1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Minder Morfine nodig door muziek

Discussie in 'Nieuws en actualiteiten!' gestart door שמש, 12 aug 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. שמש

שמש Wijs gebruiker

Tijdens een operatie muziek op je hoofd? Dan heb je 4,4 milligram minder morfine nodig
    Er is minder verdoving nodig als de patiënt straks muziek mag luisteren tijdens en na deze operatie. Beeld Werry Crone

Beide worden weleens omschreven als rustgevend: fijne muziek en morfine. Dat laatste krijg je van de anesthesist tijdens en na een heftige operatie. Dat eerste binnenkort ook, in het ErasmusMC in Rotterdam. Hans Jeekel, hoogleraar chirurgie aldaar, weet nu namelijk hoeveel er van de morfine-dosis af kan als patiënten onder het mes gaan met een koptelefoon op hun hoofd.

Dirk Waterval12 augustus 2019, 1:00
    Gemiddeld zo’n 4,4 milligram in de 24 uur na de operatie, schrijft hij in vakblad Annals of Surgery. Genoeg voor het Rotterdamse ziekenhuis om er staande praktijk van te maken. Dat scheelt naast geld ook een hoop ellende. In navolging van Amerika lijkt Nederland volgens sommige ongeruste artsen af te stevenen op een opiumcrisis. Het aantal vergiftigingen en overdosissen met het veel voorgeschreven opiaat oxycodon vertienvoudigde bijvoorbeeld tussen 2008 en 2018 naar ruim vierhonderd gevallen. Niet zo gek dat minister Bruno Bruins voor medische zorg het gebruik ervan wil indammen.

Hij zal dus blij zijn met Jeekels resultaten. Die zette met zijn team 55 studies op een rij waaraan in totaal bijna vijfduizend patiënten meededen. Vaak hadden die trouwens niet de vrije hand in de muziekkeuze. Wel moest het echt muziek zijn waar de patiënten tijdens de operatie naar luisterden, wilde Jeekel een studie meenemen in zijn overzicht. In het effect van oerwoudgeluiden of het ruisen van de zee was hij niet geïnteresseerd.

Op de site van het ziekenhuis legt hij uit dat er nog veel onduidelijk is over de pijnstillende werking van muziek. Iets met het brein. Maar dat Mozart, Pink Floyd en andere musici een positieve invloed hebben op onder meer de stressrespons en het afweersysteem is eens te meer duidelijk geworden.

https://www.trouw.nl/wetenschap/tij...-4-4-milligram-minder-morfine-nodig~b74784fb/

Laatst bewerkt: 12 aug 2019
    mod4fun, Mindless en gomega vinden dit leuk.
  2. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Had het gezien. Echt goed!

שמש vindt dit leuk.
  3. שמש

שמש Wijs gebruiker

De link tussen muziek en drugsgebruik vind ik in deze interessant.
    Is het simpelweg door het verleggen van aandacht dat er minder morfine nodig is? Of werkt muziek deels verdovend?
    Zou seks tijdens een operatie net zo goed werken?
    Even wat vraagjes die door mijn hoofd spelen... :wink:

4. ketakoekjes

ketakoekjes Bewuste gebruiker

Dit doen ze ook met mensen die last hebben van langdurig pijn. Als je opiaten gaat voorschrijven bij langdurige (zoals 90% van de dokters in Nederland) kan de patient heel makkelijk een verslaving ontwikkelen zonder dat hij/zij ervan weet. Muziektherapie is een alternatief hiervoor.

שמש vindt dit leuk.
  5. Purplext

Purplext Belezen gebruiker

Ik zal het eens opzoeken komende week, maar ik dacht dat bepaalde muziek invloed heeft op je hersengolven, ook op ritmes in water e.d.

Ik kan me nog herinneren dat ik als kind plaatselijk verdoofd werd en de anesthesist me vroeg welke muziek ik wilde horen. Die zette het ook echt op!

שמש vindt dit leuk.
  6. PsychedelicMagic

PsychedelicMagic Bewuste gebruiker

Muziek helpt zelfs tegen emotionele pijn. ZIELpijn.

Mindless vindt dit leuk.
  7. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

Bijzonder fenomeen dat 'muziek'. :wink:

Het brengt je in het moment, dat heeft er vast mee te maken.

שמש vindt dit leuk.
  8. Twirley Bird

Twirley Bird Bewuste gebruiker

Hielp het bij maar (bewust en niet onder narcose) , zoveel mogelijk muziek zou zeer wenselijk zijn. maar helaas niet voor mij weggelegd :( En blijft de pijn alle aanwezigheid aanwezig.

Laatst bewerkt: 13 aug 2019
  9. mod4fun

mod4fun Belezen gebruiker

Als je er goed over nadenkt, dan is dit ongelooflijk! Dus pijn zit voor een groot gedeelte 'tussen de oren'.

10. Mindless

Misschien de pijn zelf niet, maar de beleving ervan.

11. שמש

שמש Wijs gebruiker

Ik vraag me af of er een definitie van pijn is, en waar het pijncentrum precies ligt in de hersenen. Ongetwijfeld zijn daar gegevens over... Als ik het goed heb worden pijnprikkels overgebracht (van het gebied waar je een verwonding hebt), naar een gebiedje in je hersenen die dat als pijn herkent. Er bestaan mensen bij wie die overdracht van pijnprikkels niet goed verloopt, waardoor ze geen pijn voelen als ze bijvoorbeeld hun hand branden. Zeer gevaarlijk, want in theorie/praktijk kan iemand geheel opfikken zonder dat diegene het door heeft. Hmm...

Na kort googlen kwam ik op deze pagina: http://www.tells-a-story.nl/2016/01/14/muziek-in-de-oren/
    interessante verbindingen die muziek maakt in de hersenen.

muziek-en-het-brein.png
    Vraag me af hoe dit in veband staat tot het 'pijncentrum in de hersenen' en of daar überhaubt iets over bekend is; of dat ze alleen simpelweg hebben geconstateerd dat er minder anaesthesia nodig is tezamen met muziek, zonder dat ze weten over het hoe en waarom.

mod4fun vindt dit leuk.
  12. שמש

שמש Wijs gebruiker

Dat wist ik niet dat muziektherapie daarvoor gebruikt wordt!

13. שמש

שמש Wijs gebruiker

Ja, het brengt je geheel in het hier en nu, maar het kan je ook lichtjaren ver transporteren in je geest, ervaringen verdiepen (muziek tijdens drugsgebruik is ver reikend (en verrijkend)) kan je meevoeren, transformeren...

De vroegste yogi's geloofden dat de wereld is ontstaan uit de allereerste klank: Aum

Als groeiende baby in de buik horen we ook geluid; het ruizen van het bloed van de moeder (rustgevend)(lijkt op geluid van de zee, dus misschien werkt de zee daarom rustgevend op ons), hartslag (ons ritmegevoel en balans wordt hiermee oa gestimuleerd) en gedempt geluid van mensen die praten (buiten de buik)(communicatie). Wanneer de moeder praat (resonerend geluid met veel bastoon) heeft dit ongetwijfeld ook weer een psychologisch effect op ons als baby en in de rest van ons leven. Heb hier even geen link van, maar hier staat er iets in het kort: http://www.amplifon.ie/resources/how-babies-develop-hearing/

Mindless vindt dit leuk.
  14. שמש

שמש Wijs gebruiker

Ik denk inderdaad dat de mate van pijn onderdrukking dmv muziek niet overschat moet worden. Blijkbaar werkt het voor veel mensen, maar vanaf een bepaald niveau is medicatie wel noodzakelijk natuurlijk.

15. Mindless

@שמש
    Misschien dat er ook nog een fysiologische reden is waarom muziek helpt bij pijnbestrijding, maar alleen al in het moment zijn kan pijn zoveel draaglijker maken. Ik heb bijvoorbeeld wel vaak wiet gebruikt als pijnbestrijding. Hierbij merkte ik dat de werkelijke sensatie van de pijn niet echt weg was, maar dat ik er heel anders tegenaan keek. Waar het eerst overweldigend was en alles overstemmend, was het dan nog maar een klein gedeelte van mijn algehele beleving en daardoor makkelijker te handelen. Wat is 'pijn' nu precies dan. Veel van onze pijnbeleving heeft waarschijnlijk heel erg te maken met hoe we tegenover die sensatie staan.

Zeker, muziek is een uitzonderlijk fenomeen.

Er is een lage 'humm' toon die je kunt horen in diepe meditatie. Zo laag dat je het niet hoort maar voelt. Of dat dan die Aum is...

Het hele universum is dan ook vibratie, iets wat de wetenschap ook erkent dacht ik. Licht is geluid op een bepaalde frequentie. Het is ook mijn ervaring geweest dat muziek in staat is de luisteraar, het medium en de muziek samen te brengen tot 1 ervaring. Normaal zien we muziek los van de rest van onze ervaring, maar is dat zo? Hoe kan het er los van staan, het is onze ervaring. Muziek zelf is in staat ons dieper in de beleving van die vibratie te brengen, waar we samensmelten met dat.

Ja, al wordt er hier dus wel onderscheid gemaakt tussen geluiden en echt muziek. Zelf denk ik dat de diepste beleving van muziek juist zit in de geluiden zelf. Het letterlijke trillen van ons bewustzijn. Dat is het magische aan de ervaring: beseffen dat "hey, ik bén de muziek/het geluid! Ik luister er niet slechts naar, ik voel de muziek als de vibratie van mezelf en dat is een helende ervaring, omdat dingen er letterlijk 1 (heel) van worden."

Maar ja, ik denk niet dat ze het in die hoek gaan zoeken hierbij. :wink:

NiandraLades en שמש vinden dit leuk.
  16. שמש

שמש Wijs gebruiker

Dat is een interessant punt wat je aandraagt. Het is misschien niet iets waar de wetenschappers naar kijken, maar dat is misschien juist het terrein waar wij als psychonauten ons licht op kunnen laten schijnen? Fenomenen zijn tenslotte vanuit verschillende optieken te benaderen en te verklaren.

Vibratie- We zijn allemaal trilling. Wanneer je dan een nieuwe trilling (muziek) toevoegt aan de trilling van pijn, resoneert het dan anders? In mijn optiek, waarschijnlijk wel.

17. Jmths

Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

4,4mg over 24 uur gemiddeld in specifieke omstandigheden klinkt wel een beetje net aan. Over een gemiddelde van 100mg over 24 uur totaal zou dit niet significant wezen.

Waarschijnlijk kan het aardig verklaard worden door het feit dat het brein maar een maximaal aantal prikkels op ieder gegeven moment kan registreren, vergelijkbaar met als het ware wrijven over een plek waar het jeukt om de jeuk af te doen nemen. Ik ben de naam voor die theorie even kwijt.

Muziek kan ook een positieve respons triggeren wat helpt met coping natuurlijk maar aangezien de testsubjecten naar zeggen zelf geen keuze hadden in hetgeen dat ze te horen kregen is dit wellicht minder relevant.

Ik denk dat mensen dit vooral interessant vinden omdat dit een concreet meetbaar effect van muziek aantoont waar het effect van muziek op mentaal welzijn al lange tijd wordt beweerd.

18. שמש

שמש Wijs gebruiker

Interessant. Ben nieuwsgierig naar de naam van deze theorie.

19. Jmths

Trechtertheorie of iets dergelijks, het is ooit eens op de opleiding voorbij gekomen en ik moest het kennen voor een examen. :')

Je had op een gegeven moment ook de Virtual Reality (VR) behandeling snowworld waarbij mensen met brandwonden een VR bril opzetten waarin ze een interactief spel spelen in een sneeuwwereld wat de ervaren pijn tijdens behandeling van (berucht pijnlijke) brandwonden zeer aanzienlijk doet afnemen. Dat haakt ook wel aardig aan al is daarbij ook overduidelijk sprake van tegenstrijdige associaties.

Er was ook een onderzoek dat zeer opmerkelijk concludeerde dat als je de patiënt zelf controle over toediening van Morfine geeft deze een pak minder Morfine nodig heeft dan normaal het geval. Deze wordt in de praktijk ook toegepast. Dat botst zogezegd wel sterk met de Skinnerbox theorie.

שמש vindt dit leuk.
  20. Mindless

Jazeker.

Maar wie luistert naar een stelletje drugged-out hippies. :wink:

Hoe kan het ook anders dat ze elkaar beïnvloeden. Hogere trillingen trekken lagere ook meer naar hun niveau is mijn beleving.

Ze zullen wel muziek kiezen die min of meer universeel wordt gewaardeerd. Bekende klassieke muziek of zo.

21. שמש

שמש Wijs gebruiker

Echt impressive, deze VR behandeling. Wist niet dat ze dit soort visies effectief incorporeren in behandelingen. Ik ga me inlezen over de trechtertheorie.

Jmths vindt dit leuk.
  22. Jmths

Mozart en Pink Floyd worden in het artikel genoemd, welke beide toch wel vrij 'heftige' muziek maken. Artikel stelt ook dat het vooral muziek moet wezen dat de aandacht grijpt (veel prikkels veroorzaakt) en dat daarom rustgevende natuurlijke geluiden niet zijn mee genomen in het onderzoek. Meta onderzoek over 55 onderzoeken ook.

Mindless vindt dit leuk.
  23. שמש

שמש Wijs gebruiker

Waarschijnlijk niemand haha. Maar de gedachte ligt niet heel ver van hoe ze er bijvoorbeeld in bepaalde meditatiekringen over denken, dus meer algemeen dan je zou denken.

Mindless vindt dit leuk.
  24. שמש

שמש Wijs gebruiker

Ik denk dat ze nog betere resultaten krijgen wanneer ze ieders persoonlijk favoriete muziek nemen. Mozart werkt mij persoonlijk aardig op mijn zenuwen.

25. Mindless

Ook als je plat ligt door de morfine? :wink:

שמש vindt dit leuk.
  26. Jmths

Ik zou wel geïnteresseerd wezen naar een onderzoek naar het nullificerend effect van Mozard op Morfine, of andersom natuurlijk. :tearsofjoy:

Mindless vindt dit leuk.
  27. שמש

שמש Wijs gebruiker

Als je me genoeg morfine geeft, dan kan ik naar alles luisteren.

Azarius vaporizers and accessories
Laden...