TheAgeOfMen zei:
Heb me 1e kweeksetje net soacked, giet hem vanacht 2u er weer af.
Ik heb het kweesetje van mushmush.nl , ik las dat het verstandig was om hem weer in het doosje te zetten zodat er geen licht aan de zeikanten komt (zeigroei?) ...
Als de paddos klaar zijn om geoogst te worden, kan je deze gewoon met je blote handen oogsten? (draaien) , of kan ik beter me handen wassen met alcohol+afspoelen?
Hoop dat hij goed gaat groeie, als ie dat doet zal ik er een report van maken
Je hebt inderdaad gelijk over het afdekken van de zijkanten van de bak.
Als dit niet gebeurd, dan kunnen de paddestoelen naar de zijkanten of naar de onderkant groeien en dat is niet wat je wilt hebben.
Wat ik gedaan heb, met dezelfde kit als jou, is de zijkanten afdekken met alleminiumfolie en terug in de witte doos zetten waarin je het pakket hebt ontvangen.
Je paddo's zullen zichtbaar zijn na ongeveer 7 dagen na het soaken.
Dit kan langer duren als de temperaturen niet voldoende, of te hoog zijn.
Bij mij zijn de eerste paddestoelen gister tevoorschijn gekomen, precies na 7 dagen.
Gister zag ik nog maar 4 hele kleine shrooms, maar vandaag zijn het er inmiddels al 14!
Nadat je eerste paar shrooms tevoorschijn gekomen zijn, zal het ongeveer een week duren tot ze uitgegroeid zijn.
Als je paddestoelen open beginnen te gaan, is het het juiste moment om te oogsten.
Doe dit niet later, want dan zullen ze sporen laten vallen en zo kan je je kweekset om zeep helpen.
Oogst je te vroeg, dan is je opbrengst niet zoveel als waarop je gehoopt hebt.
Wacht dus echt op het juiste moment.
Als je paddo's een beetje open zijn, haal je de bak uit de bijgeleverde zak en was je je handen goed.
Ik werk dan toevallig met van die ziekenhuis handschoenen die ik met alcohol ontsmet heb.
Je pakt de paddestoel bij de onderkant en je draait voorzichtig tot de paddestoel loslaat.
Doe dit niet te grof, want dan zal de paddestoel een lelijke gekneusde plek vertonen.
Als je alle paddestoelen hebt geoogst, kun je er 2 dingen mee doen.
- Je houdt ze vers in de koelkast.
- Je laat ze drogen.
Als je ze wilt gaan drogen, zorg je ervoor dat de paddestoelen op toiletpapier of keukenpapier ligt. Een krant doet het trouwens ook goed.
Leg de paddo's ongeveer 1 cm uit elkaar verspreid over het papier.
Bedek de paddo's met een 2e laag papier aan de bovenkant en ververs beide kanten om de dag om besmetting te voorkomen.
~ mikkel