methylfenidaat

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Baap

Experimenterende gebruiker
ADD'ers en ADHD'ers,

Ik denk dat jullie het allemaal wel kennen, de concerta en ritalin medicijnen die wij waarschijnlijk allemaal wel voorgeschreven hebben gekregen. Ik heb dit voor mijn ADD, die ik heb gekregen door een hersenvliesontsteking.

Is er iemand van jullie die bij gebruik posietieve effecten merkt, en de negatieve effecten minder zijn dan de positieve effecten?

Mijn mening is dat deze pillen dikke troep zijn. Hongergevoel gaat weg, sociaal doen wordt opeens heel lastig (en ik ben van mijzelf heel sociaal) je gaat je best wel ongelukkig voelen en ik merkte dat ik een ander persoon werd, die ik niet wou zijn. Ik ben heel extrovert maar wordt heel introvert door gebruik. Het enige positieve is dat concentreren makkelijk wordt, waardoor ik het nog wel slik voor het leren van toetsen.

Ik vind dat deze pillen van ADD'ers en ADHD'ers, die meestal niet de makkelijkste mensen zijn, een persoon proberen te maken van iemand die niet zichzelf is. Voor de buitenwereld lijkt het vaak alsof de pillen goed werk verrichten omdat je misschien minder druk bent en minder impulsief dan eerst, maar voel jij je ongelukkig

Gebruik deze medicijnen als je er echt profijt van hebt, maar wees eerlijk tegen je omgeving als deze pillen niks voor jou zijn en ga het niet slikken omdat het moet. Met deze stoornis leven is moeilijk, maar je moet er mee leren leven.

Ik hoor graag jullie ervaringen met deze troep.

baap

De Dunne

DF-koning
Ik heb adhd en nooit medicatie voor geslikt. Toen ik opgroeide “bestond” adhd niet en was je gewoon een druk en vervelend kind. Je kreeg klappen, werd uit de klas gezet etc.
Toen ik ouder werd heb ik uit mezelf cognitieve gedragstherapie gevolgd en veel aan gehad. Via het toen nog bestaande RIAGG. Zelf pillen afgezworen en nooit willen en nooit genomen.
Juist om wat jij zegt: je bent zoals je bent en die pillen zorgen er voor dat je word zoals iedereen van je verlangt. Voor de ene prima voor de ander niet. Je bent volwassen dus beslis je zelf of je het neemt of niet.
Nou ben ik sowieso wel anti pillenfabriek idee hoor. Men slikt imo sowieso te veel troep om zogenaamd beter te worden. Beter worden? Is een adhd’er ziek dan? Zo zie ik het.

Stonologie

Bewuste gebruiker
Vind het wel grappig om te horen/lezen dat vele die geen ADD/ADHD hebben juist wel erg Ritalin kunnen genieten. Ik vind het geniaal handig, soort mini speed.

Ik ken zelf niemand die het gebruikt voor ADD/ADHD, sterker nog, al die vrienden verkopen het. Dexamfetamine is in overvloed bij mijn vrienden.

Krullen

Belezen gebruiker
Het is een spulletje dat ideaal werkt wanneer projecten uitgewerkt moeten worden, of er een verslag/ plan van aanpak geschreven moet worden.
Introvert wordt je er wel van, en je voelt je zo nu en dan beetje dipperig.

Dat is wat je dan maar moet accepteren, dagje thuis blijven en bikkelen.

En ja hele lichte vorm van ADD

Baap

Ik heb adhd en nooit medicatie voor geslikt. Toen ik opgroeide “bestond” adhd niet en was je gewoon een druk en vervelend kind. Je kreeg klappen, werd uit de klas gezet etc.
Toen ik ouder werd heb ik uit mezelf cognitieve gedragstherapie gevolgd en veel aan gehad. Via het toen nog bestaande RIAGG. Zelf pillen afgezworen en nooit willen en nooit genomen.
Juist om wat jij zegt: je bent zoals je bent en die pillen zorgen er voor dat je word zoals iedereen van je verlangt. Voor de ene prima voor de ander niet. Je bent volwassen dus beslis je zelf of je het neemt of niet.
Nou ben ik sowieso wel anti pillenfabriek idee hoor. Men slikt imo sowieso te veel troep om zogenaamd beter te worden. Beter worden? Is een adhd’er ziek dan? Zo zie ik het.
Precies wat jij zegt. Je veranderd in een persoon die jij niet bent, maar een persoon waarvan de rest wil dat je dit bent. ADHD en ADD zorgen nou eenmaal voor moelijkheden in het gedrag en de persoonlijkheid van een individu en in plaats van medicijnen die dit deels verhelpen maar daarnaast genoeg negatieve effecten creeren zou er juist hulp moeten komen met het omgaan met deze ´aandoening´ want ook deze mensen willen zichzelf kunnen zijn

Rivalrie

Bewuste gebruiker
Precies wat jij zegt. Je veranderd in een persoon die jij niet bent, maar een persoon waarvan de rest wil dat je dit bent. ADHD en ADD zorgen nou eenmaal voor moelijkheden in het gedrag en de persoonlijkheid van een individu en in plaats van medicijnen die dit deels verhelpen maar daarnaast genoeg negatieve effecten creeren zou er juist hulp moeten komen met het omgaan met deze ´aandoening´ want ook deze mensen willen zichzelf kunnen zijn
86%(dacht ik) van de ADHD gevallen wordt "genezen" door het aanpassen van voeding.

De Dunne

DF-koning
Er zijn “zware” gevallen die misschien echt baat hebben bij medicatie. Ik ben niet 100% er tegen hoor. Ik ben wel van mening dat, vooral onder kinderen, het veel en veel te vaak wordt voorgeschreven. Ook weet ik denk wel waarom: tis makkelijker he om een pil er in te proppen dan er echt aan te gaan werken met therapie en begeleiding. Sneller, makkelijker en quick fix.

De Dunne

DF-koning
86%(dacht ik) van de ADHD gevallen wordt "genezen" door het aanpassen van voeding.
Dat is niet helemaal waar. Het gross van de personen waarbij de adhd etc minder wordt of verdwijnt door voeding hadden in 1e instantie geen adhd oid. Die hadden normale gedragsproblemen die lijken op adhd.
Veel mensen die de diagnose hebben gehad of het zichzelf hebben aangepraat slikten ook medicatie. Als je tegenwoordig moeite hebt met leren of concentreren moet er een reden of oorzaak voor zijn. Dan is het makkelijk het op adhd te gooien. Terwijl er zat mensen zijn die door andere redenen moeite hebben met leren of concentreren. Maar ja, het mot een naampie hebben en een oorzaak. Slechte opvoeding is ook een oorzaak van adhd achtig gedrag.

Rivalrie

Bewuste gebruiker
Dat is niet helemaal waar. Het gross van de personen waarbij de adhd etc minder wordt of verdwijnt door voeding hadden in 1e instantie geen adhd oid. Die hadden normale gedragsproblemen die lijken op adhd.
Veel mensen die de diagnose hebben gehad of het zichzelf hebben aangepraat slikten ook medicatie. Als je tegenwoordig moeite hebt met leren of concentreren moet er een reden of oorzaak voor zijn. Dan is het makkelijk het op adhd te gooien. Terwijl er zat mensen zijn die door andere redenen moeite hebben met leren of concentreren. Maar ja, het mot een naampie hebben en een oorzaak. Slechte opvoeding is ook een oorzaak van adhd achtig gedrag.
Kijk eens op: https://www.adhdenvoeding.nl/

Neo-Shulginist

Bewuste gebruiker
Ik vind dat deze pillen van ADD'ers en ADHD'ers, die meestal niet de makkelijkste mensen zijn, een persoon proberen te maken van iemand die niet zichzelf is. Voor de buitenwereld lijkt het vaak alsof de pillen goed werk verrichten omdat je misschien minder druk bent en minder impulsief dan eerst, maar voel jij je ongelukkig
Precies dit.

Kinderen worden in klassen met 30 anderen gestopt waar ze de hele dag stil moeten zijn en luisteren. Een groot deel van de kinderen is daar gewoon niet toe in staat, of leert beter door te doen. Ze raken snel afgeleid door kleine geluidjes of bewegingen van andere klasgenoten. In plaats van dat we passend onderwijs bieden wat aansluit bij de behoeften van kinderen, wordt ervoor gekozen om ze vol te stoppen met drugs zodat ze wel van 9 tot 3 hun mond houden.

Ik vind het echt belachelijk dat we zoveel kinderen volstoppen met drugs. Want dat is methylfenidaat; het is gewoon een soort speed. Vooral als je je bedenkt wat voor zero-tolerancebeleid de overheid aan het voeren is tegen speed, en dat je je dan tegelijkertijd bedenkt dat tienduizenden kinderen in Nederland dagelijks met diezelfde middelen worden volgestopt. Ik vind het een schande.

inner_search

Bewuste gebruiker
Wat Ik vooral heb ondervonden met men adhd is dat je gevoelens uiten (tege die die dicht tegen je staan) goed helpt om te laten begrijpen wat er in je hoofd afspeelt.
Da sporten en hard werken helpen tegen de impulsiviteit.
En muziek goede therapie is voor mindlooping.

En het alles belangrijkste vind ik zelf , hoe minder je er over opzoekt of afvraagt heb ik dit , heb ik dat , des te beter ga je je voelen.
Vorig jaar had in veel last (vooral psychologisch) en zoekte constant vanaf over adhd op om de mindloops te kunne stoppen , slechtste wat je kan doen.
Komt er als maar meer shit bij in je hoofd..

De Dunne

DF-koning
Precies dit.

Kinderen worden in klassen met 30 anderen gestopt waar ze de hele dag stil moeten zijn en luisteren. Een groot deel van de kinderen is daar gewoon niet toe in staat, of leert beter door te doen. Ze raken snel afgeleid door kleine geluidjes of bewegingen van andere klasgenoten. In plaats van dat we passend onderwijs bieden wat aansluit bij de behoeften van kinderen, wordt ervoor gekozen om ze vol te stoppen met drugs zodat ze wel van 9 tot 3 hun mond houden.

Ik vind het echt belachelijk dat we zoveel kinderen volstoppen met drugs. Want dat is methylfenidaat; het is gewoon een soort speed. Vooral als je je bedenkt wat voor zero-tolerancebeleid de overheid aan het voeren is tegen speed, en dat je je dan tegelijkertijd bedenkt dat tienduizenden kinderen in Nederland dagelijks met diezelfde middelen worden volgestopt. Ik vind het een schande.
Zo met je eens!

Thelittlegirl

Als diëtist in opleiding ben ik het 200% met je eens, alle medicatie is bijna alleen om de gevolgen van een probleem aan het pakken maar door terug te gaan naar simpel gezegd de basis dus voeding los je het probleem op

Baap

Wat Ik vooral heb ondervonden met men adhd is dat je gevoelens uiten (tege die die dicht tegen je staan) goed helpt om te laten begrijpen wat er in je hoofd afspeelt.
Maar hoe wil je je gevoelens uiten als je zelf niet eens begrijpt hoe het in je hoofd gaat:thinking:. Ik begrijp mijn ADD echt totaal niet en kan onmogelijk vertellen hoe het eraan toe gaat in mijn hoofd

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
@Baap Dat je zelf geen prettige ervaringen hebt met die medicatie hoeft toch niet te betekenen dat het meteen troep is en dat anderen er niets aan kunnen hebben? (Overigens is 4x 25mg volgens mij best een hoge dosering.) Ik zie genoeg cliënten en mensen in mijn omgeving (lol en ikzelf) die er veel baat bij hebben. Dat betekent ook weer niet dat men het altijd zomaar moet nemen....

Sowieso in dit topic: prima om er kritiek op te hebben, maar er moet daarbij wel altijd ruimte zijn voor het verhaal en de ervaringen van mensen met ADHD/ADD zelf. En in de meeste gevallen kun je die beter individueel bekijken.

HannekeV

Belezen gebruiker
Ik heb al jaren 4x20mg. Het helpt mij vooral mijn gedachten te ontwarren. Minder chaos, meer productiviteit. (autisme en ADD) Ze mogen wat mij betreft alles veranderen aan mijn medicatie maar van de methylfenidaat blijven ze af!

Baap

Sowieso in dit topic: prima om er kritiek op te hebben, maar er moet daarbij wel altijd ruimte zijn voor het verhaal en de ervaringen van mensen met ADHD/ADD zelf. En in de meeste gevallen kun je die beter individueel bekijken.
Klopt, het zal voor sommige mensen zeker ook wel postief werken. Ik wil alleen op mijn beurt mijn ervaring delen om ook negatieve kanten te belichten. Het is namelijk belangrijk dat zulke kanten openbaar worden zodat mensen kritisch kunnen nadenken over dit medicijn zonder maar aan te nemen dat het goed helpt omdat de psycholoog het zegt.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
@Baap Dat je zelf geen prettige ervaringen hebt met die medicatie hoeft toch niet te betekenen dat het meteen troep is en dat anderen er niets aan kunnen hebben? (Overigens is 4x 25mg volgens mij best een hoge dosering.) Ik zie genoeg cliënten en mensen in mijn omgeving (lol en ikzelf) die er veel baat bij hebben. Dat betekent ook weer niet dat men het altijd zomaar moet nemen....

Precies dit. Ik zie op dit forum regelmatig mensen met kritiek reageren op ADHD/ADD-medicatie die óf a) zelf geen goede ervaringen hiermee hebben en/of toevallig zelf goed met hun ADHD/ADD hebben leren omgaan op een andere manier, óf b) zelf gewoon helemaal geen persoonlijke ervaring hebben met deze stoornis + bijbehorende medicatie. Vooral in het laatste geval ben je niet echt in de positie om een gegronde mening te vormen vind ik. Maar ook in het eerste geval weet je helemaal niet wat iemands ADHD/ADD voor díegene betekent. Nogal ‘arrogant’ (sorry, wil hiermee niemand beledigen) om in het geval van mentale/psychiatrische issues alleen van je eigen mening, ervaring of positie uit te gaan zonder je te proberen te verplaatsten in iemands individuele situatie. Dit geldt eigenlijk voor alle psychiatrische medicijnen.

Van hoeveel mensen ik al heb moeten aanhoren dat ik ‘maar zo snel mogelijk met de antidepressiva moet stoppen en zelf met de problemen moet leren omgaan’! Thanks but no thanks. Vind dat niet echt een sympathieke reactie en word er nogal moe van om me dan dus te moeten gaan ‘verdedigen’, al komt zo’n reactie wellicht voort uit onwetendheid. Ik stop er helemaal niet mee de eerstkomende tijd, want ik slik ze nog niet zo lang en ik voel me veel meer mens, en júist het werken aan de problemen (therapie) gaat hierdoor een stuk beter. Iemand anders kan toch niet in mijn hoofd kijken.

Mensen moeten eens ophouden om over andermans gevoelsleven te oordelen.

Sorry, het is een beetje een persoonlijke frustratie geworden. Naar niemand speciaal in dit topic gericht trouwens, gewoon iets wat me erg opvalt in het dagelijks leven. Maar zó met jou eens dat het medicatiebeleid, net als het therapiebeleid, echt per individu bekeken moet worden en dus ook totaal verschillend kan zijn.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Klopt, het zal voor sommige mensen zeker ook wel postief werken. Ik wil alleen op mijn beurt mijn ervaring delen om ook negatieve kanten te belichten. Het is namelijk belangrijk dat zulke kanten openbaar worden zodat mensen kritisch kunnen nadenken over dit medicijn zonder maar aan te nemen dat het goed helpt omdat de psycholoog het zegt.
Het is natuurlijk altijd goed om zelf kritisch na te denken.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan