordt. Ik luister thuis niet echt veel meer, maar in de auto wel. Dan kan klassiek relaxt en rustgevend zijn afhankelijk van het stuk en mijn bui. Filmmuziek is vaak ook klassiek, ook al vinden velen dat niet hetzelfde. Echt een favoriet heb ik niet daarbij maar deze is na al die jaren nog steeds erg goed.

Wat vind je hiervan?
Hmm philip glass heb ik nooit eht naar geluisterd. Ik zal m morgen eens luisteren. Ik ben nu zo moe dat ik er niks van oppak waarschijnlijk. :P

Albertospaghetti

Belezen gebruiker
Ik kan jullie allemaal aanraden hier eens naar te luisteren.
Echt een iconisch romantisch stuk. Ik luister hier al maanden elke dag naar en ik heb nogsteeds het idee dat ik niet alles snap zoals ik het zou moeten snappen. Erg zwaar stuk wel

Albedo

Bewuste gebruiker
ik heb nogsteeds het idee dat ik niet alles snap zoals ik het zou moeten snappen.
Niks moet vind ik. Wie zegt dat? Ik laat het over me heen komen. Vind ik het mooi of niet? Krijg ik kippenvel dan ben ik blij. Ik heb vroeger wel eens gezocht naar de achtergrond van een componist of de situatie waarin het stuk geschreven was, maar verder niet.

Laatst bewerkt:

Albertospaghetti

Belezen gebruiker
Niks moet vind ik. Wie zegt dat? Ik laat het over me heen komen. Vind ik het mooi of niet? Krijg ik kippenvel dan ben ik blij. Ik heb vroeger wel eens gezocht naar de achtergrond van een componist of de situatie waarin het stuk geschreven was, maar verder niet.
Niks moet uiteraard. En er is geen goed antwoord op wat je zou moeten begrijpen. Chopin was een hele vrije man, zette niet vaak iets neer naast de noten. Hij vond dat stukken een vrije interpetatie zouden moeten hebben. Beethoven daar in tegen zette precies alles neer zodat hij dacht dat het gespeeld zou moeten worden.
Maar om even op je punt terug te komen. Ik vind het mooi om een stuk over de loop van tijd meer en meer te begrijpen. Om te snappen waar de passage voor zou kunnen staan en wat het bijvoorbeeld te maken heeft met de context daarvan. Dat bedoel ik met moet. Maar iedereen luistert op zijn eigen manier natuurlijk.

Albedo

Bewuste gebruiker
Zoveel dirigenten, zoveel interpretaties. Dan nog verschillende orkesten, solisten, instrumenten, concertgebouwen, etc. Je krijgt na verloop een andere manier van luisteren en beleven. Misschien vind je 'bepaalde' andere muziek dan niet meer aanspreken. Dat al ervaren?

Laatst bewerkt:

Albertospaghetti

Belezen gebruiker
Zoveel dirigenten, zoveel interpretaties. Dan nog verschillende orkesten, solisten, instrumenten, concertgebouwen, etc. Je krijgt na verloop een andere manier van luisteren en beleven. Misschien vind je 'bepaalde' andere muziek dan niet meer aanspreken. Dat al ervaren?
Het is niet dat andere muziek meer aanspreekt, als ik een stuk luister luister ik het in eerste instantie omdat ik t mooi vind. Maar de echte betekenis en de samenhang die ontdek je meestal pas veel later

mikoz

Bewuste gebruiker
Heerlijk soms. De rust, de concentratie, het vergeten van verleden en toekomst. Maar ook de verbeelding!
Als ik klassieke muziek luister, ga ik vaak voor opvoeringen met maar een paar instrumenten (cello & piano), die spelen dan automatisch achter elkaar op youtube.

Dit vind ik echt een hele mooie:

Portobello

Belezen gebruiker
Ja enorm fan. Van alle muziek mijn nummer 1. Ik zoek op youtube naar de perfecte uitvoering voor mij. Favoriete performers: Jascha Heifetz (viool), Rabin (viool), Kogan (viool), Horowitz (piano), Janet Baker (operazangeres, check haar Dido), Julia Hamari (check haar Mattheuspassion), Thomas Quasthoff (check z'n Winterreise) en.... Arleen Auger met een van de mooiste aria's ever:

Portobello

Belezen gebruiker
En dit: de engelstalige versie van Erbarme Dich gezongen door een contralto (vind ik eigenlijk de mooiste vrouwenstemsoort, prachtig diepe klanken...) uit de Mattheus Passion. Met Menuhin op viool! Ongekend.

Albertospaghetti

Belezen gebruiker
Heerlijk soms. De rust, de concentratie, het vergeten van verleden en toekomst. Maar ook de verbeelding!
Als ik klassieke muziek luister, ga ik vaak voor opvoeringen met maar een paar instrumenten (cello & piano), die spelen dan automatisch achter elkaar op youtube.

Dit vind ik echt een hele mooie:
Ja! Tof stuk. Ik vind faure's elegie nog mooier. De herhaling van het eerste thema met de arpeggios op de piano... prachtig

Albertospaghetti

Belezen gebruiker
Ja enorm fan. Van alle muziek mijn nummer 1. Ik zoek op youtube naar de perfecte uitvoering voor mij. Favoriete performers: Jascha Heifetz (viool), Rabin (viool), Kogan (viool), Horowitz (piano), Janet Baker (operazangeres, check haar Dido), Julia Hamari (check haar Mattheuspassion), Thomas Quasthoff (check z'n Winterreise) en.... Arleen Auger met een van de mooiste aria's ever:

Hmmm horowitz... aparte smaak. Ik vind dat ie altijd heel typerend speelt maar ja hij is natuurlijk ook de laatste romanticus :P
Verder hangt t er maar weer van af. Voor chopin heb ik brijwel altijd zimerman maar bij beethoven barenboim etc. Oh ja en earl wild voor de rachmaninoff stukken.

Portobello

Belezen gebruiker
Hmmm horowitz... aparte smaak. Ik vind dat ie altijd heel typerend speelt maar ja hij is natuurlijk ook de laatste romanticus :P
Verder hangt t er maar weer van af. Voor chopin heb ik brijwel altijd zimerman maar bij beethoven barenboim etc. Oh ja en earl wild voor de rachmaninoff stukken.
Ik vind hem heel clean, zelfde type als Heifetz maar dan piano. Ik hou van uitvoerders die niet overromantiseren. Horowitz speelt heel snel - net als Heifetz - maar er zit zo veel emotie onder. Je hebt van die rammers als Lang Lang en zo, daar word ik megachagrijnig van. Ik word blij als iemand net achter de beat speelt bij Chopin bijvoorbeeld, zó hoort dat.

Ik vind Kempff wel goed voor Beethoven pianosonates (op latere leeftijd maakte hij zelf wat fouten maar toch werd dat overstemd door z'n emotie in zijn spel). Bairenboim kan ik niet zo goed hebben, al begeleidde hij wel mooi bij Schuberts Winterreise met Thomas Quasthoff.

Horowitz was wel een eigenwijze. Hij speelde niet altijd volgens de partituur.

Ik ben een sucker voor Beethovens pianosonates overigens, met name Hammerklavier. Een van zijn laatsten. Beethoven, daar zit zo veel ingehouden woede in en pijn. Maar ik heb veel favorieten, alleen Wagner en Strauss et cetera blief ik niet.

Oh en Glenn Gould! Die is ook goed.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan