1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Meditatie

Discussie in 'Spiritualiteit' gestart door ZERO-, 3 okt 2015.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Laat ik hier dan eens een topic over openen. Ben er een paar weken geleden mee begonnen, met een app die je door een eerste aantal sessies heen leidt. Vond ik wel zo makkelijk. Alleen nu heb ik hem uit en moet ik voor meerdere sessies betalen, wat ik natuurlijk niet ga doen. :grin:

Hebben jullie nog tips om er zelf goed mee verder te gaan? Wanneer en hoe vaak mediteren jullie en wanneer vind je dat het fijnst om te doen? En hoelang doe je dat dan?

Ik merk zelf trouwens al wel dat m'n gedachten minder 'ver' afdwalen dan eerst. Als ze al afdwalen gaat het meestal over wat ik aan het doen ben, het mediteren zelf, dat ik kriebel heb, iets hoor, of ik het goed doe, e.d. En als ze wat verder afdwalen kan ik het spoor van hoe ik op die gedachte ben gekomen altijd precies terug volgen. Verder helpt 1 denken bij inademen en 2 bij uitademen mij wel om m'n aandacht er beter bij te houden.

2. Narayani

Narayani Bewuste gebruiker

Ik kampte op de middelbare school met faalangst en ben toen een beetje gaan mediteren om te ontspannen. Ben toen 1 keer echt naar een andere plek afgereisd, heel bijzonder was dat! Moet helaas zeggen dat ik er nu te weinig geduld voor heb... Ik moet iets te doen hebben, kan niet goed stil zitten. Dat denken aan kriebeltjes wat jij noemt heb ik ook en leidt me te veel af van het mediteren.

3. Mindless

Mindless DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

De belangrijkste tip is denk ik om niet een 'spiritueel leven' naast je dagelijkse bestaan te creëren. Meditatie mag dan eerst iets lijken dat je 'doet', maar dit is niet echt het geval. Meditatie is simpelweg 'bewustzijn van bewustzijn', niet een positie aannemen en proberen stil te zijn. Meditatie is ook geen methode, maar het "einddoel" zelf. Dit kan allemaal erg lastig en onbegrijpelijk lijken in het begin, maar dat is omdat we zó gefixeerd zijn op doen en niet op zijn. Belangrijker dan specifieke momenten "bezig" zijn met meditatie (er echt voor gaan zitten) is dus om door de dag steeds kleine bewuste momentjes te hebben. Vóóral tijdens contact met andere mensen. Dat echt ervoor gaan zitten is trouwens wel hartstikke goed hoor, maar pas ermee op dat je je leven niet gaat opdelen. Dan kun je namelijk al gauw krijgen dat het normale dagelijkse leven in enorm contrast gaat staan met het transcendentale aspect van spiritualiteit. Meditatie wordt dan een vlucht van het dagelijks leven en dan ben je in principe hetzelfde bezig als wanneer je van je angsten vlucht door het nemen van verdovende middelen, het vergaren van materiële zaken om je leegte te vullen, het zoeken naar iemand om je compleet te maken, enzovoort.

4. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Hmm, dat doe ik ook wel. Die kleine momentjes doe ik eigenlijk echt heel lang al, bedenk ik me nu. Soms gaan bepaalde momenten zo snel voorbij, vind het belangrijk om daar dan even bewust van te worden. Valt dat ook onder meditatie?
    Maar door ervoor te gaan zitten en de tijd te nemen mijn hoofd een stuk leger te maken (en al die gedachten even bewust te laten voor wat ze zijn), merk ik wel dat ik de rest van de dag in het algemeen rustiger ben.

5. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Volgens mij kan het geen kwaad om elke dag een vast moment te pakken en dan te gaan zitten en bewust te mediteren. Maar ik ben het wel met Mindless eens dat je het daar niet bij zou moeten laten. Zie dat als het opzetje voorde hele dag door mediteren. Mediteren kun je inderdaad gewoon tijdens je dagelijkse dingen doen. Tijdens het sporten, auto rijden, werken, gesprekken, alles eigenlijk. Dat dit nog niet ten alle tijde lukt is trouwens niet gek hoor, maar hoe vaker je bewust bent van je bewustzijn, hoe makkelijker je continu in de meditatieve staat kunt verkeren.

Uiteraard gebeuren er soms dingen waardoor je uit die meditatieve staat raakt, als je je daar ook van bewust bent kun je dat snel herkennen en weer makkelijker terug naar meditatie.

Ik dacht vroeger ook dat mediteren iets was dat je heel bewust ging doen en waar je dan voor moest zitten en een specifieke ademhaling voor moest aannemen. Hoewel dat middelen kunnen zijn die je kunnen helpen met mediteren is dat niet het mediteren zelf.

6. Mindless

Autorijden is een hele goeie. :) Bij autorijden moet je sowieso al zoveel mogelijk in het nu zijn, dus daar gaat het bijna als vanzelf. Het is ook handig om bewust te worden tijdens dingen die je misschien als saai of vervelend ervaart. Tandenpoetsen bijvoorbeeld is een ideaal moment om even bewust te worden. Of afwassen, het vuilnis naar buiten brengen, eten koken, de was doen, je bed opmaken, enzovoort. Dingen die je (misschien) liever niet doet en waarbij je normaal uitkijkt naar het moment wanneer ze gedaan zijn, zijn hier ideaal voor. In plaats van steeds in gedachten naar de toekomst gericht te zijn, kun je deze momenten benutten om bewust te worden en tegelijkertijd stoor je je niet of minder aan de activiteit. Een vervelend klusje kan op die manier zelfs erg leuk worden!

En inderdaad, er is helemaal niets mis met conventionele meditatie. Doe het beide zou ik zeggen. :)

7. MeejheM

MeejheM Badass junkie

dan mag je bij mij thuis wel even therapeutisch komen onthaasten. ik heb nog zat van dat soort klusjes.

8. Narayani

Narayani Bewuste gebruiker

Ik probeer er ook mee bezig te zijn in het dagelijks leven tijdens allerlei 'klusjes' of bijvoorbeeld in de bus ofzo. Juist omdat ik echt gaan zitten om te mediteren niet meer zo goed voor elkaar krijg als voorheen.

Heb nog een boek te leen wat ik nog steeds uit moet lezen, maar wel kan aanraden met betrekking tot dit onderwerp: http://www.bol.com/nl/p/rusten-in-zijn/1001004001981969/ De ondertitel klinkt wat vaag en dat is het boek ook wel een beetje maar heel interessant!

9. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Oke nou dan blijkt dus nu dat ik eigenlijk al heel vaak soortvan mediteer zonder het door te hebben gehad, haha. Misschien kan ik het nu dan wat gerichter en nog bewuster aanpakken :wink: Ik was er de laatste tijd met name mee bezig tijdens het wachten op openbaar vervoer, dat haat ik namelijk.
    Oh ja en ik heb hier geen internet (alleen wifi waar mogelijk) en dat helpt ook aardig.

10. ElvenSpice

ElvenSpice Bewuste gebruiker Tripreporter

Ik heb net nog even gemediteerd en wou wat een verschil! Was de hele dag al een beetje in de weer met gedachten, maar ik heb met net even besloten om toch maar eens te proberen mediteren. Voornamelijk ook omdat hier op het forum weer veel actief over wordt gepraat en ik het al lang niet meer serieus had gedaan. De eerste 10 minuten zijn best moeilijk, je gedachten dwalen nog constant af naar dingen, ik weet meestal ook niet waar ik me moet op focussen bij het mediteren.
    Iedereen heeft het altijd over het derde oog, kijk naar het midden van je voorhoofd, maar dit is soms toch moeilijk om vol te houden.
    Wat bij mij heel erg goed werkt, is 1 minuut recht in de vlam van een kaarsje of lamp lijken. Als je nu je ogen sluit heb je voor de komende 5 minuten een punt wat je kan blijven volgen zodat je dieper in je innerlijke zicht komt. Uiteindelijk verdwijnt dit ook, maar dit is het moment dat je niet meer met zicht bezig moet zijn, maar over moet gaan naar gevoel. Voel je lichaam, de warmte, adem ritmisch diep in en uit. Langzaam begin je in een trans te komen en dit is het omslag punt waar je nergens meer op wacht maar alleen nog plezier hebt van wat je ervaart. Alle sensaties worden waar genomen, gedachten worden kalm. Je bent gefocust en kan helder denken.
    Dit heeft een erg positieve invloed op hoe helder je handelt.
    Aanrader om te mediteren is dit filmpje!
    [youtube]/watch?v=g7EHidYj9BQ[/youtube]

11. Chrysaor

Chrysaor Newbie

[youtube]-OkCwjpeiBc[/youtube]

12. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Soms heb ik het gevoel alsof ik het weer iets is wat ik 'moet' van mezelf, maar zodra ik denk 'gun jezelf eens gewoon die paar minuten per dag dat je helemaal NIKS hoeft + niks hoeft te denken' en ineens gaat het me dan een stuk makkelijker af :wink:
    Probeer het nu ook steeds vaker tijdens dingen te doen, maar zat me gister kapot te ergeren aan m'n lange busrit en toen was het wel even erg moeilijk.

13. Mindless

Uitdagingen zijn goed. :wink:

Maar de ergernissen van het OV zijn een uitzondering. Daar is geen enkele meditatie tegen opgewassen.

:wink:

14. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Jajoh, helemaal dik in de file op Piccadilly Circus. Het uitzicht was in ieder geval niet verkeerd!

15. SkittlesAndMe

SkittlesAndMe Badass junkie

Hoe heet die app? :wink:

16. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Ik heb deze keer Calm gebruikt, maar een half jaartje terug Headspace. Die was ook fijn. Bij Calm kan je er geluiden onder zetten; regen of strand of zo.

17. Mindless

Bij meditatie zullen opgekropte gevoelens bovenkomen (mits je het goed "doet"). Hier een heel goed filmpje wat hier het een en ander over uitlegt en wat de verschillende "fases" zijn van het bewustwordingsproces:

18. MeejheM

MeejheM Badass junkie

ho is, dat filmpje hoort weer in een ander topic thuis. :grin:

19. Mindless

Had inderdaad in het NDVT :wink: gepost kunnen worden. Deze is echter heel erg handig voor mensen die met meditatie bezig zijn.

20. SkittlesAndMe

SkittlesAndMe Badass junkie

Toevallig noemde m'n psycholoog het ook vorige week. Ik ga er zeker eens mee aan de slag! Wat zijn jullie ervaringen betreft mediteren?

EDIT en dan bedoel ik vooral degenen met een druk hoofd :wink:

21. Mindless

Als je met meditatie gaat beginnen is het goed om te weten dat je niet mediteert om van je drukke hoofd af te komen. Het doel van meditatie is bewuster te worden (bewustzijn verruiming). De ervaring van rust/vrede is slechts een bijeffect van meditatie. En zoals in dat filmpje hierboven ook al verteld wordt, ga je met meditatie juist vaak méér onrust ervaren in het begin. Je verruimd immers je bewustzijn, dus je wordt bewust van je onderbewuste. Mediteren met als doel van drukke gedachten af te komen gaat je veel frustratie opleveren. Is je intentie echter vrijheid te verkrijgen (van het verstand) en het willen weten wat jij bent en wat dit (het bestaan) allemaal is, dan is meditatie voor jou. Bijeffecten als gevoelens van vrede en liefde zullen dan steeds meer en meer opkomen en vergeleken daarbij zijn ervaringen met drugs maar heel erg povere slappe aftreksels daarvan. :)

Edit: Helemaal vergeten, maar Rupert Spira heeft ook een stuk of wat meditatie begeleidingsfilmpjes op youtube staan. Als mediteren nog wat lastig gaat, maken dergelijke filmpjes het aanzienlijk makkelijker om niet je gedachtegang steeds te volgen. Hier een van die filmpjes:

Gewoon aanzetten op de achtergrond en niet teveel proberen te begrijpen wat er gezegd wordt. Je zult merken dat het steeds makkelijker wordt om niet steeds te wachten op het volgende dat gezegd wordt. Het gaat om de stiltes tussen de woorden, deze zijn dan ook met opzet erg lang gemaakt.

22. Tijdloos

Tijdloos Badass junkie Tripreporter

Vraag me af hoe bekend 'brain sync' en "hemi-sync" is. Ik mediteerde bijna dagelijks nu heb ik het vervangen met 'hemi-sync' komt neer op tonen die je brein verlichting kunnen geven. Word ook delta waves genoemd dacht ik.

Bij deze de vraag: ben je er bekend mee?

Weet niet of dit hier past maar zelfhypnose werkte perfect vroeger. Word dat nog beoefent door leden hier? Dankzij self-hypnose was ik na 1 week gestopt met roken om een voorbeeld te geven.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en of reacties.

@Mindless dank ik ga even kijken :)

23. Mindless

Wel gehoord van theta en delta waves en zo (dat binaural beats bijvoorbeeld). Nog nooit van brain sync of hemi sync. Bepaalde geluidsgolven produceren bij sommige mensen echt een veranderd bewustzijn. Zelf krijg ik er hoofdpijn van en werkt het verder niet.

Jammer dat 'meditatie' zoveel definities heeft, want de ene meditatie is iets totaal anders dan de andere, niet eens varianten van hetzelfde. Het zou handig zijn als er meer gespecificeerde definities van zouden zijn. Het valt me wel op dat hier in de westerse wereld meditatie als iets gezien wordt dat een bepaalde tijdsduur heeft (bijvoorbeeld een halfuur op een dag). Ook blijft het beeld bestaan dat je mediteert om de kwaliteit van jouw leven positief te beïnvloeden. Hetzelfde is bijvoorbeeld ook gebeurd met yoga toen het naar het westen kwam: je doet iets wat je eigenlijk niet wilt om er persoonlijk beter op te worden (net zoals fitness bijvoorbeeld). Mindfulness is ook zo'n nieuw westers idee wat op hetzelfde neerkomt. En binaural beats bijvoorbeeld doen mensen ook om een bepaald resultaat mee te halen. Want als er geen resultaat mee behaald zou kunnen worden, dan zou niemand voor z'n plezier naar een irritante piep of bromtoon gaan luisteren.

Waarom ik dit vertel? De meditatie waar ik het steeds over heb heeft hier allemaal niets mee te maken. Het heeft een heel ander doel voor ogen. Ik heb niets tegen die andere varianten van "meditatie". Er is niets mis met de kwaliteit van je persoonlijke leven willen verbeteren door dergelijke dingen te doen. Maar het lijkt me op z'n minst eerlijk om te vertellen dat de meditatie waar ik het hier op het forum altijd over heb dit doel niet voor ogen heeft. Het is de oorspronkelijke meditatie: De meditatie die je niet doet voor zelf-verbetering, maar voor zelf-oplossing en daarmee vrijheid van jezelf. Het uiteindelijke "doel" van de oorspronkelijke meditatie is simpelweg 'zijn'. De meditatie zelf is de reden om te mediteren. Je mediteert dus simpelweg om te mediteren, wat synoniem staat voor 'zijn'. En van daaruit komen allerlei bij-effecten als verruiming van bewustzijn, dis-identificatie met gedachten, vermindering van gedachten en daaruit voortvloeiende gevoelens van eenheid, vrede, geluk, liefde. En een van de belangrijkste dingen: Deze oorspronkelijke meditatie zal niet beperkt blijven tot dat halfuurtje per dag. Het zal meer en meer doordringen in het dagelijks leven. Maar het zal ook alles uit je onderbewuste omhoog halen. Voor iemand die dat niet wil en/of daar niet aan toe is, is het dus handig om dit te weten.

24. Psychedelibee

Ik doe nu een tijdje ook aan de meditatie zoals Mindless die beschrijft. Op het oog straalde ik altijd een enorme rust uit, maar in mijn hoofd was het altijd extreem druk qua gedachten. Alles analyseren, alles overpeinzen, herbeleven van gesprekken, voorbeleven van gesprekken. Je kent het waarschijnlijk wel, een continu stroom van gedachten.

Sinds ik in mijn dagelijks leven mediteer is het een stuk rustiger in mijn hoofd geworden. Het is niet zo dat ik perse altijd bewust mijn gedachten uitzet, maar ik observeer ze en identificeer me er niet mee. Wat er dan gebeurt is dat uiteindelijk je gedachten vanzelf naar de achtergrond verdwijnen. Er blijft dan een zeer aangenaam gevoel van rust en contentheid over.

Nu lukt het mediteren de ene keer beter dan de andere keer helaas, dus er zijn zeker ook momenten dat mijn gedachten weer helemaal op hol slaan. Maar op het moment dat ik doorheb zeg ik tegen mezelf, je bent bewust en dit zijn niet jouw gedachten. Dat helpt vaak om weer terug in meditatieve staat te raken.

Persoonlijk kan het iedereen aanraden, het is niet makkelijk en je krijgt er ook geen instant goede gevoelens voor terug, maar hoe vaker je het doet hoe sneller je ook weer doorhebt als je niet in die meditatieve staat zit. Uiteindelijk kan het zeker rust brengen, zolang je maar in kunt en wilt zien dat het allemaal om het nu gaat.

25. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Vandaar dat ik laatst na een weekje veel mediteren ineens random een traantje moest laten toen ik in een parkje zat te lezen. :P

Ben er de laatste tijd wel veel mee bezig maar gaat de ene keer beter dan de andere. Ben ook wel veel alleen hier, dus dat helpt er wel bij. Maar nu m'n vriend hier een week is ben ik er dan weer totaal niet mee bezig - ben ook constant samen en nooit alleen. Ben wel benieuwd hoe het me dan afgaat als ik weer terug in Nederland ben...

26. Psychedelibee

Als het een beetje wilt lukken raad ik je aan ook vaker proberen te mediteren in gezelschap. Je kunt namelijk prima tijdens een gesprek mediteren, in mijn ervaring ga je dan ook meer op in het gesprek en de woorden lijken gewoon automatisch op een coherente manier uit je mond te komen.

27. Mindless

Precies wat Psychedelibee zegt. Daarom is het zo belangrijk om geen 'spiritueel leven' naast het dagelijkse bestaan op te bouwen. Waar het allemaal om gaat is bewustheid in het dagelijkse leven te brengen.

En het weten dat je bent (bewustzijn van bewustzijn) kan prima tijdens activiteiten "gedaan" worden. Wanneer de aandacht naar binnen "gericht" wordt, gaat de aandacht naar de "externe wereld" niet weg, maar wordt gek genoeg versterkt op deze manier.

Edit: En wat betreft dat traantjes laten. Dat is heel normaal als er allemaal oude emoties in hoog tempo omhoog komen. Na een tijdje zal dat minder worden en zal je bewustzijn neutraler worden. Niet dat je dan afgevlakt wordt, integendeel. Maar jezelf verliezen in emoties zal minder en minder gebeuren. In diepe meditatie kun je wel zo'n ontzagwekkende diepe schoonheid en liefde ervaren dat je ook weleens een traantje moet laten (gebeurt mij ook weleens :wink: ), maar die ervaringen zou ik nooit emoties noemen. Emoties zijn veel oppervlakkiger en hebben altijd een verhaal aan zich vast.

28. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Inderdaad, ik voelde me toen ook niet precies emotioneel of zo. Ik was ook niet direct verdrietig. Kan het nog steeds niet echt verwoorden eigenlijk, haha. Maar, mediteren tijdens het doen van dingen gaat me inmiddels redelijk af (moet mezelf er soms wel aan herinneren), maar tijdens gesprekken nog niet echt..

29. Psychedelibee

Goed bezig! Tijdens gesprekken is ook wel wat lastiger en ook daar zul je jezelf aan moeten blijven herinneren om het te laten slagen. Het ene moment zal het gewoon wel echt een stuk makkelijker gaan dan de andere keer. Ik merk zelf als het heel druk op werk is dat ik dan sneller weer terugval, terwijl ik dan waarschijnlijk het meest aan zou hebben.

30. Mindless

Drukte op het werk heb ik ook problemen mee. Het rare is dan dat ik dan vaak denk dat ik mee moet gaan in die drukte om het bij te kunnen houden. Maar natuurlijk ga je dan met tunnelvisie zien waardoor je dan juist fouten maakt. Het is een simpele omschakeling om dan bewust te worden en zo meer afstand van de situatie te nemen waardoor overzicht ontstaat, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker wanneer iedereen in het bedrijf denkt dat het werk wat we doen van absoluut belang is (is het niet :P ) en er zichzelf dus totaal in verliest. Het zijn herhalende patronen van onbewustheid, waar iedereen in gevangen lijkt te zitten. En als je erop let, zie je het overal.

31. Psychedelibee

Ik ben al langer bezig met mediteren door de dag heen, gewoon tijdens mijn dagelijkse activiteiten. Aangezien ik afgelopen week weer behoorlijk gestresst raakte door werk en het mediteren er dus bij in schoot, heb ik zojuist even een half uurtje zittend gemediteerd met de ogen dicht. Dit was mijn eerste keer mediteren buiten mijn dagelijkse activiteiten om eigenlijk. Voelt als een hele fijne aanvulling moet ik zeggen. Sowieso zit ik nu ik dit schrijf nog steeds in de meditatieve staat, wat erg zalig voelt, mijn stress is volledig weg. Wat mij ook opviel is dat ik tijdens het mediteren in een soort dromenstaat terecht kwam. Lucide in de zin dat ik doorhad dat ik aan het dromen was, want ik was ook bewust dat ik zat te mediteren. Kon het dromen niet sturen ofzo, maar dat was het doel ook niet eigenlijk.

Ik zit er aan te denken om elke dag met zo'n half uur te starten als experiment. Kijken of ik op die manier makkelijker kan blijven mediteren door de dag heen.

32. Mindless

Dat moet ik eigenlijk ook wat meer gaan doen. Een combinatie van dat en steeds door de dag heen bewustheid in je ervaring brengen is toch wel een enorm krachtige combinatie ja.

33. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Eventjes ervoor gaan zitten geeft wel veel bewuster een rustmoment op je dag, dat je weer even kan aarden. :)

34. oortjes

oortjes Bewuste gebruiker Tripreporter

Ik mediteer iedere avond voor het slapen gaan en soms overdag. Wat ik altijd fijn heb gevonden is dit stappenplan. Ik ben nu in staat om mijn ledematen en gedachten in een soort verlamming te kunnen zetten.

1. Ga comfortabel liggen en zorg ervoor dat je het niet koud of ontzettend warm kan krijgen.
    2. Adem een paar keer goed in door je neus in en uit.
    3. Probeer je ademhaling te regulieren (maakt niet uit welk tempo). Dit kan je doen door bij het inademen te visualiseren dat je de lucht in ademt en circuleert in je neus en weer uit blaast via je neus.
    4. Als je je ademhaling op je gewenste tempo hebt ga ik tellen. Adem in 1 adem uit 2 adem in 3 adem uit 4. Ga zo door tot dat je je gedachten verliest. Als je lang genoeg kan doortellen zonder je gedachte te veranderen kan je verder.
    5. Leer je lichaam ontspannen van teen tot kruin. Span lichtjes vanaf je tenen al je spieren aan en ontspan ze daarna weer. Begin bij je tenen en probeer ze helemaal te laten ontspannen. Ga van je tenen naar je kuiten, bovenbenen, billen,rug,handen,bovenarmen,schouders,kin,kaken,neus,wenkbrauwen en tot slot je kruin.
    6. Gefeliciteerd je hebt een aardige techniek in mediteren als je dit kan volhouden. Je bent nu helemaal ontspannen en tot rust geniet ervan!

Als je wilt experimenteren kan je misschien ook wel een out of body experience krijgen door meditatie.

Herhaal stappen 1 tot 6 en doe vervolgens dit.

7. Visualiseer je tenen en probeer ze te bewegen zonder echt te bewegen.
    8. Is het gelukt? ga verder zo met je hele lichaam
    9. Je zult nu voelen dat er iets gebeurd met je lichaam, ik ga hevig trillen en krijg een warmte rush (soort bodyload) over me heen gepaard met een bonkende hartslag waar hardcore jaloers op zou zijn.
    10. voel je jezelf een beetje zweven? gefeliciteerd je het een out of body experience!

T :wave: oedels

35. MeejheM

MeejheM Badass junkie

klinkt als een omslachtig stappenplan, welke vervangen kan worden door:
    1. plaats een torniquet om je nek.
    2. zorg dat in elk geval iets of iemand dat losmaakt als je een out-of-body ervaring hebt.

volgens mij is meditatie(en mindfullness) echt niet ff in 7 stappen uit te leggen. ik gok dat dat bij iedereen anders werkt.

mijn stappenplan is ongeveer zoiets:
    1. pak een sportieve fiets en verlaat je woning.
    2. pedal, damn it!
    3. start weer met nadenken als je je fiets gepoetst hebt.

dat is echt voor iedereen verschillend en moeilijker voor de een dan een ander. eigenlijk is een stappenplan helemaal niet echt zweverig genoeg.

36. ElvenSpice

Hoewel dit niet een algemeen stappen plan is voor meditatie is dit wel hoe je normaal gesproken astrale projectie probeert te starten. Wat ook een soort meditatieve toestand is, maar ik begrijp wel wat MeejheM bedoelt. Meditatie kan op veel verschillende manieren worden beoefend.

Oortjes, doe je ook 'reality checks'? Deze bevorderen het lucide dromen/OBE ook door je in een droom af te vragen of je droomt. Als ik ga mediteren (overdag) dan ga ik in een comfortable houding zitten wat meestal de kleermakerszit is. Ik word me ook meer bewust van mijn ademhaling, maar ik focus mij eigenlijk het meeste op het geluid van de omgeving.
    Probeer te begrijpen wat je nu allemaal hoort, wat veroorzaakt die geluiden nu eigenlijk?
    Probeer je met gesloten ogen voor te stellen hoe de omgeving uitziet en waar dingen zich bevinden, bijvoorbeeld een langsrijdende auto of mensen die op straat langs lopen.
    Langzaam groeit je bewustzijn totdat je als het ware het hele huis in een keer hoort en weet wat er gebeurd. Door niet meer in je gedachten te zijn, maar je focus op te laten gaan in de omgevingsgeluiden kan je in een egoloze toestand komen. Als je het lang genoeg kan volhouden zal je vast ook wel een OBE kunnen starten, maar dat vereist wel veel toewijding en zelfbeheersing.

37. Mindless

Dat met mediteren op geluid is ook een goeie ja. Heel rare gewaarwording als je ineens heel erg subtiele geluiden hoort. Je kunt die geluiden dan ook volgen en zien waar ze uit komen en weer in verdwijnen.

Wat ik ook vaak doe is mediteren op de energieën in mij. Als ik me bijvoorbeeld opgejaagd voel, dan mediteer ik op dat gevoel. Als je dat lang genoeg doet zonder er een mening over te vormen, begint je beleving van die energie te veranderen. Dan merk ik soms ineens dat als ik het vanuit dat andere (neutrale) perspectief bekijk, deze energie ineens heel prettig aanvoelt. Op een gegeven moment begint het dan ook veel meer te stromen/los te komen.

38. ElvenSpice

Cool, dat ga ik zeker ook eens proberen!

39. oortjes

oortjes Bewuste gebruiker Tripreporter

Dat stappenplan is iets wat bij mij heel goed werkt, natuurlijk geef je automatisch een eigen draai er aan

Meditatie op geluiden is een goede inderdaad, binnenkort maar uitproberen.

Reality checks nog niet gedaan, wist niet dat dat kon, ik ben snel uit me concentratie.

40. Mindless

Laden...
Vergelijkbare Topics - Meditatie
  1. Benzoboss
    Reacties:
    5
    Weergaven:
    467
  2. StarveYourEgo
    Reacties:
    2