MAOi's & DMT roken

Spor

Wijs gebruiker
Weet iemand hoe dit zit ?

Ik heb er ooit eens wat over gelezen dat als je MAO remmers gebruikt hebt, je meer DMT kan roken voordat het begint te werken, of het werkte langer, er was iets mee. Als ik zoek vind ik alleen overal dat je MAOi's moet nemen alsje het oraal wil gebruiken, maar ik vraag me af het voor verschil maakt bij het roken of je wel of geen MAOi's pakt.

Weet iemand dit, mss met een fijne link met uitleg ?

Spor

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Heb geen link voor je, maar ik dacht dat als je dit zou doen dat je dan dus langer in je space zit. Het word dan dus immers minder snel afgebroken.

Was dit niet ook al in een ander topic aan bod gekomen? :P

Flip Trip

Bewuste gebruiker
Het monoamine oxidase enzym, oftewel MAO, is in je hele lichaam actief en zorgt voor de afbraak van monoamines, zaols adrenaline, serotonine en vele (illegale) drugs.

DMT wordt volgens mij heel graag en heel snel door het enzym afgebroken, als je oraal neemt wordt het al in je buik afgebroken en merk je er dus niks van. Als je het rookt bereikt DMT veel sneller je hersenen en heeft het enzym niet genoeg tijd om het stofje af te breken voordat het actief is, wel is de werking maar heel kort doordat het dus nog steeds snel wordt afgebroken.

Naar mijn mening zal het gebruik van MAOi tijdens het roken van DMT het effect misschien een beetje versterken, maar het zal de ervaring zeker verlengen.

Maarja, wat ik wel vreemd blijf vinden is dat DMT helemaal geen monoamine is.

Spor

Wijs gebruiker
Ja wat ik me nog "specefiek" kan herinneren, is een report van een gast, die had MAO remmers genomen, en een grote hoeveelheid dmt (een gram geloof ik) in zijn vapourizer gedaan en die op de juiste (87 graden ?) hitte ingesteld. In het report stond dat hij door de MAO remmers langer kon roken voordat hij zo ver weg was dat hij dat zeg maar niet meer kon... Het was overigens geen aanrader, hij was in een ware hel terecht gekomen.

Maar zoals jij het zegt zou je in principe juist minder lang door moeten kunnen roken van MAO remnmers, want als het gif beter / sneller opgenomen word ben je ook eerder "weg" lijkt me toch ?

Mijn dmt ervaringen zijn echt maar minimaal in vergelijking wat ik hoor en zie bij andere mensen met dezelfde dose. Maar ik heb op erowid al veel gelezen over MAOi's en ze zijn zelfs bij veel doodnormaal voedsel (levens)gevaarlijk. Dus eerst nog veel onderzoek doen.

Spor

Wijs gebruiker
Ik ben er intussen achter gekomen dat hier een bepaald mengsel van is dat "Changa" heet...

Hebben mensen hier ervaring met het maken of roken van changa ? Het is een mengsel van dmt, caapi en andere kruiden voor de smaak zoals blauwe lotus.

Ik heb 2 verschillende recepten:
deze heb ik uit een betrouwbare bron van mij:
50% caapi
40% dmt
10% kruiden

en deze heb ik van bluelight.ru:
45% b caapi
50% dmt
5% kruiden
en de poster zei erbij: the formula for a guaranteed ++++ each and every time

Wat denken de mensen hier daarvan ?

TrippyShit

Badass junkie
Deze vraag heb ik hier ook eens gesteld. Het zou langer moeten werken en een wat intesere trip opleveren.. Echt wat kwaad zou er niet kunnen lijkt me. Probeer het eens :P

Spor

Wijs gebruiker
TrippyShit zei:
Het zou langer moeten werken en een wat intesere trip opleveren.. Echt wat kwaad zou er niet kunnen lijkt me.

Nou, een langere en interessantere trip daar doe ik het wel voor :)

Maar dat het "niet echt kwaad" om MAO remmers te nemen, ben ik het niet helemaal mee eens; veel doodnormaalvoedsel word opeens (levens)gevaarlijk door MAO remmers.... Maar daartegen; kwestie van goed research doen, en plannen als ik nuchter ben. Dan moet het wel goed komen. Krijg binnekort mn dmt, dan investeer ik een halve gram in changa, en zodra ik meer weet kom ik hier verslag uitbrengen.

In de tussentijd is alle feedback over dit onderwerp nog welkom !

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Spor zei:
TrippyShit zei:
Het zou langer moeten werken en een wat intesere trip opleveren.. Echt wat kwaad zou er niet kunnen lijkt me.

Nou, een langere en interessantere trip daar doe ik het wel voor :)

Maar dat het "niet echt kwaad" om MAO remmers te nemen, ben ik het niet helemaal mee eens; veel doodnormaalvoedsel word opeens (levens)gevaarlijk door MAO remmers.... Maar daartegen; kwestie van goed research doen, en plannen als ik nuchter ben. Dan moet het wel goed komen. Krijg binnekort mn dmt, dan investeer ik een halve gram in changa, en zodra ik meer weet kom ik hier verslag uitbrengen.

In de tussentijd is alle feedback over dit onderwerp nog welkom !

Dat over de MAOI valt best mee, gewoon 12 uur daarvoor en 12 uur daarna de genoemde producten niet consumeren en geen andere drugs gebruiken. Maar levensgevaarlijk is volgens mij echt overdreven.

Spor

Wijs gebruiker
Nou, volgens mij niet hoor ! In veel eten zit tyramine en andere gifstoffen, die normaal worden afgebroken. Door MAO remmers worden die stoffen niet afgebroken. Volgens mij is tyramine giftig in kleine hoeveelheden, en zelfs als dat neit het geval is: ik heb ook geen zin om ziek te worden tijdens het trippen :)

Maar, weet iemand hoe dat zit dan ? Om even uit te gaan van changa, waar ik de MAO remmers dus niet slik, maar rook, hoelang is het dan werkzaam ? Normaalgesproken is de regel dat oraal effect veel langer aanhoud als wanneer je iets rookt. Dit moet dan toch ook opgaan voor changa ?

Sowiso wil ik het eerst "los" proberen, maar uiteindelijk wil ik het ook meenemen tijdens andere trips om te roken voor visuals, zoals ik nu met dmt doe. Is dat dan een sterke contra - indicatie ? (zolang ik me "aan de regels" van maois hou)

Flip Trip

Bewuste gebruiker
Ja dat hele MAO remmer verhaal blijft interessant, over die recepter kan ik je opzich niks zeggen. Alhoewel het altijd beter is de MAO remmer te pakken voordat je het tripmiddel pakt, anders wordt al iets van je tripmiddel afgebroken voordat het MAOi actief is. Dus ik denk ook dat als je MAO remmers tijdens je trip pakt, dat de trip dan niet sterker wordt, maar wel gewoon langer op dat niveau blijft, cq langzamer daalt.

Over de giftigheid van MAO remmers valt wel nog iets heel belangrijks te zeggen, namelijk dat er omkeerbare en onomkeerbare MAOi zijn. De onomkeerbare werken ongeveer 2 weken, het enzym moet eerst worden vervangen door je lichaam. De omkeerbare is kortwerkender en het MAOi laat lost van het MAO enzym als er tyramine aanwezig is, dus bij omkeerbare MAO remmers kan tyramine wel nog afgebroken worden. Wel zijn hierbij nog genoeg andere dingen giftig zoals mdma wegens serotonine syndroom, het is dus altijd oppassen met MAOi.

Harmaline is trouwens een RIMA.

Daarnaast denk ik niet dat DMT sneller wordt opgenomen als je een MAOi hebt gebruikt, of je het nu rookt of slikt, de DMT moet altijd eerst in je bloed worden opgenomen en je hersenen bereiken. Het MAOi kan dus alleen ervoor zorgen dat er meer de hersenen bereikt en dat het langer in de hersenen actief blijft, het wordt immers minder snel afgebroken.

Die 2 verschillende recepter verschillen trouwens nouwelijks van elkaar, vooral als je het natuurlijke aspect van de B. Caapi meeneemt ( percentage harmaline hierin zal nogal verschillen). Maarja, mij lijkt het effectiever om mischien eerst de MAOi te roken of te slikken en dan pas de DMT, immers moet het MAOi eerst actief worden, als het gelijktijdig in je lichaam komt zal DMT al afgebroken worden voordat het MAOi volledig actief is. Tenminste dat denk ik.

Spor

Wijs gebruiker
^bedankt man, nuttige info !

Flip Trip zei:
Maarja, mij lijkt het effectiever om mischien eerst de MAOi te roken of te slikken en dan pas de DMT, immers moet het MAOi eerst actief worden, als het gelijktijdig in je lichaam komt zal DMT al afgebroken worden voordat het MAOi volledig actief is.

Dit dacht ik nou ook ! Hier heb ik al eens uitgebreid over nagedacht toen ik aan het nadenken was over een lidocaine + 2c-x spray, namelijk dat je dan ook éérst de lidocaine moet doen, en dan pas de 2c-x, anders is het denk ik maar halfverdoofd.

Zelfde verhaal lijkt me dus hiermee, hoewel bij changa wel is "bewezen" dat het werkt. Het moet ook aanzienlijk anders zijn dan dmt. + dat je het langer door kan blijven roken, om je trip te verlengen. Als je dit doet, is alleen de eerste hijs minder heftig...

Flip Trip

Bewuste gebruiker
^your welcome :wave:

Zal inderdaad zo zijn dat bij de eerste teug de MAOi nog niet werkzaam is, maar als je dan vaker teugt zal het idd wel al werkzaam zijn.

Misschien een idee om een joint te draaiien met die changa, zou je ook het eerste stuk alleen MAOi kunnen leggen en daarna pas de dmt erbij. Zo teug je eerste paar keer alleen MAOi en komt dan pas de DMT erbij.

Ben benieuwd naar je ervaringen, veel plezier in ieder geval :stoned:

Doerak

Bewuste gebruiker
MAOI oraal innemen en dan DMT-base roken werkt inderdaad. Je kunt echt extreme hoeveelheden roken omdat het ietjes langer duurt voordat het begint te werken. Normaal kom ik echt niet aan 4 flinke trekjes, maar met MAOI vooraf oraal lukt dat wel. 40mg is een normale (medium) dosering. 60mg is al echt heel veel. Met MAOI kun je, met wat oefening, 100mg nemen. Je tript duurt dan echt meer dan een half uur en is vele malen intenser.

Ik zou met super hoge doseringen wel een sitter regelen. Je vergeet namelijk echt dat je aan het trippen bent en complete paniek of doodsangst zijn niet uitgesloten. Let er verder op dat MAOI's lang actief blijven en dat je het bijvoorbeeld echt niet mag combineren met alcohol en medicijnen.

Spor

Wijs gebruiker
Die jont vind ik wel klinken als een goed idee ! :)

Wat betreft de rest van de info, ook bedankt ! Maar, ik heb wel eens 100mg gerookt (en er niets van gevoeld :( ) dus misschien dat die maatstaven per persoon verschillen. Ik hoop het heel erg. B caapi en harmala vandaag binnen gekregen, ethanol en dmt en blauwe lotus had ik al, dus binnekort ga ik de changa maken en als ik het gerookt heb laat ik jullie meer weten !

Hoe lang voor en na het roken van de changa mag ik geen dingen eten / gebruiken ivm. de mao remmende werking ?

Flip Trip

Bewuste gebruiker
Spor zei:
Hoe lang voor en na het roken van de changa mag ik geen dingen eten / gebruiken ivm. de mao remmende werking ?

Volgens mij zeggen ze bij ayahuasca toch altijd 2 dagen voor en 2 dagen na ofzoiets. Maar ik weet het op het moment niet zeker. Als je het helemaal veilig wil doen zou ik zeggen 2 weken voor en na, maar dat is ook wel lichtelijk overdreven.

Maar ik zou dus gewoon ff kijken wat ze bij ayahuasca zeggen en dit gewoon aanhouden.

Spor

Wijs gebruiker
Woow, ik dacht in het geval van roken meer aan uren...

Hmm, dat is wel een beetje een tegenvaller, groot deel van de reden waarom ik graag changa wil maken is om tijdens andere trips te roken, doe ik normaal altijd met dmt maar dat duurt maar zo kort en dan moet je weer zo lang wachten.

Het is dus geen aanrader om tijdens een lsd / 2c trip changa te roken omdat het de drug wel eens giftig zou kunnen maken ?

Amaranth

Bewuste gebruiker
Ik denk dat 2 dagen of 2 weken ernstig overdreven is. Weet het niet helemaal zeker maar volgens mij is het inderdaad eerder uren zoals Dripptone al zei.

Spor

Wijs gebruiker
Amaranth zei:
Ik denk dat 2 dagen of 2 weken ernstig overdreven is. Weet het niet helemaal zeker maar volgens mij is het inderdaad eerder uren zoals Dripptone al zei.

bedankt voor je imput, máár, met iets gevaarlijks als MAO remmers wil ik toch zekerheid :) het was gewoon mijn logische beredenatie, voor ik er aan begin moet ik het wel zeker weten natuurlijk...

Flip Trip

Bewuste gebruiker
Ik heb een leuk artikel gevonden "Pharmahuasca: On Phenethylamines and Potentiation". Daar staat onder andere in dat een MAOi de werking van DMT en LSD verminderd en helemaal niet versterkt, dit wel bij chronisch gebruik van een MAOi. De verminderde werking kwam door het hogere gehalte aan serotonine in je hersenen, hierdoor kan de drug minder goed binden aan de serotonine receptor en is de werking dus ook geringer.

Ze hebben ook testen uitgevoerd met een serotonine antagonist, dus een vermindering van serotonine, en dit scheen wel de werking van de tryptamines te versterken.

De activerende werking van een MAOi op oraal gebruik van DMT schijnt dus bijna geheel eraan te liggen dat DMT dan niet zo snel in de maag en op weg naar de hersenen wordt afgebroken. Maar toch denk ik dat als je een MAOi alleen af en toe tijdens het gebruiken van drugs gebruikt er ook nog geen verhoogd serotonine gehalte is, dus ook geen vermindering van de werking.

Phenetylamines zoals mescaline worden blijkbaar wel een heel stuk versterkt door een MAOi, hier is dus ook de grootste voorzichtigheid geboden. Ik denk dat alle amphetamines, zoals speed en xtc; maar ook DOM; DOI; en DOB, een "no go" zijn, ook de andere uppers zoals coke moet men vermijden. Ik denk als dat als je een reversibele MAOi gebruikt, zoals harmaline, je de riskante drugs het beste een week voor en na het gebruik kunt laten staan. Gewoon om helemaal zeker te zijn, daarnaast zou ik dan met tyramine rijk voedsel zoals oude kaas een dag of 2 voor en na gebruik van een MAOi niet gebruiken. Ik denk dat je voor de rest wel alles normaal kunt eten. Ook gezien de persoonlijke ervaring van de autheur van bovenstaand artikel.

Ook lijkt me het verstandig toch alert te zijn op de symtpomen van serotonine vergiftiging, alhoewel men het hierin natuurlijk ook niet moet overdrijven en helemaal para worden.

Maar wat me erg interessant lijkt is wat er gebeurd als je een MAOi neemt nadat je al een zegel of iets anders hebt gepakt. Of de werking dan heftiger wordt, verlengd wordt of niet veel veranderd.

Daarnaast zou ik zeggen kijk nog eens goed in de erowid vault over MAOi.

Spor

Wijs gebruiker
Thanks voor de info dude !!

En om even iets te zeggen over serotonine syndroom: Ik zeg niet dat het niet bestaat ofzo, zeker niet, maar volgens mij "valt het wel mee". Ik heb gelezen dat je als 2 of meerdere drugs uit een bepaalde lijst combineerd dat je dan serotonine syndroom op kan lopen. Ik heb soms wel tot 5 dingen van die lijst gecombineerd, en niet te zuinig, en toen heb ik het ook niet gekregen. (dat was voordat ik wist dat dat niet de bedoeling was natuurlijk)

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Mijn ervaring met MAOI's (2 gram harmala oraal) en dmt roken is dat ik niet echt merkte dat de trip harder was maar wel dat de trip een stuk langer was. De piek wordt een stukje langer. ipv zo'n 10min nu toch zo'n 15 min. En wat me opvalt is dat daarna de werking nog best lang doorgaat, al trip je dan heel rustig, zeg maar een lichte paddo-trip om te vergelijken.

Wat ik ook merkte is dat ik nauwlijks iets van de DMT merkte de volgende dag. Je krijgt er dan een soort tollerantie van neem ik aan.

Flip Trip

Bewuste gebruiker
Spor zei:
Ik heb gelezen dat je als 2 of meerdere drugs uit een bepaalde lijst combineerd dat je dan serotonine syndroom op kan lopen. Ik heb soms wel tot 5 dingen van die lijst gecombineerd, en niet te zuinig, en toen heb ik het ook niet gekregen. (dat was voordat ik wist dat dat niet de bedoeling was natuurlijk)

Welke lijst bedoel je?

@petrovic

Dat zou precies moeten kloppen volgens dat artikel wat ik hierboven heb gelinked. Geen hardere werking, alleen langer en zodra je serotonine niveau omhoog gaat door de MAOi wordt de werking van tryptamines minder. Dat zou dus de zogenaamde "tolerantie" kunnen zijn van de volgende dag, want normaalgesproken is er toch geen tolerantie bij DMT. Tenminste wat ik gelezen heb tot nu toe.

Spor

Wijs gebruiker
Lijst die hier staat

http://en.wikipedia.org/wiki/Serotonin_syndrome

Maar als je m goed bekijkt, zie je al dat je het al met een korrel zout moet nemen; LSD en MDMA staan er samen op, als zijnde risico om Serotonine syndroom op te lopen, maar tegelijkertijd is het ook nog eens candyflippen. Bij topics daarover zie ik nooit dat je het gevaar loopt om serotonine syndroom op te lopen.

Daarbij staan coke en amphetamine ook erop, en beide heb ik ook grof gecombineerd xtc.

Dus wat dat serotonine syndroom valt het geloof ik wel mee hoor...
____

Jammer dat die MAOi's zo gevaarlijk zijn. Mij leek het in eerste instantie juist tof om changa te roken tijdens een, bijvoorbeeld, lsd of 2c trip. Normaal rook ik dan dmt, maar dat duurt zo kort.

Maargoed, binnekort eens een goeie paddotrip met MAOi's, en dan kan ik er natuurlijk wel gewoon dmt of changa bij roken en dan duurt het langer.

bringabong

Experimenterende gebruiker
Spor zei:
Ik ben er intussen achter gekomen dat hier een bepaald mengsel van is dat "Changa" heet...

Hebben mensen hier ervaring met het maken of roken van changa ? Het is een mengsel van dmt, caapi en andere kruiden voor de smaak zoals blauwe lotus.

(ja ik ben nieuw hier)

Ik heb redelijk wat ervaring met het roken van changa, een vriend van me uit australie neemt regelmatig een flinke hoeveelheid mee naar festivals, waar we dan dus flink van roken :)
Ik ken z'n recept niet precies, dus daar kan ik niet veel over melden, maar ik zal't hem deze zomer eens vragen..

Meestal gebruik ik het aan het eind van (of halverwege) een LSD trip, dat is echt heerlijk. Het effect (bij mij) is minder heftig dan bij het roken van nn-DMT, maar zeker niet minder plezierig, en nog belangrijker, het duurt inderdaad langer, ongeveer 15-20 minuten.

ik hoor mensen het wel eens vergelijken met een heftige en uitgerekte N2O hit, ik snap ook wel waarom mensen die vergelijking maken, maar het is naar mijn mening toch heel anders.

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Spor zei:
Amaranth zei:

bedankt voor je imput, máár, met iets gevaarlijks als MAO remmers wil ik toch zekerheid :) het was gewoon mijn logische beredenatie, voor ik er aan begin moet ik het wel zeker weten natuurlijk...

12 uur voor en 12 uur na, en dat is een tijds marge die echt wel safe is.

Deze dingen moet je gewoon echt niet nemen in die tijd:

• antidepressiva die Selective Serotonine Reuptake Inhibitors (SSRI's) bevatten, zoals het kruid kanna (Sceletium tortuosum) en pillen als paroxetine (Seroxat), fluoxetine (Prozac), citalopram (Cipramil), fluvoxamine (Fevarin) en sertraline (Zoloft)
• slaapmiddelen
• verdovingsmiddelen
• migraine medicatie
• allergie medicatie
• hoestremmende medicatie
• cocaïne
• amfetamine (speed)
• MDMA (XTC)
• mescaline cacti (peyote en san pedro)
• alcohol
• ephedra/ephedrine
• pseudoephedrine
• macromerine
• fentermine.

En verder zijn er nog dingen die hoofdpijn/misselijkheid veroorzaken bij de MAOI maar verder niet gevaarlijk zijn:

• zuivelproducten (melk, yoghurt, (zure) room)
• alle oude kaassoorten (met uitzondering van: cottage cheese, roomkaas)
• droge en gefermenteerde worst (bologna, salami, pepperoni, corned beef en lever)
• niet-vers vlees, vis en eieren
• zure haring en gedroogde zoute vis
• vleesextracten
• gistextracten/gebrouwen gist (Marmite)
• zuurkool
• fruit (bananen, avocado's, vijgen, rozijnen, rode pruimen, ananas, frambozen)
• noten (pinda's)
• tuinbonen en peulen (lima, favabonen, linzen, sneeuwerwten, en sojabonen)
• sojasaus
• LSA (morning glory en baby hawaiian woodrose seeds)
• MDA gerelateerde kruiden (nootmuskaat, calamus)
• chocolade
• cafeïne (koffie, thee, cola, guarana, energy drinks)
• ginseng
• St. Janskruid
• neussprays (Vicks Sinex, Prevalin of Otrivin)
• andere MAO-remmers

En ik heb gehoord dat blauwschimmel kaas en brie en dat soort kazen ook echt af te raden zijn. Maar kwa eten is het alleen maar omdat je je er vervelend van kan gaan voelen maar je gaat er niet dood aan. Kwa medicatie is het wel belangrijk dat je die echt niet neemt en ook andere drugs dus niet. Maar gewoon normaal eten word echt niet levens gevaarlijk zoals je zegt, dat is echt bull.

Edit: Bron: http://www.ayahuasca-info.com/nl/index/

Spor

Wijs gebruiker
^Bedankt voor de info !!

Beantwoord een aantal vragen die ik nog had :)

En wat betreft dat normaal eten levensgevaarlijk word: ik heb (ergens) gelezen dat er in bepaald voedsel tyramine zit, een dodelijke stof die word afgebroken door het afweringssysteem dat MAO remmers tegen gaan. Leek me dus wel aannemelijk. Verder heb ik er geen verstand van (daarom dit topic...) om dergelijke onwaarheden dus de wereld uit te helpen :wink:

Flip Trip

Bewuste gebruiker
Spor zei:
En wat betreft dat normaal eten levensgevaarlijk word: ik heb (ergens) gelezen dat er in bepaald voedsel tyramine zit, een dodelijke stof die word afgebroken door het afweringssysteem dat MAO remmers tegen gaan. Leek me dus wel aannemelijk. Verder heb ik er geen verstand van (daarom dit topic...) om dergelijke onwaarheden dus de wereld uit te helpen :wink:

Ja dat met die Tyramine klopt ook, alleen is harmaline een reversibele MAO remmer en zal er dus nog altijd tyramine afgebroken worden, allicht in mindere mate dan normaal, vandaar denk ik ook dat je hoofdpijn kunt krijgen ervan. Bij een irreversibele MAO remmers, zoals veel synthetische MAO remmers, moet je volgens mij echt 2 weken erg voorzichtig zijn. Duurt namelijk zo lang voordat je lichaam nieuwe MAO enzym heeft gesynthetiseerd.

edit: Nieuwe info gevonden over harmaline, het staat in tihkal en blijkt opzich zelf ook al actief te zijn, zie Tihkal.

buise1

Newbie
als je thee drinkt met 3 gram gemalen syrische wijnruit en je rookt na 50 minuten 20 tot 30 mg dmt kunnen de effecten zeer heftig zijn en ook onmiddelijk aanwezig, de tijdsduur is ongeveer een uur met een piek van 40 min.
er moet wel onderzocht worden of de dmt van deugdelijke kwaliteit is, hier geldt een regel: dmt is een wit kristallijn fonkelend product: dus al het andere wat voor dmt door moet gaan geeft niet t fonkelende effect en geeft meer kans op een bad trip of andere bij effecten.

succes ,

een ervaringdeskundige

Spor

Wijs gebruiker
Oke :) laat ik net een nieuwe batch fonkelende witte binnen hebben... Mijn vorige batch was rokers-geel, dus daar gaan we het dan maar niet mee proberen ?

Bovenaan