• Beste Bezoeker,

Het zal je niet ontgaan zijn dat er een wereldwijde uitbraak is van een nieuw coronavirus met officiële naam SARS-CoV-2. De naam van de ziekte die dit virus veroorzaakt is COVID-19. De ziekte is besmettelijk en verspreidt zich snel. Het is niet 'zomaar een griepje'. De gevolgen van de ziekte, mede omdat er geen vaccin tegen is, kunnen ernstig zijn. Niet alleen voor ouderen en mensen met onderliggende medische problemen: momenteel betreft het in de helft van COVID-19 patiënten op IC's in Nederland mensen van onder de 50; de jongste patiënt is slechts 16 jaar oud.

De overheid heeft maatregelen ingesteld om de snelheid van verspreiding af te remmen, zodat de druk op de gezondeidszorg en andere cruciale sectoren niet in een keer te groot is. Hoewel het aantal kritieke patiënten nog relatief klein is, betekent een IC-opname wel een verblijf van een paar weken en de noodzaak tot beademing. COVID-19 kan namelijk ernstige longproblemen veroorzaken.

Veel mensen die besmet zijn met het virus zullen alleen milde klachten ervaren. Ook is het inmiddels erg aannemelijk dat mensen zonder klachten de ziekte kunnen verspreiden. Om deze reden is op 15 maart besloten tot vergaande maatregelen. Grotere bijeenkomsten worden geschrapt, scholen en horeca- en sportgelegenheden worden gesloten, iedereen wordt gevraagd sociale contacten te minimaliseren en in het dagelijks leven anderhalve meter afstand van elkaar te houden.

Help mee om de verspreiding van dit virus af te remmen. Op deze manier kan voorkomen worden dat niet teveel mensen tegelijk de ziekte krijgen. Als iedereen een steentje bijdraagt, is het mogelijk om Italiaanse toestanden te voorkomen. Wil je weten hoe je kan helpen? Kijk dan op de website van de Nederlandse overheid, het RIVM of de WHO. Op deze pagina kun je zien hoeveel bevestigde COVID-19 meldingen er in Nederland zijn.

Belangrijk: vermoed je dat je klachten hebben die duiden op een besmetting met het nieuwe coronavirus? Ga dan niet naar je huisarts toe, maar bel deze indien je hulp nodig hebt. Kijk op thuisarts.nl voor meer informatie.

Stay safe!

LSD opname

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

abby

Belezen gebruiker
Hoe kan het dat lsd wordt opgenomen via de speekselklieren, terwijl sacharose eerst afgebroken moet worden tot glucose? Niet te vergeten dat lsd misschien wel een groter molecuul is dan sacharose.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Omdat het twee verschillende stoffen zijn die elk een ander metabolisme hebben.

Je vergelijkt appels met peren.

Edit:

Om het dan een beetje uit te leggen:

Hoe kan het dat lsd wordt opgenomen via de speekselklieren, terwijl sacharose eerst afgebroken moet worden tot glucose?
LSD wordt via je speekselklieren opgenomen en naar het bloed getransporteerd. Dat kan direct gebeuren, het hoeft niet te veranderen voordat het kan worden opgenomen.

Sacharose is een disacharide, die kunnen niet worden opgenomen in het lichaam. Elke meervoudige sacharide moet eerst uit elkaar gerafeld worden tot allemaal molecule glucose. Glucose kan wel worden opgenomen. Daarom dat je van druivensuiker ook snel, maar niet van lang duur, aan energie krijgt. Het bestaat uit glucose en kan dus meteen worden opgenomen. Met meervoudige sachariden hou je het dus langer vol.

Niet te vergeten dat lsd misschien wel een groter molecuul is dan sacharose.
Moet ik hier nog wat op zeggen ? :rolleyes:

abby

Belezen gebruiker
Sublimo zei:
LSD wordt via je speekselklieren opgenomen en naar het bloed getransporteerd. Dat kan direct gebeuren, het hoeft niet te veranderen voordat het kan worden opgenomen.
Mijn vraag was dus waarom.

Niet te vergeten dat lsd misschien wel een groter molecuul is dan sacharose.
Moet ik hier nog wat op zeggen ? :rolleyes:
Ik ging er van uit dat net als in de bloedvaten bepaalde stoffen niet in de cellen konden gaan omdat ze te groot zijn (zoals eiwitten).
Wat moet ik er op zeggen dat jij niet weet wat je erop moet zeggen?
Misschien dat ik nog maar in vwo 5 zit en nog niet zoveel kennis daarvan heb, en juist daarom die vraag stel?

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Ik ging er van uit dat net als in de bloedvaten bepaalde stoffen niet in de cellen konden gaan omdat ze te groot zijn (zoals eiwitten).
Er zal vast wel een maximaal zijn. Maar dat is hier irrelevant.

Wat moet ik er op zeggen dat jij niet weet wat je erop moet zeggen?
Misschien dat ik nog maar in vwo 5 zit en nog niet zoveel kennis daarvan heb, en juist daarom die vraag stel?
Ja, sorry, mijn reactie was nogal overdreven misschien. :)
Zie je op het 5de vwo nog helemaal niks over dingen als het sacharadide verhaal ?

abby

Belezen gebruiker
Sublimo zei:
Zie je op het 5de vwo nog helemaal niks over dingen als het sacharadide verhaal ?
Jawel, dat sacharides niet opgenomen kunnen worden en daarom afgebroken moeten worden, en hoe dat gebeurt. Maar niet waarom bepaalde stoffen precies in de speekselklieren kunnen opgenomen kunnen worden, en welke stoffen niet. Daarom dacht ik dat dat met molecuulgrote te maken had, waardoor ik in verwarring kwam met het feit dat lsd wel via de speekselklieren opgenomen wordt.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
abby zei:
Sublimo zei:
Jawel, dat sacharides niet opgenomen kunnen worden en daarom afgebroken moeten worden, en hoe dat gebeurt. Maar niet waarom bepaalde stoffen precies in de speekselklieren kunnen opgenomen kunnen worden, en welke stoffen niet. Daarom dacht ik dat dat met molecuulgrote te maken had, waardoor ik in verwarring kwam met het feit dat lsd wel via de speekselklieren opgenomen wordt.
Ik kan je nu niet zo zeggen wat het antwoord is, maar ik zal eens zoeken. :)

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan