Mijn vriend drinkt veel

Beste leden,

Ik zit met een vraag: mijn vriend drinkt iedere avond ongeveer 1 liter bier en regelmatig ook 1.5 L. In het weekend in de avonden gaat er met gemak in de avond een (grote) fles alcohol leeg. Op vrijdagavond gaat de fles open en op zondagavond is ie leeg. Soms komt hij op het idee om te gaan minderen, dat houdt hij 2 weken vol en dan begint ie weer met zijn oude patroon. Vaak met allerlei smoesjes als: het is warm, ik heb een drukke dag gehad, ik ga het echt wel minderen, ik heb morgen vrij, ik heb vakantie etc.

Als er geen alcohol in huis is, dan gaat hij gerust halen, ook al regent het. Wel kan hij er goed vanaf blijven als het heel warm is, omdat het dan verkeerd kan vallen.

Behalve op de vrijdagavond, is hij nooit dronken.Hij is op tijd op zijn werk (dat gewoon om 8.30 begint) en functioneert daar heel goed, hij heeft een kantoorbaan. Dus iets waarbij je toch gefocust moet zijn. Hij is niet agressief en doet geen gekke dingen. Enige wat ik merk is dat hij vaak de volgende dag of later niet meer weet wat we besproken hebben, hij verwijt het vaak aan het feit, dat hij dan met iets anders bezig was, moe was of het niet in zich op nam .... Iets waaraan ik mij irriteer.

Hoe kan ik hier mee omgaan? Ik schaam mij ook voor mijn omgeving. Ik vertel dan dat hij een biertje per avond drinkt en met uitzonderingen 2. Als ik lees over alcoholverslavingen dan zie ik niet echt symptomen, maar het feit dat hij in de avond bijna niets anders drinkt dan alcohol maakt mij zorgen. Ik heb geprobeerd om er over te praten, maar dat helpt dus niet.

We zijn al meer dan 7 jaar bij elkaar en daarvoor dronk hij ook al. Ik wil niet de bemoederlijke vriendin uithangen. Hij is 46

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Je hebt hier 4 jaar geleden ook al een topic over geopend en heel veel reacties over gehad. Wat heb je in die 4 jaar gedaan dan en er is dus niks veranderd?
4 jaar geleden was hij 40 en nu is hij 46?

Goede vragen.

@Zeghetmaar, jij kunt het gedrag van je vriend niet veranderen. En dat hij dat ongeacht wat jij daarvan vind ook niet wil lijkt me inmiddels duidelijk. Het is wél jouw keuze om bij hem te blijven of weg te gaan. Blijf je bij hem zul je zijn gebruik (binnen kaders) moeten accepteren. Maar dat lukt je al vier jaar niet...

Bij mij gingen mijn nekharen al overeind staan bij twee exen die net iets te vaak vonden dat ze een biertje hadden verdiend, of nódig hadden om te ontspannen. Bij beide heren zat alcohol ook heel anders in het gezinsleven waar ze uit kwamen dan in het gezin waar ik uit kom. Met beiden kon ik daar gewoon over praten, hadden ze de ruimte om in te zien dat er 'thuis' wel veel en makkelijk gedronken werd. En beiden werden ze zich ook meer bewust van hun alcoholgebruik.

Betekent niet dat er niet gedronken werd, maar wel minder makkelijk. Ik kon daarin ontspannen omdat ik gehoord werd en was dan zelf regelmatig degene die een biertje mee nam of een wijntje open trok. Met iemand die bier 'moet' hebben zou ik het niet volhouden.

Een oud collega van me is functionerend alcoholist. Doet zijn werk goed, etc. Zijn vriendin heeft dat geaccepteerd (want hij ging na 45 jaar niet veranderen) maar heeft wel de grens gesteld dat zij geen last wil hebben van zijn drinken of zijn katers. Hij weet binnen welke kaders hij moet blijven en dat gaat goed. Hij weet dat hij door zijn drankgebruik waarschijnlijk niet heel oud zal worden en heeft daarom voor zijn (veel jongere) vriendin alles goed geregeld voor na zijn dood. Het kan dus wel.

Kordie

DF-koning
We hebben het dan over minimaal 7 glazen per avond.
Dat is veel. Dat is ook niet gezond.

Is het verslaving:
Tsja daar ligt vooral ook de vraag mijn inziens ten grondslag of iemand drinkt om zijn stemming te veranderen?
Maar ook al is het geen verslaving is het niet gezond om 7 glazen alcohol minimaal naar achter te tikken.

Je merkt niks aan hem zeg je.
Maar hoe is het met zijn geheugen?
Dat krijgt vaak als eerste de hardste klappen. En die merk je pas heel laat.

Pompoen

Bewuste gebruiker
Als hij dit elke avond nodig heeft, dan klinkt het wel als verslaving ja. Je zou kunnen aangeven dat je je zorgen maakt. Er is allerlei wetenschappelijke literatuur voorhanden waarin de bewezen schadelijke effecten van alcohol worden aangetoond zoals op ontwikkeling van kanker. De kans op schadelijke effecten zijn er al bij een veel lagere hoeveelheid dan hij dagelijks drinkt.

Als hij aangeeft geen probleem te hebben, zou je hem kunnen uitdagen om aan jou te laten zien dat hij zonder moeite een aantal weken zonder alcohol kan.

Laatst bewerkt:

Zeehond

Badass junkie
Hoe kan ik hier mee omgaan? Ik schaam mij ook voor mijn omgeving. Ik vertel dan dat hij een biertje per avond drinkt en met uitzonderingen 2. Als ik lees over alcoholverslavingen dan zie ik niet echt symptomen, maar het feit dat hij in de avond bijna niets anders drinkt dan alcohol maakt mij zorgen. Ik heb geprobeerd om er over te praten, maar dat helpt dus niet.
Bedankt voor het delen, je zorg begrijp ik.
Ik denk niet dat je hem direct kunt helpen, tot dat hij zelf vindt dat hij een probleem heeft.

Waar schaam je je precies voor naar je omgeving?
Waarom ben je niet eerlijk over zijn werkelijke gebruik?
Weet je zeker dat zij niet zien dat hij verslaafd is aan teveel alcohol?

Heeft hij voldoende afleiding, zoals sporten, hobby’s, vrienden of verveelt hij zich?

Hoe zie jij je toekomst met hem op deze manier voor je als je eerlijk bent naar jezelf?

Bovenaan