Korte documentaire over GHB en haar gevaren

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Ganggang

Belezen gebruiker
Er zijn ook genoeg positieve verhalen. Feit blijft gewoon dat het erg makkelijk is om over te doseren, de craving naar bijnemen (getagde persoon heeft vaak binges van 2-3 dagen) en er is een groot verslavingspotentieel.

Het kan absoluut veilig gebruikt worden, alleen dit vergt zo veel zelfbeheersing en kennis dat dit voor de meeste mensen niet weggelegd is. Daarom komen mensen dus vaak in de problemen. Neem maar eens een kijkje in het GHB of verslavings subforum.

Natozlato

Bewuste gebruiker
Dat ligt er maar net aan of je dol bent op het soort effect wat ghb geeft. Ik gebruik eens in de maand ongeveer ghb en heb niet de behoefte om het vaker te doen.
Ik heb nog nooit overgedoseerd want noteer dosis en tijdstip van inname. Ik gebruik al een jaar ghb en ben nog nooit out gegaan. Veel kennis heb je hiervoor niet nodig. Een ml-spuitje, dat je gratis bij de apotheek kan halen heb je nodig. En weten dat je twee uur tussen 2 dosissen moet laten. Geen alcohol erbij moet drinken want daarvan kan je in coma raken. Dat is basiskennis, die je al hebt voordat je iets nieuws gaat uitproberen, mag ik toch hopen!

Ik heb ook niet de neiging om hiermee te gaan bingen. Na 2 a 3 keer bijpakken vind ik het goed geweest. Dit vergt voor mij niet veel zelfbeheersing. Ik heb niet het gevoel dat ghb voor mij heel verleidelijk is. Speed daarentegen.. dat moet ik niet in huis hebben, dat is voor mij veel moeilijker te weerstaan. Het ligt er juist aan waar je voorkeur ligt. Als je houdt van het downer effect zou ik hier inderdaad erg mee oppassen.

Ik heb de indruk dat er veel angst en vooroordelen over ghb zijn omdat het in de media zo neergezet wordt. Tuurlijk moet je ermee oppassen, maar dat geldt voor bv coke en speed ook.
En ja, het geeft een hele moeilijke akelige afkick, zoals ik hier vaker lees. Maar benzo's dan? Dat schijnt ook een vreselijke afkick te geven, maar daarover zijn de meesten op dit forum niet zo negatief.

Ik raad niemand aan om ghb te gaan gebruiken. Maar het valt me erg op dat men bevooroordeeld is tav ghb op dit forum.

Ganggang

Belezen gebruiker
Dat ligt er maar net aan of je dol bent op het soort effect wat ghb geeft. Ik gebruik eens in de maand ongeveer ghb en heb niet de behoefte om het vaker te doen.
Ik heb nog nooit overgedoseerd want noteer dosis en tijdstip van inname. Ik gebruik al een jaar ghb en ben nog nooit out gegaan. Veel kennis heb je hiervoor niet nodig. Een ml-spuitje, dat je gratis bij de apotheek kan halen heb je nodig. En weten dat je twee uur tussen 2 dosissen moet laten. Geen alcohol erbij moet drinken want daarvan kan je in coma raken. Dat is basiskennis, die je al hebt voordat je iets nieuws gaat uitproberen, mag ik toch hopen!

Ik heb ook niet de neiging om hiermee te gaan bingen. Na 2 a 3 keer bijpakken vind ik het goed geweest. Dit vergt voor mij niet veel zelfbeheersing. Ik heb niet het gevoel dat ghb voor mij heel verleidelijk is. Speed daarentegen.. dat moet ik niet in huis hebben, dat is voor mij veel moeilijker te weerstaan. Het ligt er juist aan waar je voorkeur ligt. Als je houdt van het downer effect zou ik hier inderdaad erg mee oppassen.

Ik heb de indruk dat er veel angst en vooroordelen over ghb zijn omdat het in de media zo neergezet wordt. Tuurlijk moet je ermee oppassen, maar dat geldt voor bv coke en speed ook.
En ja, het geeft een hele moeilijke akelige afkick, zoals ik hier vaker lees. Maar benzo's dan? Dat schijnt ook een vreselijke afkick te geven, maar daarover zijn de meesten op dit forum niet zo negatief.

Ik raad niemand aan om ghb te gaan gebruiken. Maar het valt me erg op dat men bevooroordeeld is tav ghb op dit forum.
Deze post gaat over GHB en niet over benzo's, ook gevaarlijk maar staat hier los van.

Het probleem met GHB vind ik vooral dat je als je onder invloed bent vaak geen goede beslissingen meer kunt maken. Dit geldt uiteraard ook voor coke, speed etc. Echter het is moeilijker om teveel speed te nemen dan teveel GHB. Een foutje is zelfs nuchter snel gemaakt, en helemaal als je al onder invloed bent.

Dat gecombineerd met de extreem lage prijs, in het begin weinig last van een kater maakt het voor mij een gevaarlijke drug. Heb het zelf een aantal keer gedaan maar het effect was het simpelweg niet voor mij. In mijn omgeving zie ik wel genoeg mensen die toch vaak langer doorgaan of meer gebruiken dan ze van tevoren van plan waren.

Mooi dat jij er geen problemen mee hebt, dat is een knap staaltje zelfbeheersing. Toch blijft het me opvallen dat er juist veel mensen die moeite hebben met de controle erover. Scroll maar eens door de GHB of verslaving subforum.

Revolutionair

Bewuste gebruiker
Ik zie niks en ook geen 'toon negeerde inhoud' vind het wel prima zo.
Maar aan de reacties te lezen gaat het waaschijnlijk weer over misbruik van ghb.
Als je een drugs misbruikt heb je een probleem :wink:
Ga je er normaal mee om kan het leuk zijn @Ikbeneenfiets

Ikbeneenfiets

Belezen gebruiker
Ik zie niks en ook geen 'toon negeerde inhoud' vind het wel prima zo.
Maar aan de reacties te lezen gaat het waaschijnlijk weer over misbruik van ghb.
Als je een drugs misbruikt heb je een probleem :wink:
Ga je er normaal mee om kan het leuk zijn @Ikbeneenfiets
Nou ja in die documentaire ging het vooral over de acute risico's en niet zozeer om verslaving. Er word gesteld dat er frequent mensen aan overlijden of op de eerste hulp belanden en dat dit zelfs kan gebeuren als je gewoon verstandig bezig bent. Aan de ene kant vertrouw ik nooit berichten in de media over drugs maar dit is wel vice, die hebben op zich niks tegen drugs. Vind geloofwaardigheid lastig in te schatten. Dat het leuk kan zijn twijfel ik niet aan ^^.

Ganggang

Belezen gebruiker
Nou ja in die documentaire ging het vooral over de acute risico's en niet zozeer om verslaving. Er word gesteld dat er frequent mensen aan overlijden of op de eerste hulp belanden en dat dit zelfs kan gebeuren als je gewoon verstandig bezig bent. Aan de ene kant vertrouw ik nooit berichten in de media over drugs maar dit is wel vice, die hebben op zich niks tegen drugs. Vind geloofwaardigheid lastig in te schatten. Dat het leuk kan zijn twijfel ik niet aan ^^.
Het kan ook zeker leuk zijn. Alleen bij GHB is het risico stukken hoger, want om er verantwoordelijk mee om te gaan heb je er toch wel wat kennis over nodig. Deze docu laat zien dat dat gewoon niet aanwezig is bij veel gebruikers. En dan kan een foutje je duur komen te staan.

Als je de docu niet gekeken hebt, heeft het ook weinig zin om een reactie te plaatsen in dit topic.

Ikbeneenfiets

Belezen gebruiker
Het kan ook zeker leuk zijn. Alleen bij GHB is het risico stukken hoger, want om er verantwoordelijk mee om te gaan heb je er toch wel wat kennis over nodig. Deze docu laat zien dat dat gewoon niet aanwezig is bij veel gebruikers. En dan kan een foutje je duur komen te staan.

Als je de docu niet gekeken hebt, heeft het ook weinig zin om een reactie te plaatsen in dit topic.
Hoe bedoel je niet gekeken... Ik zeg toch net wat ik gezien heb en dat ik het moeilijk vind om het op waarde te schatten.

Revolutionair

Bewuste gebruiker
Ik heb ook niet de neiging om hiermee te gaan bingen. Na 2 a 3 keer bijpakken vind ik het goed geweest. Dit vergt voor mij niet veel zelfbeheersing.
Ik ken veel mensen die het zo gebruiken vooral stelletjes. 6 of 8 uur onder de ghb op een avondje.
Net als keertje mdma of iets anders.
Dat is ook hoe het hoort.

Ik ga vaker wat langer door omdat ik naar feestjes ga en afterparty die vaak lang duren.
Maar de manier hoe jullie gebruiken is het beste.
Hoef je ook geen Diazepam te nemen als je gaat slapen en stopt

Natozlato

Bewuste gebruiker
Het is zeker een middel waar je niet nonchalant mee om moet gaan. Wanneer je niet afmeet met een spuitje en te gauw bijpakt, heb je al snel overgedoseerd.
Er wordt in de docu gesteld dat je van 1 ml. teveel in coma raakt of zelfs kan overlijden. Dat is wel overdreven. Dit is Vice, ik lees regelmatig hun artikelen, dit is echt sensatie journalistiek.
Je ziet ook veel Engelsen, die kunnen ook al niet normaal met alcohol omgaan, zoals je ook vaker op tv ziet in die achterlijke reality programma's.
Ook moet je wel erg ver heen zijn wil je niet meer weten wat je doet, dat herken ik totaal niet.
Dat wat de Groningse dealer vertelt, daar schrik ik wel een beetje van. Ik ken zelf verder bijna niemand die ghb gebruikt. Het is mij ook nooit opgevallen in het uitgaansleven/op festivals?
Het is altijd goed om in je achterhoofd te houden dat je ermee moet oppassen. Ik wil het niet bagatelliseren, er schuilt zeker gevaar in. Meer dan in xtc of speed bijvoorbeeld.

Susanne

Bewuste gebruiker
Ik spreek meestal het stigma niet eeecht tegen hoewel er nogal wat tegenin te brengen is. Zoals jullie al zeggen, je kan het verantwoord gebruiken mits je de juiste voorzorgsmaatregelen treft. Maar ik wil niet elitair doen (of zo 9gag-anderen zijn dom buhbuhbuh), maar in de tijd dat ik voorlichting gaf over drugs ben ik iets minder enthousiast geworden over legalisatie en de zelfredzaamheid van de burger zoals rutte dat noemt. Echt de dingen die je hoort zijn gewoon huilen: 'ik gebruik speed omdat ik geen xtc mag doen vanwege mijn depressie'. In dat tygo in de ghb was er ook een jongen die op een woensdag (omdat die dag een vriend terugkwam van vakantie) xtc gebruikte en dat toen een week (? minstens?) elke dag xtc gebruikte. Tja dan kom je vroeg of laat iets tegen waarbij je niet zulke grapjes kan uithalen. Ik hoor ook wel eens van cocktails dat ik denk, ben je ook gewoon suïcidaal ofzo? Wíl je de 30 niet halen? En dat gaat ook wel eens fout. En daarna opnieuw. Veel mensen ontbreekt gewoon een soort zelfreflectie: het feit dat het goed voelt betekent niet dat het niet slecht is, het feit dat al je vrienden gebruiken betekent niet dat je met een half zo groot postuur ook 3 pillen kan hebben, het feit dat drugs slecht zijn betekent niet dat je daarom 3 pillen moet nemen. Wat ik probeer te zeggen is: ik weet niet wat sommige mensen mankeert maar de voorzorgsmaatregelen die je moet nemen bij ghb doen mensen soms gewoon niet. Ik laat daarom veel vooroordelen gewoon maar in stand, dan blijft een deel van de mensheid er mooi vanaf en ook een deel gaat er overdreven voorzichtig mee om

Bovenaan