Kom ik tot inzichten wanneer ik ayahuasca gebruik?

Worldherbals - Online smartshop and headshop

Stamper

Experimenterende gebruiker
Uiteraard kan deze vraag niet door jullie beantwoord worden. Maar ik zou graag jullie gedachtes hierover horen.

Ik ben bezig met een cursus hoe ik mijn psychische toestand kan verbeteren. In de cursus werd ook een paar minuten gepraat over het gebruik van ayahuasca, er werd verteld dat je tot inzichten kan komen en dat zou kunnen gebruiken om jezelf beter te leren kennen (wat dus een positief effect op jezelf kan hebben.)
Wel werd er duidelijk bij verteld dat het niet aan te raden was i.v.m risico's. Ze vertelden alleen dat het een feit is dat er cursisten beter van zijn geworden.

In mijn geval zie ik niet veel problemen om te proberen, ik ben een ervaren drugs gebruiker en ook psychedelica vind ik af en toe leuk. Ik heb bijvoorbeeld Paddo's, 2CB, Salvia, LSD, DOC en DMT gebruikt. Nog nooit heb ik ayahuasca gebruikt.
Ik weet uiteraard van de verhalen en media etc. dat ayahuasca bekend staat als een drug die men kan gebruiken om tot inzichten te komen en dus als een soort medicijn gebruikt kan worden.

Toch vraag ik mij af of de kans groot is dat ik tot 'inzichten' kom. Na alles wat ik heb gebruikt ben ik nooit tot inzichten gekomen. Ik ben ook niet spiritueel ingesteld, ik vind het gewoon gaaf om met vrienden lekker te spacen en gekke dingen mee te maken. Ik vind het gewoon lachen en vet om kleuren en patronen te zien.

Is ayahuasca zo bijzonder dat er alsnog een grote kans is dat het mij kan doen 'veranderen'? Of is de kans klein omdat ik in principe al redelijk veel psychedelica gewend ben en het daardoor niet een life changing experience zou zijn?

Cerberus

Experimenterende gebruiker
Mijn gok is: klein, ayahuasca is in principe DMT, die je al eens gedaan hebt, met nog wat andere dingen. Ik ben wel geen ervaringsdeskundige. Maar je kian evengoed paddo's gebruiken op je eentje (als je denkt dat je het veilig en verantwoord kan), een portie die niet te klein is, en je vervolgens concentreren op je gedachten. Je moet daarvoor niet met wierook staan de kamer gaan inwijden ofzo, zelf ben ik ook niet spiritueel, maar het lijkt mij eerder het belangrijkste dat je de opportuniteit hebt om na te denken. En als je geluk hebt kun je op inzichten komen. Als je ayahuasca zou gebruiken "gewoon met vrienden even lekker spacen en lachen met de kleurtjes" gaat ayahuasca niet magischerwijs beter werken dan paddo's.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Heb wel gehoord dat ayahuasca meer gericht is op het persoonlijke, ipv op het kosmische van truffels en paddo's. In die zin kan het misschien wel anders zijn ja, maar ook ik ben geen ervaringsdeskundige wat ayahuasca betreft, dus ik kan dit zelf niet bevestigen. Het lijkt me verder wel dat ayahuasca waarschijnlijk beter is voor inzichten die je ook echt kunt integreren, in tegenstelling tot DMT, ondanks dat DMT een van de psychoactieve stoffen is in ayahuasca. Dit door de tijdsduur.

Verder ben ik het wel met @Cerberus eens dat je een beetje de setting moet creëren voor een introspectieve trip en daarnaast ook de mindset/intentie hebt tot introspectie. Als je psychedelica voor de lol met vrienden gebruikt, zou ik niet al teveel introspectie verwachten en daarnaast moet je ayahuasca denk ik ook helemaal niet op die manier gebruiken. LSD, truffels en paddo's kunnen op zich op die manier (voor de lol) gebruikt worden, maar ook daar: als je spiritualiteit, introspectie, reflectie wilt, dan zul je een bepaalde intentie moeten hebben. Als je wilt dat het middel al het werk voor jou gaat doen, dan zit je denk ik in de verkeerde groep middelen te kijken.

Ben ook benieuwd naar de mening van mensen met ervaring met ayahuasca. Ze zitten hier wel.

Bovenaan