kweeksetje witte vage plekken

waaza0

Experimenterende gebruiker
hallo ,
ik heb een paddo kweeksetje , vandaag is de 11e dag , maar volgens mij doe ik iets verkeerd ik heb fotos gemaakt :
http://waaza0.webs.com/photos/hoi/IMG_0752.JPG

http://waaza0.webs.com/photos/hoi/IMG_0750.JPG

alleen van die witte pluizige plekken , komt dit omdat ze te warm staan ofzo?
een vriend van me zegt dat dit de paddo's worden , is dit waar?

Scopolamine

Bewuste gebruiker
Naarmate de tijd vordert zal heel de casing wit worden van groeiend mycelium.. als je je groei-kit dan in een iets-wat koudere omgeving plaatst zullen er na een week (indien aan alle voorwaarden voldaan zijn) kleine paddenstoelen ontstaan uit je 'witte cake'....

Is ZEER simplistisch uitgelegd, maar je doet dus niets verkeerd... Blijf gewoonweg steriel werken, en het zal je wel lukken..

(Doe terwijl je wacht al wat opzoekingswerk, zo kan je enkele paddenstoel-hoeden [nadat ze geopend zijn] hun sporen verzamelen, en kan je de ene 'growkit' na de andere maken... Maar dan moet je wel wat basic-materiaal hebben..)

waaza0

Scopolamine zei:
Naarmate de tijd vordert zal heel de casing wit worden van groeiend mycelium.. als je je groei-kit dan in een iets-wat koudere omgeving plaatst zullen er na een week (indien aan alle voorwaarden voldaan zijn) kleine paddenstoelen ontstaan uit je 'witte cake'....

Is ZEER simplistisch uitgelegd, maar je doet dus niets verkeerd... Blijf gewoonweg steriel werken, en het zal je wel lukken..

(Doe terwijl je wacht al wat opzoekingswerk, zo kan je enkele paddenstoel-hoeden [nadat ze geopend zijn] hun sporen verzamelen, en kan je de ene 'growkit' na de andere maken... Maar dan moet je wel wat basic-materiaal hebben..)

ok thx :P

Scopolamine

Bewuste gebruiker
waaza0 zei:
Scopolamine zei:

geen probleem...
Welke soort is het die je als grow-kit gekocht hebt..?
Als je nog wat vragen hebt binnekort ofzo, shoot... :wink:

waaza0

Scopolamine zei:
waaza0 zei:
Scopolamine zei:

geen probleem...
Welke soort is het die je als grow-kit gekocht hebt..?
Als je nog wat vragen hebt binnekort ofzo, shoot... :wink:

het zijn mexicaantjes ^^
en jah ik vraag me nog een ding af , als ik naar andere kweekverslagen en zo kijk , zijn ze rond de 13 dagen al helemaal onder zo een wit laagje en hebben ze meestal al een paar kleine mini shrooms , hoe zou het kunnen komen dat die van mij enkel nog wat vage witte plekjes heeft?

Scopolamine

Bewuste gebruiker
Waarschijnlijk is je temperatuur te schommelend...
OF waren er oorspronkelijk niet zoveel 'sporen' aanwezig die aan het uitgroeien zijn...
Het kan ook zijn dat sommige verslagen (die je gelezen hebt) gebruik gemaakt hebben van een 'liquid culture' of agar-transfer... maar daar moet je je hoofd niet over breken... :wink:

Kan van veel factoren afhangen hoor.. Maar heb geduld en alles zal wel vlot verlopen...

waaza0

Scopolamine zei:
Waarschijnlijk is je temperatuur te schommelend...
OF waren er oorspronkelijk niet zoveel 'sporen' aanwezig die aan het uitgroeien zijn...
Het kan ook zijn dat sommige verslagen (die je gelezen hebt) gebruik gemaakt hebben van een 'liquid culture' of agar-transfer... maar daar moet je je hoofd niet over breken... :wink:

Kan van veel factoren afhangen hoor.. Maar heb geduld en alles zal wel vlot verlopen...

ok nogmaals bedankt xD

waaza0

hej en als ik eenmaal een week later ben en er nog steeds niks gebeurd is?
is er dan gewoon geen kans meer of kan hij net zolang door blijven gaan totdat de flush geweest is?
of overnieuw soaken en het deze keer helemaal goed doen , want ik denk dat ze eerst gewoon op een kut plek stonden , nu staan ze wel goed.

Scopolamine

Bewuste gebruiker
Je kan dan gewoonweg blijven doorgaan...

Soaken moet je pas doen na een flush (en dat je merkt dat er niets meer zal groeien).

Hou de omgeving gewoon vochtig genoeg (lichte dauw tegen de wand van je container).

Uiteindelijk zal er wel wat groeien :wink:

waaza0

Scopolamine zei:

Soaken moet je pas doen na een flush (en dat je merkt dat er niets meer zal groeien).

Hou de omgeving gewoon vochtig genoeg (lichte dauw tegen de wand van je container).

goed nieuws :P ze stonden eerst gewoon op een kut plek , ik heb ze nu in een doos met een kleine lamp erin neer gezet en er groeien nu kleine pins en de zak is goed beslagen, alleen volgens mij groeien de pins een beetje langzaam , kheb nu al drie dagen van die pins van een halve a 1 cm

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
waaza0 zei:
Scopolamine zei:

goed nieuws :P ze stonden eerst gewoon op een kut plek , ik heb ze nu in een doos met een kleine lamp erin neer gezet en er groeien nu kleine pins en de zak is goed beslagen, alleen volgens mij groeien de pins een beetje langzaam , kheb nu al drie dagen van die pins van een halve a 1 cm

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik had precies hetzelfde.
Het duurde erg lang voor dat er wat kwam, toen kwamen er een aantal pins op die bleven steken op zo'n 0,5-1cm. Ik hoop voor je dat ze nog doorgroeien!

waaza0

PepTalk zei:
waaza0 zei:
Scopolamine zei:

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik had precies hetzelfde.
Het duurde erg lang voor dat er wat kwam, toen kwamen er een aantal pins op die bleven steken op zo'n 0,5-1cm. Ik hoop voor je dat ze nog doorgroeien!

weet je ook nog wat je toen verkeerd heb gedaan?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Weten doe ik het niet, maar ik denk dat ze toch te koud ( of onregelmatig) stonden.
Gemiddelde temperatuur was zo'n 20 graden, met uitschieters naar 17 en 22.

Verder kan ik het alleen op de shop verkopen.
Heb 3 keer zo'n setje gehad ( steeds ''geruild'' met garantie:P).
de 1e 2 gebeurde gewoon niets mee tot het na een maand begon te rotten, die 3e begon na 2 weken wat te vertonen. De pins die boven kwamen bleven erg klein voor een week, en begonnen toen te beschimmelen.

waaza0

PepTalk zei:
Weten doe ik het niet, maar ik denk dat ze toch te koud ( of onregelmatig) stonden.
Gemiddelde temperatuur was zo'n 20 graden, met uitschieters naar 17 en 22.

Verder kan ik het alleen op de shop verkopen.
Heb 3 keer zo'n setje gehad ( steeds ''geruild'' met garantie:P).
de 1e 2 gebeurde gewoon niets mee tot het na een maand begon te rotten, die 3e begon na 2 weken wat te vertonen. De pins die boven kwamen bleven erg klein voor een week, en begonnen toen te beschimmelen.

nou, ik heb de pins weg gehaald en het bakje overnieuws gesoaked, ik ga er gewoon een paar dagen tegen aan kijken , morgen moet hij in de zak, als hij na een weekje ofzo een goed wit laagje heeft ga ik door anders ga ik terug naar de shop voor nieuw setje en gaat hij bij een vriend van me :P

Scopolamine

Bewuste gebruiker
Is je bakje nu nog uiteindelijk gelukt, of heb je hem 'ingeruild'.. als dat enigszins mogelijk is :confused: ...

K'hoor er graag wat meer van...

Ik ben een heel tijdje afwezig op DF geweest, anders had ik je wel wat eerder gepost... :flushed:

waaza0

Scopolamine zei:
Is je bakje nu nog uiteindelijk gelukt, of heb je hem 'ingeruild'.. als dat enigszins mogelijk is :confused: ...

K'hoor er graag wat meer van...

Ik ben een heel tijdje afwezig op DF geweest, anders had ik je wel wat eerder gepost... :flushed:

gebeurd niks man , die pins zijn klein gebleven , dus ga maar is inruile bij de shop ofzo.
volgens mij ligt het aan de temperatuur schommelingen in mijn kamer.

Scopolamine

Bewuste gebruiker
waaza0 zei:
gebeurd niks man , die pins zijn klein gebleven , dus ga maar is inruile bij de shop ofzo.

Hmz, ik heb persoonlijk gwn een incubatieruimte, en een ruimte voor ze te laten groeien..
Kweet niet of dit tot jouw beschikking is, maar gewoonweg een aquarium verwarmings-element in een bak met water (instellen op juiste temperatuur die jouw soort cube's nodig hebben), en dan gewoonweg een 'passende bak' in de andere schuiven...
Als je het dan zonder zak zou willen doen (de shrooms laten 'sprouten'), gewoonweg gaatjes boren in de bovenste bak, en je hebt ineens de juiste vochtigheidsgraad/temperatuur... :)

Escoban

Bewuste gebruiker
Met eerdere growkits heb ik gemerkt dat het toch vrij nuttig is om je kitje op een iets warmere locatie te zetten. Mijn huidige staat in een kamer met een relatief hoge temperatuur (21-22 graden) en doet het geweldig. Eerder kitjes deden het ook beter als ze in de buurt van een verwarming stonden. Het moet echter ook weer niet te heet worden, mocht je ze dus bij een verwarming plaatsen, zet ze er dan niet tegenaan ofzo.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Escoban zei:
Met eerdere growkits heb ik gemerkt dat het toch vrij nuttig is om je kitje op een iets warmere locatie te zetten. Mijn huidige staat in een kamer met een relatief hoge temperatuur (21-22 graden) en doet het geweldig. Eerder kitjes deden het ook beter als ze in de buurt van een verwarming stonden. Het moet echter ook weer niet te heet worden, mocht je ze dus bij een verwarming plaatsen, zet ze er dan niet tegenaan ofzo.

21-22 is zeker niet relatief warm.
Het is de minium temperatuur waarom word aangeraden cubensis paddenstoelen te kweken.
Lager kan, maar dan schiet het zoals je zelf al zegt niet op.

En inderdaad, nooit op de verwarming zelf plaatsen.
Ook dienen hoge temperatuur schommelingen te worden voorkomen. ( Als je thuis bent dus niet op/naast de verwarming en als je weer weg gaat in een donker, koud hoekje verstoppen oid.)

lolnoob

Bewuste gebruiker
Scopolamine zei:
waaza0 zei:

Hmz, ik heb persoonlijk gwn een incubatieruimte, en een ruimte voor ze te laten groeien..
Kweet niet of dit tot jouw beschikking is, maar gewoonweg een aquarium verwarmings-element in een bak met water (instellen op juiste temperatuur die jouw soort cube's nodig hebben), en dan gewoonweg een 'passende bak' in de andere schuiven...
Als je het dan zonder zak zou willen doen (de shrooms laten 'sprouten'), gewoonweg gaatjes boren in de bovenste bak, en je hebt ineens de juiste vochtigheidsgraad/temperatuur... :)

Ik zou hier graag meer over willen weten want ik denk dat ik ook niet helemaal goed zit met mijn temperatuur. Zijn hier foto's van te vinden?

Ik snap namelijk niet helemaal hoe dit werkt. Doe je een deksel op de bovenkant?

Met een passende bak, bedoel je dan een bak van dezelfde grootte, die je wel in elkaar kunt zetten?

Sjarel

Ik heb het met dit elementje gedaan,
http://www.magic-mushrooms-shop.com/nl/thermo-mat.html

Werkt goed voor mij, mijn kamer heeft nooit een temperatuur boven de 18 graden dus moest deze wel kopen en het bevalt :grin:

Met deze is het heel simpel, gewoon wat water in de zak laten stromen, wel zorgen dat het niet in de kweekbak stroomt. Dan is het gewoon simpel bak erin, zak dicht, en aan de buitenkant (onderkant) het elementje plakken wat het rond de 23-24 graden houd.

wel op 4 blokjes of iets dergelijkszetten dat de warmte wegkan, tenminste lijkt we wel zo veilig als hij 24 uurs aanstaat.

Succes :wink:

Escoban

Bewuste gebruiker
PepTalk zei:
Escoban zei:

21-22 is zeker niet relatief warm.
Het is de minium temperatuur waarom word aangeraden cubensis paddenstoelen te kweken.
Lager kan, maar dan schiet het zoals je zelf al zegt niet op.

Ik bedoelde relatief warm voor binnen temperatuur, ik leef zelf het liefst op zo'n 18-19 graden. Maar je hebt gelijk, wat warmer dan dat is inderdaad beter. Veel hoger zou ik zelf echter niet gaan.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ah okee! Tja ik hou het toch graag op een graadje of 22-23 hoor! Zit graag in een t-shirt, maar moeten een beetje aan het milieu denken he! En wij hebben geen CV hiero :openmouth:

Maar je kunt zeker nog hoger gaan, verwacht zelf dat de ideale temperatuur zo'n 25-26 graden zal zijn. Maar dan heb je grotere kans op contaminatie uiteraard.

Maar als het bij jou 21-22 graden kamertemperatuur was, dan zou je kitje de 25 wel kunnen pieken hoor. In de zak is het namelijk nog wat warmer door het broeikaseffect.

Escoban

Bewuste gebruiker
Goed punt. Ik heb overigens zojuist geoogst. Aardig wat paddo's al ben ik mijn weegschaal jammer genoeg kwijt op dit moment :/. Ook heb ik zojuist een flinke dosis paddo water over me heen gekregen toen ik de zak weer veilig op wou bergen. Bah.

Scopolamine

Bewuste gebruiker
lolnoob zei:
Scopolamine zei:
waaza0 zei:

Ik zou hier graag meer over willen weten want ik denk dat ik ook niet helemaal goed zit met mijn temperatuur. Zijn hier foto's van te vinden?

Ik snap namelijk niet helemaal hoe dit werkt. Doe je een deksel op de bovenkant?

Met een passende bak, bedoel je dan een bak van dezelfde grootte, die je wel in elkaar kunt zetten?

Ik zal eens een paar foto's sturen van mijn ruimte,
ik ben al een tijdje niet meer op DF geweest wegens .. allerlei dingen, maar dan heb je enig idee hoe je makkelijk en goedkoop wat kan maken...
grtz

poison drink

Belezen gebruiker
Scopolamine zei:
Ik zal eens een paar foto's sturen van mijn ruimte

Ga je ze hier ook zetten? :grin: Ik ben namelijk bezig met roggepotten te steriliseren, en ben nu dus op zoek naar een geschikte incubatie- en fruitkamer.

De 2 tuperware bakken die in elkaar staan, gebruik je die voor zowel incubatie als fruiting? Ik dacht altijd dat incubatie op een donkere, droge (en warme) plaats moest zijn, dus dan doe je geen gaten in de bovenste bak? Of gewoon aluminiumfolie over de deksels?

En dan tijdens fruiting gaten in de bovenste bak voor een goede LV, met perliet/vermiculiet/.. op de bodem? :P

lolnoob

Bewuste gebruiker
Thanks maar voor mij is het niet meer echt nodig, want ik heb mijn kweekset al vol benut :grin:

Maar ik ben wel benieuwd :)

Dit is trouwens ook onzinnig:
Je mag maar 3 citaten in een andere citaat hebben.

Bovenaan