Mijn vriendin kickt af van speed

Kurt81

Newbie
Hallo allemaal,

Ik ben een 28-jarige man uit België.
De reden van mijn aanwezigheid op dit forum is dat ik net voor dit weekend er achter ben gekomen dat mijn vriendin, met wie ik nu 3,5 jaar samen ben, al 6 jaar speed gebruikt. Na enkele leugens is uiteindelijk (naar mijn gevoel) toch de waarheid bovengekomen.
Graag zou ik raad krijgen hoe ik haar het beste kan bijstaan en steunen, want ik ben hier helemaal niet in thuis...

De situatie is als volgt:

Zij beweert dat ze nooit speed gesnoven heeft, ze gebruikt het enkel als bommetje. Ook is het gebruik niet op dagelijkse basis volgens haar, maar laten we zeggen ruw geschat een 12 à 15 keer per maand en ze gebruikt het enkel 's ochtends omdat ze moe is. Ze neemt ook geen 2de dosis bij later op de dag. Of dit volledig waar is weet ik natuurlijk niet...
Gisteren heb ik haar bijna letterlijk uit bed moeten sleuren om te gaan werken, toen ze thuiskwam om 15u30 is ze gaan slapen. Ze is enkel wakker geweest om te eten. Om 6u is ze terug gaan slapen en ze ligt nu nog in haar bed. Kan de vermoeidheid zo hard toeslaan als ze me de waarheid verteld over haar gebruik...? Want het contrast is echt wel groot...
Wat ook een grote motivatie voor haar is om speed te nemen is dat haar gewicht op punt blijft... Ik heb een pracht van een meid, maar ze is verschrikkelijk obsessief over haar gewicht. Ze is nu al in paniek dat ze veel gaat bijkomen als ze stopt met gebruiken.

Wat kan ik nu best doen om haar te helpen? Ik wil er graag voor haar zijn en hier samen uitkomen... Moet ik haar nu zo veel mogelijk laten slapen de 1ste weken?

Dank bij voorbaat voor alle reacties

Kurt

Deep Blue

Bewuste gebruiker
Ja als ze al 6 jaar meerdere keren per week gebruikt zal het hard afkicken worden. En ik vrees dat je buiten mentale steun niet veel zal kunnen helpen, ze moet er zelf doorheen geraken.

Toch vraag ik me af hoe je zoiets 3.5 jaar kunt verbergen voor je vriend. Of omgekeerd dat jij het niet door had. Vind ik écht raar.

Kurt81

Newbie
I know... Is ook raar. Achteraf bekeken zijn er natuurlijk toch enkele signalen geweest waar ik verder niks van gemaakt heb.
En ja, zij nam 's ochtends een bommetje, dan gingen we beide werken. Ik zie haar niet van 7u tot 17u, zijn de effecten van speed niet uitgewerkt na een uur of 8, 9 ...?
De reden waarom zij het verborgen hield is schaamte. En schrik dat ik extreem fel ging reageren en de relatie zou beeindigen.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Het allerbelangrijkste is dat ze het zelf moet willen, dat is stap 1 anders gaat het echt niet lukken. Zoals ik lees ziet ze zelf er nog niet echt een reden voor om te stoppen met speed, dit zou dus als eerst moeten komen.

Je geeft aan dat ze het doet omdat ze anders moe is en omdat ze anders gewicht aan komt. Het zou ook kunnen zijn dat ze het om meer redenen doet, bijvoorbeeld om zich zekerder te voelen, speed kan namelijk behoorlijk je zelfvertrouwen verhogen. Maar laat ik maar even in gaan op de punten die je vriendin aan gaf waarom ze geen reden zag om te stoppen met speed.

Energie: Speed verhoogd enorm je energie pijl en je hebt veel meer zin om dingen te ondernemen, alleen als de speed is uitgewerkt komt de kater, dan met je extra moe en heb je minder zin om dingen te ondernemen. Als je het zo beetje om de dag gebruikt wat jij aangaf, dan houd ze dat vermoeide gevoel wel zo 2 weken gok ik. Het is logische (maar wel domme) gedachte om dat speed te nemen zodat je toch wat energie hebt, ze komt dan in een vizieuze cirkel en die moet ze doorbreken! Ik heb zelf zo'n half jaar bijna dagelijks speed gebruikt en ben ook in zo cirkel gekomen. Het beste wat ze zou kunnen doen is even een tijdje vrij nemen en goed rust nemen, en natuurlijk geen speed gebruiken. Langzaam wordt haar energiepijl weer beter al duurt dit wel even.
Ik raad haar aan als het zover komt om L-tyrosine te nemen dit is een voedingssupplement dat de stofjes opbouwd die speed afbreken, zo kan ze extra snel herstellen, en dit geeft ook extra energie! (en het is niet slecht). Als ik zelf zo kijk naar mijzelf heb ik door geen speed meer te gebruiken en wel l-tyrosine gewoon heel de dag veel meer energie, want speed geeft maar een aantal uren wat enrgie en daarna de kater.

Gewicht: Speed zorgt ervoor dat je eetlust vele malen minder wordt, en hierdoor verlies je bij dagelijks gebruik best wat gewicht. Als ze stopt met speed dan zal ze hoorgstwaarschijnlijk aankomen als ze niets doet. Maar door wat cardio kan ze haar gewicht makkelijk op pijl houden (al vergt dit wel wat zelfdicipline). En dankzij de cardio zou ze ook extra energie krijgen!

Maar daarnaast is speed ook gewoon een lekker goedje en dat maakt het ook moeilijk om er vanaf te blijfen, ik denk zelf elke dag nog wel aan speed en heb trek :rolleyes: , al is dit wel veel minder.

Hopelijk kan je hier wat mee, succes! :wave:

nutsss

Wijs gebruiker
Wat ook mee kan spelen is dat je vriendin misschien een concentratiestoornis zoals ADD of ADHD heeft en ontdekt heeft dat ze met amfetamine daar beter mee om kan gaan. De bestaande medicijnen die daarbij helpen zijn ook amfetamine soorten.

Wellicht kan ze zich laten onderzoeken daarop en vervolgens overstappen op Ritalin, Concerta of Dextro-Amfetamine. Laat indien mogelijk niet vallen dat je al speed gebruikte want je wordt niet meer serieus genomen en behandeld als een junk die gratis speed wil...

Succes!

:smoke:

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Inderdaad ik zou maar eens naar de symptomen van ADD/ ADHD zoeken (google) wie weet herkent ze de symptomen en gebruikt ze de speed om beter te kunnen functioneren.

Wat ook nog zou kunnen is dat ze een vermoeidheidssyndroom heeft en dat ze speed gebruikt om zich energieker te voelen.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Paddo100 zei:
dump haar! ze liegt je al 3,5jaar voor. :openmouth:

Verslaaft zijn wil niemand en als jij je nou ergens enorm voor schaamt wat ook nog eens taboe is, zou jij dan zo open zijn? Het is menselijk om het te verzwijgen en zeker als je verslaaft bent.

Paddo100

Bewuste gebruiker
Petrovic zei:
Paddo100 zei:
dump haar! ze liegt je al 3,5jaar voor. :openmouth:

Verslaaft zijn wil niemand en als jij je nou ergens enorm voor schaamt wat ook nog eens taboe is, zou jij dan zo open zijn? Het is menselijk om het te verzwijgen en zeker als je verslaaft bent.

tuurlijk maar hoe kan je elkaar nu nog vertrouwen in een relatie? de TS zal zijn vriendin niet meer vertrouwen en dat s niet vol te houden. ik zou haar gewoon dumpen maar als jij er nog wat in ziet gewoon heel eerlijk tegen elkaar zijn en haar heel duidelijk moet maken dat ze moet stoppen of dat ze je kwijt is

Bovenaan