1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  2. Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

Ontzet Notitie

Mijn Ayahuasca ervaring.

Discussie in 'Trip reports' gestart door Langspeelplaat, 18 jan 2018.

Tags:
Worldherbals - Online smartshop and headshop
  1. Hi,

Hier dan mijn report over mijn Aya-groepsceremonie ervaring. Het betreft niet echt een tipreport. Althans, ik beschrijf gewoon mijn gehele beleving van toen. Laat ik voorop stellen dat ik voor dit avontuur geen enkele ervaring had met psychedelica, dus het was een sprong in het diepe.

Het was dan eindelijk zover. Hier had ik maanden naartoe geleefd. Ik zou in de bossen met een select groepje gaan trippen onder leiding van ervaren mensen. Dit was een weekend; van vrijdag tot zondag. De dag voordat ik dit avontuur aanging kon ik moeilijk slapen, ik heb de film 25th hour bekeken en ben vervolgens ’s ochtends vroeg een keer in slaap gevallen. Een aantal uur later werd ik wakker en was ik zenuwachtig voor het onbekende. Ik pakte snel wat spullen bij elkaar en zorgde dat ik op tijd vertrok vanuit huis. Ik werd om 5u opgehaald door iemand vanaf CS Breda. Zodra ik op het station zou staan, zou ik naar een specifiek telefoonnummer moeten bellen en dan zou iemand me oppikken. Lekker duister allemaal, dat beviel me wel. Dit deed ik en ja, ik werd opgehaald door een vriendelijke man die me vervolgens naar plaats bestemming reed.

Eenmaal aangekomen op plaats bestemming kwam ik in een bosachtige omgeving terecht met een houten huisje; dit wordt ook wel een 'Maloca' genoemd. Typisch Indiaans schijnbaar. De omgeving was heel gaaf; zoals ik aangaf veel bomen, zelf gebouwd sanitair, allemaal een beetje in Indiaanse stijl. Erg sfeervol.

Ik wist totaal niet wat ik kon verwachten en kwam wat onwennig binnen. Als eerste kwam ik in contact met een meisje, die zich presenteerde als een soort van gastvrouw. We stelden ons aan elkaar voor en begonnen wat te praten. Ze zei me dat ze dit soort ceremonies regelmatig bijwoonde en dat ze het keer op keer geweldig vond. Ze gaf me aan dat ik geen verwachtingen moest hebben en dat ik me gewoon moest laten verrassen. Okay, prima, dacht ik. Vervolgens kwam ik snel met iemand in contact die net als ik ook voor de eerste keer deelnam aan deze ceremonie. We raakten een beetje in gesprek over wat onze verwachtingen waren. Hij zei dat ook hij totaal geen idee had van wat ie kon verwachten. Ik vroeg naar wat zijn ervaringen waren met psychedelica en hij vertelde me dat ie regelmatig paddo’s deed en dat ie dat ook wel heel erg speciaal en heftig vond. Van dit middel had ie totaal geen idee en hij was ook zeer nieuwsgierig, net als ik. (Achteraf bleek dat hij het de eerste dag heel erg zwaar had. Helaas ging hij na dag 1 al naar huis.)

Ondertussen kwam ik in contact met meerdere mensen en ik we wisselden gewoon wat gedachtegangen uit i.c.m. een warme kop thee. Zenuwachtig voor wat komen ging was ik eigenlijk al niet meer. Wel was ik ervan overtuigd dat het een heftige ervaring zou gaan worden, wat achteraf ook bleek te kloppen.

Al snel begon het donker te worden en toen werd ons verzocht de slaapplekken in de Maloca op te zoeken. Het was inmiddels 21.00u geworden en de ceremonie begon eindelijk. De ‘ceremonieleider’ begon de groep toe te spreken en hij vertelde wat we allemaal zouden kunnen verwachten. Hij wenste ons een prettige reis en gaf aan dat Ayahuasca er is om het ‘leven te vieren’. Vervolgens werd iedereen ingewijd met een speciaal soort ritueel; je moest rechtop gaan staan en je lichaam werd op een symbolische wijze ‘gereinigd'. Kort daarna moest iedereen 1 voor 1 naar voren komen en kreeg hij/zij de Ayahuasca voorgeschoteld. Waar iedereen van de groep heel respectvol omging met dit ritueel, wilde ik eigenlijk z.s.m. de Ayahuasca in mijn lichaam hebben en liet ik de gebruikelijke respectvolle omgangsvormen even voor wat het was. Ik deed dit eigenlijk niet bewust, maar ik deed het. Achteraf heb ik hier echt spijt van, maar dit is mijn respectloze kant, die ik helaas in me heb.

Dit korte sfeerfilmpje heb ik gemaakt net voordat de ceremonie begon:

Trip dag 1:

De Ayahuasca zat in mijn lijf en ik liep terug naar mijn slaapplek. Ik rookte vervolgens nog een sigaret en mensen begonnen wat typisch Indiaanse muziek te spelen. Ik probeerde mezelf te forceren in mijn lichaam te gaan zitten en sloot mijn ogen. Ik begon wat visuals waar te nemen, en tegelijkertijd wat misselijk te worden. Mijn lichaam en ik raakte in paniek en ik begon rechtop te gaan zitten. Wat ik me nog kan herinneren is dat ik dacht; ‘’Nee dit wil ik niet, godverdomme, waar heb ik mezelf nu toch weer mee opgezadeld.’’ Het vechten was begonnen. Ik liep naar buiten en zag ondertussen kotsende, paniekerige mensen, en mensen die totaal in zichzelf waren gekeerd. Ook hoorde ik mensen die keihard aan het schreeuwen waren. Je kunt het gerust een horrorscenario noemen. Ik ging op de grond liggen ergens tussen de bomen. Alles om me heen draaide en ik wist totaal niet wat ik met mezelf aanmoest. Ik begon alles te vervloeken om me heen, had totaal geen respect voor mezelf en mijn omgeving. Heb een aantal keer uitgesproken dat ik het waanzin vond en dat ik totaal niet begreep waarom mensen dit überhaupt deden. Ik hoefde niet te kotsen, maar ik werd totaal gesloopt. Als ik mijn ogen sloot zag ik 2 stenen die keihard op elkaar botsten en daarbij voelde en hoorde ik het knarsende geluid van die 2 stenen. Het was een gevecht, ik dacht dat ik doodging en ik vroeg mezelf af of ik ooit nog uit deze benarde situatie zou komen. Ondertussen kwam er een begeleider die me d.m.v. de gebruikelijke rituelen probeerde te healen. Ik wilde graag met hem in gesprek gaan, omdat ik mezelf en mijn omgeving totaal niet begreep. Hij zei me dat ik het zelf moest doen en dat ie weinig meer voor me kon betekenen. Wel legde hij zijn hand op mijn borst met de mededeling dat ie op me zou letten en dat het goed zou komen. Ook reikte hij me een jas aan, want ik wilde buiten blijven zitten. Naar binnen gaan was voor mij geen optie. Ik heb als een kind gekermd en was redelijk overstuur. Duidelijke inzichten kreeg ik niet; de enige les die ik eruit kon halen was dat ik het over me heen moest laten komen en dat ik het moest accepteren. Achteraf heeft dit wellicht te maken met zelfacceptatie.

Voor mijn gevoel heb ik 3u buiten gelegen op de grond. Ondertussen had ik het aardig koud gekregen. Ik sleepte mezelf naar binnen en ging daar ergens op een bankje liggen, niet in de Maloca waar alle andere mensen lagen, maar in het stukje bij de keuken, zeg maar. Ondertussen hoorde ik wat Indiaanse muziek en ik werd daar behoorlijk lijp van. Ik dacht; ''kan die muziek nu onderhand niet eens ophouden.'' Steeds als de muziek begon te spelen werd ik weer overmand door mijn neerslachtige gevoel. Na een tijdje kwam ik gelukkig in rustiger vaarwater terecht. Ik begon de omgeving en mezelf meer te accepteren. De trip begon wat af te nemen en ik lag vervolgens heerlijk vredig half slapend/half wakker de trip uit te zitten. De hel was over, trip was over.

-

Ondertussen was het een uurtje of 6 ’s ochtends en werd er ontbijt geserveerd. Ook was er een kampvuur gebouwd en ik besloot daar bij aan te sluiten. Er kwam een Duitse man naar me toe die me die nacht had zien worstelen en gaf me een bemoedigende knuffel die ik op dat moment erg kon waarderen. Want wat heb ik me eenzaam en alleen gevoeld die avond. Ook kwamen er andere mensen naar me toe die me moed toespraken. Ze zeiden allemaal dat de eerste keer Ayahuasca gewoon heel erg heftig is. Ook waren er een aantal mensen die de ervaring zo heftig vonden dat ze niet wensten door te gaan. Ze besloten na het ontbijt te vetrekken, terwijl ze voor 2 nachten hadden betaald. Op mijn beurt probeerde ik die mensen weer over te halen met het verhaal dat het toch eigenlijk wel een hele bijzondere ervaring is, ondanks dat het zol mental pijn veroorzaakt. Het was puur! Toch lukte het me niet en ze besloten weg te gaan.

Ik had niet geslapen, voelde me ook niet echt moe en besloot maar een fruitontbijt te nemen. Fruit had me nog nooit zo lekker gesmaakt. Damn, wat heerlijk was dat.

Het was licht geworden en was nog steeds niet moe. Ik besloot te gaan zwemmen in een meertje met een meisje wat ik daar had leren kennen. Dat was super! Het was heel vreemd maar het leek alsof we elkaar al jaren kenden en zo gingen we ook met elkaar om. Vanuit mijn kant ontstond er iets van verliefdheid, maar dit heb ik nooit uitgesproken. (Het was ook een onmogelijke liefde omdat ze een stabiele relatie had.) Maar ach… het feit dat ik verliefd werd vond ik al mooi.

Dat zwemmen was ook weer heerlijk, en vanaf toen begon ik echt te genieten van het moment. Ik was tevreden en keek gek genoeg uit naar de 2e trip. Mijn voornemen was dat alles wat ik geleerd had in de 1e trip mee te nemen; onbewust leer je dus heel veel van een nare ervaring, ondanks dat je denkt dat het 1 grote, nietszeggende bedoening is. Na het zwemmen zijn we teruggelopen naar de Maloca en ben ik als een blok in slaap gevallen voor een paar uurtjes.

Tegen de avond werd ik wakker en waren er alweer andere mensen gearriveerd die zich enkel voor de 2e dag hadden ingeschreven, hoewel het overgrote deel van de groep intact bleef.

Trip dag 2:

De avond brak weer aan, en de begeleiding kwam de Maloca binnengelopen. Het inleidende praatje werd weer gehouden en men werd weer ingewijd d.m.v. het ritueel. Ik had mezelf voorgenomen bewust en respectvol om te gaan met dit alles. Ik bedankte de begeleiding vanwege het feit dat ze me de vorige dag geholpen hadden en gaf aan dat mijn asociale gedrag niet perse voortkwam uit onverschilligheid of respectloosheid, maar ook uit angst en frustratie. Ik kreeg een begripvolle reactie terug. De trip kon voor mij beginnen en ik dronk de Aya op. Ik liep terug naar mijn slaapplek en vroeg aan de Aya of het alsjeblieft wat minder heftig mocht dan de vorige nacht. Ik kreeg hele mooie visuals te zien. Buitenaards gewoon; hele mooie symmetrische figuren en aparte wezentjes. Wauw! Dat ik dit mocht meemaken. Het was ook vredelievend. Het nam me als het ware mee op reis. Het leek ook aan me te vragen of ik wilde. Het forceerde me niet de duisternis in te trekken. Ik kon er wel heen, als ik wilde, maar het hoefde niet. Toch wilde ik even naar de duisternis toe, althans de thrill-seeker in mij wilde dat. Ik raakte wederom in paniek, maar kon mezelf door zelfaangeleerde ademhalingstechnieken relaxed maken. Ik kwam tot het inzicht dat ik eigenlijk nergens bang voor hoefde te zijn. De trip heeft me pure emoties gegeven. Ik heb gehuild, gelachen, ook heb ik momenten van rouw gehad. Dit was prachtig! Omdat zo’n trip vrij moeilijk is samen te vatten, bespaar ik dit jullie. Op details intreden zal de lezer niet begrijpen ben ik bang. Maar neem van mij aan dat dit 1 van de mooiste momenten uit mijn leven is geweest. Wauw.

-

Toen ik terug kwam uit mijn trip kwam dat meisje waar ik verliefd op raakte naar me toe en vroeg of ik een sigaretje met d’r wilde roken buiten. Uiteraard zei ik geen nee, en we hebben vervolgens samen de zon op zien komen. Mooi, mooi, mooi. Alles was mooi. Vervolgens zijn we gaan ontbijten en was het zaak om richting huis te gaan. Ik heb mensen innig omhelsd en bedankt. Iemand daar was zo vriendelijk me een lift te geven naar het CS en snel kwam ik tot de realisatie dat het avontuur over was. Toen ik alleen in de trein zat, terug naar huis, ontstond er een gevoel van euforie. Wat was dit een mooie ervaring. Ik kon wel janken van blijdschap, lekker melodramatisch. ^_^

Eenmaal terug thuis voelde ik me de dagen daarna enorm opgeladen en wilde ik van alles ondernemen om het ‘anders’ te doen. Dit heb ik helaas niet gedaan en na een paar dagen verviel ik weer in mijn oude patronen. Wel staat vast dat ik enorm veel over mezelf heb geleerd, dus dat neemt niemand me af. Het is alleen zaak om er ook wat mee te doen. Mijn zwakke karakter overheerst nog steeds, maar ik ben ervan overtuigd dat hier verandering in gaat komen. Ooit. ;p Ik heb mezelf in ieder geval voorgenomen snel terug te gaan. Het lijkt me verstandig dat ik de dagen daarna niet naar huis ga, maar daadwerkelijk aan mezelf ga werken in een andere omgeving. Maaruh… ik kan zo’n groepsceremonie iedereen adviseren, mits je geen last hebt van hevige depressies/psychoses.

Guuud, dit was het dan. Als je het tot hier hebt gelezen; bedankt.

Langspeelplaat

ps. Lees hier en daar een paar typefoutjes, excuses.

Laatst bewerkt: 18 jan 2018
    Fenrir, SanneBanne, Roze olifant en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. acht.zes

acht.zes Badass junkie Donateur

Wow, top man!

dit wil ik nou ook eens gaan doen. lijkt me een geweldige ervaring!

overigens werkt je filmpje niet.

Langspeelplaat vindt dit leuk.
  3. Eik

Eik DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Hoi Langspeelplaat,

Heftig verhaal hoor! Ik heb zelf nog nooit ayahuasca gedaan maar het staat wel op mijn "bucketlist". Ik heb altijd het idee dat Ayahuasca een beetje de masochistische versie van psychedelica is. De heftige bodyload met misselijkheid en overgeven lijken me niet heel comfortabel en kunnen misschien zelfs een negatieve twist geven aan je trip. Verder valt het me altijd op dat bij Ayahuasca relatief veel mensen aangeven dat ze het "zwaar" hebben gehad. Meer in ieder geval dan ik gewend ben bij reports over LSD en Psilocybine.

Ondanks alles staat Ayahuasca nog op mijn "bucketlist". Ik zou de effecten heel graag een keer willen vergelijken met LSD en Psilocybine en ben ook heel benieuwd naar het "helende" effect in de nasleep van de trip.

P.S. Als je nog wat meer details kunt geven over wat je meemaakte tijdens de trip dan zou ik dat wel interessant vinden om te lezen!

4. acht.zes

ik zit wel een beetje in dubio. gewoon thuis zelf maken en doen of zo'n ceremonie.

ik heb eens wat rond gegoogled en het stikt dus van die aya-ceremonie organisaties. prijzen varieren van onder de 200 euro tot 1000 euro.

5. KropSla

KropSla Belezen gebruiker Tripreporter

Heftige ervaring, ook dat je van alles hebt meegemaakt: van duisternis en eenzaamheid tot liefde en schoonheid, heel bijzonder. Bedankt voor het delen, ik vind Ayuhuasca ervaringen heel interessant om te lezen, vooral over de ervaring zelf zoals met dit report, en niet zo zeer mensen die vooral beschrijven dat ze 'zichzelf vonden' (ben heel blij voor ze, maar dat geeft niet echt een beeld van hoe de ervaring zelf is). Ik ben nog wel benieuwd of je toch nog kan proberen meer op de details in te treden, als je dat zelf wilt, al is het wellicht onbegrijpelijk voor de lezer.

6. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Bedankt voor het delen, klinkt als een heftige maar bijzondere eerste kennismaking met psychedelica.

Ik wil dit jaar ook eindelijk Ayahuasca gaan doen, waarschijnlijk wordt mijn eerste keer in Peru.

Langspeelplaat en acht.zes vinden dit leuk.
  7. De Dunne

De Dunne Badass junkie De Leukste Thuis! Donateur

InPeru? Wat gaaf zeg!

8. Psychedelibee

Wil al langer naar Peru en waarom dan niet meteen combineren met een weekje Ayahuasca in de jungle.

9. acht.zes

een week nog wel, toe maar! :)

Ayahuasca in de jungle, nu ben ik wel een beetje jaloers hoor. :wink:

10. De Dunne

Ja precies! Goed plan hoor. Echt wel gaaf, Peru!

11. Bedankt voor jullie berichten. Zal tegen het weekend een update proberen te plaatsen en daarbij zal ik proberen in te zoomen op de trip.

Lijkt me ook heel gaaf. Alleen voor mij een brug te ver. Omdat het voor mij zo overweldigend was, vond ik dit voor mezelf een perfecte omgeving. Een weekje als in 7 dagen lang Aya? Good luck. :tonguewink:

12. Yaizer

Yaizer Bewuste gebruiker

Toen ik 14 was had ik gezegd dat ik ooit Ayahuasca ga doen in Peru dus ook voor mij zal het in Peru gebeuren :)

De Dunne vindt dit leuk.
  13. Psychedelibee

Nou van wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen zit je dan een week op zo'n retreat en doe je vaak 3 of 4 aya sessies in die week, dus er zitten ook een paar rust dagen tussen. Zal nog steeds wel heftig zijn om 3 of 4 aya sessies in een week te doen, maar daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Niet dat ik aya onderschat hoor, integendeel, maar gezien mijn ruime ervaring met psychedelica weet ik dat het wel goed gaat komen.

De Dunne vindt dit leuk.
  14. O, ik zou er ook zo voor tekenen, zeg ik nu. Lijkt me fantastisch. Alleen zou het denk ik voor mij persoonlijk niet verstandig lijken, omdat ik dit graag in vertrouwde omgeving doe. Gaaf dat je dat daar gaat doen in ieder geval.

Laatst bewerkt: 19 jan 2018
  15. Mindless

Mindless Badass junkie Emeritus Mod Tripreporter

Awesome Bee!

Ga je met anderen of is het een solo-trip?

Ik neem aan dat je wel goed je onderzoek doet/hebt gedaan? Schijnen een hoop retreats te zijn met slechte ayahuasca en begeleiding.

16. Dit heb ik ook begrepen. Een vriend van mij is volgens mij ook ooit naar Peru geweest om daar een Ayahuasca ceremonie bij te wonen. Hij vertelde mij ook dat die begeleiding daar stomdronken was en en lak had aan touristen. Er zijn ongetwijfeld plekken waar het fantastisch is. Mijn neef gaat regelmatig naar Zuid-Amerika en heeft daar wel een goede connectie wat betreft dit soort ceremonies. Schijnen overigens wel vrij prijzig te zijn.

17. Psychedelibee

Ik moet nog onderzoek doen, maar dat ga ik zeker doen inderdaad. Je leest helaas steeds vaker dat er een hoop slechte tussen zitten, eigenlijk net zoals inmiddels hier in Nederland het geval is.

18. Ik kom hier even op terug:

Zoals gezegd was de 1e nacht 1 donkere bedoening, zonder diepe inzichten. Wel kan ik me herinneren dat ik tijdens mijn trip enorm veel respect kreeg voor de begeleiding. Ik had het idee dat ze meermaals in mijn gezichtsveld liepen zodat ze me lieten blijken dat ze er waren. Toen ik buiten lag had ik namelijk geen enkel idee waar ik was. Het was pikdonker, hier en daar waren wat nachtkaarsen aangestoken, maar ik zag geen hand voor ogen. Zoals gezegd was ik de eerste nacht niet erg respectvol, en heb ik meermaals alles wat met de ceremonie te maken had vervloekt. Op een gegeven moment ontstond er een korte dialoog met de begeleiding en mij en hij wees me met een korte scherpe opmerking de weg. Hij zei iets in de trand van: ''Schreeuw eens niet zo hard en maak het je zelf eens niet zo moeilijk, je dit dit jezelf aan.'' Toen dat tot me doordrong heb ik instant mijn excuses aangeboden en ben ik ongeveer naar binnen gestrompeld. Vervolgens ben ik op een bankje gaan liggen en begon die, in mijn ogen, vreselijke Indiaanse muziek weer. Dat was dus het nieuwe obstakel dat ik moest overwinnen. Dat ging achteraf allemaal wel prima. Vervolgens ben ik in een soort zenmodus geraakt en werkte de Aya langzaam maar zeker uit.

De 2e nacht ben ik heel de nacht in de Maloca blijven liggen en vond ik de Indiaanse muziek prachtig. Werkelijk prachtig, dus dat was opzich ook wel een eye-opener. Ik kan zo'n donkere pereceptie hebben, waardoor ik de mooie dingen in het leven niet meer waarneem. Maar los van dat, toen de Aya begon te werken zag ik een hand die me duidelijk verzocht mee te komen, en die hand leek met me te willen communiceren. Het nodigde me uit of en het was vrijwel meteen vredelievend. Het nodigde me eigenlijk uit om te zien wat ze in huis had. Ik liet dit over me heenkomen en zag symmetrische, groenachtige buitenaardse wezentjes die op een zeer kunstzinnige manier met elkaar in verbinding stonden. Het was een soort van dans wat ze met elkaar aan het doen waren. Op een gegeven moment had ik dat wel gezien en wilde ik doorgaan met 'reizen'. Toen leek het over mij te gaan en ik werd herinnerd aan traumatische gebeurtenissen in mijn leven. Niet d.m.v. visuals, maar eigenlijk vooral d.m.v. pure emoties. Zoals gezegd heb ik dus gehuild, en ben ik ook bang geweest. Niet voor de trip, maar meer voor de angst die er in mijn lijf zat. Op dat moment had ik wel echt het gevoel dat ik aan het 'healen' was. Alsof ik eindelijk mocht stilstaan bij mijn trauma's. In het dagelijks leven kan ik dit niet en geef ik mezelf deze tijd ook niet. (Ik heb EMDR therapie gehad in het verleden, maar dit staat in geen contrast met wat ik bij deze ceremonie ervoer.) Ik heb hysterisch gelachen toen ik me realiseerde wat ik aan het doen was, maar tegelijkertijd vond ik het zo wonderbaarlijk waartoe dit middel instaat was, dat ik me eigenlijk meteen begon te generen voor mijn hysterische aanval. Ik had mezelf letterlijk niet meer in de hand en dit moet er achteraf voor mijn medetrippers humoristisch hebben uit gezien. Aan de andere kant was iedereen in zijn eigen wereld, dus zal het niet echt opgevallen zijn.

Dus ik heb gehuild (het kind in mij dat getraumatiseerd is), ik heb gerouwd (afscheid nemen van traumatische ervaringen) en gelachen (als een ongeleid projectiel die het leven niet al te serieus neemt en de absurditeit erkent.) Ook kwam ik tot een inzicht dat dit leven, met deze mensen in deze commune, me eigenlijk wel beviel. Ik had mezelf voorgenomen structureel naar dit soort bijeenkomsten te gaan. (Lees; 1x in de 2 maanden ofzo.) Waar ik normaal cynisch ben op het gebied van spiritualiteit was ik nu echt gesmolten.

Laatst bewerkt: 20 jan 2018
    Eik, Mindless en Roze olifant vinden dit leuk.
  19. acht.zes

wow, klinkt echt alsof je er veel aan hebt gehad, top man!

20. Zeker, kan het iedereen aanraden.

21. acht.zes

mag ik vragen naar welke organisatie je bent gegaan voor de ceremonie? (als dat is toegestaan, tenminste)

22. Yes, check je PM.

23. Psychedelibee

Mooie aanvulling nog! Mooi om te lezen dat je de tweede keer met een andere mindset alles ook compleet anders hebt kunnen ervaren. Die opmerking van de begeleiding dat je het jezelf lastig maakte was wel heel treffend.

Zou je mij ook kunnen laten weten bij welke organisatie je het gedaan hebt? Ben me ook een beetje aan het oriënteren op aya organisaties in Nederland namelijk.

24. Done.

25. acht.zes

@Psychedelibee

zullen we samen gaan? :)

edit;
    ik maak trouwens niet eens een grapje. ik ga dit zeker doen, en waarom niet met iemand die je al een beetje kent?

Fenrir vindt dit leuk.
  26. De Dunne

Misschien eenleuk idee. Al kan ik mij ook goed voorstellen dat Psychedelibee alleen wil gaan of met mensen die hij al goed kent. Ik persoonlijk zou daar de voorkeur voor hebben. Maar ik ben sowieso wel een loner hoor.

Laatst bewerkt: 20 jan 2018
    acht.zes vindt dit leuk.
  27. acht.zes

ik denk dat het sowieso een heel persoonlijke ervaring zal zijn, in ieder geval tijdens de trip.

maar als je zo'n tweedaagse doet is het misschien toch wel leuk om met wat mensen te gaan die je een beetje kent. ervaringen delen, beetje napraten. en ik ken echt helemaal niemand in mijn omgeving die dit wil doen.

tweedaagse heeft mijn voorkeur. de eerste keer wordt je toch overwhelmed als ik het goed begrijp en de opvolgende sessie gaat vaak beter als ik de ervaringen mag geloven. en dan heb je meteen de full experience de eerste keer.

28. Als je besluit dit te doen zou ik alleen gaan. Je hebt in principe niet zoveel aan iemand die je amper kent. Het is ook wel goed om dit in je eentje te doen, denk ik. Ik vond het in ieder geval erg fijn van niemand afhankelijk te zijn. En daarbij leer je daar mensen kennen.

Mindless en De Dunne vinden dit leuk.
  29. acht.zes

30. Psychedelibee

Hier kan ik me wel iets bij voorstellen. Mijn zus wilt ook Ayahuasca gaan doen en dan het liefst samen met mij. Maar mij lijkt het juist ook het meest fijn om gewoon helemaal alleen te gaan, anders voel ik me misschien te verantwoordelijk voor haar.

Ik ga sowieso eerst voor Peru. Maar wellicht later eens, lijkt me wel gezellig.

31. De Dunne

32. Gaaf! Bedankt voor deze tip, ga ik zeker kijken. Ik ben bang dat dit geen positieve publiciteit betreft, wat ik jammer zou vinden.

De Dunne vindt dit leuk.
  33. De Dunne

Bij Rambam is het vaak niet positief nee. We zullen zien!

34. Psychedelibee

@De Dunne, thanks voor de tip! Ga ik zeker kijken vanavond.

Waarschijnlijk niet heel positief nee. Aan de ene kant jammer inderdaad. Aan de andere kant zijn er nu zoveel zogenaamde sjamanen die geen idee hebben wat ze doen en dat moet ook verteld worden. Helaas trekken veel mensen alleen dan de conclusie dat het altijd slecht is, wat zeker niet terecht is.

De Dunne vindt dit leuk.
  35. Ja inderdaad. Je hoort de laatste tijd veel negatieve verhalen over ondeskundige mensen die deze ceremonies leiden, hier zal waarschijnlijk op woorden ingezoomd. Opzich begrijpelijk, en wellicht opent het de ogen van deze zogenaamde sjamanen, zodat ze stoppen met hun praktijken. Wel hoop ik dat het de naam van Ayahuasca niet direct schaadt, dat zou zonde zijn. Helemaal omdat de wetenschap nu stukje bij beetje meer energie aan het onderwerp 'psychedelica' schenkt.

36. De Dunne

Als de consument blijft gaan naar die kwakzalvers en ze dus blijven betalen stoppen ze vast niet. Het gaat hen enkel om t geld.

37. Ik denk dat ze voor een deel ook gewoon onwetend zijn. Ik heb niet per se het idee dat het bij dit soort kwakzalvers per se om het geld gaat (die zullen er ongetwijfeld ook tussenzitten hoor), maar ook denk ik dat die zogenaamde sjamanen zichzelf enorm hebben wijsgemaakt dat ze veel verstand hebben van dit soort middelen, zonder dat ze van de hoed en de rand weten.

38. acht.zes

Ik zie prijzen tot 1000 euro en dan denk ik toch wel dat er een commerciele insteek is. sommigen zijn weer spotgoedkoop en dan vraag ik me af of de begeleiding wel weet wat die doet en er wellich een paar hobbyisten wat in elkaar geknutseld hebben of zo.

Ik ben hevig geinteresseerd in zon ceremonie, en ik kijk nu puur naar ervaringen om mijn mening te vormen over bij wie ik dit ga doen. Bovenstaande tripreport bevalt mij in ieder geval wel. :)

39. De Dunne

Ja daar heb je ook een goed punt. Van die Jomanda’s zeg maar.

Langspeelplaat en acht.zes vinden dit leuk.
  40. acht.zes

@De Dunne

Ik moet bekennen dat ik in de tijd dat ik ziek was van overmatig MDMA gebruik ik zelfs naar Jomanda ben gegaan (how desperate can u be), en ik heb er precies nul aan gehad. Niks, nada, noppes!

De Dunne vindt dit leuk.
Laden...