1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  2. Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

Ontzet Notitie

Levens echte dromen en slaapverlamming

Discussie in 'Trip reports' gestart door ketalonie, 13 jun 2019 om 21:20.

Worldherbals - Online smartshop and headshop
  1. ketalonie

ketalonie Newbie

Wat maakte de trip : XTC
    Leeftijd: 20

Na altijd zelf veel leerzame dingen uit de forums hier te halen, zou ik nu graag zelf een keer een trip willen delen met jullie. Het begon allemaal bij mijn alle eerste keer XTC. Dat moment weet ik nog tot op de dag van vandaag. Ik heb die hele trip echt zo bizar genoten. Het is soms moeilijk uitleggen hoe intens die eerste keer wel niet was. Maar daar kwam al snel verandering in.. De 4de nacht na gebruik beleefde ik iets wat ik nog nooit had meegemaakt. Ik werd ineens wakker naast me bed in een levensechte nachtmerrie. Of was het wel een nachtmerrie ? dat vroeg ik mezelf toen ook af. Maar nee, alles bleek toch echt een soort van werkelijkheid te zijn. Ik werd naast mn bed wakker en was totaal van top tot teen verlamd. Ik probeerde een soort van wakker te worden, omdat het net een droom leek. Maar nee dus..wat ik ook probeerde, ik was totaal verlamd. probeerde om hulp te roepen maar er kwam nauwelijks wat mijn strot uit. Opeens begon het pas echt.. Ik hoorde ineens ziek vage stemmen. Het leek net of je in een soort van grootte hole ruimte was. Het geluid was zo vaag en beangstigend. Boven mij zag ik ineens een soort van donker wezen. Opeens werd alles rood, de hele setting leek vervloekt . Vanaf dat moment voelde ik dus helemaal niks meer, het leek net of ik aan het zweven was boven de grond.. De dag daarna werd ik wakker, het bed was kletsnat. Waar ik dacht dat het door de zweet kwam, bleek het gewoon ja #awkward pis te zijn. Ik heb het hele verhaal toen destijds aan mijn ouders verteld ( wisten niet van gebruik ) die mij voor gek verklaarde. Was het dan toch misschien een droom.. Maanden later stond er een nieuw hardcore feestje op het programma. Ik besloot na maanden rust maar weer eens X te gebruiken. En jawel, ik maakte weer het zelfde ritueel mee. Dit keer was ik weer verlamd en kwamen er weer andere wezens en duivels op bezoek. Nachten daarna nog een paar keer gehad. Zelfs nog een keer met gruwelijke pijn wakker geworden. Droomde dat ik in een auto zat en er opeens een drugscontrole was. Ik moest zo rare koptelefoon op doen voor de test. Als ik pijn kreeg had ik gebruikt.. En ja wie was de lul.. Ik schrok wakker en ben 10 seconde kapot gegaan van de pijn.. Ik vroeg mezelf echt af wat ik verkeerd gedaan heb. ik bleef de verhalen delen met vrienden en andere drugsgebruikers. Iedereen verklaarde me voor gek. Was ik dan naar 2 keer gebruik vervloekt door de duivel, was ik zo junk. Ik besloot voor mezelf eens goed na te denken.. Ik kon uit mijn ervaringen meenemen dat je jouw drug altijd moet accepteren, ook als het wat minder gaat. En nou op dat moment ik weer eens zo droom kreeg. De tering! Ik kon ineens alles sturen. Ik was gewoon in een soort andere universum. Ik liep op mijn werk en kon alles doen. Dingen vergroten en verkleuren. Dingen voelen, ruiken. Alles kon ik positief maken.. WTF dit is eigenlijk pas ziek gruwelijk ouwe. Levensechte trips gratis en voor niets. Ik kon wel heel goed beseffen tijdens deze rare trip dat alles fake was. Ik kwam uit mijn droom en belande in de verlammingsfase. Alles was zo chill, gewoon lekker laten gaan het is allemaal nep. Duivels leken vertrokken en engelen bleven komen. Ik heb hierna nog een enkele trips meegemaakt, en allemaal positief. Nu je dit aan het lezen bent en ik aan t typen, zou je denken #KETVAAG. En ja zo lijkt het ook.. Ik heb deze trips zowel meegemaakt met 5HTP als zonder

Ik heb tot nu toe weinig kunnen vinden over deze verschijnselen. Hiermee wil ik mensen wie dit meemaken ook laten zien dat je zeker niet de enigste bent. Graag zie ik nog wat reacties tegemoet van mensen die dit ook ooit meegemaakt hebben. Hopelijk ben ik niet de enigste gestoorde..

Excuus voor de slechte woordenschat x

Laatst bewerkt: 13 jun 2019 om 21:29
  2. Zonnetje

Zonnetje Experimenterende gebruiker

Ken idd iemand die op zondag na een avond feestje 5-HTP had genomen. Een dag te vroeg dus. En die persoon heeft flink lopen dromen met de vaagste dingen.
    Wat is je dosering als ik vragen mag?

3. Roze Olifant

Roze Olifant DF Staff Medewerker Moderator Top Tripreporter

Hm, heftig. Niet echt leuk dat je ouders en vrienden je voor gek verklaren. Ik vind het niet zo gek, het lijkt me wel lastig, hoewel je zegt het grotendeels als positief te ervaren? Goed dat je hier je verhaal deelt in ieder geval.

Wat je beschrijft klinkt, voor zover ik kan oordelen, ‘gewoon’ als een vorm van slaapparalyse met droombeelden op verkeerde momenten in de slaapcyclus (google maar eens op hypnagoge en hypnapompe hallucinaties). Deze droombeelden kunnen zeer echt voorkomen.

Slaapparalyse ofwel slaapverlamming is een vaak gehoord fenomeen na (overmatig) XTC-gebruik. Ik heb er zelf ook ervaring mee, vooral naar aanleiding van hogere doseringen. Daarom ben ik ook wel benieuwd naar hoeveel je ongeveer gebruikt op zo’n feest. Het kan goed zijn dat je gevoelig bent voor deze verschijnselen en dat dit wordt getriggerd door de drugs.

KropSla vindt dit leuk.
  4. Portobello

Portobello Experimenterende gebruiker

Mijn moeder heeft dit ook, zonder drugs. Ze heeft regelmatig gevochten met mensen in de slaapkamer die er niet waren. Enge shit. Ik zelf heb alleen heel erg levendige dromen al sinds ik een klein kind ben, vaak hele avonturen en enge dingen. Er is een deel van het brein actief dat feitelijk niet actief hoort te zijn.

Als je dit vaker hebt zonder drugs zou je naar de huisarts kunnen gaan. En anders, hoe jammer het is, XTC laten voor wat het is.

5. KropSla

KropSla DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Dat dacht ik inderdaad ook meteen, en dat past er ook wel bij dat je het soms kan omsturen naar lucide dromen of een soort hallucinaties, hoe je het ook wilt noemen.

Ik heb het zelf zonder drugsgebruik, maar zeker meer in periodes daarna of periodes met veel stress en weinig slaap. Je bent dus zeker niet de enige. Gelukkig dat je, zo te lezen, het nu ook als minder beangstigend ervaart al!

6. LDYL

LDYL Newbie

Ik heb dit ook, sommige periodes wat vaker dan de andere. Voor zover ik weet is je slaapcyclus dan een beetje in de war, normaal gesproken zijn je spieren bijna verlamd tijdens je remslaap en nu gebeurt dat op het verkeerde moment. Ik heb het nog nooit gehad na gebruik, maar meestal in periodes van stress. Ik heb uiteindelijk wel een maniertje gevonden om eruit te "ontsnappen". Je kan als het goed is net een beetje met je tenen wiebelen, hierdoor activeren de rest van je spieren ook weer. Sinds ik dit ontdekt heb, heb ik het bijna niet meer en als ik het heb, is het zo weer weg!

7. Jmths

Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

Wanneer mensen in slaap vallen raken ze eerst in de zogenoemde SWS (Slow Wave Sleep) staat, een staat van diepere slaap. Vervolgens wordt deze afgewisseld door de zogenoemde REM (rapid eye movement) staat welke dus gekenmerkt wordt door het snel heen en weer bewegen van de pupillen onder gesloten ooglid maar ook met verhoogde hersenactiviteit.

Ongeveer om de 3-4 uur doorloopt een mens de cycli van de SWS en REM slaap staat. De meeste mensen ervaren dus 2 maal de REM en SWS slaap staat per nacht uitgaand van 7-8 uur slaap.

Er zijn in het verleden experimenten uitgevoerd waarbij dieren een laesie (schade) in de hersens werd aangebracht op specifieke delen van de hersens. Lang verhaal kort is dat een specifiek deel van de hersens een stof afscheid tijdens de REM slaap die het gehele lichaam in een staat van verlamming brengt. Bij dieren waarbij dit specifiek deel van de hersens beschadigd was zag je dus het fenomeen dat als slaapwandelen beschreven werd. Hiervan zijn bij mij op de opleiding destijds nog filmfragmenten getoond.

Wat vrij opmerkelijk was in deze filmfragmenten was dat de slaapwandelende dieren zeer berekend oogde in hun handelen ondanks dat deze hun ogen gesloten hadden. Je zou denken dat een dier met ogen dicht minder mobiel zou wezen in ieder geval.

Een tweede conclusie die is gemaakt is dat dromen enkel tijdens de REM slaap plaats vinden, de slaapstaat die wordt geassocieerd met het verwerken van informatie. Je kunt de hersenactiviteit tijdens de REM slaap met bepaalde psychoactieve stoffen nog verder verhogen bijvoorbeeld 5-HTP (serotonine verhogend) en middelen die op de acetylcholine inwerken. Een psychoactieve plant die berucht is om het opwekken van intense dromen is de Afrikaanse droomwortel.

Een andere duidelijk waarneembare tendens is dat benzodiazepines de SWS (diepe slaap) staat doen toenemen en de REM slaap staat doen afnemen. Wanneer mensen ontwennen van benzodiazepines en andere downer drugs ziet men juist weer een omgekeerde tendens, namelijk afname van SWS slaap en toename van REM slaap wat vaak tot malen van de gedachten en zeer intense nachtmerries doet leiden.
    Ik heb dit lachwekkend genoeg wel vaker gehoord. Zelf heb ik een methode ontwikkeld waarbij ik plots en intens al mijn spieren tegelijkertijd aanspan en luid begin te schreeuwen. Zo ben ik dan ook wel eens wakker geworden, maar gelukkig komt dat niet heel vaak voor. :')

Laden...