1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mycelium vermeerderen

Discussie in 'Natuurlijke Psychoactieven' gestart door Toon, 2 apr 2019.

Worldherbals - Online smartshop and headshop
  1. Toon

Toon Belezen gebruiker

Ik ben voor het eerst een poging aan het ondernemen van het broed van een uitgeputte kweekkit weer aan de praat te krijgen.
    Ik lees voornamelijk dat dit niet zo eenvoudig is.
    Ik heb ter voorbereiding een tweetal liter houtsnippers enkele uren gekookt zodat ze zouden steriliseren en vocht optrekken.
    Daar heb ik dan de klont mycelium die op graan stond in de kweekset onder gekruimeld, wat perliet toegevoegd, de boel afgedekt met een broedzak voor de microperforaties en verdonkerd door er een dikke dweil over te leggen. Die teil staat nu bij de verwarming.
    Een kolonisatie zou 5 tot 8 dagen duren lees ik.
    Hoe groot achten jullie de kans dat mijn projectje gaat lukken en hebben jullie tips of dingen die ik zeker in het oog moet houden?

Mezelf vindt dit leuk.
  2. Toon

Toon Belezen gebruiker

Hoewel er nog geen reactie is met tips en ik ook geen zicht heb op de interesse in dit postje en/of er al iemand het gelezen heeft kan ik met enige blijdschap melden dat de kolonisatie perfect verloopt en ik nu de deklaag heb aangebracht (in de vorm vam grond voor bonzaï, een los mengsel van kleibolletjes en zand).
    Ik heb ruim het volume voor 3 dozen van 1200 ml zoals je ze zou kopen nu.
    Nog 2 dagen verder laten koloniseren in warme donkere omgeving en dan doe ik de coldshock met hydratatie om de herfst te simuleren en verdeel ik de cake in een paar stukken om in heldere bakken met broeddeksel te zetten en ga ik voor 1.5 kg shroomies in 2 flushes. Dat wordt een hoop poeder en kunnen we wat jaartjes verder zonder te moeten bijkweken en ook eens iets te kunnen weggeven aan vrienden.

Mezelf vindt dit leuk.
  3. PaddoKweker

PaddoKweker Belezen gebruiker

Als dit je gaat lukken zonder groene schimmelvorming is het een hele prestatie!

Toon vindt dit leuk.
  4. Toon

Toon Belezen gebruiker

Wel, goed nieuws! Ik heb deze middag een perfecte cake uit de donkere schaal gehaald. Het mycelium heeft zich prachtig uitgebreid en gehecht aan de houtsnippers. Dus de hele zwamvlok houdt alle snippers bijeen en die zijn mooi overgroeid. Hij ligt nu in de koelkast voor de koudeshock en dan wordt het soaken. ik heb ondertussen een doorschijnende emmer van 15 liter bemachtigd waar ik hem op de bodem zal voorzien van een beetje extra afdekmiddel en gehydrayeerd houden tot we de vruchten hebben. Ik verwacht toch wel al pinheads binnen een dikke week hoor

5. PaddoKweker

succes, en een fotootje zou leuk zijn!

Mezelf vindt dit leuk.
  6. Toon

Toon Belezen gebruiker

Heb er een paar in het postje bijgezet, ik moest ze eerst wat verkleinen om ze hier geupload te krijgen
    [edit]... Hoewel ik ze niet direkt zie staan, ga ff verder kijken wat ik evt mis doe[/edit]

7. Toon

Toon Belezen gebruiker

Even nieuw postje met hopelijk de bijlages IMG_20190406_144455_compress_26.jpg IMG_20190406_144528_compress_5.jpg IMG_20190406_144531_compress_9.jpg IMG_20190406_144455_compress_26.jpg IMG_20190406_144506_compress_43.jpg
    Op de laatste zie je mooi hoe de draden de stukjes hout koloniseren

Bijgevoegde bestanden:

Iskra, PaddoKweker en Mezelf vinden dit leuk.
  8. Mezelf

Mezelf Wijs gebruiker

Gewaagd project hoor. Mij ontzettend benieuwen hoe goed dit zal gaan. Leuk om te volgen.
    Denk je niet dat het mycelium niet nog even door moet groeien? Mijn vermoede zegt dat het wel echt bijna geheel wit moet zijn want dat vergroot sowieso de kans op (betere) volgende flushes.

9. Toon

Toon Belezen gebruiker

Wel van dat doorgroeien, ik twijfelde zelf een beetje maar toen ik de koek vast had dacht ik wel dat het kon. Het is bij kant-en-klare sets ook geweten dat de tweede flush mooiere oogst geeft dan de eerste, dat schijnt te komen net omdat de zwamvlok nog verder moet groeien bij aankoop. Die firma's willen ook asap verkopen en de klant een zo lang mogelijke bewaartijd garanderen.
    Met andere woorden waag ik het erop, tenslotte is het deels een leuk experimentje, ik heb namelijk erg groene vingers algemeen dus wil dit ook wel eens proberen, en als het toch mislukt of onder mijn verwachtingen blijft is er niks verloren, het was tenslotte een uitgeputte set die anders de vuilnisbak in ging. Op deze oppervlakte mycelium verwacht ik zelfs bij een mislukking een 200gr flush. Duim maar alvast mee

Iskra en PaddoKweker vinden dit leuk.
  10. PaddoKweker

leuk project, ik blijf je volgen :handok:

Toon vindt dit leuk.
  11. Toon

Toon Belezen gebruiker

Voorlopig kan ik nog even meegeven dat het mycelium gekoeld is geweest tot een 7-tal graden en geweekt in even koel water om dan in de emmer geplaatst te zijn. Het verslag gaat nu natuurlijk even op een laag pitje komen te staan, aangezien het nu een kwestie van afwachten is tot de eerste pinheads verschijnen. Dat gaat naar mijn gevoel in dit geval ongeveer 10 dagen duren. Maar dan rapporteer ik dat natuurlijk direkt met de nodige fotootjes erbij

12. Toon

Toon Belezen gebruiker

Een korte update voor @PaddoKweker.
    Zoals je aangaf was het misschien nodig van het mycelium nog wat langer te laten groeien, blijkt dat dat niet het geval is. Na het overbrengen van de vlok naar de emmer heb ik een klein afdeklaagje van enkele millimeters bonzaïsubstraat erover gestrooid. Daar komen nu al terug de zwamdraden door. Dus de vlok groeit nog steeds vlot bij. Zoals het er nu uitziet kan het best wel eens zijn dat dit projectje meer dan geslaagd gaat worden.

13. Wauw! ik ben geinspireerd door dit verhaal. Wat een mooi proces en daar getuigen van te zijn.

Toon vindt dit leuk.
  14. Toon

Toon Belezen gebruiker

Wel, hier een update. Ook bedoeld voor alle gegadigden, maar vooral voor jou en @PaddoKweker.
    Het blijkt veel moeilijker te zijn dan ik dacht om een goede nieuwe zwamvlok te kweken vanuit een opgebruikte kit. Met een sporenspuit gaat het véél simpeler als je de juiste dingen doet en gebruikt. Dat ligt grotendeels aan het substraat dat ik koos, namelijk houtsnippers, denk ik. In voorgaande posts beschrijf ik hoe goed de draden zich ontwikkelden en ik er zodanig vertrouwen in had dat ik vrij snel heb besloten over te gaan naar een klimaat voor vruchtgroei. Dus het mycelium omdraaien, koelen en hydrateren.
    Ik heb hier zelfs een prognose gemaakt van dagen voor de eerste pinheads even geleden.
    Dit had nu ongeveer moeten zichtbaar aan het worden zijn, maar bij de dagelijkse inspectie stelde ik vast dat er nog bijlange geen sprake van was en heb ik de bodem van de emmer eens goed bekeken.
    Grote paniek, want ik zag toch wel veel vocht en een bijna groenige substantie aan de onderkant vd cake.
    Dus: ingrijpen is de boodschap en ik heb de cake weer uit de emmer gehaald, geïnspecteerd en weer in de emmer geplaatst, maar ondersteboven.

Want

Ik was bang voor een verkeerde schimmelkolonisatie door teveel vocht. Gelukkig was dat maar de verkleuring van de bonzaïsubstraat-afdeklaag die ik gebruikte en die onderaan was komen liggen na de eerste verhuizing. Tot mijn aangename verrassing is er op de onderkant van de cake een heleboel pinheads te zien, sommigen herken je al als paddo.
    Het is wel zo dat ik denk dat bij deze vruchtgroei ik niet echt ga kunnen spreken van een flush, eerder dat het allemaal mislukte kopjes gaan zijn.
    En dat ligt dan wss aan het feit dat ik het nieuwe substraat niet genoeg tijd heb gegeven om gekoloniseerd te worden. En het soort substraat, etc...

Maar geen wanhoop hier. Even kijken wat die pinheads nu precies gaan doen in de komende 2 dagen en anders gewoon verder werken. Het zag er even kritiek uit, maar het project blijft levend en wel.

15. Toon

Toon Belezen gebruiker

... Enkele van de pinheads zijn wel degelijk aan het groeien tot paddo. Maar ik herhaal dat ik denk dat deze flush niets gaat opleveren.
    De pinheads zitten trouwens voornamelijk aan 1 kant vd cake, op de andere kant is het afdeklaagje wel wat dikker, maar dat geeft dus aan dat deze myceliumvlok nog te groeien heeft.

Ik denk dat het vermeerderen naar ruim 300% van het originele volume meer tijd vraagt dan ik tot op heden had ingeschat , gebaseerd op opzoekingen die ik deed en die wss niet zo een grote vermeerdering in gedacht hebben.

Leuk echter is te zien dat er op de zijkant van de cake al enkele echte stoeltjes zitten die hun kopje tegen de emmer drukken.

Zoals lezers die al eerder hebben gekweekt weten is het een rare neiging van paddo's om graag aan de zijkant van je mycelium te groeien in plaats van netjes naar boven. Ik heb er wel eens ene gehad die het volledige blok van de kit op 1 nacht tot buiten de rand van de doos had geduwd!

Zo, dat is het wel weer eventjes, conclusie is dat ik moet dagen naar weken vertalen en dat er op zijn minst een tweede flush gaat moeten zijn om van een oogst te kunnen spreken.

16. PaddoKweker

het kweken op houtsnippers heb ik geen goede ervaring mee, dus was ik vooral benieuwd of het jou wel zou lukken.
    ik hou het bij m'n granen, waarbij ik sporenspuiten gebruik die ik soms ook zelf maak van sporenprinten.

Toon vindt dit leuk.
  17. Toon

Toon Belezen gebruiker

IMG_20190419_122500_resize_55.jpg IMG_20190419_122439_resize_9.jpg IMG_20190419_122601_resize_72.jpg
    Weer een kleine update. Deze afgelopen nacht zijn er veel stoeltjes ontwikkeld die geklemd zaten tussen de rand vh mycelium en de emmerrand, dus ik keb de vlok gebroken en een beetje rechtop gezet. Het stuk dat ik heb afgebroken is ongeveer de maat van een 1200cc pot. Op de andere 2/3, het is ietsje groter, komen de pinheads ook stilaan hun best doen.
    Dus op dit moment ziet het er weer een leefbaar project uit waar ik toch zeker 1 flush die je kan verwachten van een 1200cc kit. Op zich niet zo heel slecht wetende dat het een dode uitgeputte kit was.
    En verder is het afwachten in de komende dagen hoe de rest ontwikkelt.

18. Toon

Toon Belezen gebruiker

Zelf prints maken ben ik nog niet aan toe, maar het is wel iets waar ik zeker interesse in heb om te leren in de toekomst!

19. Toon

Toon Belezen gebruiker

De eerste flush gaat toch een 150-200 gram opleveren merk ik nu... IMG_20190420_233838_resize_77.jpg

Zwijgrecht vindt dit leuk.
  20. Toon

Toon Belezen gebruiker

12 uur later... Het ziet er wat "slordig" uit omdat het natuurlijk geen aangekocht potje is, maar eerder zoals de natuur in het echt werkt. De eerste paddo die zijn vlies brak is geoogst aan 15,5gr en heeft een heel heftige verkleuring vertoond door het kneuzen tijdens de oogst, wat doet vermoeden dat hij erg krachtig is...

Door het meer natuurlijke aspect van deze kweek denk ik ook dat er niet meer kan gerekend worden op echte flushes, maar eerder een constante rijping en oogst van de vruchten.
    IMG_20190421_065801_resize_49.jpg IMG_20190421_070000_resize_99.jpg IMG_20190421_065812_resize_43.jpg

Laatst bewerkt: 21 apr 2019
  21. Toon

Toon Belezen gebruiker

Weer een paar uurtjes verder. De 3 die op de laatste foto te zien zijn links zijn nu zo: IMG_20190421_192658_resize_1.jpg
    Dat lijkt me niet echt slecht. Ik schat dat ze ongeveer 20 gram elks gaan wegen straks of morgen wanneer het vlies breekt en dus geoogst moeten worden.

22. Mezelf

Mezelf Wijs gebruiker

Ondanks ik nog steeds denk dat het beter was gegaan als je de mycelium iets langer had door laten groeien, is het toch maar mooi gelukt. Toch echt wel knap!

Toon vindt dit leuk.
  23. Toon

Toon Belezen gebruiker

Ik ben het volledig eens met het feit dat de vlok meer tijd nodig had.

Maar

Ik heb ondertussen vandaag de eerste flush geoogst en kom uit op 153,8 gram opgekuisd. De drie groten waar ik hiervoor over sprak hebben wel bijlange niet hun 20 gram gehaald. Twee waren 19,3 en 17,5 de derde was maar 7,8!
    Het is toch echt moeilijk in te schatten blijkbaar want de 2 grootste zijn ruim 16cm hoog, wat al zeer uitzonderlijk is, en zijn dus veel groter dan de zwaarste die ik ooit kweekte.

Het houdt wel in dat ik het mycelium nu terug kan voorbereiden voor een volgende flush en zal dus wat meer geduld uitoefenen en de tijd nemen om het nog wat te laten bijgroeien alvorens ik het terug in vruchtmodus breng.
    Prentje van de zwaarste die ik vorig jaar kweekte: IMG_20190331_091345.jpg

Iskra en Mezelf vinden dit leuk.
  24. Toon

Toon Belezen gebruiker

Wist-je-datje ivm mycelium:

Als je aan het grootste organisme ter wereld denkt, zegt men vaak dat dat de blauwe vinvis is met zijn grootste genoteerde meting van 30 meter lang en 180 ton zwaar. Serieus visje dus. Hij wordt ongeveer 90 jaar oud.

Neen, koraalriffen zijn niet bij de kandidaten want bestaan uit meerdere dieren, maar het grootste organisme ter wereld is een zwam!

In Colorado, USA groeit er een die dik 9,5 vierkante kilometer is en al minstens 2400 jaar, maar naar vermoeden tot bijna 9000 jaar leeft. Het is een honingzwam.

Er zijn nog andere grote zwammen die ook enkele duizenden jaren oud zijn, maar die zijn ietsje kleiner in de zin van 7-8 vierkante kilometer...

Laatst bewerkt: 22 apr 2019
    Iskra vindt dit leuk.
  25. Toon

Toon Belezen gebruiker

De flush is gedroogd. Dit bodempje poeder is de 154 gram vers. Ik ga zoals gewoonlijk capsules nr2 gebruiken om te vullen, laat nog wel zien hoeveel het er zijn geworden en hoeveel het droge poeder woog.

Bijgevoegde bestanden:

26. PaddoKweker

een heel leuk resultaat, had ik eigenlijk niet verwacht:blush:

Toon vindt dit leuk.
  27. Toon

Toon Belezen gebruiker

Dank je voor het "compliment". Ik heb ergens hier wel eens gezegd dat ik vrij groene vingers heb dus had er wel wat vertrouwen in. En de volgende flush ga ik uiteraard beter proberen krijgen.

Wel, hier het uiteindelijke resultaat:
    (ik vind eerlijkgezegd dat ik mezelf overtroffen heb deze keer, mja ik wil ook niet te hard pochen)

153,8gr vers heb ik weten drogen tot 8,6 gr poeder.

Normaalgezien haal je gemiddeld een factor 1/10 maar dit is dus 17,6!

Ik heb het poeder vele uren bij het televisiekijken aan het vijzelen geweest zodat het extra fijn is geworden.

Dat houdt in dat ik het in 9 capsules heb weten te proppen.

Elks zijn die dus het equivalent van 16,8 gr vers, rekening houdend met het feit dat ik geen professionele vulmachine heb en er dus afwijking op zit.

Rest nu nog alleen een rustig dagje uit te kiezen om eens te testen. Ik had al aangegeven dat de verkleuring heel fel is deze keer bij per ongeluk kneuzen tijdens de oogst, dus ik vermoed een stevige kracht. Elke flush is anders zoals jullie weten.

En zéker met dit nieuwe substraat, houtsnippers van beuk, ben ik wel eens benieuwd.

Op het fotootje hieronder zie je de caps; geen paniek, de rode bolletjes zijn niet met viltstift ofzo gezet, het is natuurlijke voedingskleurstof die ik met een wattenstaafje aanbreng om in mijn bokaal met caps de verschillende flushes te kunnen herkennen adhv de plaatsing en kleur van de bolletjes, ik gebruik ook groen en blauw en wissel van plaats waar ik ze zet. IMG_20190423_142806_resize_73.jpg

Toch echt wel leuk te zien dat zo een paar kleine caps een grote hoop paddenstoelen was 2 dagen geleden.

Ik vertel later wanneer en hoe de volgende flush verloopt!

Mezelf vindt dit leuk.
  28. Toon

Toon Belezen gebruiker

Als ik me niet vergis kost een pakje verse stoeltjes van 15 gr in de smartshop 15-20€ gemiddeld tegenwoordig. Mijn oogst zou dus (fictief gesproken omdat ik nooit iets verkoop en slechts heel af en toe eens iets deel of weggeef) toch wel een kleine honderdvijftig eurietjes kunnen opleveren. Spreek me gerust tegen als dat niet klopt. Ik ben in ieder geval erg blij dat ik op de kost van het bonzaïsubstraat van 6€ na dit dode doosje gratis heb kunnen reanimeren.

Ik hoop dat ik in de toekomst nog soortgelijke toffe posts ga kunnen plaatsen; ik heb echter wel een beetje vertrouwen.

Duim mee allemaal!

Laatst bewerkt: 24 apr 2019
  29. PaddoKweker

ik kan me niet voorstellen dat een smartshop zich nog waagt om verse paddo's op voorraad te hebben. Of woon jij in een land waar dit niet verboden is?

Toon vindt dit leuk.
  30. Toon

Toon Belezen gebruiker

Ja ik heb me vergist, sinds 2008 mogen jullie alleen nog truffels verkopen; bij ons zijn paddo's of truffels altijd een verboden produkt geweest. Wij hebben ook geen smartshops. Er is er een jaar of 20 geleden eentje geweest voor enkele maanden maar de overheid heeft die vrij snel weten te sluiten.
    Maar in essentie komt het op hetzelfde neer, namelijk psylocine en psylocibine. Leuk achterpoortje trouwens dat jullie gevonden hebben om de wet te omzeilen. Dit is echt Belgisch on te doen hahaha.

31. Toon

Toon Belezen gebruiker

Even een korte update.
    Zoals ik had vermoed heb ik geen echte flushes meer maar af en toe steekt er een stoeltje de kop op. Ik zit nu aan een kleine 20gr per week.
    Ik laat uiteraard de emmer gewoon doen, denk er wel over na van die in het wild uit te zetten op den duur. Want het mycelium is best wel okee.
    En ondertussen koop ik misschien wel een nieuwe kit. Maar ik zou liever mijn leercurve wat verhogen en beginnen met zelf prints maken, spuitjes en zoeken naar een voedingsbodem die goed werkt.
    Iemand tips?
    Bvb @PaddoKweker?

32. Toon

Toon Belezen gebruiker

Het uitzetten in het wild is niet doorgegaan maar een nieuwe kit is bezig. De tijd van het jaar is ook beter om in het wild te gaan tegen de tijd de kit en de vergrootte zwam lok uitgeput zijn...

acht.zes vindt dit leuk.
Laden...