1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Korte pauze compenseren?

Discussie in 'MDMA (XTC)' gestart door Mdmja, 6 jul 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Mdmja

Mdmja Experimenterende gebruiker

hey Df’ers,

Dit weekend ben ik naar Awakenings geweest op xtc en heb echt een top dag gehad! Ben er nu ook achter dat ik wel echt een voorkeur heb voor de grotere feesten en het liefst festivals.

Normaal hou ik altijd 3 maanden pauze tussen m’n gebruik m.u.v. Vorig jaar, heb toen in oktober 3x gebruikt. Spijt van en zal nooit weer gebeuren.

Nu hebben we het plan om over 1,5 maand weer een festival te pakken en over 3,5 maand ADE, beide op xtc. En daarna een pauze te houden van 8 maanden omdat er in de zomer en met ade gewoon veel vettere feesten zijn dan rond februari etc.
    Hoeveel slechter is dit op langere termijn tov elke 3 maanden gebruiken?
    Het gaat me echt puur om de permanente schade aan mn hersenen etc. Een kater kan ik wel mee leven, wil m’n lichaam gewoon niet verpesten.

Thanks!

Edit: het komt er dus eigenlijk op neer dat ik in augustus wel gebruik, en dan in oktober weer en in februari niet. Ipv in oktober en februari. Het gebruik is dus even veel, alleen eerst een kortere pauze en daarna een langere.

2. Bas

Bas Wijs gebruiker Donateur

Als je geen schade in welke vorm dan ook wilt; gebruik dan niet. Er zal hoe dan ook schade komen, maar wat voor schade er wordt veroorzaakt is gewoon niet bekend. XTC zal wel zeker meer doen dan alleen je serotonine voorraad opmaken.

Mdmja vindt dit leuk.
  3. Mdmja

Mdmja Experimenterende gebruiker

Dat er schade is begrijp ik en heb ik er voor over, m’n vraag is echt puur of deze manier van gebruiken heel veel schadelijker is dan elke 3 maand

4. Bas

Nee, ik denk dat het niet veel schadelijker is. Het effect zal waarschijnlijk wel wat minder zijn of anders, maar meer niet. Als je maagwand etc. gewoon tegen de XTC kan, is er geen reden tot paniek.

Mijn maagwand kan daarentegen echt vrijwel niks meer hebben betreft XTC. In December vorig jaar heb ik meerdere keren XTC gebruikt op te veel feestjes (en dan ook de zware pillen (die ook waarschijnlijk een slechte verdeeldheid hadden)). Dat heeft pas schade opgeleverd, tot dusver alleen bij m'n maag. Wat me bezielde met die pillen, snap ik nu ook niet eigenlijk. Een pil van 100 mg is eigenlijk gewoon het beste om te gebruiken; dat kan er heel in of in tweeën (nooit problemen betreft de verdeling van de MDMA in zulk soort pillen).

5. Prison

Prison Belezen gebruiker

In mijn optiek is deze frequentie van gebruik eenmalig niet perse heel slecht. Of het schade op zal leveren staat vast, maar dat is ook zo bij de 3 maanden regel.

Het probleem is volgens mij vooral dat na 1 keer de regel verbreken je het vaker gaat doen. Helemaal omdat je in he begin nog geen negatieve effecten ervaart. Mijn advies, doe op 1 van je feestjes speed of coke.

acht.zes en De Dunne vinden dit leuk.
  6. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Hoe schadelijk het precies voor je hersenen is kan niemand je exact zeggen. Probleem is gewoon dat de wetenschap nog te weinig onderzoek naar de neurotoxiteit van mdma heeft kunnen doen. Het lijkt echter zeer aannemelijk dat frequent gebruik of te hoge doseringen mdma gewoon wel echt heel slecht voor je hersenen zijn, maar of dat echt zo is en hoe dat dan precies zit weet niemand. Leuk dat hierboven gesuggereerd wordt dat het allemaal wel mee zal vallen, maar dat is nergens anders op gebaseerd dan anekdotisch bewijs van de posters zelf en dus letterlijk niks waard in het beantwoorden van je vraag.

Het is aan jou om te bepalen hoeveel risico je wilt nemen. Er is echter ook nog iets anders om rekening mee te houden, waarschijnlijk gelinkt aan hersenschade maar dat even ter zijde. Als je op korte termijn frequent mdma gebruikt zul je waarschijnlijk veel eerder de magie van mdma gaan verliezen en dat is ook gewoon zonde.

7. Bas

Onderzoek doet men wel genoeg hiernaar, het wordt alleen niet allemaal openbaar gepubliceerd. Stel dat XTC (MDMA) geen schade aanricht als je de 3 maanden 'regel' aanhoud, dan gaat dit niet op het nieuws komen, nee zeker niet haha.

Het is ook gebaseerd op mijn eigen ervaring, mijn mening, 't zijn ook geen feiten dat ik opnoem. Het is gewoon een advies van; als je toch XTC wilt gebruiken, gebruik om een bepaalde periode en wees hier zeer streng in. Als je het niet hanteert en je gaat hierdoor vaker gebruiken, dan is er een kans aanwezig dat je maag 'wat schade' oploopt.

Op zich wel een belangrijk advies, want je weet nu dat er sowieso een kans is op schade als je het toch vaker gaat gebruiken in een tijdsbestek van 3 maanden. (dus eigenlijk wel wat waard in het beantwoorden van Mdmja's z'n vraag) (:

8. Psychedelibee

Oja, welk onderzoek dan? Het wetenschappelijk onderzoek naar de neurotoxiteit van mdma is zeer beperkt en uit het onderzoek dat er wel gedaan is is nog niet echt duidelijk of er überhaupt sprake is van neurotoxiteit. Het wordt aangenomen dat het zo is, maar dat is niet bewezen ofzo. En door de complexiteit van de vraag is dat helaas ook niet zomaar te bewijzen.

En ik heb het sowieso niet over hoe onderzoek in de media wordt gepresenteerd, want je kunt er vrij zeker van zijn dat elk wetenschappelijk onderzoek, of het nou over drugs gaat of niet, gewoon totaal scheef gerapporteerd wordt in de media. Dus dit soort dingen uit de media halen gaat je sowieso een verkeerd beeld geven.

Dit gezegd hebbende is het wel belangrijk om voorzichtig te zijn met je frequentie en doseringen van mdma omdat er wel reden is om aan te nemen dat het niet goed voor je is.

Met die opmerking doelde ik niet op je punt over maagschade, maar de opmerking ervoor dat het gebruik van mdmja niet schadelijker zou zijn dan elke drie maanden. Dat kun je helemaal niet zo stellig zeggen, dus waar baseer je dat dan op? Je kunt niet zomaar bij jezelf aanvoelen of je hersenbeschadiging hebt opgelopen, tenzij je het echt heel bont hebt gemaakt of wellicht jaren later pas.

9. Bas

Heb geen idee welk onderzoek, het is ook maar een veronderstelling. Het lijkt me sterk dat men geen onderzoek doet naar MDMA. De XTC pillen bevatten steeds meer MDMA, wat iedereen ondertussen weet die dit gebruikt, dus ik ga er gewoon van uit dat er onderzoek naar gedaan wordt. Onderzoek naar het feit waarom er meer MDMA in XTC pillen wordt verwerkt en alle gevolgen hier van. D'r zijn redenen genoeg om MDMA nader te onderzoeken, net als cannabis heeft ook MDMA positieve bijwerkingen en zou het ooit gebruikt kunnen worden als medicijn. Een tijdje geleden was er nog op het nieuws, ja hier gaan we dus, te lezen over een onderzoek naar de effecten van MDMA bij (volgens mij) veteranen met stress stoornissen.

Als je het om de 3 maanden gebruikt is bekend dat de schade die wordt veroorzaakt minimaal is (omdat de schade zich nog niet bloot stelt)(of het echt minimaal is moeten we inderdaad even afwachten). Nu gaf ik aan dat wanneer je het vaker gebruikt (meerdere keren in 1 maand, in mijn geval 5 keer in December), dat de schade zich wel laat zien, maar dan zich beperkt tot een bepaald orgaan. Hoe de schade zal zijn bij mij in de hersens moeten we daarentegen ook nog even afwachten, maar tot dusver heb ik geen enkele klachten hierover. Zo ook mijn naaste niet, die merken geen verschil aan mijn gedrag, conditie, gezondheid, etc.

Als je dus besluit vaker te gebruiken in 1 maand of juist met kortere pauze's ertussen kan je wel concluderen dat de schade niet veel erger zal zijn. De schade zal erger zijn dan de schade die je oploopt bij een gebruik van om de 3 maanden, maar zal minder zijn dan de schade bij gebruik van meerdere keren per maand.

10. MDMAZING

MDMAZING Bewuste gebruiker Donateur

Als je geen schade wilt krijgen, gebruik dan niet. Drugs gebruik is altijd met risico's. Het kan 100x goed gaan, en de 101ste keer kan je bad gaan etc.

11. Psychedelibee

Onderzoek naar mdma over mogelijke positieve effecten bij ptsd wordt gelukkig steeds vaker toegestaan. Dat onderzoek zegt echter niks over de neurotoxiteit, dat zijn twee totaal verschillende soorten onderzoek. Er zijn overigens wel onderzoeken naar de neurotoxiteit van mdma gedaan, maar door de aard van de complexiteit van dit vraagstuk zijn de resultaten niet eenduidig. Meer onderzoek is nodig, maar door de illegale status is dat bijna onmogelijk. Bovendien is deze vraag zo complex dat we er vermoedelijk nooit een bevredigend antwoord op krijgen, tenzij we een aantal etnische bezwaren opzij willen zetten.

Je haalt verschillende soorten onderzoeken door elkaar en trekt daar je eigen conclusies uit, maar zo werkt het niet in de wetenschap. Oh en de 3 maanden regel is ook niet een vast gegeven die uit wetenschappelijk onderzoek voort komt, maar enigszins arbitrair gekozen is en vooral bij gebrek aan betere kennis is bedacht.

Zoals ik al eerder zei, hersenschade is niet iets wat je perse op korte termijn hoeft op te merken maar kan jaren later pas zichtbaar worden.

Anekdotisch bewijs is echt niks waard, want allereerst weet je bij jezelf al niet precies hoe het zit met mogelijke hersenschade en ten tweede is iedereen anders dus wat voor de een werkt hoeft niet voor de ander op te gaan.

Mijn punt was eigenlijk vooral dat we dus niet echt weten hoe schadelijk mdma nu precies is, het enige wat je met zekerheid kunt stellen is dat minder altijd beter is.

Bas vindt dit leuk.
Laden...
Vergelijkbare Topics - Korte pauze compenseren
  1. chipmunk
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    561
  2. BramBoterham
    Reacties:
    8
    Weergaven: