Medicijnen tegen rookverslaving?

maxdw1212

Belezen gebruiker
Ik rook nu al een paar jaartjes en ik zie het als 1 van de grootste fouten in me leven. Want je weet stiekem dat als je er aan begint dat je er verslaafd aan raakt. Nou hoorde ik ooit dat er medicijnen zijn dat als je dan een shaggie of sigaret rookt je gelijkt moet kotsen. Dit klonk voor mij als je ultieme manier om te stoppen. Is dit waar? Zo ja hoe heten deze medicijnen :confused:

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Lijkt me vrij naar als je verslaafd bent. Je moet roken maar je kan niet want dan ga je kotsen :P

Ben je van het roken af, heb je anorexia :tearsofjoy:

Heb van die medicijnen nog niet gehoord. Een vriend van me heeft lasertherapie gehad, wordt deels vergoed door de meeste verzekeraars en schijnt best goed te werken. Hij rookt iig nog steeds niet (ruim een half jaar al)!

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Hm... lijkt mij weer zo'n naaistreek van de tabaks industrie. Wie weet helpt het, het zou mij in elk geval niet helpen.

Roken is zoiezo vies. Je doet het niet omdat je het lekker vind, maar omdat je een stofje mist, dat wordt afgebroken direct na het uitmaken van je sigaret. Ga je dit stofje gebruiken, dan gaan de sigaretten extra vies smaken. Dat is misschien een reden om de sigaret eventjes te laten liggen. Maar wat dit spul niet doet, is de craving verminderen. En daar zit de fout volgens mij. Je rookt even niet, maar je hebt wel trek. Ik zou graag eens wat ervaringen willen horen met dit middel. In mijn ogen rammelt het weer aan alle kanten, zoals alle hulpmiddelen als kauwgom, inhalers, pleisters en dat soort rommel.

'Het enige wat de tabaksindustrie wilt is je verslaafd houden, en zorgen dat jij dat mooie nieuwe pakje marlboro als een bezetenen verslind. Ze vinden altijd wel manieren om dit goed te praten.

Iemand ervaring met dergelijke medicijnen? Enlighten me :)

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
LeonR123 zei:
Roken is zoiezo vies. Je doet het niet omdat je het lekker vind, maar omdat je een stofje mist, dat wordt afgebroken direct na het uitmaken van je sigaret.

Roken is zeker niet vies! Ik kan toch absoluut genieten van een sigaret, en niet alleen vanwege de nicotine maar ook omdat het gewoon soms erg lekker kan smaken. Heb jij nog nooit genoten van een sigaret dan? Dan snap ik niet waarom je zou roken... Als iets vies is is een verslaving een stuk makkelijker te stoppen dan wanneer je ergens van geniet...

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Kijk, dat is dus precies die hersenspoeling die elke roker heeft omdat ze denken dat een sigaret lekker is. Tuurlijk, de eerste sigaret smorgens kan ik zo intens van genieten! Maar het is niet de smaak. Dat is een illusie. Rook inademen geeft een gevoel van verstikking, maar ons lichaam heeft de neiging imuun te raken voor de vieze smaak en de verstikkende werking.

Daarom zijn de sigaretten die je het eerst rookt in je leven nooit lekker. De tweede ook niet. En derde ook niet. Maar al heel snel ga je ze lekker vinden, omdat ze de ontwenningen (die op dat moment nog niet zo hevig zijn) opheffen.

Waarom zou een sigaret na een lange periode van onthouding dan lekkerder zijn dan een sigaret die je rookt een uur na de laatste? Het is net als eten. Hoe langer je wacht, hoe lekkerder het is. Als je zin hebt om te roken, en je stelt het uit, ga je echt snakken naar de volgende. 5 uur later bijvoorbeeld rook je er een, en je denkt 'Wauw, geweldig!' Maar dan is de illusie alleen maar sterker geworden dat sigaret echt lekker is.

Alle rokers zoeken hun hele leven naar excuusjes om hun rookgedrag te rechtvaardigen. Iedere roker weet van zichzelf dat hij eigenlijk een sufferd is, en eigenlijk veel liever niet wil roken. (dan bedoel ik dus dat ze stiekem allemaal wilde dat ze er nooit aan waren begonnen, omdat de cravings dan niet bestaan. Het paniekgevoel in de avond van 'waar zijn me sigaretten? Alle winkels zijn dicht! shit!')

Waarom moeten we er mee doorgaan? Als we bij ons zelf weten dat het slecht is? Je geest weet dat het slecht is, irritant is, stinkt, veel geld kost, gezondheid schaadt, en het belangrijkste van alles je zelfvertrouwen naar beneden haalt. Maar toch roken we meer en meer.

Het is zo gerafineerd dat zelfs nu ik weet hoe het werkt, het me nog niet lukt helemaal te stoppen.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Dat is juist het punt. De angst dat je niet zonder sigaretten kan maakt de verslaving des te hardnekkiger. De angst alleen al voor het 'niet zonder denken te kunnen' is het grote probleem juist.

Ik probeer je dus niet om te praten. Je bent natuurlijk vrij in je eigen keuze waar niemand iets mee te maken heeft. Hoe dan ook, ik probeer je alleen duidelijk te maken dat je er gewoon een keer over moet nadenken. En dan echt diep. Vind je ze echt lekker? Kan ik echt niet zonder? Wat doet het voor me?

Als roker voel ik altijd een leegte in me. Een honger. Onstilbare honger. Hij is welliswaar ietsjes te bedwingen, maar helemaal weg gaat ie nooit zolang ik blijf roken.

Herken je je daarin, als ik zeg: 'De zwarte schaduwen in je achterhoofd? De eeuwige leegte?'

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
BTW, over die lasertherapie:

Wat doet het precies? Wat is het? Doet het uberhaupt wel iets? Of is het gewoon een placebo effect?

Zie die klootzakken er wel voor aan om dit aan te smeren als placebo-effect middel. Voor bakken geld natuurlijk, want zo zijn ze.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Over die lasertherapie, me moeder en tante zijn gelijk naar zo'n lasertherapie toe geweest.
Zo'n sessie koste ieders 100euro, me tante rookt niet meer sinds dien en me moeder is 2 dagen later doodleuk terug beginnen roken.

Dus als je't mij vraagd denk ik dat het hier wel om een placebo effect gaat, al zeg ik dit natuurlijk niet met zekerheid.

grts

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Van de website van een lasertherapie bedrijf:

De unieke, door Prostop Therapie zelf ontwikkelde methode zorgt er voor- door endorfine aan te maken - dat de nicotinereceptoren voor lange tijd verzadigd raken. Uw lichaam heeft daardoor snel geen behoefte meer aan nicotine.

Het zorgt er alleen voor dat je minder behoefte hebt aan een sigaret, verder zul je het zelf moeten doen maar ik heb dus van meerdere mensen gehoord dat het echt helpt. 'T zou natuurlijk een placebo kunnen zijn, maar als ze mensen van het roken afhelpen, is dat dan erg? De meeste zorgverzekeringen vergoeden het grootste deel van de behandeling dus wat dat betreft valt het wel mee.

Uiteraard is het commercieel en om er geld aan te verdienen, maar dat is elk bedrijf. Denk je dat er een bedrijf bestaat wat medicijnen maakt puur om mensen te genezen, en niet om geld te verdienen? Ik denk het niet...

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
SmartieAndMe zei:
Uiteraard is het commercieel en om er geld aan te verdienen, maar dat is elk bedrijf. Denk je dat er een bedrijf bestaat wat medicijnen maakt puur om mensen te genezen, en niet om geld te verdienen? Ik denk het niet...

Hm... Daar heb je denk ik gelijk in. Een medicijnenbedrijf kijk natuurlijk eerst of ze goede medicijnen kunnen maken, en er mensen mee kunnen helpen. Maar zodra dat medicijn er is, veranderen ze in geldwolven. Het is dan plotseling niet meer belangrijk wat het doet, of het het wel doet, bij wie het iets doet, maar alleen: 'Hoe kunnen we zo veel mogelijk geld maken in zo'n kort mogelijke tijd?''

En over die laserbehandeling, stel dát het placebo is. Dan is dat erg ja. Je gaat niet zoveel geld vragen voor iets wat gewoon helemaal niets doet. En dan ook nog volhouden dat het wel iets doet. Dat is in mijn ogen schofterig en crimineel gedrag.

Maar je beschrijving van die behandeling, ik weet het niet. Klinkt opzich wel... logisch ofso, en wie weet is dat juist het hele idee. Ik ben dan welliswaar geen arts, maar ik denk dat het opzich wel mogelijk is.

Bovenaan