Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

lampenkapje

Bewuste gebruiker
Hi all!

geen idee of dit hier goed staat.. maar ik kon enkel geen betere plek bedenken.

mijn vriend heeft vanuit de huisarts melatonine ‘voorgeschreven’ gekregen. Dit omdat de slaapproblemen te groot zijn en ze bang is voor een verslaving aan benzo’s (hulde aan de huisarts!). Maar nu vroeg ik me af of de melatonine wel zo onschuldig is of of dat je er ook verslaafd aan kan worden, als in; niet meer kunnen slapen zonder?
wat ik ervan begrijp is melatonine een lichaamseigen stof maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat het dan maar zomaar een fijn goedje is waar je lichaam niet afhankelijk van wordt.

wie weet hier meer over?
Thanks!

De Apotheker

Badass junkie
Melatonine is een hormoon en geen psychoactieve stof, je zal er geen heftige afkick verschijnselen of iets dergelijks van krijgen maar het kan wel je hormoon huishouding in de war maken met zoals @Spyro zegt slapeloosheid als gevolg. Maar als je het gebruikt zoals voorgeschreven lijkt mij deze kans klein.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Welke dosering heeft ie voorgeschreven gekregen? Melatonine is idd alles behalve onschuldig. Goed gebruik van Melatonine wordt per persoon vast gelegd. Eerst onderzoek wat je slaapritme is en daar word de dosis en tijdstip van inname op gebaseerd. Anders kan het juist je ritme verkloten.

lampenkapje

Bewuste gebruiker
Welke dosering heeft ie voorgeschreven gekregen? Melatonine is idd alles behalve onschuldig. Goed gebruik van Melatonine wordt per persoon vast gelegd. Eerst onderzoek wat je slaapritme is en daar word de dosis en tijdstip van inname op gebaseerd. Anders kan het juist je ritme verkloten.

de dosis die voorgeschreven wordt, uit mijn hoofd 0,3 (mg?)
In NL is het inderdaad ook bij de drogist te krijgen.

lastige is dat het onbekend is wat nu echt zijn slaapritme is. Omdat het al zo lang niet goed gaat. Nu zit hij op 3/4 uur per dag gemiddeld.
De eerste nacht met melatonine is ook niet echt positief verlopen, sliep nog steeds slecht (wellicht zelfs slechter) en kwam moeilijk in slaap. Ik weet het niet hoor...

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
de dosis die voorgeschreven wordt, uit mijn hoofd 0,3 (mg?)
In NL is het inderdaad ook bij de drogist te krijgen.

lastige is dat het onbekend is wat nu echt zijn slaapritme is. Omdat het al zo lang niet goed gaat. Nu zit hij op 3/4 uur per dag gemiddeld.
De eerste nacht met melatonine is ook niet echt positief verlopen, sliep nog steeds slecht (wellicht zelfs slechter) en kwam moeilijk in slaap. Ik weet het niet hoor...
Als ik hem was zou ik het niet nemen. Eventueel een slaappolie?

Romanempire

Newbie
Ik ben zelf wel fan van Melatonine.

Het is inderdaad een lichaamseigen stof die het lichaam aan het einde van de dag aanmaakt om in slaap te komen. Ik heb zelf een redelijk vast ritme (vaste baan, vaak sporten dus ook in de weekenden op tijd uit de veren) en ik ga iedere avond tussen half 11 en 11 slapen. Ook met de overgang nu naar wintertijd heb ik dat ik dan een paar dagen last heb van die overgang. Ik neem dan om half 10 0,9mg melatonine en het gevolg is dat ik dan om half 11 moe ben en het bed in wil. Melatonine is echt fijn om slaapritme op te bouwen, iedere dag op hetzelfde tijdstip nemen en dat bevordert je lichaam om dat ritme op te pakken. Wanneer je dan stop met melatonine, neemt je lichaam dit zelf over.

Ik gebruik het dus soms 7 tot 10 dagen om mijn slaapritme op orde te brengen wanneer deze om een of andere reden niet meer goed is.

Melatonine als benzo nemen met de gedachte dat je binnen no-time in slaap bent, dat werkt niet.

De Zandman

Badass junkie
Melatonine??
Daar zou ik me maar niet al te veel zorgen over maken.
Als het helpt, thank God.
Maar voor echte insomnia?
Nee. Daar heb je toch andere stoffen voor nodig vrees ik,
Eerst een gedegen slaaponderzoek zou ik zeggen.
In dit geval weet ik helaas waar ik het over heb.
Wacht niet te lang met hulp zoeken!
Je kunt er volkomen ontregeld van worden.

UmbraVitae

Bewuste gebruiker
Bij melatonine is dosis en het uur van inname en steeds rond dezelfde tijd, zeer belangrijk om het juiste effect te hebben...ik had vb melatonine 12mg (van Amerika), er stond op, neem halfuur vóór slapen gaan. Wat het effect was op mij, mn ogen vielen echt toe, ik moest echt mn bed in, denkend, amai ik ga hier goed mee slapen...niet dus, ondanks dat ik het eerste uur na inname doodmoe leek, had ik steeds onrustige nacht, en geraakte echt eerste uren niet in slaap, werd ook brak wakker (lees opstaan omdat de middag reeds gepasseerd was en ik moe bleef). Ik kwam later op internet vooral doseringen van 0.3 tot 2mg passeren en nooit boven de 5mg. Sindsdien pak ik dit spul niet meer, 12mg is gewoon té hoog. Uiteindelijk is het een hormoon die instaat voor je slaap-wekritme, de een moet dit 4u voor slapen innemen de ander vlak voor slapen....

Dingleberry

Experimenterende gebruiker
Er wordt inderdaad onderzocht hoe onschuldig het nou daadwerkelijk is, maar de dosissen die hier worden verkocht zijn over het algemeen vrij laag. Bij lang en veelvuldig gebruik kan het natuurlijk wel je lichaamseigen ritme en huishouding verstoren, zal het dus niet dagelijks nemen met het idee dat het volkomen onschuldig is, maar als het helpt is het waarschijnlijk een betere oplossing om af en toe melatonine te nemen dan om veel slaapgebrek te hebben of benzo's te gaan slikken.

Buu

Wijs gebruiker
Ik gebruik al jarenlang drie tot zes milligram melatonine per dag. Idem voor bijna iedereen in m'n kenniskring. Niemand ervaart side effects of slaaploosheid wanneer er een dag overgeslagen wordt. Je lichaam heeft een circadiaanse ritme, en zal zelf in de avond melatonnie gaan produceren. Wanneer je melatonine suppletie goed timed met je circadiaanse ritme is er geen enkel probleem.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik gebruik al jarenlang drie tot zes milligram melatonine per dag. Idem voor bijna iedereen in m'n kenniskring. Niemand ervaart side effects of slaaploosheid wanneer er een dag overgeslagen wordt. Je lichaam heeft een circadiaanse ritme, en zal zelf in de avond melatonnie gaan produceren. Wanneer je melatonine suppletie goed timed met je circadiaanse ritme is er geen enkel probleem.
Wat een mega hoge dosering! En stop eens een week of 2, wedden dat je er last van hebt?

Buu

Wijs gebruiker
Wat een mega hoge dosering! En stop eens een week of 2, wedden dat je er last van hebt?
Wedden van niet? En valt best wel mee. Tabletten worden veelal voor de afgelopen ban in doseringen van drie tot vijf milligram verkocht.

Dat ze nu nog maar in 0,3mg verkocht mogen worden is puur uit winst oogpunt van de big pharma.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Wedden van niet? En valt best wel mee. Tabletten worden veelal voor de afgelopen ban in doseringen van drie tot vijf milligram verkocht.

Dat ze nu nog maar in 0,3mg verkocht mogen worden is puur uit winst oogpunt van de big pharma.
Als ik jou was zou ik me toch echt iets meer verdiepen in melatonine en de goede en slechte punten. En dan onderzoeken lezen en geen forums. Het is niet goed voor je hoor. Dat is de reden dat die hooggedoseerde alleen nog op recept te verkrijgen zijn. Er gaan zelfs stemmen op het helemaal uit de schappen te halen.

Laatst bewerkt:

Buu

Wijs gebruiker
Als ik jou was zou ik me toch echt iets meer verdiepen in melatonine en de goede en slechte punten. En dan onderzoeken lezen en geen forums. Het is niet goed voor je hoor. Dat is de reden dat die hooggedoseerde alleen nog op recept te verkrijgen zijn. Er gaan zelfs stemmen op het helemaal uit de schappen te halen.
Ik heb genoeg onderzoeken gelezen. Over elk onderwerp in de wereld vallen er pro's en cons te cherrypicken. Daarnaast ben ik, en m'n hele kring anekdotisch bewijs dat er niks gebeurt. En nee, ook niet als je een aantal weken stopt wanneer je voorraad op is of je op vakantie gaat.
This gewoon troep.
Want?

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik heb genoeg onderzoeken gelezen. Over elk onderwerp in de wereld vallen er pro's en cons te cherrypicken. Daarnaast ben ik, en m'n hele kring anekdotisch bewijs dat er niks gebeurt. En nee, ook niet als je een aantal weken stopt wanneer je voorraad op is of je op vakantie gaat.

Want?
Dan blijven we van mening verschillen. En dat mag. :wink:

Space 🕉

Bewuste gebruiker
Ik kreeg vroeger ook 5mg melatonine capsules voorgeschreven waar ik destijds mee gestopt was toen ik begon met blowen. Tegenwoordig neem ik elke avond 5htp wat exact hetzelfde doet. Alleen indirect. Maar toen ik laatst 2 weken gestopt was omdat het op was merkte ik niet op dat ik er mega slapeloze nachten van kreeg. Qua ervaring moet ik @Buu gelijk geven.

Buu

Wijs gebruiker
En hoe weet je dan wanneer je goed timed vraag ik me af?
Dat hangt af van jouw persoonlijke ritme. Leuk leeswerk
Ik kreeg vroeger ook 5mg melatonine capsules voorgeschreven waar ik destijds mee gestopt was toen ik begon met blowen. Tegenwoordig neem ik elke avond 5htp wat exact hetzelfde doet. Alleen indirect. Maar toen ik laatst 2 weken gestopt was omdat het op was merkte ik niet op dat ik er mega slapeloze nachten van kreeg. Qua ervaring moet ik @Buu gelijk geven.
Dat ze beide iets doen met serotonine en een tryptamine zijn betekent niet dat zij hetzelfde doen. Melatonine suppletie zorgt ervoor dat het melatonine hormoon in je lichaam getriggerd wordt. 5-HTP suppletie zorgt ervoor dat je serotonine aangevuld/aangewakkerd wordt. Met als gevolg dat er weer iets met melatonine wordt gedaan in het lichaam, maar dat zal niet hetzelfde effect/process zijn als melatonine an sich. Serotonine wordt omgezet in melatonine als ik het goed heb, maar als je al verzadigd bent van serotonine zal die omzetting niet heel effectief zijn gok ik zo.

5-HTP heb ik overigens uit m'n supplementenstack gegooid. Ik kreeg erg zulke levensechte dromen op dat ik extreem moe wakker werd, constant lucide dromen. Het doet zeker iets met je slaap.

lampenkapje

Bewuste gebruiker
Inmiddels is het potje melatonine na 1 nacht de kast in verdwenen. Die nacht was blijkbaar voor hem echt een hel, nog vele malen erger dan normale nachten. Nu slikt hij bijna 2 weken een tabletje valeriaan voor het slapen en daar merkt hij lichtjes positieve effecten van, hij kan makkelijker doorslapen snachts.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan