• Beste Bezoeker,

Het zal je niet ontgaan zijn dat er een wereldwijde uitbraak is van een nieuw coronavirus met officiële naam SARS-CoV-2. De naam van de ziekte die dit virus veroorzaakt is COVID-19. De ziekte is besmettelijk en verspreidt zich snel. Het is niet 'zomaar een griepje'. De gevolgen van de ziekte, mede omdat er geen vaccin tegen is, kunnen ernstig zijn. Niet alleen voor ouderen en mensen met onderliggende medische problemen: momenteel betreft het in de helft van COVID-19 patiënten op IC's in Nederland mensen van onder de 50; de jongste patiënt is slechts 16 jaar oud.

De overheid heeft maatregelen ingesteld om de snelheid van verspreiding af te remmen, zodat de druk op de gezondeidszorg en andere cruciale sectoren niet in een keer te groot is. Hoewel het aantal kritieke patiënten nog relatief klein is, betekent een IC-opname wel een verblijf van een paar weken en de noodzaak tot beademing. COVID-19 kan namelijk ernstige longproblemen veroorzaken.

Veel mensen die besmet zijn met het virus zullen alleen milde klachten ervaren. Ook is het inmiddels erg aannemelijk dat mensen zonder klachten de ziekte kunnen verspreiden. Om deze reden is op 15 maart besloten tot vergaande maatregelen. Grotere bijeenkomsten worden geschrapt, scholen en horeca- en sportgelegenheden worden gesloten, iedereen wordt gevraagd sociale contacten te minimaliseren en in het dagelijks leven anderhalve meter afstand van elkaar te houden.

Help mee om de verspreiding van dit virus af te remmen. Op deze manier kan voorkomen worden dat niet teveel mensen tegelijk de ziekte krijgen. Als iedereen een steentje bijdraagt, is het mogelijk om Italiaanse toestanden te voorkomen. Wil je weten hoe je kan helpen? Kijk dan op de website van de Nederlandse overheid, het RIVM of de WHO. Op deze pagina kun je zien hoeveel bevestigde COVID-19 meldingen er in Nederland zijn.

Belangrijk: vermoed je dat je klachten hebben die duiden op een besmetting met het nieuwe coronavirus? Ga dan niet naar je huisarts toe, maar bel deze indien je hulp nodig hebt. Kijk op thuisarts.nl voor meer informatie.

Stay safe!

Meth-amfetamine

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

heyol

Belezen gebruiker
Toevallig was ik even aan het lezen over MDMA en had nooit stil gestaan bij de afkorting ervan.
Dit is de afkorting:
methyleendioxymethamfetamine

Amfetamines kennen we als o.a speed, en Methamfetamine kennen we van Crystal Meth zoals in Amerika.
Maar in hoeverre is MDMA gerelateerd aan deze andere twee soorten drugs? Methamfetamine is toch een behoorlijk
extreme drug op alle vlakken in tegenstelling tot MDMA? Niet?

En het gevoel/ervaring van MDMA is toch ook anders dan die van speed?

transformated

Wijs gebruiker
Crystal meth heb ik gedaan in Australië 1 maal en dat was IV=intraveneus. Dan slaap je wel 4 dagen niet maar als ik jouw ben vermijd deze drug want de cravings achter de eerste keer is best zwaar. Het gaf een euforisch gevoel en je gaat alles doen. Zo hebben ik en die kerel 2 dagen lang heel ze huis gekuisd + andere klusjes. Non-stop praten met elkaar en eigenlijk hebben we de hele tijd bezig geweest. Je kan geen 2 seconden stilzitten. Maar de comedown is heel zwaar ik vond de craving erger van crystal meth/ice dan van oxycodon. Echt een gevaarlijke en zeer verslavende drug. Ik raad het echt af als iemand het wil gebruiken.

heyol

Belezen gebruiker
Crystal meth heb ik gedaan in Australië 1 maal en dat was IV=intraveneus. Dan slaap je wel 4 dagen niet maar als ik jouw ben vermijd deze drug want de cravings achter de eerste keer is best zwaar. Het gaf een euforisch gevoel en je gaat alles doen. Zo hebben ik en die kerel 2 dagen lang heel ze huis gekuisd + andere klusjes. Non-stop praten met elkaar en eigenlijk hebben we de hele tijd bezig geweest. Je kan geen 2 seconden stilzitten. Maar de comedown is heel zwaar ik vond de craving erger van crystal meth/ice dan van oxycodon. Echt een gevaarlijke en zeer verslavende drug. Ik raad het echt af als iemand het wil gebruiken.
Bedankt voor je reactie. Ik ben ook nooit van plan Meth the doen. Daarom dat ik verschrok van het woord Methamfetamine in de afkorting MDMA. Is MDMA een verwante aan Crystal Meth?

Dat is toch helemaal anders?

transformated

Wijs gebruiker
Bedankt voor je reactie. Ik ben ook nooit van plan Meth the doen. Daarom dat ik verschrok van het woord Methamfetamine in de afkorting MDMA. Is MDMA een verwante aan Crystal Meth?

Dat is toch helemaal anders?
Zelf ben ik het niet zeker of methamphetamine in mdma er iets mee te maken heeft. Morgenochtend zal ik eens wat onderzoek doen.
Ik ga nu proberen verder te slapen.

transformated

Wijs gebruiker
@heyol mdma heeft er normaal gezien niks mee te maken het zijn verschillende stoffen. Maar ik begrijp wel met methyleendioxymethamfetamine dat je dacht dat het crystal meth/ice was.

Methylamfetamine is een stof van Crystal meth/ice als je dat wou weten. Je moet maar eens kijken op Google.

transformated

Wijs gebruiker
Had nog tijd om het vlug op te zoeken voor je @heyol
Ik val toch moeilijk in slaap deze nacht nu☹
Maar morgen doe ik een uitgebreider onderzoek.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Crystal meth heb ik gedaan in Australië 1 maal en dat was IV=intraveneus.
Klinkt als een interessante ervaring. :tongueout:
Is MDMA een verwante aan Crystal Meth?

Maar in hoeverre is MDMA gerelateerd aan deze andere twee soorten drugs?
Phenethylamines

Phenethylamine
Lichaamseigen neurotransmitter die dopamine reguleert door dopamine te laten vrij komen (Exocytose) en heropname van dopamine (Endocytose) blokkeert.

PS: De Nederlandse term Fenylethylamine lijkt een verbastering op de terminologie te wezen wat verwarring kan veroorzaken, ik spreek dan ook jammer genoeg uit ervaring.

(3,4-)Methylenedioxyphenethylamine
Lichaamseigen neurotransmitter die serotonine reguleert door serotonine te laten vrij komen (Exocytose) en heropname van serotonine (Endocytose) blokkeert.

Staat analoog op Phenethylamine, MDA en MDMA.

Amfetamine
Amfetamine is de methyl homoloog van Phenethylamine met een sterk gelijkende psychoactieve werking en wordt minder snel afgebroken in het lichaam. Zo is Amfetamine o.a. meer resistent tegen zuren en enzymmatige afbraak.

Methamfetamine
Ook wel bekend als 'Crystal Meth' wat naar de hydrochloride (HCL) vorm refereert. Methamfetamine is de dimethyl homoloog van Phenethylamine. In tegenstelling tot Amfetamine heeft Methamfetamine (significante) serotonine affiniteit.

Staat analoog op Amfetamine, MDMA en het lichaamseigen Phenethylamine.

(3,4-)Methylenedioxyamphetamine / MDA
Staat analoog op het lichaamseigen Methylenedioxyphenethylamine, Amfetamine en MDMA. In tegenstelling op de voorgenoemde analogen staat Methylenedioxyamphetamine er om bekend dat deze psychedelische effecten teweeg brengt. Methylenedioxyamphetamine staat net als MDMA bekend om een (relatief selectieve) sterke serotonine affiniteit.

3,4-Methylenedioxymethamphetamine / MDMA
Ook wel bekend als 'XTC' (Extascy / Extase) wat refereert naar de sterke serotonine piek die MDMA teweeg brengt in de hersens.

Staat analoog op Methamfetamine, Methylenedioxyamphetamine (MDA) en het lichaamseigen Methylenedioxyphenethylamine
Bron: http://drugsforum.info/drugs/drugs-analogie-overzicht-2d-referentiekader-t15134.html

Methamfetamine heeft in tegenstelling tot Amfetamine een lichte serotonine bijslag waardoor deze minder fysieke bijwerkingen veroorzaakt, meer rustgevend en lichaamseigen qua energie aanvoelt. Methamfetamine is niet meer fysiek stimulerend of 'sterker' dan Amfetamine waar mensen vaak vanuit gaan. Juist het rustgevende aspect van Methamfetamine maakt het meer verslavend dan Amfetamine. Ietwat vergelijkbaar aan waarom 4-FA een aanzienlijk misbruikpotentieel heeft.

Ze zeggen dat Methamfetamine afkomstig uit Mexico vaak het rechts draaiend stereoisomeer betreft wat een sterkere nadruk legt op dopamine gerelateerde effecten en een mildere nadruk heeft op serotonine gerelateerde effecten. Relatief vergelijkbaar aan het rechtsdraaiende stereoisomeer op Amfetamine beter bekend als Dexamfetamine.

Het rechtsdraaiend stereoisomeer op MDMA is ook wel interessant volgens Alexander Shulgin.
"With MDMA, the usual assignments of activity to optical isomers is reversed from all of the known psychedelic drugs. The more potent isomer is the “S” isomer, which is the more potent form of Amfetamine and Methamfetamine. This was one of the first clear distinctions that was apparent between MDMA and the structurally related psychedelics (where the “R” isomers are the more active)."

- https://isomerdesign.com/PiHKAL/read.php?domain=pk&id=109

Er zijn naast PIHKAL artikelen waarin Shulgin verder ingaat op dit onderwerp.

Laatst bewerkt:

Natozlato

Bewuste gebruiker
Jammer dat jullie gepoetst hebben en niet gesekst! Hoe voelde de rush en hoe lang hield die aan? Hoe was de come down?

heyol

Belezen gebruiker
Bedankt voor de antwoorden! Amaai daar had ik totaal niet bij stil gestaan dat MDMA ongeveer in hetzelfde rijtje hoort als Meth.

Methamfetamine heeft in tegenstelling tot Amfetamine een lichte serotonine bijslag waardoor deze minder fysieke bijwerkingen veroorzaakt, meer rustgevend en lichaamseigen qua energie aanvoelt.
Dit is toch een beschrijving die zeer dicht bij MDMA aansluit, serotonine (wat mdma ook vrijmaakt) en ook wel rustgevend maar toch energie genoeg om heel de nacht door te gaan.

Als mdma geen directe tolerantie zou geven dan zouden er geen meth verslaafden meer zijn.
Is dat het grootste verschil tussen MDMA en Meth? De tolerantie?

heyol

Belezen gebruiker
Ik kraag met regelmaat te horen dat mdma velen malen sterker is effect wijs dan meth.
En meth geeft ook bij benadering ongeveer hetzelfde gevoel/ervaring/effect als MDMA.
Want zoals @Jmths zei
Methamfetamine is niet meer fysiek stimulerend of 'sterker' dan Amfetamine waar mensen vaak vanuit gaan.
Dacht ik ook dat je van meth echt helemaal hyperactief Duracel konijn modus ging. Maar dat is dus niet.

Maar kan me niet voorstellen van MDMA zin te krijgen in poetsen ofzo zoals sommige in dit topic. xD
Hoezo van meth wel dan?

heyol

Belezen gebruiker
En nog iets, als MDMA zo verwant is aan Methamfetamine, waarom staat deze dan veel lager op de ranglijst van gevaarlijke drugs?
Meth(amfetamine) staan bij de gevaarlijkste 50%, terwijl xtc (mdma dus) ergens vanonder staat.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Is dat het grootste verschil tussen MDMA en Meth? De tolerantie?
De serotonine affiniteit ten opzichte van noradrenaline en dopamine affiniteit is bij MDMA een paar keer zo groot als bij Methamfetamine.

Je serotonine huishouden is grofweg 20x zo klein als je dopamine huishouden en is van nature stabiel van aard aangezien dit geassocieerd wordt met algemeen welbevinden waar het dopamine huishouden van nature veel piekt en daalt en wordt geassocieerd met beloning. Het serotonine huishouden is dan ook veel gevoeliger voor misbruik ondanks dat deze waarschijnlijk meer euforische effecten teweeg brengt.

Het is juist de subtiele serotonine bijslag van Methamfetamine wat deze zo verslavend maakt op de lange termijn wat Amfetamine ontbreekt.
Dacht ik ook dat je van meth echt helemaal hyperactief Duracel konijn modus ging. Maar dat is dus niet.
Dat hangt van de dosering af, veel mensen doseren Methamfetamine simpelweg extreem hoog. Als een middel meer euforisch is en minder fysieke / cardiovasculaire bijwerkingen veroorzaakt kun je er natuurlijk ook van uitgaan dat mensen automatisch hogere doseringen gaan gebruiken. Omdat je bij Amfetamine meer bewust bent van de fysieke / cardiovasculaire bijwerkingen zullen mensen bijvoorbeeld ook eerder vermoeidheid van hun lichaam merken bij misbruik.
En nog iets, als MDMA zo verwant is aan Methamfetamine, waarom staat deze dan veel lager op de ranglijst van gevaarlijke drugs?Meth(amfetamine) staan bij de gevaarlijkste 50%, terwijl xtc (mdma dus) ergens vanonder staat.
Omdat MDMA op de lange termijn niet verslavend is door de veel grotere nadruk op serotonine gerelateerde effecten dus.
Ik kraag met regelmaat te horen dat mdma velen malen sterker is effect wijs dan meth.
Wat is sterker hé, zal in het grote plaatje denk ik niet zoveel verschillen afhankelijk van dosering. Er zijn immers wel enkele overeenkomsten.

Laatst bewerkt:

transformated

Wijs gebruiker
Jammer dat jullie gepoetst hebben en niet gesekst! Hoe voelde de rush en hoe lang hield die aan? Hoe was de come down?
Toen hij de spuit klaarmaakte zei ik van dat is veel te weinig joch en hij lachte en zei vertrouw me maar. Hij ziet een ader en spuit en ik zeg van gaat het wel werken en op hetzelfde moment zei ik, ok holy shit nu voel ik het wel.
Het is niet precies hetzelfde als mdma/xtc. Je had wel een gevoel van euforie maar die verdeelde hem langzaam tijdens de high en was niet zo sterk als met mdma/xtc. Je bent opgepept op een leuke manier, ik zou ook praten met iedereen zoals mdma/xtc.
De comedown is niet leuk je krijgt zwarte gedachten je wilt direct weer spuiten. Precies alsof ik al verslaafd was. Me lichaam was kapot wanneer het uitwerkte want ik weet nog goed dat me spier in me rechterbeen vanonder aan de achterkant hem had omgedraaid en wat veel pijn deed ook maar dat had ik soms bij surfen ook daar is een trucje voor.
Wel ik ben een man en hij was ook een man. Hij wou wel seks maar ik niet omdat ik een tweeling ken dat homo is en een homo me al heeft proberen te versieren. Ik weet van mezelf dat ik geen homo ben maar heb er totaal niks tegen als ze me aanraken/knuffelen of een zoen op de wang. Zolang ze me niet bij me lul pakken heb ik er geen probleem mee. Hij heeft wel een paar keer geprobeerd maar is uiteindelijk gestopt. Hij heeft dan een paar maten en vriendinnen laten komen. Hij ging van eerste naar ze kamer met 2 kerels wss ook aan de ice. Ik heb uiteindelijk alleen maar gepraat met een meisje. Ik kon er gewoon goed mee praten dat ik geen nood had aan seks dan en zij respecteerde dat ook en uiteindelijk hebben ik en haar nog een paar uur op het strand gechilled.
Die paar uur op het strand met haar was 1 van de beste momenten in me leven. De setting ook, zij zelf kon blijven praten, ze was zo aardig. We waren precies met elkaar verbonden en uiteindelijk hebben we wat zitten zoenen en "spelen" maar geen seks en daar ben ik blij om. Dat was toch een moment dat in me top 5 gaat van wanneer ik high ben.
Jammer genoeg nooit meer gezien.
Dit was al 4jaar geleden hopelijk heb ik alles juist geherinnerd.

De ervaring van ice was top maar een 1-malig iets denk ik.

heyol

Belezen gebruiker
Hahaha 😂😂
Nog 1 laatste vraagje om dit even helemaal af te ronden
De uitspraak “Als je MDMA pakt heb je ook methafetamine binnen” is dus correct? Ook al is het niet per se de crystal meth.

Neo-Shulginist

Wijs gebruiker
Methamfetamine is sterker, langduriger en verslavender dan sommige andere stimulanten, voornamelijk omdat het heel goed oplost in water en omdat het makkelijk door je lichaam getransporteerd wordt. Daarnaast is de stof lastiger af te breken voor je lichaam, waardoor het ook nog lang blijft werken. Dat resulteert in een hogere bio-availability, wat een belangrijke bepaler is voor de dosis-effect-relatie.

De manier waarop het gebruikt wordt speelt ook een grote rol. Bij meth zijn mensen meer geneigd om het te gaan roken of injecteren, wat redelijk extreme vormen van gebruik zijn. Door het te injecteren krijg je een keiharde kick. Het komt ook voor dat mensen daardoor overdoseringen nemen. Roken veroorzaakt eveneens een snel en sterk effect. Je kunt meth ook gewoon slikken of snuiven zoals vaker met speed en cocaïne wordt gedaan. Als dat gedaan wordt dan is het risico van methamfetamine al vergelijkbaarder met cocaïne of speed. Een verschil blijft wel de lange werkingsduur. Als je één dosis bijneemt dan ben je al snel 8 tot 12 uur verder. Dus je kan er nogal makkelijk te lang op doorgaan.

Wat dat betreft heeft MDMA een handige ingebouwde beveiliging. Door MDMA ontwikkel je razendsnel tolerantie. Dus als je 2 keer een dosis neemt dan krijg je niet meer het love-gevoel en krijg je steeds meer last van bijwerkingen. Bovendien duurt een dosis maar 4 - 6 uur dus het is relatief snel uitgewerkt.

Behalve dat soort verschillen zijn stimulanten heel vergelijkbaar qua risico's. Je kan er hart- en vaatproblemen van krijgen (hersenbloeding, hartaanval, beroerte), een psychose, je kunt er uitgeput van raken, uitgedroogd en overhit. Soms komt een kaakklem voor, wat levensgevaarlijk is.
Hoeveel mensen nemen, hoe lang ze doorgaan en hoe goed of slecht ze ondertussen voor zichzelf zorgen, dat bepaalt voornamelijk het verschil in gevaar.

Volgens het RIVM zijn de risico's van methamfetamine dan ook vergelijkbaar met amfetamine. "Experimentele studies wijzen uit dat beide drugs ongeveer even potent zijn."

ATGC

Belezen gebruiker
Weet niet of het al gezegd is maar volgens mijn lekenkennis kunnen moleculen die op elkaar lijken drastisch in werking verschillen. Dus dat er in de volledige naam van MDMA "methamfetamine" staat suggereert dat MDMA een stimulant is, en dat is het ook, maar door de effecten op serotonine is het ook een entactogeen en psychedelicum.

Maar uiteindelijk zijn MDMA en meth best wel verschillende drugs in uitwerking.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan