Kweken in potjes

ZZroom

Newbie
Hier een verslag van mijn paddo kweek test in potjes.
Ik wilde graag weten welke soort van de cubensis het meest productief was en dat zo snel en makkelijk mogelijk.
Dus heb ik een aantal sporen spuiten gekocht (Cubensis Hawaii, Cambodian, Calorado Mazatapec, Ban Hua Thai en Ecuador), en wat ik nog meer nodig had was dit:

:) 1 liter rogge (genoeg voor 10 potjes)
:) snelkookpan
:) vergiet
:) 1 liter vermiculiet
:) 10 l perliet
:) 10 pindakaas potjes (chocopasta mag ook)
:) afplaktape (je weet wel, om je kozijnen netjes te schilderen)

De rogge zet ik een nacht onder water op kamertemperatuur, dan kook je ze daarna niet zo snel stuk is mijn ervaring.
De rogge zet ik 1 vingerkootje (ja, net als rijst) onder water en laat ik op een laag pitje pruttelen tot de korrels voldoende zijn uitgezet, ongeveer een kwartier.
Als je ze opzet met te veel water moet je blijven roeren, anders krijg je ongelijkheid van de korrels, de één nog niet uitgezet en de ander geëxplodeerd. Met net genoeg water krijg je een een heel mooie stevige korrel.

Daarna goed uitspoelen in het vergiet en uit laten lekken.

Vermiculiet mengen met water, geen gekloot met verhoudingen, gewoon in een vergiet donderen en op een theedoek zetten, dan trekt het vocht er uit en issie precies goed net als de rogge.

Zo, nu hebben we rogge en vermiculiet, we vullen de potjes voor 3 kwart met rogge en daar boven op 2 cm vermiculiet.
Deksel met gat er in er op en allu folie er op, ik zelf gebruik geen filter disk. De vermiculiet werkt als een natuurlijk filter.

1,5 uur in de snelkookpan en de pan af laten koelen met een schone natte theedoek er op om de terugstromende lucht te filteren.

Potjes er uit halen in de schoonste plek van het huis (badkamer?)
Folie er af en snel (adem in houden) afplaktape om de deksel en op het gat in de deksel tegen infectie en inoculeren door de afplaktape in de deksel, 1/3 e sporen spuit inhoud is genoeg.

Potjes gezet op kamertemperatuur (20 graden C.)op de boekenplank, incubatie duurt dan wel langer natuurlijk, maar echt veel scheelt het niet.

(je mag nu weer uitademen)

Zodra de rogge wit ziet van het mycelium in een bak met vochtig perliet plaatsen (ook weer op kamertemperatuur) zorg voor voldoende dag licht of koop een blauwe lamp (wordt aangeraden) ik zelf gebruik een looplamp (spaarlamp) en die voldoet prima.

Conclusie:
:) Er is te kweken in potjes met alleen rogge als substraat (de meeste van jullie wisten dat waarschijnlijk al, voor mij een openbaring.)
:) Nog een voordeel van potjes is: je zit niet gelijk met genoeg paddo's voor de hele buurt, 1 potje is net genoeg voor een goeie reis naar weet ik veel.
:) Eén van de snelstgroeiende was de Ban Hua Thai met mooie grote paddo's
ook een snelle incubatie van de rogge.
:) Daarna de goeie ouwe Cambodian, ook een snelle incubator en mooie stevige paddo's (vertel wat nieuws)
:) Op de 3 e plaats komt de Cubensis Hawaii, ook zeer krachtige groeier.
:) Calorado en Mazatapec bleven wat achter wat de hoed betrof, beetje ielig steeltje ook.

Bijlagen

• paddo,s 007.JPG
    paddo,s 007.JPG
    100,1 KB · Weergaven: 1.264
  • paddo,s 004.JPG
    paddo,s 004.JPG
    95,3 KB · Weergaven: 1.264

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Netjes, mooi verslag, mooie oogst.

Da's beter dan die kant en klare kitjes van €40+