1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Leeftijdsverschil

Discussie in 'Voeding, gezondheid, liefde, seks en relaties' gestart door Gabbertje, 24 jun 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Gabbertje

Gabbertje Wijs gebruiker

Goedeavond DF'ers,

Ik zit ongeveer een weekje behoorlijk met mezelf in de knoop, ergens zit er ook een stukje schaamte bij dit maakt ook waarom ik het niet met vrienden/familie bespreek. Ik hoop dat jullie me hier wat bij kunnen helpen.

Het zit dus zo, ongeveer ander halve week geleden zat ik een avondje thuis met een maatje van me wat ketamine en speed te snuiven. Zoals normaal bespreken we dan best wel personelijke dingen en dit keer kwam de liefde aan bod.

Ik ben al zo'n 2 jaar bevriend met een helle leuke liefe meid van net 15, we zijn en denken over veel dingen het zelfde, zelfde interesses enz. Ergens is ze ook wel als een klein zusje voor me, ik heb een heel beschermend gevoel over haar jullie kennen dat vast wel. Ik kan dan ook wel zeggen dat we een erg speciale band hebben want we appen elke dag met elkaar maar we hebben elkaar al 2 jaar niet meer gezien/elkaars stem gehoord.

Tijdens die trip op ketamine en speed heb ik dus gezegd tegen die maat van me dat ik haar leuk vind, al heel lang eigenlijk. Dit heb ik dan ook echt heel onbewust gezegd, ik schrok er namelijk best wel van dat ik het zei.

Sinds die nacht blijft dit non-stop in me hoofd rond dwalen. En dan met vragen zoals, heb ik wel gevoelens voor haar, is het leeftijdsverschil niet te groot? Ik moet dan wel zeggen dat ze 15 is maar in haar hoofd 18/19 daardoor zitten we vaak op dezelfde lijn.

De grootste vraag voor mij op dit moment is toch echt wel of ik nou wel of geen gevoelens voor haar heb. Zei ik maar wat omdat ik flink van de kaart was, of kwam dit rechtstreeks uit mijn hart?

En stel ik heb wel gevoelens voor haar, hoe denken jullie dan over het leeftijdsverschil. Je ziet het best wel vaak 15 - 18 / 16 - 19.
    Aan de ene kant denk ik zelf dat het leeftijdsverschil te groot is ondanks dat ze mentaal ouder is.
    Maar aan de andere kant is 24 - 27 blijkbaar weer heel normaal.

Normaal gesproken deel ik dit soort dingen niet op het internet, maar ik heb behoefte aan onafhankelijke advies. Die maat van me zei namelijk dat 15 - 18 / 16 - 19 heel normaal is en dat ik me er niet voor hoef te schamen dat ik misschien gevoelens voor haar heb.

Slaap lekker alvast :wink:
    -Gabbertje

2. AphexTwin

AphexTwin Bewuste gebruiker

Hi Gabbertje, aangenaam!

Ik vind een leeftijdsverschil van 3 jaar heel normaal.
    Tussen mij en mijn partner zit 7,5 jaar verschil en wij staan daar nooit bij stil.
    Onze kennissen- en vriendenkring varieert ruim qua leeftijd (tussen de 25 en 50 jaar ongeveer), dus o.a. hierdoor is leeftijd voor ons minder van tel vermoed ik.

Welterusten,

AphexTwin

Gabbertje vindt dit leuk.
  3. Fenrir

Fenrir DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Hoi Gabbertje,

Een leeftijdsverschil van drie jaar stelt niets voor. Het lastige in deze situatie is echter dat jullie in compleet verschillende levensfases zitten. Zij zit nog op de middelbare school, roddelt met haar vriendinnen over beroemdheden, heeft een bedtijd en zoent haar ouders elke avond goedenacht; jij bent een man (een jongeman, maar toch) die werkt, een eigen huishouden heeft en experimenteert met harddrugs. Het gaat gewoon niet werken.
    (Toen ik vijftien was datete ik zelf met een meisje/vrouw van negentien. Ondanks dat we mentaal enorm op één lijn lagen bleek het verschil toch te groot.)

Daarnaast weet ik niet zeker hoe het wettelijk zit met een consensuele relatie met een minderjarige, maar als jullie ooit hommeles zouden krijgen en ze geeft je aan (uit wrok, of omdat haar ouders haar daartoe overhalen) dan ben jij de rest van je leven officieel een zedendelinquent. Beter nog even wachten.

That being said, ik zou er geen negatief waardeoordeel over hebben als jullie het toch zouden doen. Het lijkt me onverstandig maar deze situatie vind ik persoonlijk niet per definitie moreel fout.

Jmths, Gabbertje, AphexTwin en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Ik sta nergens van te kijken.

Mijn grootste verschil ooit was dat ik bijna dubbel zo oud was, 14/27 lol, maar ze zei dat ze 16 was. Deze scharrel heb ik opgedaan op Pinkpop, en we hebben nog een jaar contact gehouden en zijn nog naar Rammstein in de Geldredome geweest, en ze is ook een weekendje bij me in huis geweest. Uiteindelijk heb ik het contact verbroken omdat ik verliefd was geworden op een ander grietje, dit keer zonder groot leeftijdsverschil.
    Ah, dan heb ik ook eens een blauwe maandag iets gehad met een vrouw van 15 jaar ouder. Nog groter dan de 13 jaar leeftijdsverschil met dat grietje van 14 lol.

gelukkig woon je niet in Amerika, anders had ik je dit ten strengste afgeraden lol. :tongueout:

Jmths, Gabbertje en AphexTwin vinden dit leuk.
  5. Atwa

Atwa Experimenterende gebruiker

Wettelijk gezien is 15 op zich wel tricky. Seks is toegestaan vanaf 16 jaar, mits er maximaal 6 jaar leeftijdsverschil is en je duidelijk kunt maken dat de minderjarige nergens toe gedwongen wordt.

Dat gezegd hebbende, toen ik 17 was heb ik een tijd gescharreld met een meisje van 14. Die 3 jaar maakt echt niet zo veel uit.

Ik moet een vorige poster wel gelijk geven dat je beide in een andere fase van je leven zit en dat het daardoor lastiger (maar niet onmogelijk) gaat zijn om dit een langdurig iets te maken.

Tegelijk, als je op dit moment gelukkig wordt van haar (en zeker als dit wederzijds blijkt te zijn), ga er voor! Het is onzin om jezelf geluk te ontzeggen omdat dit op termijn uit elkaar kan groeien. Dat risico heb je met iedere relatie in je leven, laat je daardoor niet tegenhouden.

Gabbertje, SneeuwSnuiver en AphexTwin vinden dit leuk.
  6. SneeuwSnuiver

SneeuwSnuiver Bewuste gebruiker

Iedereen voor mij heeft al een hoop wijze woorden gezegd dus heb ik daar niet zo heel veel meer aan toe te voegen eigenlijk.
    Maar wat ik je iig wil zeggen is: volg je hart en luister naar je gevoel.:redheart:

Zelf heb ik ook gemerkt dat ik onder invloed van drugs sneller dingen eerlijk vertel en dichter bij mijn gevoel ben. Daarom denk ik dat als je tijdens je trip aan je beste vriend verteld dat je het meisje leuk vind dat dat misschien wel betekend dat je gevoelens voor haar echt zijn.

Gabbertje en AphexTwin vinden dit leuk.
  7. Gabbertje

Gabbertje Wijs gebruiker

Vanaf deze kant had ik het nog niet bekeken, wist ook niet dat er zulke grote gevolgen aan kunnen zitten. En het gaat me eigenlijk ook niet om de sex, stel we krijgen wat kan ik heel goed begrijpen als ze er nog niet aan toe is, dat was ik ook nog niet op me 15de. Ik ben er ook nog niet helemaal uit of ik nou echt gevoelens voor haar heb, het helpt mee dat ik er elke nacht over na kan denken. Ik laat het gewoon even rusten, over ander halfe maand ga ik haar weer voor het eerst zien sinds 2 jaar Dus dan zie ik wel hoe het loopt.

In welk opzichte is het lastiger? Is dat dan echt omdat zij zegmaar nog naar school gaat en ik fulltime werk?

Voor de rest iedereen bedankt voor jullie reactie! Het heeft me ontzettend geholpen en het heeft me schaamte helemaal weg gehaald. Wat ik uit jullie posts haal is het eigenlijk gewoon harstike normaal. Ik ga me gevoel laten spreken en zie dan zie ik wel hoe het loopt, zal jullie op de hoogte houden.:grimacing:

SneeuwSnuiver en Fenrir vinden dit leuk.
  8. Quinn

Quinn Bewuste gebruiker

ik denk dat het wel zou kunnen, mijn vorige relatie was er ook een leeftijds verschil zij was 2 jaar ouder en dit werkte voor ons allebei wel goed. daarintegen hadden wij ook dat de mentale leeftijd ( voor ons gevoel ) redelijk op het zelfde niveau zat. het riskante aan op jongeren leeftijd een wat groter leeftijds verschil hebben is de scholen, keuzes in leven enzovoort.

ik lees het topic maybe laat en daarbij mijn reactie ook.

maar zodra je gevoelens voor iemand hebt maakt niet uit wat de leeftijd is zou je die eerlijk moeten uiten en hopen voor het besten. misschien meer kijken naar hoe zij naar jullie kijkt en of ze der mogelijke potentie in ziet of dat het meer een scharrel zou zijn.

If you never try you'll never know the answer.

Edit:
    wat voor mij helpt is me gevoelens ( negatief en positief opschrijven ) en zorg dan gewoon dat je de eerste paar woorden opschrijft als je aan haar denkt. misschien kan je daar al heel wat uit ophalen om verder tegaan in het leven. met haar of zonder haar. in ieder geval wel verder in rust

SneeuwSnuiver vindt dit leuk.
  9. ZERO-

ZERO- Badass junkie Emeritus Mod

Kan prima hoor, dat is echt geen groot verschil. Zeker niet als iemand zich veel volwassener gedraagt. Dat betekent overigens niet dat iemand dan op alle punten al heel volwassen is :wink: Ik ken twee vrienden die allebei een vriendinnetje hebben gehad die een stuk jonger was. Bij de ene ging het uit omdat zij nog volop in de middelbare schoolwereld hing, hij al studeerde en dat verschil te groot was; en de ander is al zo'n 12 jaar samen (vanaf haar 15e / zijn 23e). Het is in ieder geval niet onmogelijk.

10. Sally Tessio

Sally Tessio Bewuste gebruiker Tripreporter

@acht.zes Een 'scharrel' van 14 wanneer je zelf 27 bent is wettelijk strafbaar op basis van pedoseksualiteit. Je geeft gewoon doodleuk toe dat je pedofiele handelingen hebt verricht bij een minderjarig kind. Ik weet niet hoe het idee zich in je hoofd heeft gevormd dat dat de bedoeling is, maar dat is het dus niet. Tijd om eens heel diep in de spiegel te kijken en je af te vragen waar je mee bezig bent. @Moderators Het kan toch haast niet dat acht.zes geen forumregel overtreedt door een strafbaar feit te bekennen en het tot op zekere hoogte aan te raden aan een andere member op het forum?

Wetgeving:
    "Handelingen met minderjarigen van twaalf tot zestien die bestaan uit het buiten echt plegen van ontucht zijn verboden. Dit geldt zowel voor vrijwillige handelingen als voor onvrijwillige handelingen. (...) Van ontucht is al gauw sprake. Het gaat om iedere seksuele handeling die is verricht met een kind jonger dan 16 jaar. Dwang is niet vereist. De handelingen moeten in strijd zijn geweest met de sociaal ethische norm."

Artikel 245 Sr. (ontucht met minderjarige kinderen van 12, 13, 14 en 15 jaar) luidt:
    "Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie."

@Gabbertje Ik kan het me echt wel voorstellen dat je gevoelens krijgt voor een meisje van vijftien als je zelf net jongvolwassen bent. Dat is naar mijn inziens normaal en hoef je je ook helemaal niet voor te schamen, dus het is goed dat je het gedeeld hebt. Je kunt best met haar gaan daten en je gevoelens uitspreken richting haar als je dat wilt en durft. Ik zal niet op de zaken vooruit lopen, maar ook een relatie zou in principe geen probleem zijn. Het enige probleem is dat het strafbaar is om seks met haar te hebben en je dus niks met haar kunt beginnen totdat ze minimaal de leeftijd van zestien heeft bereikt. Daar dus goed op letten en mee wachten, mocht het al op zo'n korte termijn zo ver komen.

Revolutionair en Avīci vinden dit leuk.
  11. Psychedelibee

Psychedelibee Badass junkie Oppersjamaan Emeritus Mod Tripreporter

Niet dat ik het heel normaal vind om als 27 jarige een 14 jarige scharrel te hebben, laat ik dat even voorrop stellen. En met die post bevindt achtzes zich op glad ijs. Maar er staat toch nergens in de post van achtzes dat hij seksuele handelingen met haar heeft verricht, dat lees je nu zelf tussen de regels door.

acht.zes vindt dit leuk.
  12. acht.zes

Nee, normaal is het zeker niet, Maar zoals ik al eerder zei, ze loog over haar leeftijd. Ze zag er ook een stuk ouder uit en kwam ook nog eens heel volwassen over.

Even voor de duidelijkheid: i never had sex with that woman. Maar ze is wel mijn soulmate geweest voor zo lang het duurde.

Dit was overigens een incident, het is me verder nooit meer overkomen, zo jong. Ik heb nog wel wat meer festivalscharrels gehad en daar zat van alles tussen, ook deze uitschieter waar ik wellicht beter over had kunnen zwijgen, ik snap dat het raar overkomt.

Ik raad niemand niks aan, ik vertel over iets dat me ooit is overkomen (overkomen is het juiste woord, ik ben nooit bewust op zoek geweest naar te jong spul) en daardoor sta ik niet snel meer te kijken van leeftijdsverschil.

@Sally Tessio

Ik kan me jouw reactie helemaal voorstellen, precies de mijne voor dit alles. Maar naast pedo's die bewust op zoek zijn naar veel te jong spul heb je dus ook jonge tieners die bewust op zoek zijn naar volwassenen, en dan ligt t naar mijn mening toch iets genuanceerder. Ik was niet haar eerste oudere vriend en ik denk ook niet haar laatste. Zij was niet geïnteresseerd in leeftijdsgenoten.
    Valt mij iets te verwijten? Ja want ik was veel te naief en goedgelovig, maar meer kan ik mezelf niet verwijten. Gelukkig ben ik nooit meer ook maar in de buurt geweest van zo'n situatie.

Ik hoop dat t nu wat duidelijker is en dat je wat milder bent geworden in je oordeel naar mij.

Laatst bewerkt: 8 jul 2018
    Albedo vindt dit leuk.
  13. Sally Tessio

Sally Tessio Bewuste gebruiker Tripreporter

@Psychedelibee Je hebt gelijk, ook afgaande op wat acht.zes hieronder zegt. Het was erg verwarrend om het woord 'scharrel' te lezen; mijn definitie van een scharrel is iemand waar je vrijblijvende seks mee hebt. Dat het kennelijk ook een andere betekenis kan hebben of anders gebruikt kan worden wist ik niet. Fair point.

@acht.zes Zoals ik hierboven al schreef begrijp ik nu dat jij iets anders bedoelde dan een puur seksuele relatie. Ik snap dat het een stuk genuanceerder ligt en ben zeker veel milder in mijn oordeel naar jou, in hoeverre dat oordeel er nog is. Er zijn absoluut jonge meisjes die er al heel volwassen uitzien en al een meer volwassen houding en denkwijze hebben dan hun leeftijd verraadt. Ik had laatst toevallig een theateroptreden voor een groep middelbare scholieren en had het na dat optreden ook met een mannelijke collega over een meisje van zestien in het publiek dat een banging lichaam en een heel volwassen en uniek gezicht had. Ik vind dat leeftijdsverschil van elf jaar (ben zelf 27) in deze levensfasen echt veel te groot om ook maar iets mee te beginnen, maar zolang het niet strafbaar is wat je doet zal ik anderen nergens van betichten.
    Wel goed dat je zelf al aangeeft dat je wat sceptischer had moeten zijn over de hele situatie toentertijd. Jij of ik zijn uiteindelijk de volwassenen die de verantwoordelijkheid moeten dragen dat zoiets ze niet overkomt, niet dat meisje van veertien dat aast op volwassen mannen. Lijkt misschien een beetje krom, maar uiteindelijk komt het op ons aan (ook volgens de wet) om er zeker van te zijn dat je geen seksuele handelingen verricht bij een minderjarige. Niet dat ik zeg dat je dat gedaan hebt, maar volgens mij begrijp je wat ik bedoel.

Ook wel bijzonder dat je met een vrouw van vijftien jaar ouder iets hebt gehad. Zullen allemaal wel bijzondere ervaringen zijn geweest. (:

acht.zes vindt dit leuk.
  14. acht.zes

@Psychedelibee

Bedankt trouwens dat je het voor me op neemt, zelfs terwijl je (terecht) je bedenkingen hebt in deze kwestie. :)

@Sally Tessio

Ik ben het helemaal met je mee eens dat de verantwoordelijkheid in deze volkomen bij mij heeft gelegen, al helemaal toen ik de werkelijke leeftijd vernam. Een behoorlijk dilemma, ik dacht echt waar ben ik nou weer in verzeild geraakt. Ook schaamde ik me nogal. We zouden samen naar lowlands gaan maar ik zag het niet meer zitten. maar goed, gelukkig kwam er een ander grietje op mijn pad (deze wel volwassen) en heb ik er een einde aan gemaakt, vlak voor lowlands.

Scharrel wil voor mij zeggen dat het allemaal niet zo veel voorstelde. Althans voor mij dan, het grietje in kwestie was er helemaal kapot van toen ik er een eind aan maakte.

Laatst bewerkt: 9 jul 2018
    Psychedelibee vindt dit leuk.
  15. ZERO-

Ik snap wel de verwarring over het woord scharrel, maar ik vond dat soort leeftijdsverschillen toen ik die leeftijd zelf had best normaal. Heb zat vriendinnen gehad (en ik denk zelf ongetwijfeld ook wel) die omgingen met jongens van jaren ouder, meestal vriendschappelijk maar soms ook wel wat meer. Of moet ik dit nu toch wel problematisch vinden? :P

16. TechnoChicken

TechnoChicken Bewuste gebruiker

Toen ik 14/15 was ging ik ook met oudere jongens om. Nu nog, ben 19 maar heb vrienden van bijna 30. Ik heb dit nooit een probleem gevonden en kon het altijd goed met ze vinden.

17. Gabbertje

Gabbertje Wijs gebruiker

Ik heb de laatste tijd veel nagedacht, veel over jullie reacties nagedacht en ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat ik het erbij laat. Niet omdat ik haar te jong vind maar om onze vriendschap te beschermen.

We wonen dik 2,5 uur rijden van elkaar af, we zitten allebei zoals jullie al zeiden in een andere levensfase en we hebben beiden andere behoeftes. Dit alles betekent voor mij al dat iets met haar beginnen niet lang zal duren, en we zullen wel bevriend blijven al loopt het stuk, maar de vriendschap zal nooit meer worden zoals het was. En daar vind ik hoogstens een half jaar liefde t niet waard voor.

Ik ben in dit geval de "volwassene dus het is ook aan mij om de juiste keuzes te maken en dat is dit geworden. :)

18. ZERO-

2,5 uur rijden is ook wel sick lang zeg :P Onafhankelijk van leeftijd lijkt me dat al best lastig. Maar fijn dat je een keuze hebt gemaakt en het klinkt ook alsof je je daar oké bij voelt :)

Gabbertje vindt dit leuk.
  19. Gabbertje

Gabbertje Wijs gebruiker

Ik heb er inderdaad een fijn gevoel bij, heb eindelijk een keuze kunnen maken waar ik zelf tevreden over ben. En ik kom ooit nog wel een leuke meid tegen, ik leef nog lang genoeg dus meer dan genoeg kans.

En je zal het niet geloven maar ik vind lange afstand relaties heerlijk, als je elkaar dan weer na 2 a 3 weken ziet is gewoon een heerlijk gevoel :tongueout:

ZERO- en TechnoChicken vinden dit leuk.
  20. StimsalaBanne

StimsalaBanne DF Stuff Medewerker Moderator Tripreport Analist Tripreporter

Vind leeftijd echt totaal onbelangrijk. Geestelijke gelijkwaardigheid echter wel. Ik heb een relatie gehad met iemand die 16 jaar ouder was, maar geestelijk totaal niet gelijkwaardig en voor mijn gevoel "een kleuter", en ook wel eens een relatie met iemand 10 jaar jonger die geestelijk veel verder was, en dus gelijkwaardig.
    Vroeger viel ik standaard op ouder, omdat de gemiddelde persoon van mijn leeftijd (20-25) totaal ander leven gehad hadden, die kwamen net uit huis, net klaar met studie en noob in life. Paste totaal niet bij me vond ik.
    Nu ik zelf 40 ben, maar juist geestelijk mezelf jonger voel, komt dat vaak neer dat ik op jonger val omdat ik daar mee "klik", maar zegt me eigenlijk geen drol. Als ik klik met iemand van 55, zou ik daar net zo makkelijk open voor staan.

Pollewop en TechnoChicken vinden dit leuk.
  21. Woke-up-sticky

Woke-up-sticky Belezen gebruiker

Dat zeggen ze allemaal, tegen de muur.

22. Huis89

Huis89 Gast

Het leeftijds verschil kan best. Het is dat 15 gelijk zo jong lijkt. Maar mannen zijn geestelijk paar jaar jonger dus zijn jullie op gelijke hoogte:tearsofjoy::tearsofjoy::tearsofjoy:

Lange afstand gaat in het begin altijd goed maar meestal houd dat niet lang stand.

Zolang jij je maar goed voelt bij jou keuze.
    Het is jou leven en jou keuze.

23. Revolutionair

Revolutionair Bewuste gebruiker

Wow een 14 jarige een scharrel noemen...
    Het is al gezegd, ik zeg niets meer.

ZERO- vindt dit leuk.
  24. Woke-up-sticky

Woke-up-sticky Belezen gebruiker

En soulmate :kissing:

Revolutionair vindt dit leuk.
Azarius vaporizers and accessories